Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uzasadnienie-TOM-I
R A D A M I N I S T R Ó W
U S T A W A B U D ś E T O W A
NA R O K 2 0 1 3
UZASADNIENIE
TOM I
Warszawa, wrzesień 2012
SPIS TREŚCI
Rozdział I
Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski oraz kierunki polityki fiskalnej
5
1. Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski
5
2. Kierunki polityki fiskalnej
14
Rozdział II
Przewidywane wykonanie budżetu państwa w 2012 r.
17
Rozdział III
Podstawowe wielkości budżetu państwa w 2013 r.
21
Rozdział IV
Dochody budżetu państwa
25
1. Warunki realizacji dochodów budżetu państwa w 2012 r.
25
2. Dochody budżetu państwa w 2013 r.
25
3. Dochody podatkowe
27
4. Dochody niepodatkowe
33
5. Środki z UE i z innych źródeł niepodlegające zwrotowi
38
Rozdział V
Wydatki budżetu państwa w 2013 r.
41
1. Wydatki budżetu państwa – informacje ogólne
41
2. Grupy wydatków
48
3. Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych
73
Rozdział VI
Programy wieloletnie
75
Rozdział VII
Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i państwowe
osoby prawne
125
1. Agencje wykonawcze
125
2. Instytucje Gospodarki Budżetowej
130
3. Państwowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
135
Rozdział VIII
Państwowe fundusze celowe
143
3
Rozdział IX
Rozliczenia z Unią Europejską
173
Rozdział X
Budżet środków europejskich
175
1. Dochody budżetu środków europejskich
175
2. Wydatki budżetu środków europejskich
176
Rozdział XI
Finansowanie deficytu budżetu państwa
183
1. Finansowanie krajowe
184
2. Finansowanie zagraniczne
186
Rozdział XII
Należności Skarbu Państwa
189
Rozdział XIII
Sektor finansów publicznych
195
1. Dochody, wydatki oraz saldo sektora finansów publicznych
195
2. Dług publiczny
199
Rozdział XIV
Kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa w 2013 r.
201
1. Podstawa prawna
201
2. Uwarunkowania procesów prywatyzacji
201
3. Planowane działania prywatyzacyjne
202
4. Przychody z prywatyzacji oraz dochody z tytułu dywidend
przewidywane na rok 2013
204
5. Promocja prywatyzacji
205
Rozdział XV
Omówienie artykułów ustawy budżetowej na rok 2013
207
Spis tablic
219
4
Rozdział I
Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski oraz kierunki
polityki fiskalnej
1. Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski
Otoczenie zewnętrzne
Przewiduje się, że w 2012 r. tempo wzrostu światowego PKB oraz światowego handlu
ukształtuje się na niższym poziomie niż rok wcześniej. O ile jednak w 2011 r. spadek
dynamiki aktywności w strefie euro (i w efekcie w całej UE) był jeszcze relatywnie niewielki,
o tyle w bieżącym roku wyniki tych gospodarek będą już znacząco gorsze niż przed rokiem.
1
Według najnowszych prognoz MFW gospodarka strefy euro zanotuje niewielką recesję, przy
stagnacji PKB w UE. Na tym tle pozytywnie wygląda tempo wzrostu PKB Niemiec, choć
i w tym przypadku obserwujemy wyraźne spowolnienie. W efekcie – także za sprawą słabej
dynamiki popytu krajowego UE – wyraźnie obniży się również dynamika importu UE, który
jest głównym indykatorem popytu na polski eksport.
Oczekuje się, że w przyszłym roku dynamika aktywności w gospodarce światowej
poprawi się, choć skala tej poprawy będzie stosunkowo umiarkowana. Będzie to sprzyjało
przyspieszeniu tempa wzrostu PKB i w efekcie importu UE, co zwiększy zapotrzebowanie na
towary i usługi z zagranicy, w tym z Polski. Przewidywana dynamika obu tych kategorii
będzie jednak wyraźnie niższa od długookresowej średniej i dopiero w kolejnych latach
powróci do tego poziomu. Prognozy wzrostu gospodarczego w UE w przyszłym roku są
obecnie słabsze od tych formułowanych jeszcze wiosną bieżącego roku, które były podstawą
przygotowania „Założeń projektu budżetu państwa na 2013 r.”. Korekty w dół są w głównej
mierze efektem wzrostu niepewności co do sposobu rozwiązania kryzysu w strefie euro i siły
negatywnych sprzężeń zwrotnych między sytuacją makroekonomiczną, stanem finansów
publicznych i sytuacją sektora bankowego w peryferyjnych gospodarkach strefy euro.
W bilansie ryzyk dotyczącym perspektyw gospodarki europejskiej wciąż dominują czynniki,
które mogą wpłynąć na gorszy od zakładanego scenariusz, będący podstawą projekcji
makroekonomicznej i fiskalnej dla Polski.
Produkt krajowy brutto
Wyraźne pogorszenie koniunktury w otoczeniu zewnętrznym Polski przekłada się na
spowolnienie wzrostu gospodarczego w kraju. Obecnie szacuje się, że realne tempo wzrostu
PKB w Polsce w 2012 r. wyniesie 2,5% i będzie o 1,8 pkt. proc. niższe niż wynik z 2011 r.
1 World Economic Outlook Update, lipiec 2011.
5
Spowolnienie tempa wzrostu popytu zagranicznego przy ograniczeniu popytu publicznego
w związku z prowadzoną konsolidacją finansów publicznych skutkować będzie mniejszym
wzrostem popytu na pracę. Niskie tempo wzrostu zatrudnienia wraz z oczekiwanym
zmniejszeniem tempa wzrostu wynagrodzeń przełoży się na obniżenie tempa wzrostu
spożycia prywatnego. Pogorszenie koniunktury w kraju i za granicą prowadzić będzie
również do obniżenia tempa wzrostu inwestycji prywatnych. Kontrybucja we wzrost PKB ze
strony nakładów brutto na środki trwałe sektora prywatnego powinna być jednak zbliżona do
zanotowanej w roku ubiegłym. Niższy wzrost spożycia prywatnego i inwestycji prywatnych,
jak również planowane ograniczenie popytu publicznego, prowadzić będą do zmniejszenia
wkładu we wzrost PKB w 2012 r. ze strony popytu krajowego do 1,8 pkt. proc. w porównaniu
z kontrybucją na poziomie 3,7 pkt. proc. zanotowaną w roku ubiegłym. Mniejszy wzrost
popytu krajowego, uwzględniając dodatkowo kształtowanie się kursu walutowego, ograniczy
również tempo wzrostu importu. Konsekwencją tego będzie niewielki wzrost kontrybucji
eksportu netto we wzrost PKB w 2012 r. w porównaniu do roku poprzedniego, pomimo
oczekiwanego obniżenia się tempa wzrostu eksportu.
W przyszłym roku, wraz z oczekiwaną stopniową poprawą koniunktury na świecie,
również w Polsce powinniśmy obserwować niewielkie przyspieszenie popytu prywatnego.
Sprzyjać temu będzie prognozowane obniżenie inflacji. Niższa inflacja, przy zbliżonym
nominalnym wzroście dochodów do dyspozycji gospodarstw domowych, pozwoli na
zwiększenie ich realnej siły nabywczej. Prowadzić to będzie do przyspieszenia tempa
wzrostu spożycia prywatnego przy utrzymaniu stopy oszczędności gospodarstw domowych
na poziomie z 2012 r. Kontrybucja we wzrost PKB ze strony inwestycji prywatnych, jak
również realne tempo wzrostu tej kategorii ekonomicznej, powinny być zbliżone do
poziomów prognozowanych na 2012 r. Realne tempo wzrostu PKB w przyszłym roku będzie
jednak niższe niż w roku bieżącym i wyniesie 2,2%. Związane jest to z oczekiwanym
obniżeniem popytu publicznego w związku z planowaną ścieżką konsolidacji finansów
publicznych, jak również z prognozowanym zmniejszeniem się dodatniej kontrybucji we
wzrost PKB ze strony eksportu netto. Rosnący udział inwestycji prywatnych w strukturze
wzrostu gospodarczego skutkować będzie stopniowym wzrostem importochłonności.
W związku z tym, pomimo prognozowanego przyspieszenia tempa wzrostu eksportu,
kontrybucja we wzrost PKB ze strony eksportu netto w 2013 r. roku będzie o ok. 0,2 pkt. proc.
niższa niż w roku bieżącym.
Analiza podstawowych składników zagregowanego popytu
W latach 2006-2010 obserwowaliśmy dwucyfrowe realne tempo wzrostu inwestycji
publicznych. W roku ubiegłym tempo to wyniosło 9,7%. Wynikiem tej tendencji był wzrost
udziału inwestycji publicznych w PKB z 3,4% w 2005 r. do 5,8% w roku ubiegłym, co jest
najwyższym poziomem od początku transformacji ustrojowej w Polsce i jednocześnie
6
Dokumenty związane z tym projektem:
- 755-strategia › Pobierz plik
- 755-trzyletni-plan-limitu-mianowan › Pobierz plik
- 755-uklad-zadaniowy › Pobierz plik
- 755-uzasadnienie-TOM-I › Pobierz plik
- 755 › Pobierz plik