eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uzasadnienie-TOM-I

odsetek od udzielonych z Funduszu Pracy poż yczek oraz kar i grzywien z tytułu
nieprzestrzegania przepisów ustawy – 250.000 tys. zł.
Wydatki Funduszu Pracy zaplanowano w wysokości 10.803.963 tys. zł. Z Funduszu
Pracy finansowane będą:
1) zasiłki dla bezrobotnych i składki na ubezpieczenia społeczne od zasiłków –
3.732.485 tys. zł, z tego:
− zasiłki dla bezrobotnych – 2.926.936 tys. zł; przyjęto, ż e wypłaconych zostanie
średniorocznie ok. 350 tys. zasiłków, a przeciętna wysokość podstawowego zasiłku
wyniesie 696,93 zł,
− składki na ubezpieczenia społeczne od zasiłków dla bezrobotnych – 805.549 tys. zł,
2) zasiłki i świadczenia przedemerytalne – 1.750.000 tys. zł,
3) dodatki aktywizacyjne – 90.000 tys. zł; przyjęto, ż e wypłaconych zostanie średniorocznie
ok. 18,6 tys. dodatków aktywizacyjnych osobom, które w okresie posiadania prawa do
zasiłku dla bezrobotnych podjęły zatrudnienie lub inną pracę zarobkową; przeciętna
wysokość dodatku aktywizacyjnego wyniesie 403,40 zł;
4) świadczenia integracyjne (przewidziane w ustawie o zatrudnieniu socjalnym) –
17.500 tys. zł;
5) aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu – 4.655.080 tys. zł, z tego:
− wydatki na szkolenie bezrobotnych oraz innych uprawnionych osób – 367.222 tys. zł,
(stypendia – 207.500 tys. zł, składki na ubezpieczenia społeczne – 46.500 tys. zł oraz
koszty szkolenia – 113.222 tys. zł),
− studia podyplomowe – 15.200 tys. zł,
− prace interwencyjne – 245.000 tys. zł (wynagrodzenia – 214.000 tys. zł, składki na
ubezpieczenia społeczne – 31.000 tys. zł),
− roboty publiczne – 238.000 tys. zł (wynagrodzenia – 206.500 tys. zł, składki na
ubezpieczenia społeczne – 31.500 tys. zł),
− prace społecznie uż yteczne – 40.000 tys. zł,
− staż e zawodowe bezrobotnych – 1.184.417 tys. zł (stypendia – 960.000 tys. zł, składki
na ubezpieczenia społeczne od stypendiów – 199.417 tys. zł, stypendia dla
kontynuujących naukę – 25.000 tys. zł),
− przygotowanie zawodowe dorosłych – 13.000 tys. zł (stypendia – 9.000 tys. zł, składki
na ubezpieczenia społeczne od stypendiów – 2.000 tys. zł, koszty przygotowania
zawodowego dorosłych – 2.000 tys. zł),

151
− wynagrodzenia i składki za młodocianych pracowników – 230.000 tys. zł
(wynagrodzenia – 184.000 tys. zł, składki na ubezpieczenia społeczne –
46.000 tys. zł),
− dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników –
324.658 tys. zł,
− koszty związane ze specjalizacją oraz realizacją staż y podyplomowych lekarzy,
lekarzy dentystów, pielęgniarek i położ nych – 835.329 tys. zł,
− wyposaż enie lub doposaż enie stanowisk pracy – 412.254 tys. zł (w tym zakupy
inwestycyjne – 188.000 tys. zł),
− jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej przez bezrobotnych –
600.000 tys. zł,
− koszty umów zawartych z agencją zatrudnienia, restrukturyzacja zatrudnienia – 2.500
tys. zł,
− projekty pilotaż owe oraz programy specjalne – 85.000 tys. zł,
− dofinansowanie kosztów: przejazdów i zakwaterowania, wychowywania dziecka do lat
siedmiu lub opieki nad osobą zależ ną, badań lekarskich bezrobotnych – 57.500 tys. zł,
− refundacja pracodawcom składek na ubezpieczenia społeczne za zatrudnionych
bezrobotnych, refundacja składek na ubezpieczenia społeczne dla spółdzielni
socjalnych – 3.000 tys. zł,
− umorzenia poż yczek udzielonych osobom bezrobotnym i pracodawcom – 2.000 tys. zł.
6) refundacja odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, wynagrodzeń
i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wojewódzkich urzędów pracy
realizujących zadania związane z PO KL, dodatków do wynagrodzeń pracowników
wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy oraz ochotniczych hufców pracy –
posiadających określone przepisami kwalifikacje – 54.000 tys. zł,
7) środki stanowiące dochód powiatu, przeznaczone na wynagrodzenia pracowników
powiatowych urzędów pracy oraz składki na ubezpieczenia społeczne od tych
wynagrodzeń – 135.000 tys. zł,
8) pozostałe zadania – 309.898 tys. zł, w tym: szkolenie kadr publicznych służ b
zatrudnienia oraz ochotniczych hufców pracy – 40.000 tys. zł, poradnictwo zawodowe,
badania i ekspertyzy dotyczące rynku pracy oraz kluby pracy – 15.000 tys. zł, rozwój
i eksploatacja systemu informatycznego – 100.000 tys. zł, wydatki kwalifikowalne
środków Europejskiego Funduszu Społecznego – 10.000 tys. zł,

152
9) wydatki inwestycyjne i zakupy inwestycyjne dla publicznych służ b zatrudnienia oraz
ochotniczych hufców pracy – 60.000 tys. zł.
Plan Funduszu Pracy na 2012 r. został ustalony przy założ eniu, ż e wysokość
obowiązkowych składek na Fundusz Pracy nie ulegnie zmianie i wynosić będzie 2,45%
podstawy ich wymiaru.
Na koniec 2012 r. stan funduszu wyniesie 6.755.802 tys. zł, z tego:
− środki pienięż ne – 6.675.802 tys. zł,
− należ ności – 180.000 tys. zł,
− zobowiązania (minus) – 100.000 tys. zł.
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych działa na podstawie ustawy
z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych.
Przewiduje się, ż e stan Funduszu na początek 2013 roku wyniesie 520.632 tys. zł,
w tym: środki pienięż ne – 326.226 tys. zł, należ ności – 857.630 tys. zł, zobowiązania –
(minus) 63.558 tys. zł.
Przychody Funduszu zaplanowano w wysokości 4.951.465 tys. zł, z tego:
− dotacje z budż etu państwa – 745.360 tys. zł z przeznaczeniem na dofinansowanie do
wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych oraz zrekompensowanie gminom 50%
utraconych dochodów z tytułu zwolnień przysługujących prowadzącemu zakład pracy
chronionej lub zakład aktywności zawodowej z podatków od nieruchomości, rolnego,
leśnego i od czynności cywilnoprawnych,
− środki otrzymane z Unii Europejskiej – 35.620 tys. zł,
− wpłaty zakładów pracy - 4.020.000 tys. zł,
− przelewy redystrybucyjne (zwrot przez samorządy wojewódzkie i powiatowe środków
na realizację zadań i finansowanie kosztów ich obsługi niewykorzystanych do dnia
31 grudnia 2012 r.) – 4.000 tys. zł,
− pozostałe przychody – 146.485 tys. zł, w tym głównie: wpływy ze zwrotów dotacji –
8.799 tys. zł, wpływy z róż nych tytułów – 92.994 tys. zł, odsetki od nieterminowych
wpłat zakładów pracy – 35.000 tys. zł.


153
Wydatki Funduszu zaplanowane w wysokości 5.088.906 tys. zł mają być przeznaczone
głównie na:
− realizację programów wspieranych ze środków pomocowych Unii Europejskiej na
rzecz osób niepełnosprawnych – 101.412 tys. zł,
− dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – 3.321.204 tys. zł,
− zrekompensowanie gminom utraconych dochodów z tytułu zwolnień przysługujących
prowadzącemu zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej z podatków
od nieruchomości, rolnego, leśnego oraz z podatku od czynności cywilnoprawnych
– 50.000 tys. zł,
− realizację programów zatwierdzonych przez Radę Nadzorczą PFRON –
100.000 tys. zł,
− refundację części składek na ubezpieczenia społeczne osobom niepełnosprawnym
prowadzącym działalność gospodarczą, a takż e niepełnosprawnym rolnikom lub
rolnikom zobowiązanym do opłacania składek za niepełnosprawnych domowników –
74.676 tys. zł,
− zadania zlecane fundacjom i organizacjom pozarządowym – 145.845 tys. zł,
− przelewy redystrybucyjne (środki na zadania realizowane przez samorządy
wojewódzkie i powiatowe oraz koszty obsługi tych zadań) – 800.000 tys. zł,
− wydatki bież ące własne – 359.471 tys. zł, z tego: odpis aktualizujący wartość
należ ności z tytułu wpłat na PFRON, poż yczek, odsetek od poż yczek oraz innych
należ ności – 201.049 tys. zł, wydatki bież ące Biura i Oddziałów Funduszu – 158.422
tys. zł (w tym wynagrodzenia osobowe – 52.282 tys. zł),
− wydatki inwestycyjne własne i zakupy inwestycyjne własne – 41.228 tys. zł.
Przewiduje się, ż e stan Funduszu na koniec 2013 roku wyniesie 424.419 tys. zł, w tym:
środki pienięż ne – 222.371 tys. zł, należ ności – 856.300 tys. zł, zobowiązania – (minus)
63.418 tys. zł.
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych działa na podstawie ustawy z
dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności
pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.).
Funkcjonowanie Funduszu spełnia postulaty Dyrektywy nr 2002/74/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r. zmieniającej Dyrektywę Rady
nr 80/987/EWG w sprawie zbliż ania ustawodawstwa państw członkowskich UE dotyczących

154
ochrony pracowników na wypadek niewypłacalności pracodawcy. Zgodnie z tymi postulatami
państwa członkowskie UE są zobowiązane do ustanowienia organu, który gwarantuje
płatność kwot pozostających do spłaty zainteresowanym pracownikom.
Od 1 stycznia 2012 r. zgodnie z art. 91 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych Fundusz utracił osobowość prawną
i zgodnie z art. 24 ust. 2 oraz art. 31 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych (…)
zadania z zakresu ochrony roszczeń pracowniczych określone w ustawie realizuje minister
właściwy do spraw pracy jako dysponent Funduszu oraz marszałkowie województw przy
pomocy wojewódzkich urzędów pracy.
Podstawowym celem Funduszu jest:
− ochrona roszczeń pracowniczych w razie niemoż ności ich zaspokojenia przez
pracodawcę z powodu jego niewypłacalności,
− dochodzenie zwrotu wypłaconych przez Fundusz świadczeń, w drodze windykacji
należ ności.
Fundusz jest tworzony przede wszystkim ze składek pracodawców objętych działaniem
ustawy. Wysokość składki na dany rok ustalana jest w ustawie budż etowej, a poboru składek
dokonuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Ze środków Funduszu zaspokojeniu podlegają następujące należ ności główne z tytułu:
1) wynagrodzenia za pracę,
2) wynagrodzenia za czas niezawinionego przez pracownika przestoju, za czas
niewykonywania pracy i za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
3) wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby, o którym mowa w art.
92 Kodeksu pracy,
4) wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego,
5) odprawy pienięż nej przysługującej na podstawie przepisów o szczególnych zasadach
rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących
pracowników,
6) ekwiwalentu pienięż nego za urlop wypoczynkowy, o którym mowa w art. 171 § 1
Kodeksu pracy, należ nego za rok kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy,
7) odszkodowania za skrócony okres wypowiedzenia, o którym mowa w art. 361 § 1
Kodeksu pracy,
8) dodatku wyrównawczego, którym mowa w art. 230 i 231 Kodeksu pracy,

155
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: