Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uzasadnienie-TOM-I
komunikacyjnej lokalnych ośrodków gospodarczych, przedsiębiorstw i zakładów pracy
o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej; poprawie dostępności komunikacyjnej
instytucji publicznych i innych instytucji świadczących usługi publiczne; rozwojowi lokalnych
połączeń drogowych istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu
dla bezpieczeństwa społeczności lokalnych, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa
i porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa, zarządzania kryzysowego
oraz ochrony granicy państwowej.
Całkowite koszty Programu w latach 2012-2015 wynoszą 10.666.667 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 500.000 tys. zł.
Jednostki
2013
Cel
Miernik
realizujące
plan
Podniesienie poziomu i jakości
życia społeczności lokalnych oraz
Długość odcinków dróg lokalnych
zwiększenie efektywności instytucji
Ministerstwo
przebudowanych, wybudowanych
publicznych, dzięki intensyfikacji
Administracji
5
oraz wyremontowanych w ramach
rozwoju bezpiecznej, spójnej,
i Cyfryzacji
programu (w tys. km)
funkcjonalnej i efektywnej
infrastruktury drogowej
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II
Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój
26,56%
73,44%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
101
21. Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku
2015
„Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015”
na lata 2011-2013 realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji
19. Infrastruktura transportowa, zadania 19.2.W Transport kolejowy, podzadania
19.2.1.Inwestycje w infrastrukturę kolejową.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 219/2011 z dnia 7 listopada
2011 r. Nadzór nad realizacją Programu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawuje
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Program zakłada realizację ponad 100 projektów umożliwiających budowę nowej oraz
modernizację i rewitalizację (odtworzenie) istniejącej infrastruktury kolejowej. Obejmuje on
także prace przygotowawcze dla kolejnych inwestycji, w tym dla kolei dużych prędkości.
Efektem realizacji Programu będzie m.in. skrócenie czasu przejazdu między największymi
polskimi miastami i podwyższenie maksymalnej prędkości jazdy pociągów ze 160 km/h do
200 km/h dla 595 km torów. W ramach Programu przewiduje się m.in. poprawę stanu
techniczno-eksploatacyjnego
3 205
km
torów,
budowę
nowoczesnych
systemów
zabezpieczenia ruchu na 1 340 przejazdach kolejowo-drogowych, budowę 338
bezkolizyjnych skrzyżowań dwupoziomowych oraz wyposażenie 800 km linii w urządzenia
ERTMS, co wydatnie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Program wpłynie także na poprawę spójności terytorialnej kraju przez zwiększenie
dostępności komunikacyjnej, a także powiązań międzyregionalnych nie tylko ze stolicą, jak
również umożliwi wzrost mobilności mieszkańców.
Program finansowany będzie z publicznych środków krajowych (pochodzących
z budżetu państwa i Funduszu Kolejowego), jak również ze środków europejskich oraz
środków własnych PKP Polskich Linii Kolejowych.
Całkowite koszty Programu w latach 2011-2013 wynoszą 18.263.439 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 3.234.577 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
realizująca
plan
Poprawa stanu
PKP
Długość przebudowanych linii
547 km linii;
bezpieczeństwa w
Polskie Linie kolejowych (km)
(3 190 km toru)
transporcie
Kolejowe S.A.
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
102
Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku
2015
48,92%
51,08%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
22. Program ochrony brzegów morskich
Wieloletni „Program ochrony brzegów morskich” na lata 2004-2023 realizowany będzie
w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania
19.3. Wspieranie
transportu
morskiego
i
żeglugi
śródlądowej,
podzadania
19.3.1. Bezpieczeństwo żeglugi, ochrona brzegów i środowiska morskiego.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 28 marca 2003 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego "Program ochrony brzegów morskich" (Dz. U. Nr 67, poz. 621). Nadzór nad
realizacją Programu przez Urzędy Morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie sprawuje Minister
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Program obejmuje przedsięwzięcia mające na celu zabezpieczenie brzegów morskich
przed zjawiskiem erozji, a w szczególności budowę, rozbudowę i utrzymywanie systemu
zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenów nadmorskich, w tym usuwania uszkodzeń
w systemie zabezpieczenia przeciwpowodziowego brzegów morskich, jak również
zapewnienia stabilizacji linii brzegowej według stanu z 2000 r. i zapobiegania zanikowi plaż.
W ramach Programu finansowane jest także monitorowanie brzegów morskich, jak również
czynności, prace i badania dotyczące ustalenia aktualnego stanu brzegów morskich, mające
na celu wskazanie koniecznych i niezbędnych działań zmierzających do ratowania brzegów
morskich.
Całkowite koszty Programu w latach 2004-2023 wynoszą 1.101.368 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 69.600 tys. zł.
103
Jednostki
2013
Cel
Miernik
realizujące
plan
Urzędy Morskie
Zabezpieczenie brzegu
w Gdyni,
Długość zabezpieczonych odcinków brzegu
morskiego przed
10,1
Słupsku
morskiego (w km)
zjawiskiem erozji
i Szczecinie
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program ochrony brzegów morskich
6,32%
93,68%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
23. Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu
Program wieloletni „Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego
w Świnoujściu” na lata 2008-2013 realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania
w ramach funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania 19.3. Wspieranie transportu
morskiego i żeglugi śródlądowej, podzadania 19.3.2.Wspieranie infrastruktury morskiej
i żeglugi śródlądowej.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 167/2007 z dnia 20 września
2007 r. Przedmiotowa uchwała została zmieniona uchwałą nr 186/2009 z dnia
20 października 2009 r., która wydłużyła okres realizacji Programu do roku 2013, a następnie
zmieniona uchwałą Rady Ministrów nr 12/2012 z dnia 17 stycznia 2012 r. Bieżącą kontrolę
nad realizacją Programu sprawuje Urząd Morski w Szczecinie.
Zakres rzeczowy Programu obejmuje budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do
portu zewnętrznego w postaci falochronu osłonowego o długości około 3000 m. Budowa
obejmuje również roboty pogłębiarskie, budowę obrotnicy oraz toru podejściowego. Do
istniejącego falochronu wschodniego dobudowana zostanie ostroga o długości około 250 m
104
zabezpieczająca port zewnętrzny przed falowaniem wody. W wyniku tej inwestycji powstanie
półotwarty akwen o powierzchni 130 ha, stanowiący port zewnętrzny w Świnoujściu.
Realizacja przedsięwzięcia jest jednym z warunków budowy terminalu gazowego LNG
w Świnoujściu przez Polskie GNG S.A., który jest elementem strategii dywersyfikacji dostaw
gazu dla potrzeb gospodarki narodowej. Oprócz osłony dla nowego terminala gazowego,
inwestycja poprawi funkcjonowanie sieci transportowej TEN-T, w skład której wchodzi port
morski w Świnoujściu.
Całkowite koszty Programu w latach 2008-2013 wynoszą 1.016.754 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 267.399 tys. zł.
Jednostka
Cel
Miernik
2013 plan
realizująca
Poziom zapewnienia osłony portu
Zapewnianie osłony dla
zewnętrznego w Świnoujściu w stosunku
Urząd Morski w
portu zewnętrznego
do projektowanej długości linii osłony:
Szczecinie
w Świnoujściu
w km
0,42
w %
13%
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu
26,30%
73,70%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
24. Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
Program wieloletni „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” na
lata 2008-2013 realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji
19. Infrastruktura transportowa, zadania 19.3. Wspieranie transportu morskiego i żeglugi
śródlądowej, podzadania 19.3.5. Kształtowanie warunków dla rozwoju transportu morskiego
i żeglugi śródlądowej.
105
o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej; poprawie dostępności komunikacyjnej
instytucji publicznych i innych instytucji świadczących usługi publiczne; rozwojowi lokalnych
połączeń drogowych istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu
dla bezpieczeństwa społeczności lokalnych, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa
i porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa, zarządzania kryzysowego
oraz ochrony granicy państwowej.
Całkowite koszty Programu w latach 2012-2015 wynoszą 10.666.667 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 500.000 tys. zł.
Jednostki
2013
Cel
Miernik
realizujące
plan
Podniesienie poziomu i jakości
życia społeczności lokalnych oraz
Długość odcinków dróg lokalnych
zwiększenie efektywności instytucji
Ministerstwo
przebudowanych, wybudowanych
publicznych, dzięki intensyfikacji
Administracji
5
oraz wyremontowanych w ramach
rozwoju bezpiecznej, spójnej,
i Cyfryzacji
programu (w tys. km)
funkcjonalnej i efektywnej
infrastruktury drogowej
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II
Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój
26,56%
73,44%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
101
21. Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku
2015
„Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015”
na lata 2011-2013 realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji
19. Infrastruktura transportowa, zadania 19.2.W Transport kolejowy, podzadania
19.2.1.Inwestycje w infrastrukturę kolejową.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 219/2011 z dnia 7 listopada
2011 r. Nadzór nad realizacją Programu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawuje
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Program zakłada realizację ponad 100 projektów umożliwiających budowę nowej oraz
modernizację i rewitalizację (odtworzenie) istniejącej infrastruktury kolejowej. Obejmuje on
także prace przygotowawcze dla kolejnych inwestycji, w tym dla kolei dużych prędkości.
Efektem realizacji Programu będzie m.in. skrócenie czasu przejazdu między największymi
polskimi miastami i podwyższenie maksymalnej prędkości jazdy pociągów ze 160 km/h do
200 km/h dla 595 km torów. W ramach Programu przewiduje się m.in. poprawę stanu
techniczno-eksploatacyjnego
3 205
km
torów,
budowę
nowoczesnych
systemów
zabezpieczenia ruchu na 1 340 przejazdach kolejowo-drogowych, budowę 338
bezkolizyjnych skrzyżowań dwupoziomowych oraz wyposażenie 800 km linii w urządzenia
ERTMS, co wydatnie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Program wpłynie także na poprawę spójności terytorialnej kraju przez zwiększenie
dostępności komunikacyjnej, a także powiązań międzyregionalnych nie tylko ze stolicą, jak
również umożliwi wzrost mobilności mieszkańców.
Program finansowany będzie z publicznych środków krajowych (pochodzących
z budżetu państwa i Funduszu Kolejowego), jak również ze środków europejskich oraz
środków własnych PKP Polskich Linii Kolejowych.
Całkowite koszty Programu w latach 2011-2013 wynoszą 18.263.439 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 3.234.577 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
realizująca
plan
Poprawa stanu
PKP
Długość przebudowanych linii
547 km linii;
bezpieczeństwa w
Polskie Linie kolejowych (km)
(3 190 km toru)
transporcie
Kolejowe S.A.
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
102
Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku
2015
48,92%
51,08%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
22. Program ochrony brzegów morskich
Wieloletni „Program ochrony brzegów morskich” na lata 2004-2023 realizowany będzie
w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania
19.3. Wspieranie
transportu
morskiego
i
żeglugi
śródlądowej,
podzadania
19.3.1. Bezpieczeństwo żeglugi, ochrona brzegów i środowiska morskiego.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 28 marca 2003 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego "Program ochrony brzegów morskich" (Dz. U. Nr 67, poz. 621). Nadzór nad
realizacją Programu przez Urzędy Morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie sprawuje Minister
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Program obejmuje przedsięwzięcia mające na celu zabezpieczenie brzegów morskich
przed zjawiskiem erozji, a w szczególności budowę, rozbudowę i utrzymywanie systemu
zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenów nadmorskich, w tym usuwania uszkodzeń
w systemie zabezpieczenia przeciwpowodziowego brzegów morskich, jak również
zapewnienia stabilizacji linii brzegowej według stanu z 2000 r. i zapobiegania zanikowi plaż.
W ramach Programu finansowane jest także monitorowanie brzegów morskich, jak również
czynności, prace i badania dotyczące ustalenia aktualnego stanu brzegów morskich, mające
na celu wskazanie koniecznych i niezbędnych działań zmierzających do ratowania brzegów
morskich.
Całkowite koszty Programu w latach 2004-2023 wynoszą 1.101.368 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 69.600 tys. zł.
103
Jednostki
2013
Cel
Miernik
realizujące
plan
Urzędy Morskie
Zabezpieczenie brzegu
w Gdyni,
Długość zabezpieczonych odcinków brzegu
morskiego przed
10,1
Słupsku
morskiego (w km)
zjawiskiem erozji
i Szczecinie
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program ochrony brzegów morskich
6,32%
93,68%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
23. Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu
Program wieloletni „Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego
w Świnoujściu” na lata 2008-2013 realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania
w ramach funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania 19.3. Wspieranie transportu
morskiego i żeglugi śródlądowej, podzadania 19.3.2.Wspieranie infrastruktury morskiej
i żeglugi śródlądowej.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 167/2007 z dnia 20 września
2007 r. Przedmiotowa uchwała została zmieniona uchwałą nr 186/2009 z dnia
20 października 2009 r., która wydłużyła okres realizacji Programu do roku 2013, a następnie
zmieniona uchwałą Rady Ministrów nr 12/2012 z dnia 17 stycznia 2012 r. Bieżącą kontrolę
nad realizacją Programu sprawuje Urząd Morski w Szczecinie.
Zakres rzeczowy Programu obejmuje budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do
portu zewnętrznego w postaci falochronu osłonowego o długości około 3000 m. Budowa
obejmuje również roboty pogłębiarskie, budowę obrotnicy oraz toru podejściowego. Do
istniejącego falochronu wschodniego dobudowana zostanie ostroga o długości około 250 m
104
zabezpieczająca port zewnętrzny przed falowaniem wody. W wyniku tej inwestycji powstanie
półotwarty akwen o powierzchni 130 ha, stanowiący port zewnętrzny w Świnoujściu.
Realizacja przedsięwzięcia jest jednym z warunków budowy terminalu gazowego LNG
w Świnoujściu przez Polskie GNG S.A., który jest elementem strategii dywersyfikacji dostaw
gazu dla potrzeb gospodarki narodowej. Oprócz osłony dla nowego terminala gazowego,
inwestycja poprawi funkcjonowanie sieci transportowej TEN-T, w skład której wchodzi port
morski w Świnoujściu.
Całkowite koszty Programu w latach 2008-2013 wynoszą 1.016.754 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 267.399 tys. zł.
Jednostka
Cel
Miernik
2013 plan
realizująca
Poziom zapewnienia osłony portu
Zapewnianie osłony dla
zewnętrznego w Świnoujściu w stosunku
Urząd Morski w
portu zewnętrznego
do projektowanej długości linii osłony:
Szczecinie
w Świnoujściu
w km
0,42
w %
13%
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu
26,30%
73,70%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
24. Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
Program wieloletni „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” na
lata 2008-2013 realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji
19. Infrastruktura transportowa, zadania 19.3. Wspieranie transportu morskiego i żeglugi
śródlądowej, podzadania 19.3.5. Kształtowanie warunków dla rozwoju transportu morskiego
i żeglugi śródlądowej.
105
Dokumenty związane z tym projektem:
- 755-strategia › Pobierz plik
- 755-trzyletni-plan-limitu-mianowan › Pobierz plik
- 755-uklad-zadaniowy › Pobierz plik
- 755-uzasadnienie-TOM-I › Pobierz plik
- 755 › Pobierz plik