  • Data: 2005-05-29 10:44:59
    Temat: Prawa udziałowe wspólnika
    Od: "orro" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Rok temu kupiłem 80% udziałów małej spólki z o.o. przynoszącej wówczas
    straty. Po roku spólka przyniosła zysk ponaddwukrotnie większy niż kapitał
    zakładowy. Chciałbym (jestem jednocześnie jej prezesem) zostawić cały zysk w
    spólce podnosząc jej kapitał zakładowy i w związku z tym mam pytania:
    1. czy jeśli kapitał zakładowy był 50.000 zł (podzielonby na 100 udziałów po
    500 zł), a rok obrotowy 2003 został zakończony stratą i ZZW podjęło uchwałe
    o obniżeniu kapitału zakładowego do 37.000 zł nie precyzując czy ma to być w
    drodze zmniejszenia wartości udziału, czy zmniejszenia ich ilości, to teraz
    uchwała ZZW za 2004 r. o rozporządzeniu zyskiem ma po prostu podnieść
    kapitał zakładowy do 150.000 zł " w drodze zwiększenia ilości udziałów do
    300 o wartośći nominalnej 500 zł każdy?

    2. No i drugie pytanie: w umowie spółki mam zapis, ze "dotychczasowi
    wspólnicy mają prawo pierwszeństwa do objęcia podwyżsonego KZ
    proporcjonalnie do posiadanych przez siebie udziałów". Czy jest możliwość,
    by drugi wspólnik posiadający pozostałe 20% udziałow nie objął tych
    dodatkowych udziałów w podwyższonym KZ? Dodam, że wysyłałem fax o chęci
    odkupienia udziałów po cenie nominalnej ( i nadal chcę), lecz odpisał
    odmownie. Był to jedyny temat na jaki w ogóle odpowiedział przez cały rok.
    Wspólnik zupełnie nie interesuje się spółką, a ja nie chciałbym "nagradzać'
    go rosnącą wartością jego udziałów, tym bardziej, że zanim odkupiłem udziały
    firma przynosiła straty. Chciałbym po prostu zwrócić mu tylko to co
    zainwestował.

    Bardzo byłbym wdzięczny za jakiekolwiek sugestie.

    Pozdrawiam
    orro