  • 1. Data: 2005-05-29 10:25:57
    Temat: Co groz
    Od: WindowsMen <k...@o...pl>

    Witam.
    Jako, że w/na prawie się nie znam dlatego pytam was.

    Osoba X zapycha konto e-mail osobie Y.
    Co w Polsce grozi za taki proceder osobie X, zakładając, że Y złoży
    doniesienie do policji, prokuratury!? Czy polski wymiar sprawiedliwości
    "bawi się w to"; inaczej czy były już wcześniej jakieś wyroki
    skazujące? Jeśli tak to jakie?

    Osoba X ma/miała dostęp do konta e-mail osoby Z, na której były m.in
    e-mail osoby Y (i z którymi siłą rzeczy "zapoznała się")
    Pytania analogiczne jak w pkt. 1 Co i ile grozi takiej osobie za
    czytanie cudzej korespondencji?

    Załóżmy, że Osoba X za powyższe wykroczenie (dostęp do konta)
    stanęła przed wymiarem sprawiedliwości. Czy na obronę (osoby X) może
    być taki argument jak np. złe/niedostateczne lub wręcz naganne
    "bronienie" dostępu do hasła do konta e-mail osoby Z przez osobę Z,
    która w pewnym stopniu jest sama sobie winna ??

    Pozdrawiam.
    --
    <!--
    // WindowsMen

  • 2. Data: 2005-05-29 11:09:36
    Temat: Re: Co groz
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WindowsMen" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    sprawiedliwości
    > "bawi się w to"; inaczej czy były już wcześniej jakieś wyroki

    Co to znaczy "zapchać". Jak wysyłała śmieci, to można uznać, że dopuścił
    się przestępstwa z art. 268 kk, bo w ten sposób uniemożliwia, a w każdym
    razie utrudnia właścicielowi konta zapoznanie się z korespondencją. Ale
    cieniutkie to trochę. Zwłaszcza, że nie ma zakazu wysłania na czytać
    skrzynkę serii zdjęć w zamiarze, by autor sobie obejrzał.

> [...]
    > e-mail osoby Y (i z którymi siłą rzeczy "zapoznała się")
    > Pytania analogiczne jak w pkt. 1 Co i ile grozi takiej osobie za

    Trzeba by było dowieść, ze się zapoznał faktycznie. Sam fakt możliwości
    zapoznania się nie powoduje takiego domniemania. Ale najpierw
    odpowiedzmy sobie pytanie, z jakiego tytułu ta osoba miała dostęp do
    konta osoby trzeciej i czy czasem na tym etapie nie dopuściła się
    przestępstwa.

> [...]
    > "bronienie" dostępu do hasła do konta e-mail osoby Z przez osobę Z,
    > która w pewnym stopniu jest sama sobie winna ??

    Nie. Nawet krańcowa głupota pokrzywdzonego sprawcy nie tłumaczy. To, ze
    ktoś zostawia rower przed sklepem nie znaczy, że każdy go może wziąć.

  • 3. Data: 2005-05-29 11:28:57
    Od: "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>

    Zignoruj-zablokuj nadawcę

  • 4. Data: 2005-05-29 15:54:36
    Od: "K. Borek" <k...@a...waw.pl>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > najpierw odpowiedzmy sobie pytanie, z jakiego tytułu ta osoba miała
    > dostęp do konta osoby trzeciej i czy czasem na tym etapie nie

    Sytuacja następująca:
    Przedsiębiorca X korzysta z domeny x.pl i ma w niej firmowe konta email.
    [Domena ma "format" firma.pl, gdzie "firma" to pełna nazwa przedsiębiorcy
    X].
    Po jakimś czasie rezygnuje z tej domeny i domena wraca do puli domen wolnych
    NASK.
    Przedsiębiorca X pozywa przedsiębiorcę Y o zapłatę za zakupione towary.
    Przedsiębiorca Y (osoba fizyczna prowadząca d.g.) rejestruje domenę x.pl
    (ale jako osoba fizyczna- domena jest "prywatna") należącą uprzednio do X -
    powoda. Zakłada konta email takie, jakich używał przedsiębiorca X i zbiera
    korespondencję od nieświadomych osoby odbiorcy kontrahentów przedsiębiorcy
    X.
    Część z tej korespondencji drukuje i przedstawia sądowi jako dowód
    reklamacji składanych przez innych nabywców a dotyczących produktów, za
    których zapłaty domaga się X w procesie.
    Czy mamy tu do czynienia z jakimś czynem zabronionym popełnianym przez Y?

    --
    Pozdrawiam,
    Krystyna Borek

    --> Odzyskaj swoje pieniądze --> http://rejestr.info <--

  • 5. Data: 2005-05-29 18:22:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "K. Borek" <k...@a...waw.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > których zapłaty domaga się X w procesie.
    > Czy mamy tu do czynienia z jakimś czynem zabronionym popełnianym przez

    Uważam, że w tej sytuacji sprawca nie popełnia przestępstwa, a jeśli
    nawet jego działania wyczerpują znamiona jakiegoś czynu zabronionego, to
    i tak są pozbawione szkodliwości społecznej.

    Zagadnienie moim zdaniem należy rozpatrzyć na kilku płaszczyznach. Po
    pierwsze należy odpowiedzieć na pytanie: Czy Y miał prawo zarejestrować
    taką domenę. Moim zdaniem odpowiedź jest twierdząca, albowiem żaden
    przepis mu tego nie zabrania. Można by było ewentualnie rozważyć, czy X
    nie popełnia czynu nieuczciwej konkurencji, ale to, gdyby z owej domeny
    korzystał w celu konkurowania z X.

    Drugie pytanie, to czy Y ma prawo czytać przychodzące na ten adres
    listy. moim zdaniem ma. Ma, bo przecież to jego adres poczty. Fakt, iż
    nadawcy najprawdopodobniej wysyłają to omyłkowo niczego tutaj moim
    zdaniem nie zmienia. Gdyby te wiadomości przychodziły w kopertach, to o
    ile z adresu wynikało by, że są przeznaczone dla kogo innego, to można
    by zarzucić Y czytanie cudzej korespondencji. No ale skoro to poczta
    elektroniczna i jego adres, no to bez przeczytania wiadomości nie jest
    on w stanie nawet stwierdzić, że nie jest ona dla niego przeznaczona.
    Moim zdaniem winy za naruszenie tajemnicy korespondencji w tej sytuacji
    nie ponosi.

    Ostatni aspekt, to prawo do posłużenia się tymi dokumentami. No skoro,
    jak wywiodłem wcześniej nie można mu zarzucić, ze nielegalnie wszedł w
    ich posiadanie, to nie widzę powodu, by nie mógł ich przedstawić jako
    dowodu w sądzie. Ba, skoro firma Y masowo nie wywiązywała się ze swoich
    zobowiązań, to można moim zdaniem uznać, że czyniła to albo celowo, albo
    przynajmniej godziła się na to. A to już zaczyna rodzić u Y obowiązek
    (co prawda społeczny) powiadomienia organów ścigania.