eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uzasadnienie-TOM-I


Wydatki
Ustawa budż etowa 2012
Wydatki
Projekt ustawy budż etowej 2013 Wskaźnik
ogółem
Budż et Środków
ogółem
Budż et Środków
Dział
Budż et państwa
Budż et państwa
(5/2)
2012
Europejskich
2013
Europejskich
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
6
7
8
Razem
405.869.747
328.765.688
77.104.059
410.199.904
334.950.800
75.249.104
101,1
010 Rolnictwo i łowiectwo
16.250.705
6.043.905
10.206.800
17.898.120
6.651.704
11.246.416
110,1
020 Leśnictwo
47.566
9.679
37.887
64.133
7.278
56.855
134,8
050 Rybołówstwo i rybactwo
371.607
121.860
249.747
534.455
171.084
363.371
143,8
100 Górnictwo i kopalnictwo
530.039
530.039
520.536
520.536
98,2
150 Przetwórstwo przemysłowe
4.797.291
991.824
3.805.467
4.503.142
789.354
3.713.788
93,9
500 Handel
1.148.345
764.644
383.701
1.031.754
615.774
415.980
89,8
550 Hotele i restauracje
21.800
21.800
21.800
21.800
100,0
600 Transport i łączność
12.186.120
8.007.473
4.178.647
14.785.161
8.292.956
6.492.205
121,3
630 Turystyka
44.502
44.502
44.424
44.424
99,8
700 Gospodarka mieszkaniowa
2.357.374
2.357.374
2.585.916
2.585.916
109,7
710 Działalność usługowa
1.085.245
644.974
440.271
1.026.201
688.109
338.092
94,6
720 Informatyka
225.821
191.226
34.595
274.002
196.862
77.140
121,3
730 Nauka
6.245.598
4.937.066
1.308.532
6.327.627
4.933.378
1.394.249
101,3
750 Administracja publiczna
12.938.251
12.025.600
912.651
13.364.903
12.195.090
1.169.813
103,3
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej,
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa
2.018.862
2.018.060
802
2.080.544
2.080.544
103,1
752 Obrona narodowa
21.332.088
21.332.088
22.962.023
22.962.023
107,6
753 Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne
76.993.013
76.993.013
75.644.893
75.644.893
98,2
754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona
przeciwpoż arowa
12.729.221
12.650.689
78.532
13.109.684
13.050.965
58.719
103,0
755 Wymiar sprawiedliwości
10.230.807
10.161.967
68.840
10.603.537
10.438.615
164.922
103,6
757 Obsługa długu publicznego
42.996.000
42.996.000
43.511.902
43.511.902
101,2
758 Róż ne rozliczenia
137.736.985
86.425.225
51.311.760
135.017.053
89.726.963
45.290.090
98,0


46

Wydatki
Ustawa budż etowa 2012
Wydatki
Projekt ustawy budż etowej 2013 Wskaźnik
ogółem
Budż et Środków
ogółem
Budż et Środków
Dział
Budż et państwa
Budż et państwa
(5/2)
2012
Europejskich
2013
Europejskich
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
6
7
8
801 Oświata i wychowanie
2.062.067
1.692.192
369.875
2.130.292
1.724.050
406.242
103,3
803 Szkolnictwo wyż sze
12.606.726
11.889.621
717.105
12.740.385
12.188.553
551.832
101,1
851 Ochrona zdrowia
7.235.982
6.909.803
326.179
7.278.959
6.959.154
319.805
100,6
852 Pomoc społeczna
12.950.979
12.949.021
1.958
12.911.174
12.887.934
23.240
99,7
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
3.574.431
3.124.902
449.529
3.688.853
3.446.892
241.961
103,2
854 Edukacyjna opieka wychowawcza
103.055
102.160
895
97.753
97.684
69
94,9
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
2.406.133
375.952
2.030.181
3.007.172
358.446
2.648.726
125,0
921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
2.003.226
1.813.121
190.105
2.091.111
1.815.522
275.589
104,4
925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne
obszary i obiekty chronionej przyrody
101.853
101.853
97.242
97.242
95,5
926 Kultura fizyczna
538.055
538.055
245.153
245.153
45,6
Niż szy niż w roku 2012 poziom nakładów finansowych w niektórych działach jest wynikiem m. in.:
- rozwiązań systemowych,
- zakończenia róż nych programów, w tym programu związanego z Przewodnictwem Polski w Radzie Unii Europejskiej,
- zakończenia realizacji róż nych zadań inwestycyjnych (w tym związanych z „EURO 2012” oraz realizacji programu Moje boisko „Orlik 2012”),
- spadku wydatków dotyczących budż etu środków europejskich, co wynika z dostosowania tempa wydatkowania środków w ramach projektów realizowanych ze środków
funduszy strukturalnych do harmonogramów realizacji tych projektów.





47
2. Grupy wydatków
2.1. Wydatki według grup ekonomicznych
Ustawa
Projekt ustawy
Struktura
żnica
Wskaźnik
budżetowa
budżetowej na
wydatków
Wyszczególnienie
(3-2)
(3/2)
2012
2013
2012 r.
2013 r.
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
6
7
Ogółem
328.765.688
334.950.800
6.185.112
101,9
100,0
100,0
w tym:
Dotacje i subwencje
156.466.500
157.368.919
902.419
100,6
47,6
47,0
Świadczenia na rzecz osób fizycznych
23.334.413
24.487.927
1.153.514
104,9
7,1
7,3
Wydatki bieżące jednostek budżetowych
61.210.714
62.516.539
1.305.825
102,1
18,6
18,7
Wydatki majątkowe
14.870.779
16.171.480
1.300.701
108,7
4,5
4,8
Wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa
42.995.900
43.511.802
515.902
101,2
13,1
13,0
Środki własne Unii Europejskiej
16.146.218
17.775.269
1.629.051
110,1
4,9
5,3
Współfinansowanie projektów z udziałem
środków Unii Europejskiej
13.741.164
13.118.864
-622.300
95,5
4,2
3,9
Podobnie jak w latach poprzednich, największy udział w wydatkach ogółem będą
stanowić dotacje i subwencje (47%), następnie wydatki bieżące jednostek budżetowych
(18,7%) oraz wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa (13%).
W porównaniu do roku 2012 największy wzrost wydatków dotyczy środków
przeznaczonych na:
− środki własne Unii Europejskiej – o 1.629.051 tys. zł – głównymi przyczynami wzrostu
w tej grupie wydatków są zwiększenia z tytułu wpłaty:
− obliczonej na podstawie Dochodu Narodowego Brutto (o 1.233.330 tys. zł),
− z tytułu udziału w opłatach celnych i opłatach rolnych (o 179.188 tys. zł),
− obliczonej zgodnie z metodologią wynikającą z przepisów Unii Europejskiej, na
podstawie podatku od towarów i usług (o 113.815 tys. zł);
− wydatki bieżące jednostek budżetowych – o 1.305.825 tys. zł – głównymi przyczynami
wzrostu wydatków w tej grupie są zwiększenia:
− na środki przeznaczone na obronę narodową przede wszystkim na centralne
wsparcie, Siły Powietrzne, zabezpieczenie wojsk oraz dowodzenie i kierowanie Siłami
Zbrojnymi RP (o 539.113 tys. zł),
− na uposażenia i nagrody roczne dla funkcjonariuszy wojewódzkich i powiatowych
komend Policji (o 395.888 tys. zł),
48

− dla jednostek sądownictwa powszechnego (o 211.119 tys. zł);

− wydatki majątkowe – o kwotę per saldo 1.300.701 tys. zł – głównymi przyczynami
wzrostu wydatków w tej grupie są zwiększenia na:
− obronę narodową – centralne wsparcie (o 887.827 tys. zł),
− infrastrukturę kolejową (o 556.455 tys. zł);
− świadczenia na rzecz osób fizycznych – o 1.153.514 tys. zł – wzrost ten spowodowany
jest w głównej mierze planowaną wyższą wypłatą świadczeń pieniężnych z zaopatrzenia
emerytalnego (o 954.360 tys. zł).
Natomiast zmniejszeniu, w porównaniu do roku 2012, uległy wydatki w grupie
ekonomicznej współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – o kwotę
622.300 tys. zł. Spadek w tej grupie wydatków, w której przewidziane są przede wszystkim
środki na współfinansowanie krajowe projektów unijnych, wynika głównie ze zmniejszenia
planowanych na rok 2013 wydatków w ramach budżetu środków europejskich. Przewiduje
się, że w roku 2013 zostaną poniesione największe wydatki w ramach perspektywy
finansowej 2007 – 2013 i w kolejnych latach wydatki te będą systematycznie maleć. W roku
2013 dokonane zostaną także ostatnie płatności w ramach Mechanizmów Finansowych
(Norweskiego i EOG) 2004 – 2009, zaś płatności w ramach perspektywy 2009 – 2014 będą
w roku 2013 dokonywane z budżetu środków europejskich.

2.2.
Subwencje i dotacje do jednostek samorządu terytorialnego
2.2.1. Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego
Planowana na 2013 r. subwencja ogólna dla jednostek samorządu terytorialnego została
ustalona według zasad określonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.).
Na 2013 r. wielkość wydatków w części 82 Subwencje ogólne dla jednostek samorządu
terytorialnego zaplanowano w łącznej wysokości 51.261.407 tys. zł, tj. na poziomie wyższym
o 2,1% niż zaplanowano na 2012 r.
Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, subwencja ogólna
dla jednostek samorządu terytorialnego składa się z:
− części oświatowej dla gmin, powiatów i województw,
− części wyrównawczej dla gmin, powiatów i województw,
− części równoważącej dla gmin i powiatów,
− części regionalnej dla województw.
49

Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego planowana
na rok 2013 wynosi 39.511.053 tys. zł. i jest o 2,1% wyższa od kwoty części oświatowej
subwencji ogólnej określonej w ustawie budżetowej na rok 2012.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
planowana na rok 2013 kwota części oświatowej subwencji ogólnej została ustalona
w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej nie mniejszej niż przyjęta
w ustawie budżetowej w roku bazowym (2012), skorygowanej o kwotę innych wydatków
z tytułu zmiany realizowanych zadań oświatowych. Zwiększenie – w stosunku do roku 2012
– planowanej na rok 2013 kwoty części oświatowej subwencji ogólnej związane jest ze
skutkami przechodzącymi na rok 2013 podwyżki wynagrodzeń nauczycieli o 3,8% wdrożonej
od 1 września 2012 r., a także ze skutkami prognozowanych zmian w liczbie i strukturze
awansu zawodowego nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych
prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem skutków wzrostu
składki rentowej w 2012 r. oraz z uwzględnieniem środków na finansowanie prac komisji
egzaminacyjnych powoływanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku
z awansem zawodowym nauczycieli.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin zaplanowana na 2013 r. w wysokości
6.355.401 tys. zł jest wyższa o 2,1% od kwoty tej części subwencji zaplanowanej na 2012 r.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin składa się z kwoty podstawowej i kwoty
uzupełniającej.
Podstawę do ustalenia wysokości kwoty podstawowej na 2013 r. stanowiły dane ze
sprawozdań z wykonania dochodów podatkowych gminy za 2011 r., oraz dane o liczbie
mieszkańców, według stanu na dzień 31 grudnia 2011 r., ustalonej przez Główny Urząd
Statystyczny.
Kwotę podstawową otrzymują gminy, w których dochód na 1 mieszkańca jest niższy od
92% średniego dochodu na 1 mieszkańca kraju.
Wysokość kwoty uzupełniającej uzależniona jest od gęstości zaludnienia w gminie,
w relacji do średniej gęstości zaludnienia w kraju i dochodu gminy na 1 mieszkańca.
Kwotę uzupełniającą otrzymują tylko te gminy, w których gęstość zaludnienia, ustalona
przez Główny Urząd Statystyczny według stanu na dzień 31 grudnia 2011 r., jest niższa od
50

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: