    From: "eNWu" <w...@w...interia.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Kontrola zakupu nieruchomości przez US
    Date: Sun, 18 Feb 2007 20:30:09 +0100

    Witam,

    4 lata temu kupiłem dom z działką od osoby prywatnej. Kilka dni temu
    dostałem wezwanie do US w celu dostarczenia dokumentów dotyczących umowy
    sprzedaży tej nieruchomości - oczywiście akt notarialny do US dotarł (w
    piśmie podany był jego numer), ale US życzy sobie jakichś dodatkowych
    dokumentów potwierdzających charakter zakupionej przeze mnie nieruchomości:
    mapki działki, zaświadczenie z miejscowego planu zagospodarowania
    przestrzennego, wycenę nieruchomości itp. - za niektóre z nich muszę
    dodatkowo zapłacić, żeby je dostać.
    Cóż, życzyć sobie tych dokumentów mogą - pytanie, czy ja mam obowiązek je im
    dostarczać ? A jeśli tak to na jakiej podstawie prawnej ? Z treści pisma nie
    wynika nawet do czego te dokumenty potrzebują, a co dopiero podstawa prawna.
    Cytowane w piśmie paragrafy z Ordynacji podatkowej dotyczą tylko i wyłącznie
    tego, że mają prawo mnie wezwać i co mi mogą zrobić, jak się nie stawię.
    Dopiero z rozmowy telefonicznej z urzędniczką wyszło, że chcą dokonać
    weryfikacji stanu faktycznego nieruchomości i ocenić jaka była jej faktyczna
    wartość w dniu zakupu i na tej podstawie potwierdzić czy podana w akacie
    notarialnym cena nie jest zaniżona. Ja z ręką na sercu mogę powiedzieć, że
    nic przy cenie nie było kombinowane: ile sprzedawca powiedział, tyle
    zapłaciłem i tyle wpisaliśmy do aktu notarialnego.
    W moim przekonaniu i pracowników banku, który udzielił mi kredytu na zakup
    tej nieruchomości, cena była adekwatna do wartości, co będzie jednak jeśli
    US nie podzieli tego zdania - pani urzędniczka nie chciała zdradzić, bo "po
    co od razu zakładać wariant najgorszy".
    Zastanawia mnie jedno: czy US może żądać _ode mnie_ dostarczenia dowodów na
    to, że zapłaciłem za nieruchomość za mało i na tej podstawie w jakiś sposób
    mnie ukarać ? Czy to ja mam obowiązek udowodnić przed US swoją niewinność,
    czy oni moją winę w tym zakresie ? Dlaczego to postępowanie przeprowadzają
    po 4 latach od zakupu, kiedy stan faktyczny nieruchomości uległ drastycznym
    zmianom - kupiłem dom w trakcie budowy, w stanie surowym, z mocno zaniedbaną
    działką, a obecnie dom jest wykończony, a działka uporządkowana - wizyta
    rzeczoznawcy nie da wiele, bo z tego co zastałem nie widać już kompletnie
    nic, a dokumentację fotograficzną sprzed zmian niestety mam bardzo skromną
    (nie przewidywałem, że będę jej do czegokolwiek potrzebował).
    Poradźcie co robić: czy iść w zaparte i twierdzić, że to co w akcie
    notarialnym, to jedyne co mogą dostać, czy faktycznie przedstawiać im
    dokumenty, których sobie życzą ?

    --
    eNWu