  • 11. Data: 2009-05-17 09:48:16
    Temat: Re: CZy posiadane drobnych w sklepie jest konieczne
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    Jacek_P pisze:

    > Nie. Klient juz nabyl towar,

    Zgoda, ale nie zawsze, patrz niżej

    > chce zaplacic legalnym srodkiem platniczym.

    Zgoda

    > Sprzedawca nie moze odmowic przyjecia zaplaty

    Może, co mu szkodzi, jak ma taką fantazję :). Jeżeli umowa została
    rzeczywiście zawarta, zapłata jest obowiązkiem kupującego a nie
    sprzedawcy, obowiązkiem sprzedawcy jest wydanie towaru. Kupujący moze
    złożyc kwotę do depozytu sądowego :)

    i ma obowiazek
    > wydac reszte. Jak to zrobi, to jego sprawa.

    Niekoniecznie. Sposób zapłaty może stanowić accidentalia negotii. Można
    kartą, przelewem, gotówką, wekslem, czekiem. Mogę sobie wyobrazić kartkę
    "Zawieram umowę sprzedaży, tylko pod warunkiem zapłaty odliczoną kwotą
    gotówką" na takiej samej zasadzie, jak kartkę "nie przyjmujemy zapłaty
    kartami" Do zawarcia umowy dojdzie wtedy, gdy strony zgodzą się na takie
    postanowienia
    .
    > Dotyczyla odmowy przyjecia zaplaty w drobnym bilonie.

    To jest inna historia. Jeżeli umowa została zawarta, bez określenia
    sposobu zapłaty, to zapłata może nastąpić pieniądzem, ale nie oznacza
    to, że w chwili zapłaty przez kupującego sprzedawca ma obowiązek wydać
    resztę.

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl

  • 12. Data: 2009-05-17 11:09:22
    Od: " jb" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jacek_P <L...@c...edu.pl> napisał(a):

    >i ma obowiazek
    > wydac reszte. Jak to zrobi, to jego sprawa.

    Oczywiście, jak zawsze w takich przypadkach - podaj podstawę prawną tego
    twierdzenia. Bo taki np. art. 535 kc nic nie mówi o wydawaniu reszty. Mówi
    jedynie o obowiązku zapłaty ceny przez kupujacego. Wydawanie reszty reguluje
    jedynie art. 537 par. 2 i art. 538 kc, ale dotyczy to wyłacznie ceny sztywnej
    i ceny maksymalnej.
    Równie dobrze mozna przyjąć, iż klient kupując rzecz za 15 zł i dając
    sprzedawcy banknot 20 zł, zapłacił umowioną cenę i uczynił mu darowiznę w
    kwocie 5 zł (nazywaną np. przez niektórych "napiwkiem").

  • 13. Data: 2009-05-17 11:09:52
    Od: "Majka04" <m...@w...pl>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
    Mam do Was takie pytanie.
    Przychodzi ktoś do sklepu, klient i chce cos kupić. Nie posiada
    drobnych piniędzy, a sprzedawca każe mu iść sobie rozmienić, ponieważ
    nie posiada w kasie drobnych. Czy ma rację taki sprzedawca? zy może
    nakazać klientowi chcidzić i przynieść do sklepu drobne? Czy jest
    jakiś przepis zniechęcający sprzedawcę do takich działań? Jak sobie z
    takimi poradzić sprzedawcami?

    I troche podobne pytanie, czy można klienta wyrzucić ze sklepu?
    Słyszałem, że sklep jest traktowany jako miejsce publiczne i nie można
    odmówić obsługi bez przyczyny?
    Wbrew temu co piszą w tym artykule /poniżej link/ w poprzednich czasach, to
    do sprzedawcy należało bieganie z drobnymi, a teraz też.
    http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34903,1795582.htm

  • 14. Data: 2009-05-17 11:13:45
    Od: " jb" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    slawek7 <s...@w...pl> napisał(a):

    > I troche podobne pytanie, czy mo=BFna klienta wyrzuci=E6 ze sklepu?
    > S=B3ysza=B3em, =BFe sklep jest traktowany jako miejsce publiczne i nie mo=
    > =BFna
    > odm=F3wi=E6 obs=B3ugi bez przyczyny?

    Wyrzucenie ze sklepu a odmowa sprzedazy to dwie zupełnie różne sprawy.

  • 15. Data: 2009-05-17 11:23:43
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > To w końcu jak to z tym jest? Bo na razie odeszło od tematu.

    Sprzedawca ma wydać towar a klient zapłacić umówioną kwotę - na tym
    polega umowa kupna-sprzedaży. "Umówioną kwotę" - nie mniej, nie więcej.
    Tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy czy wyda resztę. Normalnie jak
    ma, to oczywiście wydaje. Jak nie ma, to może odmówić. Nie ma żadnego
    przepisu, który by go do tego zmusił. Dobry, przewidujący sprzedawca
    zawsze sobie przygotuje zapas drobnych do wydawania reszty.

    Ale z drugiej strony mamy wolny rynek i jeśli Ci się ten
    sklep/sprzedawca nie podoba to możesz iść do innego. Jeśli sprzedawca
    non stop nie ma wydać reszty, to znaczy że nie dba o swój dobry
    wizerunek i prawdopodobnie pewna cześć jego klientów zacznie go omijać
    szerokim łukiem. Co z kolei spowoduje, że albo się poprawi albo
    zbankrutuje a jego konkurencja z przygotowanymi drobniakami na wydawanie
    reszty będzie się z tego cieszyć.

    Krzysztof

  • 16. Data: 2009-05-17 11:40:04
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 17 Maj, 13:23, Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    > Tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy czy wyda resztę. Normalnie jak
    > ma, to oczywiście wydaje. Jak nie ma, to może odmówić.

    Dyskusja dotyczy w istocie tego, czy wydanie reszty jest obowiązkiem
    sprzedawcy zgodnie z KC:
    Art. 56.
    Czynność prawna wywołuje nie tylko skutki w niej wyrażone, lecz
    również te, które
    wynikają z ustawy, z zasad współżycia społecznego i z ustalonych
    zwyczajów.

    Czy w zasadach współżycia społecznego i ustalonych zwyczajów jest
    dbanie o posiadanie drobnych do wydawania reszty przez sprzedawcę i
    jej wydanie w razie potrzeby? Moim zdaniem tak, ale chętnie
    dowiedziałbym się, co w tej sprawie powiedziałby sąd.

  • 17. Data: 2009-05-17 11:46:59
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    Majka04 pisze:

    > Wbrew temu co piszą w tym artykule /poniżej link/ w poprzednich czasach, to
    > do sprzedawcy należało bieganie z drobnymi, a teraz też.
    > http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34903,1795582.htm

    W tym artykule nic nie mówią, poza pobożnymi życzeniami federacji
    konsumentów. Federacja sprzedawców może mówić dokładnie odwrotnie :)

  • 18. Data: 2009-05-17 12:50:15
    Od: zwi <z...@o...pl>

    Roman Rumpel pisze:

    > W tym artykule nic nie mówią, poza pobożnymi życzeniami federacji
    > konsumentów. Federacja sprzedawców może mówić dokładnie odwrotnie :)

    Ależ w tym artykule piszą samą prawdę :)

    Cyt: "Przedstawicielka Federacji Konsumentów wyjaśnia, że zgodnie z
    przepisami sprzedawca na żądanie klienta ma obowiązek sprzedać
    wystawiony towar"

    Owszem. Przedstawicielka Federacji Konsumentów ma rację. Sprzedawca ma
    obowiązek sprzedać towar. Ma obowiązek go sprzedać za UMÓWIONĄ CENĘ. To
    znaczy, jeśli klient taką umówioną cenę zapłaci. Nic tam o wydawaniu
    reszty nie było :) A sprzedawczynie w drogerii nie powiedziały, że nie
    sprzedadzą, tylko, że oczekują od klienta zapłacenia umówionej ceny (nie
    wyższej i nie niższej) :)

    Ja w takich wypadkach nie zwykłem się denerwować. Po prostu zabieram
    swoje pieniądze i idę wydać je gdzie indziej.

    zwi

  • 19. Data: 2009-05-17 12:53:12
    Od: " jb" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    przypadek <p...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Dyskusja dotyczy w istocie tego, czy wydanie reszty jest obowi=B1zkiem
    > sprzedawcy zgodnie z KC:
    > Art. 56.
    > Czynno=B6=E6 prawna wywo=B3uje nie tylko skutki w niej wyra=BFone, lecz
    > r=F3wnie=BF te, kt=F3re
    > wynikaj=B1 z ustawy, z zasad wsp=F3=B3=BFycia spo=B3ecznego i z ustalonych
    > zwyczaj=F3w.
    >
    > Czy w zasadach wsp=F3=B3=BFycia spo=B3ecznego i ustalonych zwyczaj=F3w jest
    > dbanie o posiadanie drobnych do wydawania reszty przez sprzedawc=EA i
    > jej wydanie w razie potrzeby? Moim zdaniem tak,

    A moim zdaniem nie.
    W ogóle należałoby wyjść od podstaw i zastanowić się, czy wręczenie większej
    kwoty pieniędzy, niż cena, to w ogóle czynnośc prawna, czy jedynie faktyczna.
    I szczerze powiedziawszy, miałbym poważne wątpliwości, czy wydawanie reszty w
    każdym przypadku to ustalony zwyczaj, skoro - jak widać choćby z tego wątku -
    sprzedawcy nierzadko tego nie robią.
    Zdadzam się z K. Jodłowskim, że to jedynie dobra wola sprzedawcy i dbanie o
    wlasny interes.

  • 20. Data: 2009-05-17 13:25:11
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    zwi pisze:

    > Ależ w tym artykule piszą samą prawdę :)

    OMR:)

    > zwi

    RR