eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c2

metali ciężkich w glebie nie przekracza wartości
ust. 11
stosowane, poddaje się badaniom, o
dopuszczalnych określonych zgodnie w załącznikiem I
których
mowa
w
przepisach
A. W tym celu Państwa Członkowskie podejmują
wydanych na podstawie ust. 11,
decyzję o rodzaju analizy, jaka ma być wykonana, z
przez
wytwórcę
komunalnych
uwzględnieniem dostępnych danych naukowych
osadów ściekowych.
dotyczących charakterystyki i homogeniczności gleby.
11. Minister właściwy do spraw
2. Państwa Członkowskie podejmują decyzję o
środowiska w porozumieniu z
częstotliwości przeprowadzania dalszych analiz, z
ministrem właściwym do spraw
uwzględnieniem zawartości metali w glebie przed
rolnictwa określi, w drodze
stosowaniem osadu, jakości i składu stosowanych
rozporządzenia, szczegółowe
osadu i jakichkolwiek innych istotnych czynników.
warunki stosowania komunalnych
3. Analiza powinna obejmować następujące parametry:
osadów ściekowych, w tym dawki
- pH,
tych osadów, które można stosować
na gruntach, a także zakres,
- kadm, miedź, nikiel, ołów, cynk, rtęć i chrom.
częstotliwość i metody referencyjne

badań komunalnych osadów
ściekowych i gruntów, na których
osady te mają być stosowane,
kierując się zasadami ochrony
środowiska oraz ochrony gruntów
rolnych.

30. Załącznik 2C
METODY POBIERANIA PRÓBEK I ANALIZY
T
Rozdział
Art. 96.11. Minister właściwy do


1. Próbki gleby
4
spraw środowiska w porozumieniu z
Art. 96
Reprezentatywne próbki gleby do analizy powinny być
ministrem właściwym do spraw
ust. 11
zasadniczo sporządzone poprzez zmieszanie 25 próbek
rolnictwa określi, w drodze
podstawowych pobranych na obszarze
rozporządzenia, szczegółowe
nieprzekraczającym 5 ha, przeznaczonym na te same
warunki stosowania komunalnych
cele rolne.
osadów ściekowych, w tym dawki
tych osadów, które można stosować
Próbki należy pobrać do głębokości 25 cm, chyba że
na gruntach, a także zakres,
głębokość gleby powierzchniowej jest mniejsza;
częstotliwość i metody referencyjne
jednakże wówczas głębokość pobierania próbek nie
badań komunalnych osadów
może być mniejsza niż 10 cm.
ściekowych i gruntów, na których
2. Pobieranie osadu
osady te mają być stosowane,
Osad należy pobierać po przetworzeniu, ale przed
kierując się zasadami ochrony
dostarczeniem do korzystającego, i powinien być
środowiska oraz ochrony gruntów
reprezentatywny dla wytwarzania osadu.
rolnych.
3. Metody analizy

Analizę metali ciężkich należy przeprowadzać po
mocnym trawieniu kwasem. Jako metodę referencyjną
należy stosować spektrometrię absorpcji atomowej, a

13
granica wykrywalności w przypadku każdego metalu nie
powinna być większa niż 10 % właściwej wartości
dopuszczalnej.

POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU
1.
Jedn. red.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
2.
Art. 96 ust. 3
Art. 96.3. Odpowiedzialność za prawidłowe stosowanie komunalnych osadów Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o odpadach również wskazują
ściekowych w celach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 – 3, spoczywa na na odpowiedzialność wytwórcy, za prawidłowe stosowanie komunalnych
wytwórcy tych osadów.
osadów ściekowych na powierzchni ziemi, jednakże różnice w

interpretacji tych przepisów sprawiły, że w nowelizacji ww. ustawy oraz
w założeniach do projektu ustawy o odpadach zostało to zapisane
literalnie. Dzięki temu nie będzie już wątpliwości co do ich interpretacji.
Wprowadzenie przedmiotowego przepisu ułatwi spełnienie celu
założonego w dyrektywie poprzez uszczegółowienie obowiązków
posiadacza odpadów.

3.
Art. 96 ust. 5
Art. 96.5. Zakazuje się nawadniania komunalnych osadów ściekowych Powtórne nawadnianie wysuszonych komunalnych osadów ściekowych
poddanych uprzednio procesowi osuszania.
jest działaniem nieracjonalnym z merytorycznego i ekonomicznego

punktu widzenia. Wprowadzony przepis uniemożliwi takie działanie i
przyczyni się do zwiększenia ilości komunalnych osadów ściekowych
przekształcanych termicznie, co jest jednym z celów założonych w
Krajowym planie gospodarki odpadami 2010.

4.
Art. 96 ust. 8
Art. 96.8. Władający powierzchnią ziemi, na której mają być stosowane Wprowadzenie
obowiązku
przechowywania
wyników
badań
komunalne osady ściekowe, jest obowiązany przechowywać wyniki badań, o komunalnych osadów ściekowych i gruntów, na których mają być
których mowa w ust. 6, oraz informacje, o których mowa w ust. 7, przez okres stosowane oraz informacji o dawkach osadów, które można stosować
5 lat od dnia zastosowania komunalnych osadów ściekowych.
na
poszczególnych
gruntach,
zwiększy
możliwości
kontroli

prawidłowego postępowania z komunalnymi osadami ściekowymi, co
ułatwi spełnienie celu założonego w dyrektywie, jakim jest ochrona
gleby.




14



TABELA ZBIEŻNOŚCI

TYTUŁ PROJEKTU
Projekt ustawy o odpadach
TYTUŁ WDRAŻANEGO
Dyrektywa 91/271/EWG Rady Wspólnot Europejskich z dnia 21 maja 1991 r. dotycząca oczyszczania ścieków
AKTU
komunalnych (Dz. U. L 135 z 30.05.1991, str. 40-52)
PRAWNEGO/WDRAŻANY
CH AKTÓW PRAWNYCH



PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ

Konieczność
wdrożenia
Uzasadnienie uwzględnienia w
T/N
Lp.
Jedn. red.
Treść przepisu UE
Jedn. red.
Treść przepisu/ów projektu
projekcie przepisów poza
minimalne wymogi prawa UE
1.
Art. 14 ust. 1
Osad powstający w wyniku procesu oczyszczania
T
Dział II
Dział II


ścieków jest ponownie wykorzystywany w każdym
Rozdział 1 i 2
przypadku, gdy jest to właściwe. Drogi usuwania
art. 16-19
Zasady ogólne gospodarki
ograniczają do minimum skutki niekorzystnego
odpadami
wpływu na środowisko.
Rozdział 1

Ochrona życia i zdrowia ludzi oraz
środowiska
Art. 16. Gospodarkę odpadami
należy prowadzić w sposób
zapewniający ochronę życia i
zdrowia ludzi oraz środowiska, w
szczególności gospodarka
odpadami nie może:
1) powodować zagrożenia dla
wody, powietrza, gleby, roślin
lub zwierząt;
2) powodować uciążliwości przez
hałas lub zapach;
3) wywoływać niekorzystnych
skutków dla terenów wiejskich
lub miejsc o szczególnym
znaczeniu, w tym kulturowym i
przyrodniczym.

Art. 17. Zakazuje się postępowania
z odpadami w sposób sprzeczny z
przepisami o ochronie środowiska.
Rozdział 2
Hierarchia sposobów postępowania
z odpadami
Art. 18. Wprowadza się
następującą hierarchię sposobów
postępowania z odpadami:
1) zapobieganie powstawaniu
odpadów;
2) przygotowywanie do
ponownego użycia;
3) recykling;
4) inne procesy odzysku;
5) unieszkodliwianie.
Art. 19. 1. Kto podejmuje działania
powodujące lub mogące
powodować powstanie odpadów,
powinien takie działania planować,
projektować i prowadzić przy
użyciu takich sposobów produkcji
lub form usług oraz surowców i
materiałów, aby w pierwszej
kolejności zapobiegać
powstawaniu odpadów lub
ograniczać ilość odpadów i ich
negatywne oddziaływanie na życie
i zdrowie ludzi oraz na środowisko,
w tym przy wytwarzaniu produktów,
podczas i po zakończeniu ich

2
użycia.
2. Odpady, których powstaniu nie
udało się zapobiec, posiadacz
odpadów w pierwszej kolejności
jest obowiązany poddać
odzyskowi.
3. Odzysk, o którym mowa w ust. 2,
polega w pierwszej kolejności na
przygotowaniu odpadów przez ich
posiadacza do ponownego użycia
lub poddaniu recyklingowi, a jeżeli
nie jest to możliwe z przyczyn
technologicznych lub nie jest
uzasadnione z przyczyn
ekologicznych lub ekonomicznych
– poddaniu innym procesom
odzysku.
4. Przez recykling rozumie się
także recykling organiczny
polegający na obróbce tlenowej,
w tym kompostowaniu, lub obróbce
beztlenowej odpadów, które
ulegają rozkładowi biologicznemu
w kontrolowanych warunkach przy
wykorzystaniu mikroorganizmów,
w wyniku której powstaje materia
organiczna lub metan; składowanie
na składowisku odpadów nie jest
traktowane jako recykling
organiczny.
5. Odpady, których poddanie
odzyskowi nie było możliwe z
przyczyn, o których mowa w ust. 3,
posiadacz odpadów jest
obowiązany unieszkodliwiać.
6. Składowane powinny być
wyłącznie te odpady, których
unieszkodliwienie w inny sposób
było niemożliwe z przyczyn,
o których mowa w ust. 3.
7. Unieszkodliwianiu poddaje się te

3
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 60 ... 71

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: