  • Data: 2002-11-17 11:02:07
    Temat: Odp: Odp: Odp: Umowa przedwstępna - klasyfikacja
    Od: "Beata" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Paweł Hajdys <p...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ar7q2o$396$...@n...gazeta.pl...
    > Witam!
    >
    > Tylko czy umowę przedwstępną można nazwać umową nienazwaną? Jest do dość
    > ciekawy problem, ni zastanawiałem się nad tym do tej pory... Zwykle o
    umowach
    > uregulowanych w kodeksie mówi się, że są to umowy nazwane, chociaż w k.c.
    > jest jeden przypadek odstępstwa od tej zasady.. Kto wie..

    Pawle ja nie twierdzę że umowa przedwstępna jest umową nienazwaną (był to
    rozpatrywane przez doktrynę jednak co do tego spru w zasadzie brak). Moja
    uwaga jest natury ogólnej - zarzucasz brak stypizowanych elementów umowy
    przedwstępnej i to Twoim zdaniem jest jeden z elementów przesądzajacych o
    niemożności zakwalifikowania umowy przedstwepnej do umów. Mój argument ma na
    celu wykazanie że brak ustawowo stypizowanych elementów nie świadczy o tym
    że dane zdarzenie nie jest umową. Nie zrozumieliśmy się ale mam nadzieję że
    wyjaśniłam nieporozumienie. A tak przy okazji zgodnie z nowymi poglądami
    róznica między umowami nazwanymi a nienazwanymi nie jest sztywna (jest
    stopniowalna) - i o tym czy dana czynności należy do umów nazwanych czy
    nienazwanych przesądza to bliżej którego typu się znajduje (najkrócej rzecz
    ujmując).

    > Chodzi mi o to, że póki nie wiemy jaką umowę chcemy zawrzeć, nie znamy
    formy
    > umowy przedwstępnej. Cały czas odnoszę się do pełnej skuteczności umowy
    > przedwstępnej. Dla mnie jest to analogia z ofertą - oferta musi być
    złożona w
    > takiej formie jaka jest przewidziana dla zawarcia danej umowy. Jest to dla
    > mnie argument za przyjęciem stanowiska, że umowa przedwstępna jest tylko
    > jednym ze sposobów zawarcia umowy.

    Tu się nie zgadzam gdyż zawsze możesz zawrzeć umowę przedwstępną w dowolnej
    formie (jeśli nie będzie spełniać warunków co do formy zastrzeżoenj dla
    umowy przyrzeczonej to masz skutek słabszy ale umowę cały czas ważną).
    Dlatego tez brak formy nie przesądza Ci tu o ważności umowy - a argument o
    tym że nie masz wtedy pełnej skuteczności można podważyć tym ze właśnie na
    tym polega szczególność regulacji umowy przedwstępnej. Nie przywiązywałabym
    tutaj takiej wagi do formy. A co do analogii z ofertą - już wyżej opisałam
    że dla mnie problem jest w oświadczeniach woli i że nawet jesli jest to
    jakiś sposób zawarcia umowy to odmienny od trybów z części ogólnej (w tym
    zakresie odsyłam więc do wczesniejszych wątków.
    Musze przyznać że moje wczesniejsz obawy co do dyskusji z Toba zostały
    rozwiane wiec zwracam honor i pozdrawiam serdecznie. Beata