    From: " Anna" <m...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Dział spadku - zapytanie
    Date: Wed, 21 May 2008 15:21:25 +0000 (UTC)

    Witam,
    w sprawie spadkowej po zmarłym, prawo do spadku / połowa nieruchomości/
    otrzymał syn, oraz dwoje wnuków /dzieci córki zmarłego,która spadek
    odrzuciła/
    Syn zmarłego pobudował przed laty na współwłasności swój dom/bliżniak.
    Działka pod ten dom nie była wydzielona, ani przeniesiona darowizną na
    jego własność.
    Syn zmarłego chce załozyć sprawę o dział spadku - podzielić tą
    nieruchomość tak, by połowa działki,na której stoi jego nowy dombyła jego
    własnością, a z części, na której stoi stary budynek dostać spłatę połowy
    jego wartości...
    Stary dom , z połową działki należałby więc do wnuków zmarłego ,oraz ich
    matki /matka, a córka zmarłego ma w tej nieruchomości swój udział po
    zmarłej matce - szóstą część,podobnie jak syn.Do podziału jest więc 4/6
    nieruchomości, nie całość.
    Czy dzieci bedą obciążone spłatą? Może ktoś z praktyki wie, jak takie sprawy
    sąd rozstrzyga? Jedno z dzieci jest nieletnie.

    Ktoś mi kiedyś na forum napisał, że może być tak, że to brat/wujek
    prawdopodobnie miałby obowiązek spłaty...ale nie wiem, na jakiej podstawie
    prawnej...Czy dlatego, ze budował się na współwłasności ?

    Nie chodzi mi o spłatę ani pieniądze, tylko żeby opuścił ten stary
    dom.Przed laty,jak się budował ,otrzymał zgodę pozostałych współwłaścicieli
    tylko o rozbudowę. Jednak ustalenia były takie, że on się przeprowadzi do
    nowego domu, a w starym zostanie ojciec, siostra i wnuczki.
    Teraz wpadł na pomysł, że mu się coś jeszcze ze starego domu
    należy...Zamiast wykańczać nowy dom, inwestuje w ten stary - ale tylko w
    pomieszczenia,które zajmuje.Dom się sypie,pekają ściany i stropy - dom jest
    parterowy,a on na strychu urządził obmurowaną wannę,wstawił pralkę,
    WC...Strop nie był przystosowany do takich obciążeń :( Teraz będzie kładł
    na podłodze panele...
    Brat chce działu spadku po ojcu, ale w rezultacie chce fizycznie podzielić
    nieruchomość na pół...A co z częścią po mamie ?
    Czy w przypadku działu spadku po jednym zmarłym rodzicu brat ma prawo
    zrobić podział - całości - ???
    Chyba powinna być oddzielna sprawa o dział spaku po mamie ?

    Jak będzie z kosztami sądowymi ? Czy,jeśli sprawy nie zakładałam, mogę je
    jednak ponieść ?

    Proszę o radę lub wskazówki