eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c2

 
2.
Minister właściwy do spraw środowiska wydaje rozporządzenie, o którym mowa w
ust. 1, kierując się potrzebą ujednolicenia dokumentów ewidencji odpadów oraz potrzebą
zapewnienia ilościowej i jakościowej kontroli:
1)
odpadów wytwarzanych, zbieranych i poddawanych przetwarzaniu;
2)
obrotu odpadami ze szczególnym uwzględnieniem wymagań określonych w art. 67
ust. 3 pkt 4 oraz art. 89.

Art. 69. 1. Kartę przekazania odpadów sporządza posiadacz odpadów, który przekazuje
odpady.
2.
Kartę przekazania odpadów sporządza się w odpowiedniej liczbie
egzemplarzy – po jednym dla każdego z posiadaczy odpadów, który przejmuje odpady.
3.
Posiadacz odpadów, który przejmuje odpady od innego posiadacza, jest
obowiązany potwierdzić przejęcie odpadów na karcie przekazania odpadów wypełnionej
przez posiadacza, który przekazuje te odpady, niezwłocznie po jej otrzymaniu.
4.
Dopuszcza się niesporządzanie karty przekazania odpadów, jeżeli jeden z
posiadaczy odpadów nie jest objęty obowiązkiem prowadzenia ewidencji odpadów.
5.
Dopuszcza się sporządzanie zbiorczej karty przekazania odpadów,
obejmującej odpady danego rodzaju przekazywane łącznie w okresie miesiąca
kalendarzowego, za pośrednictwem tego samego transportującego odpady wykonującego
usługę transportu odpadów temu samemu posiadaczowi odpadów. Zbiorczą kartę
przekazania odpadów sporządza się niezwłocznie po zakończeniu miesiąca, którego dotyczy

Art. 70. 1. Posiadacz odpadów prowadzi kartę ewidencji odpadów dla każdego rodzaju
odpadów odrębnie, z tym że:
1)
dla komunalnych osadów ściekowych stosowanych w celach, o których mowa w
art. 96 ust. 1 – wytwórca tych osadów prowadzi kartę ewidencji komunalnych
osadów ściekowych;
2)
dla zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego – przedsiębiorca
prowadzący zakład przetwarzania, o którym mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005
r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, prowadzi kartę ewidencji
zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
3)
dla pojazdów wycofanych z eksploatacji – przedsiębiorca prowadzący stację
demontażu lub punkt zbierania pojazdów, o których mowa w ustawie z dnia 20
stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, prowadzi kartę
ewidencji pojazdów wycofanych z eksploatacji.
2.
Wpisów do kart ewidencji odpadów, o których mowa w art. 67 ust. 1,
dokonuje się niezwłocznie po zakończeniu miesiąca, którego dotyczą.



Art. 71. Uproszczoną ewidencję odpadów z zastosowaniem jedynie karty przekazania
odpadów prowadzą:
1) podmioty, które:
a) wytwarzają odpady niebezpieczne w ilości do 100 kilogramów rocznie,
b) wytwarzają
odpady
inne
niż
niebezpieczne,
niebędące
odpadami
komunalnymi, w ilości do 5 ton rocznie;
2) transportujący odpady wykonujący wyłącznie usługę transportu odpadów.

Art. 72. 1. Posiadacz odpadów jest obowiązany do przechowywania dokumentów ewidencji
odpadów, o których mowa w art. 67 ust. 1, przez okres 5 lat, licząc od końca roku
kalendarzowego, w którym sporządzono te dokumenty, z zastrzeżeniem art. 115.

58
 
2.
Posiadacz odpadów jest obowiązany do udostępniania dokumentów
ewidencji odpadów na żądanie organów uprawnionych do przeprowadzania kontroli.
3.
Marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce odbierania
odpadów komunalnych, wytwarzania, przetwarzania odpadów albo miejsce zamieszkania lub
siedzibę transportującego odpady wykonującego usługę transportu odpadów, w drodze
decyzji, zobowiązuje posiadacza odpadów do przedłożenia dokumentów ewidencji odpadów
w przypadku gdy sprawozdanie, o którym mowa w art. 73 i 75, budzi wątpliwości co do
prawidłowości wypełnienia lub gdy jest to niezbędne do prowadzenia innych postępowań z
zakresu ochrony środowiska należących do jego właściwości.
Art. 75. 1. Roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami
sporządza:
1)
wytwórca:
a)
odpadów obowiązany do psiadania pozwolenia zintegrowanego lub
pozwolenia na wytwarzanie odpadów,
b)
komunalnych osadów ściekowych;
2)
prowadzący działalność polegającą na gospodarowaniu odpadami, z wyłączeniem
prowadzącego odbieranie odpadów komunalnych, w zakresie:
a)
zbierania odpadów,
b)
przetwarzania odpadów
– obowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów;
3)
podmiot prowadzący działalność polegającą na wydobywaniu odpadów ze składowiska
odpadów lub ze zwałowiska odpadów, na podstawie zgody na wydobywanie odpadów
lub decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów w fazie
poeksploatacyjnej.
2.
Roczne sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
dane identyfikujące podmiot, o którym mowa w ust. 1:
a)
numer rejestrowy,
b)
imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz adres jego zamieszkania lub
siedziby,
c)
numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile posiada,
d)
numer REGON, o ile posiada;
2)
w przypadku podmiotu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a oraz pkt 2 i 3 –
informacje o:
a)
masie i rodzajach odpadów,
b)
sposobie gospodarowania odpadami, o ile podmiot gospodaruje
odpadami,
c)
instalacjach i urządzeniach służących do przetwarzania tych odpadów, o
ile podmiot przetwarza odpady,
d)
informacje, o których mowa w art. 99 ust. 1 - w przypadku posiadacza
odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania
tych odpadów;
3)
w przypadku wytwórcy komunalnych osadów ściekowych stosowanych w
celach, o których mowa w art. 96 ust. 1 – informacje o:
a)
masie komunalnego osadu ściekowego wytworzonego oraz dostarczonego
do stosowania,
b)
składzie i właściwościach komunalnych osadów ściekowych,
c)
rodzaju przeprowadzonej obróbki,
d)
władającym powierzchnią ziemi, na której są stosowane komunalne osady
ściekowe z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy podmiotu oraz adresu jego

59
 
zamieszkania lub siedziby,
e)
miejscu stosowania komunalnych osadów ściekowych,
f)
celu stosowania komunalnych osadów ściekowych;
4) w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu pojazdów, o której mowa w
ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji –
informacje o:
a)
liczbie, markach, masie i roku produkcji pojazdów oraz masie pojazdów
wycofanych z eksploatacji, przyjętych do stacji demontażu,
b)
masie odpadów poddanych odzyskowi, w tym recyklingowi, oraz
przekazanych do odzysku, w tym recyklingu, a także masie przeznaczonych do
ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów
wycofanych z eksploatacji,
c)
masie odpadów poddanych unieszkodliwianiu lub przekazanych do
unieszkodliwiania,
d)
przedsiębiorcach, którym przekazano odpady do odzysku, w tym recyklingu,
z podaniem firmy, siedziby i adresu,
e)
przedsiębiorcach, którym przekazano odpady do unieszkodliwiania, z
podaniem firmy przedsiębiorcy, oznaczenia jego siedziby i adresu,
f)
osiągniętym w danej stacji demontażu poziomie odzysku i recyklingu;
5)
w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego strzępiarkę, o której mowa w
ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji –
informacje o:
a)
wynikach próby strzępienia,
b)
wykazie masy odpadów przeznaczonych do recyklingu, odzysku energii
oraz unieszkodliwiania, pochodzących ze strzępienia pojazdów wycofanych z
eksploatacji;
6)
w przypadku zbierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, o którym
mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i
elektronicznym – informacje o:
a)
masie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zebranego i
przekazanego do prowadzącego zakład przetwarzania,
b)
adresach punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
7)
w przypadku prowadzącego zakład przetwarzania, o którym mowa w ustawie
z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – informacje o:
a) masie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego przyjętego przez prowadzącego
zakład przetwarzania zużytego sprzętu, wraz z podaniem numeru i nazwy grupy oraz
numeru i nazwy rodzaju sprzętu, z którego powstał ten zużyty sprzęt określonych w
załączniku nr 1 do tej ustawy,
b) rodzaju i masie odpadów powstałych z przetworzenia zużytego sprzętu elektrycznego i
elektronicznego, przekazanych prowadzącemu działalność w zakresie recyklingu, innych
niż recykling procesów odzysku lub unieszkodliwiania oraz masie sprzętu i części
składowych sprzętu, przekazanych do ponownego użycia,
c) adresie zakładu przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
8) w przypadku prowadzącego działalność w zakresie recyklingu oraz prowadzącego
działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku, o których mowa w
ustawie z dnia 29 lipca 2005 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym –
informacje o masie odpadów pochodzących ze zużytego sprzętu elektrycznego i
elektronicznego przyjętych oraz poddanych odpowiednio recyklingowi lub innym niż
recykling procesom odzysku;

60
 
9) w przypadku prowadzącego działalność w zakresie zbierania zużytych baterii lub zużytych
akumulatorów – informacje o masie zebranych zużytych baterii przenośnych i zużytych
akumulatorów przenośnych, ogółem i z podziałem na poszczególnych wprowadzających
baterie lub akumulatory, z którymi ten zbierający ma zawartą umowę, o której mowa w
art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach;
10) w przypadku prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych
akumulatorów – informacje o:
a) rodzaju i masie przyjętych do przetwarzania zużytych baterii i zużytych akumulatorów,
b) rodzaju i masie przetworzonych zużytych baterii i zużytych akumulatorów,
c) osiągniętych poziomach recyklingu.
Art. 76. 1. Podmioty obowiązane do sporządzania sprawozdań, o których mowa w
art. 73 i 75, składają je w terminie do dnia 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy
marszałkowi województwa właściwemu ze względu na:
1)
siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy – w przypadku sprawozdania o
produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi; w
przypadku braku siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej właściwy miejscowo jest Marszałek Województwa Mazowieckiego;
2)
miejsce wytwarzania, zbierania lub przetwarzania odpadów – w przypadku
sprawozdania o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu odpadami.
2.
Sprawozdania wprowadza się do Bazy danych o produktach i
opakowaniach oraz o gospodarce odpadami przez wypełnienie elektronicznego formularza
zamieszczonego na stronie internetowej określonej w przepisach wydanych na podstawie art.
84 za pośrednictwem indywidualnego konta, o którym mowa w art. 55 ust. 1.
3.
W
przypadku
trwałego
zaprzestania
wykonywania
działalności
przedsiębiorca sporządza i składa sprawozdania, o których mowa w art. 73 i 75, w terminie 7
dni od dnia zaprzestania wykonywania tej działalności.
4.
Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia,
wzory formularzy sprawozdań, o których mowa w art. 73 i 75, mając na uwadze potrzebę
zróżnicowania treści sprawozdań w zależności od rodzaju działalności prowadzonej przez
podmiot, ułatwienia przekazywania danych do marszałka województwa oraz konieczność
sprawnego i terminowego wprowadzania informacji do Bazy danych o produktach i
opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
5.
Do terminu złożenia sprawozdań, o którym mowa w art. 76 ust. 1, stosuje
się art. 57 § 4 i 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania
administracyjnego
Art. 77. 1. Marszałek województwa weryfikuje informacje zawarte w sprawozdaniach, o
których mowa w art. 73 i 75, za poprzedni rok kalendarzowy, w terminie do dnia 30 września
następnego roku, z tym że w zakresie sprawozdania, o którym mowa w art. 73 ust. 2 pkt 6 oraz
art. 75 ust. 2 pkt 9 i 10 – w terminie do dnia 15 kwietnia następnego roku.
2.
Jeżeli z weryfikacji, o której mowa w ust. 1, wynika, że informacje zawarte
w sprawozdaniu są niezgodne ze stanem faktycznym, marszałek województwa wzywa na
piśmie do korekty sprawozdania, określając termin przekazania korekty nie dłuższy niż 14 dni
od dnia otrzymania wezwania. Przepis art. 76 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3.
W przypadku niedokonania korekty sprawozdania w wyznaczonym
terminie, o którym mowa w ust.2, uznaje się, że posiadacz odpadów nie wykonał obowiązku
przekazania sprawozdania.
Art. 78. 1. Dokumenty, na podstawie których są sporządzane sprawozdania,
przechowuje się przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą.
2.
Zarządzający składowiskiem odpadów, a w przypadku jego braku

61
 
władający powierzchnią ziemi, przechowuje dokumenty, o których mowa w ust. 1, do czasu
zamknięcia składowiska odpadów.

3.
Zarządzający składowiskiem odpadów przekazuje dokumenty, na
podstawie których sporządzono roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o
gospodarowaniu odpadami, następnemu zarządzającemu składowiskiem odpadów lub
władającemu powierzchnią ziemi.
4.
Obowiązek sporządzenia sprawozdań przedawnia się z upływem 5 lat
licząc od końca roku kalendarzowego, za który sprawozdania należało sporządzić.
Art. 79. 1. Tworzy się Bazę danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce
odpadami, zwaną dalej „BDO”.
2. W BDO gromadzi się informacje o:
1) wprowadzanych na terytorium kraju opakowaniach, produktach w opakowaniach, w
podziale na poszczególne rodzaje opakowań, oraz odpadach z nich powstających;
2) wprowadzanych na terytorium kraju olejach smarowych, oponach oraz o odpadach z
nich powstających;
3) wprowadzanych pojazdach, zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
bateriach i akumulatorach, oraz o odpadach z nich powstających;
4) osiągniętych poziomach:
a)
odzysku i recyklingu odpadów powstałych z opakowań i produktów, o
których mowa w pkt 1 i 2,
b)
odzysku i recyklingu pojazdów,
c)
zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i
elektronicznego,
d)
zbierania zużytych baterii i zużytych akumulatorów;
5) rodzajach i ilości wytwarzanych odpadów oraz ich wytwórcach;
6) ilości i jakości komunalnych osadów ściekowych, ich wytwórcach, miejscach
zastosowania i podmiotach władających powierzchnią ziemi, na której te osady zostały
zastosowane;
7) rodzaju i ilości odpadów poddanych przetwarzaniu i zastosowanych procesach
przetwarzania;
8) decyzjach z zakresu gospodarki odpadami, z uwzględnieniem pozwoleń na
wytwarzanie odpadów i pozwoleń zintegrowanych, decyzji zatwierdzających program
gospodarowania odpadami wydobywczymi oraz zezwoleń na prowadzenie obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
9) innych niż wymienione w pkt 8 decyzjach wydawanych na podstawie niniejszej
ustawy;
10)
transgranicznym
przemieszczaniu
odpadów,
w
tym
odpadów
opakowaniowych, zużytych baterii i zużytych akumulatorów, zużytego sprzętu
elektrycznego i elektronicznego;
11)
wpływach z opłat produktowych wraz z odsetkami, z podziałem na
poszczególne rodzaje opakowań i produktów oraz opłat depozytowych i recyklingowych, a
także podmiotach, które te opłaty uiściły;
12)
przepływie środków finansowych z opłat produktowych, recyklingowych i
depozytowych;
13)
składowiskach odpadów, z podziałem na składowiska w fazie
eksploatacyjnej i poeksploatacyjnej, w tym informacje o zamkniętych składowiskach
odpadów w trakcie monitoringu, zamkniętych składowiskach odpadów, dla których został
zakończony monitoring, z podaniem współrzędnych położenia granic obszaru składowiska
określonych w państwowym systemie odniesień przestrzennych oraz rodzajów

62
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 60 . [ 61 ] . 62 ... 70 ... 71

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: