  • 1. Data: 2007-12-09 23:37:34
    Temat: Odwołanie od mandatu za brak (przy sobie) biletu PKP
    Od: Lucash <l...@g...pl>

    Witam! :-)

    Spr. dotyczy kary za brak (przy sobie) biletu (jednorazowego) na przejazd
    pociągiem PKP (dokładnie Koleje Maz.). Na wstępie kilka faktów:

    a) dn. 2.12.2007 (ndz. kupiłem) bilet w "tę i z powrotem": wyjazd tego
    samego dnia, powrót następnego; jako że wyjazd był w weekend, a powrót w
    pon., otrzymałem bilet "do" tzw. wycieczkowy, natomiast "z powrotem"
    normalny; jednakże oba bilety były zszyte co wato zauważyć
    b) w drodze powrotnej 3.12.2007 podczas kontroli nie miałem z sobą biletu
    (jak się okazało został w kieszeni płaszcza w którym przyjechałem -
    wracałem natomiast w kurtce)
    c) za brak ważnego biletu otrzymałem mandat (czy jak to nazwane jest w p.
    przewozowym: opłatę dodatkową)
    d) praktycznie natychmiast odwołałem się od mandatu opisując powyższą
    sytuację, załączając tzw. opłatę manipulacyjną oraz bilety (w tym powrotny
    nieskasowany przez konduktora czy innego kontrolera działającego w imieniu
    PKP); w odwołaniu podkreśliłem fakt, iż data sprzedaży bilety jest dniem
    poprzedzającym datę wystawienia mandatu (a więc nie mógł być kupiony po
    wręczeniu mi mandatu) oraz iż jest on nieskasowany, zatem nikt nie odbył na
    nim przejazdu.

    Niestety PKP nie uznało mojej reklamacji. Przysłało pismo (co ciekawe listem
    zwykłym a nie poleconym... zatem można by uznać że nie odpowiedzieli i po
    jakimś <<?>> czasie uznać, iż reklamacja została przyjęta, racja?) w którym
    powołując się na art. 33a o stwierdzają:

    "W razie stwierdzenia braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie
    do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu przewoźnik lub osoba przez niego
    upoważniona pobierają właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo
    wystawiają wezwanie do zapłaty.
    Przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona ma prawo w razie odmowy
    zapłacenia należności - żądać okazania dokumentu umożliwiającego
    stwierdzenie tożsamości podróżnego".

    Odrzucili reklamację jako niezasadną, stwierdzając jedynie że zał. przeze
    mnie bilety są bezimienne, dlatego spr. nie może być pozytywnie
    rozpatrzona. Koniec kropka. Żadnego uzasadnienia.

    I teraz jest pytanie, czy fakt iż PKP oszczędzając (jak sie domyślam) na
    konduktorach/kontrolerach (których spotyka się obecnie rzadko) oraz nie
    dając możliwości skasowania biletu w kasownikach, może z góry zakładać, iż
    klient na pewno będzie oszukiwać i bilet mimo, że jest nieskasowany, wcale
    nie oznacza, iż nie został wykorzystany? Tak a propos podobną argumentacje
    stosują panie w kasach PKP gdy próbuje się zwrócić WAŻNY bilet powrotny
    (który nie ma określonych godzin wyjazdu lecz jedynie dzień): "skąd ja mam
    mieć pewność czy Pan nie wrócił na tym bilecie i teraz chce Pan go wrócić".
    Ale wracjąc do głównego wątka, wedle tegoż samego prawa przewozowego, które
    przywołuje PKP:

    "Art 33a.3b. W razie posiadania przez podróżnego ważnego dokumentu przewozu,
    którego nie miał podczas przejazdu, do zwrotu i umarzania należności za
    przewóz i opłaty dodatkowej stosuje się przepis ust. 3a zdanie drugie."
    Art 33a.3a zdanie 2-gie: "[...] Pobrana należność za przewóz i opłata
    dodatkowa, po uiszczeniu opłaty manipulacyjnej odpowiadającej kosztom
    poniesionym przez przewoźnika, podlegają zwrotowi, a w przypadku wezwania
    do zapłaty ? umorzeniu, w przypadku udokumentowania przez podróżnego, nie
    później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, uprawnień do bezpłatnego lub
    ulgowego przejazdu.".

    W przepisie tym nie ma mowy o dokumencie imiennym, którego to żąda PKP by
    pozytywnie rozpatrzyć reklamację.

    Kończąc: czy opierając się na powyższym przepisie oraz ew. podciągając pod
    to zasady współżycia społecznego (?), jest szansa i sens składnia
    odwołania? Wedle pouczenia na piśmie od PKP należy je wnieść bezpośrednio
    do Sądu Rejonowego właściwego dla siedziby PKP i tu prośba do grupowiczów o
    pomoc. O ile trochę prawa "liznąłem" na uczelni (mocno nieprawniczej) i coś
    tam potrafię przeczytać z większym lub mniejszym zrozumieniem, to w pismach
    procesowych (?) jestem całkowicie zielony, a wizyta u prawnika ze spr. o
    wartości 82 zł chyba nie ma sensu... Będę wdzięczny za porady co do formy i
    treści takiego odwołania oraz jakie dokumenty złożyć. Aha... mam kserówki
    wszystkich złożonych przeze mnie dokumentów z reklamacją. Oryginały biletów
    zostały przesłane do PKP zgodnie z ich żądaniem. Czy w takim razie wezwać
    PKP do przysłania mi oryginalnych biletów, czy do odwołania do sądu
    wystarczą kserówki i wskazanie, iż oryginały są w posiadaniu PKP wraz z
    oryg. treścią złożonej reklamacji?

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

    --
    Pozdrawiam serdecznie
    Lucash

  • 2. Data: 2007-12-09 23:47:56
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Lucash" <l...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > PKP do przysłania mi oryginalnych biletów, czy do odwołania do sądu
    > wystarczą kserówki i wskazanie, iż oryginały są w posiadaniu PKP wraz z

    Jeśli reklamację wysłałeś poleconym ZPO, to trzymaj potwierdzenie
    odbioru. Jeśli zwykłym poleconym to zareklamuj go za jakiś miesiąc, aby mieć
    czarno na białym, że reklamacja dotarła. Jeśli listem zwykłym i nie masz
    potwierdzenia, to jesteś tak samo mądry, jak PKP, które odpowiedź przesłało
    Ci w taki sposób.

    Najlepiej czekać na pozew i w razie czego powołać się na złożoną
    reklamację, która pozostała bez odpowiedzi. Na zaczepki firm windykacyjnych
    nie odpowiadać i liczyć, że upłynie dość krótki w tym wypadku termin
    przedawnienia. W przypadku złożenia reklamacji jest to o ile dobrze pamiętam
    rok + 3 miesiące.

  • 3. Data: 2007-12-10 08:58:09
    Od: lucash <l...@g...pl>

    Marcin Wasilewski wrote:

> [...]
    > windykacyjnych nie odpowiadać i liczyć, że upłynie dość krótki w tym
    > wypadku termin przedawnienia. W przypadku złożenia reklamacji jest to o

    Wysłane poleconym bez PO. Zatem ew. do wykorzystania opcja reklamacji -
    jak rozumiem. Tylko, czy uruchomienie tej procedury nie spowoduje
    automatycznego powiadomienia adresata (PKP) o fakcie niedostarczenia listu?
    Poza tym niezbyt mi się widzi selektywne odbieranie l. poleconych, tak by
    nie trafić na firmę windykacyjną zajmującą sie tą sprawą (tym bardziej że
    moje listy odbiera zazwyczaj któryś z domowników, bo mnie po prostu w tzw.
    h pracy nie ma w domu).
    A zatem ponawiam pyt. o odwołanie :-)
    --
    Pozdr.
    Lucash

  • 4. Data: 2007-12-10 09:14:26
    Od: "Pawel " <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,

> [...]
    > moje listy odbiera zazwyczaj któryś z domowników, bo mnie po prostu w tzw.

    Prawo przewozowe definiuje jasny termin odpowiedzi na reklamacje. Jest to o
    ile pamietam 30 dni, ale sprawdz sobie, bo moge byc w bledzie. Po uplynieciu
    tego terminu reklamuj list polecony. Nawet jesli w ten sposob powiadomisz PKP
    to juz za pozno - nie udowodnia Ci, ze otrzymales list zwykly, a brak
    odpowiedzi = pozytywne rozpatrzenie Twojej reklamacji.

    Nie musisz omijac pism od firm windykacyjnych, do czasu oddania sprawy do sadu
    moga Cie jedynie ladnie prosic o wplacenie kwoty. A w sadzie przedstawisz
    sprawe reklamacji (oczywiscie masz jej kopie oraz kopie biletow?).

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 5. Data: 2007-12-10 09:17:11
    Od: "Pawel " <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,

    Jeszcze dopowiem:
    Na dobra sprawe kopia biletow nie powinna byc potrzebna, bo reklamacja przez
    brak odpowiedzi mogla zostac uznana nawet z uwagi na ladna pogode, ale nie
    zaszkodzi ich posiadanie.

    Natomiast kopie samej reklamacji powinienes miec.

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 6. Data: 2007-12-10 10:02:58
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 10 Dec 2007 09:14:26 +0000 (UTC), Pawel napisał(a):

    > [..] Po uplynieciu tego terminu reklamuj list polecony. [..]

    A w jakim celu i niby dlaczego?
    Może też zgłosić żądanie reklamacyjne do producenta papieru (mógł nie
    dostarczyć papieru do PKP)!!

    > [..] a brak odpowiedzi = pozytywne rozpatrzenie Twojej reklamacji.

    O ile w reklamacji wniósł konkretne żądania co do sposobu rozpatrzenia
    reklamacji.

  • 7. Data: 2007-12-10 10:16:25
    Od: lucashec <l...@g...pl>

    Pawel wrote:

    [ciach...]

> [...]
    > sadu moga Cie jedynie ladnie prosic o wplacenie kwoty. A w sadzie
    > przedstawisz sprawe reklamacji (oczywiscie masz jej kopie oraz kopie

    Dziękuję za opd. Rzeczywiście na odp. na reklamację jest 30 dni :-)
    Kopie wszystkich dokumentów oczywiście posiadam, co więcej mam także wydruk
    potwierdzenie złożenia reklamacji faksem - osoba z PKP z którą rozmawiałem
    twierdziła, iż mam 7 dni na złożenie reklamacji do nich i data stempla
    pocztowego nie ma tu nic do rzeczy (nie bardzo chciało mi się w to wierzyć
    ale by mieć pewność wysłałem faksem oraz pocztą) i najlepiej bym sam
    osobiście przyjechał (mimo że do Wa-wy mam prawie 100 km...) a ostatecznie
    wysłał reklamację natychmiast faksem bądź e-mailem, co uczyniłem :-)

    Jeszcze raz dziękuję za pomoc, biorę się za zliczanie dni :-)
    --
    Pozdr.
    Lucash

  • 8. Data: 2007-12-10 10:28:42
    Od: Lucash <l...@g...pl>

    Herald wrote:

    > A w jakim celu i niby dlaczego?
    > Może też zgłosić żądanie reklamacyjne do producenta papieru (mógł nie
    > dostarczyć papieru do PKP)!!
    Odpowiem sam sobie by mieć pewność że wszystko zrozumiałem należycie:
    By mieć pewność, iż moją reklamację odebrali. Poczta Polska spr. w protokole
    kto i kiedy odebrał list i da mi na pismie odpowiedź => niezbity dowód
    przyjęcia reklamacji przez PKP.

    > O ile w reklamacji wniósł konkretne żądania co do sposobu rozpatrzenia
    > reklamacji.

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I BUDOWNICTWA1 z dnia 24 lutego 2006 r.:
    § 6. 1. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, nie
    później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez
    przewoźnika.
    § 10. Nieudzielenie przez przewoźnika odpowiedzi na reklamację w wymaganym
    terminie skutkuje uwzględnieniem reklamacji.

    Zatem?
    --
    Pozdr.
    Lucash

  • 9. Data: 2007-12-10 10:43:11
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 10 Dec 2007 11:28:42 +0100, Lucash napisał(a):

> [...]
    > kto i kiedy odebrał list i da mi na pismie odpowiedź => niezbity dowód

    Nadal nie rozumiem po co chcesz angażować PPPP do analizy doręczenia Twojej
    reklamacji do PKP. Na obecnym etapie to na pewno nie będzie potrzebne, w
    późniejszym etapie także nie ponieważ zakładam że PKP "przedstawi"
    swoja odpowiedź na Twoją reklamacje, czyli wykaże się że otrzymała od
    Ciebie ową reklamację. tylko że oni nie będą posiadali "skutecznego dowodu
    na doręczenie" Ci tej odpowiedzi.

> [...]
    > § 10. Nieudzielenie przez przewoźnika odpowiedzi na reklamację w wymaganym
    > terminie skutkuje uwzględnieniem reklamacji.

    Uwzględnienie owszem. Ale wyłuściłeś w reklamacji czego oczekujesz
    (anulowania kary w całości, anulowania części kary itp itd.)
    Ja w reklamacji np. do tepsy wnioskuje np. o "zaliczenie na poczet
    przyszłej faktury reklamowanej kwoty xx,xxzł). Wtedy nie muszą mi
    odpowiadać w ogóle :)

  • 10. Data: 2007-12-10 10:52:15
    Od: Lucash <l...@g...pl>

    Herald wrote:

    [ciach...]

> [...]
    > Ja w reklamacji np. do tepsy wnioskuje np. o "zaliczenie na poczet
    > przyszłej faktury reklamowanej kwoty xx,xxzł). Wtedy nie muszą mi

    Oczywiście że tak. Tak jak napisałem w 1-ym poście, zgodnie z prawem
    przewozowym wniosłem tzw. opłatę manipulacyjną (bez której pewnie nie
    kiwnęliby palcem - co zresztą zrozumiałe) i wniosłem pisemnie o anulowanie
    mandatu, zwanego przez PKP i prawo przewozowe "opłatą dodatkową" - zgodnie
    z przytoczonym wcześniej zapisem tegoż to prawa.

    --
    Pozdr.
    Lucash