  • Data: 2012-03-30 13:55:23
    Temat: Dźwięki z Visty beta
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@s...please.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Hej!

    Wieki temu Microsoft wypuścił betę Windows Vista, którą sobie
    zainstalowałem. Był tam dosyć ciekawy schemat dźwięków, różniący się od
    zastosowanego potem w pełnej wersji systemu, który całkiem przypadł mi do
    gustu. Ponieważ jakiś czas temu zdecydowałem się na całkowite wycięcie
    czegokolwiek pirackiego czy nielegalnego z moich komputerów, napisałem
    email do Microsoftu, czy mogę przegrać sobie te dźwięki na inny system
    operacyjny i używać (oczywiście tylko do zastosowań domowych), ale
    dostałem odpowiedź odmowną - Microsoft nigdy nie licencjonował osobno tych
    dźwięków i nie ma ich oficjalnie dostępnych na stronach MS.

    Jednak uświadomiłem sobie przed chwilą, że prawo autorskie ma następujący
    zapis (źródło - wikisource, bo nie udało mi się odszukać ustawy na
    prawo.lex.pl, z którego do tej pory korzystałem - jeśli treść tego punktu
    się zmieniła, to proszę mnie sprostować):

    <cytat>
    Rozdział 3

    Oddział 3: Dozwolony użytek chronionych utworów

    Art. 23.
    1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już
    rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Przepis
    ten nie upoważnia do budowania według cudzego utworu architektonicznego i
    architektonicznourbanistycznego oraz do korzystania z elektronicznych baz
    danych spełniających cechy utworu, chyba że dotyczy to własnego użytku
    naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.
    </cytat>

    Po pierwsze, utwór został już rozpowszechniony - ISO bety systemu było
    dostępne całkowicie publicznie i nieodpłatnie. Po drugie - użytek będzie
    zdecydowanie osobisty.

    Czy w takim razie - nawet wbrew informacjom od MS, mogę przenieść sobie te
    utworki na komputer i korzystać z nich legalnie (w świetle polskiego
    prawa)?

    Pozdrawiam -- Spook.