  • 1. Data: 2005-05-28 21:30:33
    Temat: Zapis w umowie kredytowej
    Od: "jac" <j...@h...com>

    Cały wieczór spedziłem z Google'ami bezskutecznie szukając informacji na
    temat bezprawnych zapisów w umowach kredytowych. Rzecz w tym, że bank, w
    którym chcaiłbym wziąć kredyt hipoteczny zastrzega sobie w umowie prawo do
    nie wyrażenia zgody na zaciągnięcie przeze mnie innych zobowiązań
    finansowych dopóki nie spłacę kredytu w ich banku. Coś mi mówi, że taki
    zapis jest bezprawny, ale poszukuję potwierdzenia. Czy ktoś moze w
    jakikolwiek sposób potwierdzić lub zaprzeczyć moim przeczuciom?

    Oczywiście wszelka pomoc będzie dla mnie bardzo cenna. Z góry dziękuję i
    pozdrawiam,
    --Jacek

  • 2. Data: 2005-05-28 22:01:43
    Temat: Re: Zapis w umowie kredytowej
    Od: 10085859 <k...@o...pl>

    jac napisał(a):

> [...]
    >jakikolwiek sposób potwierdzić lub zaprzeczyć moim przeczuciom?
    >
    >Oczywiście wszelka pomoc będzie dla mnie bardzo cenna. Z góry dziękuję i

    szukaj pod hasłem "niedozwolone klauzule umowne"
    Natomiast co do niewyrażenia zgody to wierzyciel-bank ma prawo na pewną
    ingerencję, w przypadku gdyby rozporządzenie majątkiem z Twojej strony
    mogło zagrozić Twojej sytuacji majątkowej i mógłbyś się stać niezdolny
    do spłaty zadłużenia.ale szczegółów dobrze nie znam.
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2005-05-29 13:04:50
    Od: "Wirtualna" <w...@w...pl>

    "jac" <j...@h...com> wrote in message
> [...]
    > zapis jest bezprawny, ale poszukuję potwierdzenia. Czy ktoś moze w
    > jakikolwiek sposób potwierdzić lub zaprzeczyć moim przeczuciom?

    zaciągając takie zobowiązanie "do zaniechania..." i nie wywiązując się z
    niego narażasz się na odpowiedzialność odszkodowawczą JEDYNIE WTEDY, gdy
    bank wykaże, że przez takie twoje działanie, poniósł szkodę.

    Sensem zapisu jest, że bank musi wyrazić zgodę na zaciągnięcie przez ciebie
    zobowiązań finansowych, z tym że domniemywa się, że taką zgodę za każdym
    razem wyraża - nie wyraża wtedy, gdy tak oświadczy. W praktyce bank może
    nawet zawetować zakup bułek w piekarni (bo zakup to zobowiązanie finansowe).

    Jednakże w świetle art.75 prawa bankowego możesz narazić się na
    wypowiedzienie umowy kredytu w chwili, gdy niedochowasz warunków udzielenia
    kredytu.

    cóż - dwie kwestie:
    - dowodowa - czy bank się o fakcie zaciągnięcia kolejnego zobowiązania dowie
    i czy skutecznie oświadczy, że się nie zgadza
    - finansowa - czy będzie cię stać na spłacenie kredytu przed terminem w
    razie wypowiedzenia go przez bank (np. kredyt konsolidacyjny czy coś)

    co do niedozwolonych klauzul - cóż - nie widzę za bardzo podstawy prawnej,
    jeśli nie ufasz bankowi, poszukaj innego.

    p.
    W,