eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uzasadnienie-TOM-I

średniej gęstości zaludnienia w kraju i dochód podatkowy na 1 mieszkańca gminy jest nie
wyższy niż 150% średniego dochodu podatkowego na 1 mieszkańca kraju.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów zaplanowana na 2013 r. w kwocie
1.567.128 tys. zł, jest o 4,0% wyższa niż kwota zaplanowana na 2012 r.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów składa się z kwoty podstawowej
i kwoty uzupełniającej.
Kwotę podstawową otrzymują powiaty, w których wskaźnik dochodów podatkowych
z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i udziału we
wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) na 1 mieszkańca w powiecie jest
mniejszy niż wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów.
Wyrównanie stanowi 90% różnicy między średnim dochodem podatkowym na
1 mieszkańca kraju a dochodem podatkowym na 1 mieszkańca powiatu.
Kwota podstawowa stanowi iloczyn ww. kwoty wyrównania na 1 mieszkańca i liczby
mieszkańców danego powiatu.
Kwota uzupełniająca zależy od wskaźnika bezrobocia w danym powiecie i przeznaczona
jest dla tych powiatów, w których wskaźnik bezrobocia – liczony jako iloraz stopy bezrobocia
w powiecie i stopy bezrobocia w kraju – jest wyższy od 1,10. Im wyższy jest wskaźnik
bezrobocia w powiecie, tym wyższa jest ta kwota.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw zaplanowana na 2013 r.
w kwocie 1.091.564 tys. zł, jest o 8,6% wyższa niż kwota zaplanowana na 2012 r.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw składa się z kwoty podstawowej
i kwoty uzupełniającej.
Kwota podstawowa jest przeznaczona dla tych województw, w których wskaźnik
dochodów podatkowych na 1 mieszkańca (z tytułu udziału we wpływach z podatku
dochodowego od osób fizycznych PIT i udziału we wpływach z podatku dochodowego od
osób prawnych CIT) jest mniejszy niż wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich
województw.
Wyrównanie stanowi 72% różnicy między średnim dochodem podatkowym województw
na 1 mieszkańca w kraju a dochodem podatkowym na 1 mieszkańca województwa. Kwota
51

podstawowa stanowi iloczyn ww. kwoty wyrównania i liczby mieszkańców w danym
województwie.
Kwota uzupełniająca uzależniona jest od liczby mieszkańców w województwie.
Kwotę tę otrzymują województwa, w których liczba mieszkańców nie przekracza
3 milionów. Podstawę do jej wyliczenia stanowi przeliczeniowa liczba mieszkańców
województwa ustalana w sposób określony ustawowo.
Wysokość kwoty uzupełniającej należnej danemu województwu stanowi iloczyn
przeliczeniowej liczby mieszkańców i 9% średniego dochodu podatkowego województw
w przeliczeniu na 1 mieszkańca w kraju.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin
Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin na 2013 r. została zaplanowana
w wysokości 571.339 tys. zł, tj. na poziomie o 12,2% niższym niż zaplanowano na 2012 r.
Część równoważąca subwencji ogólnej jest rozdzielana między gminy według
następujących określonych ustawowo kryteriów:
1) 50% – między gminy miejskie, w których wydatki na dodatki mieszkaniowe wykonane
w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy, były
wyższe od 80% średnich wydatków na dodatki mieszkaniowe wszystkich gmin miejskich
wykonanych w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca
tych gmin;
2) 25% – między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których wydatki na dodatki
mieszkaniowe wykonane w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego
mieszkańca gminy, były wyższe od 90% średnich wydatków na dodatki mieszkaniowe
wszystkich gmin wiejskich i miejsko-wiejskich wykonanych w roku poprzedzającym rok
bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin;
3) 25% – między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których suma dochodów za rok
poprzedzający rok bazowy z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od
osób fizycznych oraz dochodów z podatku rolnego i z podatku leśnego, w przeliczeniu na
jednego mieszkańca gminy, jest niższa od 80% średnich dochodów z tych samych
tytułów za rok poprzedzający rok bazowy we wszystkich gminach wiejskich i miejsko-
wiejskich, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin.


52

Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów
Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów na 2013 r. została zaplanowana
w wysokości 1.076.613 tys. zł, tj. o 0,7% wyższej niż zaplanowano na 2012 r.
Część równoważąca subwencji ogólnej jest rozdzielana między powiaty według
następujących kryteriów określonych w ustawie:
1) 9% – między powiaty, które w roku poprzedzającym rok bazowy nie dokonywały wpłat do
budżetu państwa i powiaty które dokonały wpłaty do budżetu państwa w kwocie niższej
niż 1.000.000 zł, w zależności od wysokości wydatków na rodziny zastępcze
poniesionych w roku poprzedzającym rok bazowy;
2) 7% – między powiaty, ustalone przez ministra właściwego do spraw pracy, w których nie
działa powiatowy urząd pracy, a zadania tej jednostki realizowane są przez inny powiat;
3) 30% – między powiaty, w których długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego
mieszkańca
powiatu
jest
wyższa
od
średniej
długości
dróg
powiatowych
w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju;
4) 30% – między miasta na prawach powiatu w zależności od długości dróg wojewódzkich
i krajowych, znajdujących się w granicach miast na prawach powiatu;
5) 24% – między powiaty, w których kwota planowanych dochodów powiatu na rok
budżetowy jest niższa od kwoty planowanych dochodów powiatu na rok bazowy.
Część regionalna subwencji ogólnej dla województw
Część regionalna subwencji ogólnej dla województw na 2013 r. została zaplanowana
w wysokości 735.310 tys. zł, tj. o 7,0% wyższej niż zaplanowano na 2012 r.
Część regionalna subwencji ogólnej jest rozdzielana między województwa według
następujących kryteriów określonych w ustawie:
1) 20% – między województwa, w których stopa bezrobocia jest wyższa od 110% średniej
stopy bezrobocia w kraju;
2) 40% – między województwa, w których powierzchnia dróg wojewódzkich w przeliczeniu
na 1 mieszkańca województwa jest wyższa od powierzchni dróg wojewódzkich w kraju
w przeliczeniu na 1 mieszkańca kraju;
3) 10% – między województwa, w których PKB w przeliczeniu na 1 mieszkańca
województwa jest niższy od 75% PKB w kraju w przeliczeniu na 1 mieszkańca kraju,
4) 15% – między województwa z uwzględnieniem wydatków bieżących na regionalne
kolejowe przewozy pasażerskie, wykonanych w roku poprzedzającym rok bazowy;
53

5) 15% – między województwa, w których kwota planowanych dochodów na rok budżetowy
jest niższa od kwoty planowanych dochodów na rok bazowy.
Część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin
Część rekompensującą subwencji ogólnej dla gmin została zaplanowana na 2013 r.
w wysokości 17.000 tys. zł, tj. na poziomie o 32,0% niższym niż zaplanowano na 2012 r.
Jak wynika bowiem z informacji otrzymanych od jednostek samorządu terytorialnego
przewidywany ubytek dochodów wynikający ze zwolnienia z podatku od nieruchomości
uprawnionych gmin będzie niższy niż w roku ubiegłym.
Kwota części rekompensującej dla gmin wynika z ustawy z dnia 2 października 2003 r.
o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188,
poz. 1840, z późn. zm.). Ta część subwencji dla gmin przeznaczona jest na wyrównanie
ubytku dochodów, wynikającego ze zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów, budowli
i budynków, które są zajęte na prowadzenie przez przedsiębiorcę, na podstawie
zmienionego zezwolenia, działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref
ekonomicznych.
Uzupełnienie subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
W części 82 Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego zaplanowano na
2013 r. środki na uzupełnienie subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
w łącznej wysokości 335.999 tys. zł, tj. w tej samej wysokości co środki zaplanowane na ten
cel na 2012 r.
Środki te stanowić będą rezerwę na dofinansowanie inwestycji na drogach publicznych
powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych
w granicach miast na prawach powiatu, utrzymania rzecznych przepraw promowych
o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę, wskazanych przez
ministra właściwego do spraw transportu oraz remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania
drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.







54

2.2.2. Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego
Na rok 2013 dla jednostek samorządu terytorialnego na finansowanie zadań z zakresu
administracji rządowej, na dofinansowanie ich zadań własnych oraz zadań realizowanych na
podstawie porozumień zaplanowano dotacje w wysokości 17.610.177 tys. zł, z tego na
dofinansowanie zadań bieżących zaplanowano 17.445.388 tys. zł, a zadań majątkowych
164.789 tys. zł.
W powyższej kwocie dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego nie są ujęte dotacje
na współfinansowanie oraz wydatki podlegające refundacji w związku z realizacją
programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3
ustawy o finansach publicznych. Ponadto kwota ta nie uwzględnia wydatków zaplanowanych
w części 83 – Rezerwy celowe, które zostaną uruchomione w trakcie roku i zwiększą ogólną
kwotę dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego, np. w zakresie gospodarki
nieruchomościami, podwyższenia uposażeń dla funkcjonariuszy Państwowej Straży
Pożarnej, na uregulowanie przejętych zobowiązań w związku z przekształceniami
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, w związku ze zwrotem części
wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego.
Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego przekazywane są przez ministrów,
wojewodów oraz innych dysponentów części budżetowych.
Dotacje wg części budżetowych przedstawia poniższe zestawienie.

z tego dotacje na realizację
Kwota dotacji
zadań:
Części
ogółem
bieżących
majątkowych
w tys. zł
1
2
3
4
Krajowe Biuro Wyborcze
6.532
6.532

Oświata i wychowanie
1.099
1.099

Rolnictwo
300
300

Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe
i etniczne
1.644
970
674
Zabezpieczenie społeczne
4.388
4.388

Rodzina
7.800
7.800

Województwa
17.588.414
17.424.299
164.115
Dotacje ogółem
17.610.177
17.445.388
164.789

Jak wynika z powyższego zestawienia 99,9% dotacji dla jednostek samorządu
terytorialnego zaplanowane jest w budżetach wojewodów. Natomiast dotacje w pozostałych
6 częściach stanowią 0,1% łącznej kwoty dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego.
55

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: