  • Data: 2006-02-19 06:49:02
    Temat: Darowizna czy spadek?
    Od: "Młody" <magusz[ciach]@o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam szanownych grupowiczów.
    Sytuacja wygląda następująco:
    Żona wujka mojego ojca ze względu na podeszły wiek postanowiła uregulować
    kwestie majątkowe na wypadek śmierci. Na spadkobiercę wybrała mojego ojca i
    kazała mu się dowiedzieć jak to można załatwić. Ojciec przekazał sprawę mi
    więc zwracam się z prośba do grupowiczów o odpowiedzi na kilka pytań.
    Dodam jeszcze, że chodzi o mieszkanie M3 i oszczędności w kwocie kilku
    tysięcy.
    Za wszystkie odpowiedzi/podpowiedzi z góry dziękuję.

    1) Czy lepiej to załatwić przez spadek i testament, czy lepiej by ciotka
    dokonała darowizny za życia?
    1a) Czy testament musi być asygnowany przez notariusza i jeśli tak to jakie
    są tego koszta?
    1b) W przypadku darowizny (przepisania mieszkania na ojca) jaki jest koszt
    aktu notarialnego i od czego ta kwota zależy?
    1c) Ile lat trzeba mieszkać (5 czy 6) w odziedziczonym/otrzymanym mieszkaniu
    aby nie trzeba było płacić podatku ?
    1d) Czy od otrzymanej kwoty na koncie trzeba płacić podatek, czy jest na to
    jakiś artykuł jak to ma miejsce w przypadku mieszkania?
    2) Które rozwiązanie jest najlepsze, najmniej kłopotliwe, najtańsze?
    3) Co by szanowni grupowicze polecili?

    Pozdrowienia
    Młody :)