Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
programami dotyczącymi polityki w
dziedzinie środowiska, lub funkcjonują
jako odrębne programy. W przypadku
gdy taki program jest zintegrowany z
planem gospodarowania odpadami lub
innymi programami, środki służące
zapobieganiu powstawania odpadów
muszą zostać wyraźnie zdefiniowane.
2. Programy określone w ust. 1
T
Art. 34 ust.
j.w.
Art. 29
ustalają
cele
zapobiegania
5, 35 ust. 1
art. 35 ust. 1 pkt 3) przyjęte cele w zakresie gospodarki odpadami z podaniem terminów ich
ust. 2
powstawaniu
odpadów.
Państwa
pkt 3, 4
osiągania, w tym cele dotyczące zapobiegania powstawaniu odpadów i ograniczania ilości
członkowskie opisują istniejące środki
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowisko odpadów
zapobiegawcze i oceniają użyteczność
4) kierunki działań w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów oraz kształtowania
przykładów środków wskazanych w
systemu gospodarki odpadami, podejmowane dla osiągnięcia celów, o których mowa w pkt 3,
załączniku IV lub innych stosownych
w tym: ...
środków.
Celem takich celów i środków jest
przerwanie powiązania pomiędzy
wzrostem gospodarczym a wpływem na
środowisko związanym z wytwarzaniem
odpadów.
3. Państwa członkowskie określają
T
Art. 37, 38,
Art. 37. 1. Plany gospodarki odpadami podlegają aktualizacji nie rzadziej niż co 6 lat.
Art. 29
odpowiednie właściwe jakościowe lub
39, 40
2.
Zarząd województwa przedkłada projekt zaktualizowanego wojewódzkiego
ust. 3
ilościowe poziomy odniesienia dla
planu gospodarki odpadami, celem uchwalenia, sejmikowi województwa, nie później niż na
przyjętych środków zapobiegania
miesiąc przed upływem terminu jego aktualizacji.
powstawaniu odpadów w celu
3.
Przepisy art. 36 stosuje się odpowiednio do aktualizacji planów gospodarki
nadzorowania i oceny postępu w
odpadami.
zakresie tych środków, a także mogą w
Art. 38. 1. Wraz z uchwaleniem wojewódzkiego planu gospodarki odpadami sejmik
tym samym celu określać odpowiednie
województwa podejmuje uchwałę w sprawie jego wykonania.
jakościowe i ilościowe cele i wskaźniki
2. Uchwała w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
inne niż te, o których mowa w ust. 4.
określa:
1)
regiony gospodarki odpadami komunalnymi;
2)
regionalne instalacje do przetwarzania odpadów w poszczególnych
regionach gospodarki odpadami komunalnymi oraz instalacje przewidziane
do zastępczej obsługi tych regionów, w przypadku gdy znajdująca się w nich
instalacja uległa awarii lub nie może przyjmować odpadów z innych przyczyn
oraz do czasu uruchomienia regionalnych instalacji do przetwarzania
odpadów komunalnych.
3. Uchwała w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
podlega aktualizacji w przypadku:
1) zmiany podziału na regiony gospodarki odpadami komunalnymi lub
2) zakończenia budowy regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych.
4. Uchwała w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami jest aktem
prawa miejscowego.
Art. 39. 1. Z realizacji planów gospodarki odpadami są sporządzane sprawozdania, obejmujące
okres 3 lat kalendarzowych, według stanu na dzień 31 grudnia roku kończącego ten okres,
zwany dalej „okresem sprawozdawczym”.
53
2.
Sprawozdania z realizacji planów gospodarki odpadami zawierają
informacje dotyczące realizacji postanowień tych planów, ocenę stanu gospodarki odpadami,
ocenę stanu realizacji zadań oraz osiągnięcia celów.
3.
Sprawozdanie z realizacji:
1)
krajowego planu gospodarki odpadami – przygotowuje i przedkłada
Radzie Ministrów minister właściwy do spraw środowiska, w terminie 18
miesięcy po upływie okresu sprawozdawczego;
2)
wojewódzkiego planu gospodarki odpadami – przygotowuje i przedkłada
sejmikowi województwa oraz ministrowi właściwemu do spraw środowiska
zarząd województwa, w terminie 12 miesięcy po upływie okresu
sprawozdawczego.
Art. 40. Minister właściwy do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób i formę sporządzania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,
2)
szczegółowy zakres, sposób i formę sporządzania sprawozdania z
realizacji wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
− kierując się potrzebą ujednolicenia sposobu przygotowania wojewódzkich planów
gospodarki odpadami oraz sprawozdań z realizacji tych planów.
4. Wskaźniki dla środków zapobiegania
N
-
Art. 29
powstawaniu odpadów mogą być
ust. 4
przyjęte zgodnie z procedurą
regulacyjną, o której mowa w art. 39
ust. 3.
5. Komisja tworzy system wymiany
N
-
Art. 29
informacji na temat najlepszych praktyk
ust. 5
w dziedzinie zapobiegania powstawaniu
odpadów oraz opracowuje wytyczne,
aby pomóc państwom członkowskim w
przygotowaniu tych programów.
1. Państwa członkowskie zapewniają,
T
Art. 37
Art. 37. 1. Plany gospodarki odpadami podlegają aktualizacji nie rzadziej niż co 6 lat.
Art. 30
aby plany gospodarki odpadami i
2. Zarząd województwa przedkłada projekt zaktualizowanego wojewódzkiego planu gospodarki
Ocena i przegląd
programy zapobiegania powstawaniu
odpadami, celem uchwalenia, sejmikowi województwa, nie później niż na miesiąc przed
planów i
odpadów były oceniane przynajmniej co
upływem terminu jego aktualizacji.
programów
sześć lat i zmieniane stosownie do
3. Przepisy art. 36 stosuje się odpowiednio do aktualizacji planów gospodarki odpadami.
ust. 1
potrzeb, a w odpowiednich
przypadkach zgodnie z art. 9 i 11.
2. Wzywa się Europejską Agencję
N
-
Art. 30
Ochrony Środowiska do dołączania do
ust. 2
swojego sprawozdania rocznego
przeglądu postępów w realizacji i
wdrażaniu programów zapobiegania
powstawaniu odpadów.
Państwa członkowskie zapewniają, by
T
Art. 36
Art. 36 1. Rada Ministrów uchwala krajowy plan gospodarki odpadami opracowany przez
Art. 31
zainteresowane strony i organy oraz
Art. 35 ust.
ministra właściwego do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
Udział
ogół społeczeństwa miały możliwość
2
gospodarki wodnej.
54
społeczeństwa
udziału w opracowywaniu planów
2.
Sejmik województwa uchwala wojewódzki plan gospodarki odpadami
gospodarki odpadami i programów
opracowany przez zarząd województwa.
zapobiegania powstawaniu odpadów
oraz by miały dostęp do opracowanych
3.
Zarząd województwa przekazuje ministrowi właściwemu do spraw
już planów i programów, zgodnie z
środowiska uchwalony wojewódzki plan gospodarki odpadami, w postaci papierowej, w
dyrektywą 2003/35/WE lub, jeżeli ma to
terminie miesiąca od dnia uchwalenia planu.
zastosowanie, dyrektywą 2001/42/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z
4.
Projekt wojewódzkiego planu gospodarki odpadami podlega zaopiniowaniu
dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie
przez organy wykonawcze gmin z obszaru województwa, niebędących członkami związków
oceny wpływu niektórych planów i
międzygminnych, oraz organy wykonawcze związków międzygminnych, a w zakresie
programów na środowisko(26). Państwa
związanym z ochroną wód – przez właściwego dyrektora regionalnego zarządu gospodarki
członkowskie zamieszczają te plany i
wodnej.
programy w dostępnym publicznie
portalu internetowym.
5.
Po zaopiniowaniu projektu wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
przez organy, o których mowa w ust. 4, zarząd województwa jest obowiązany przekazać
projekt planu do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw środowiska.
6. Organy, o których mowa w ust. 4 i 5, wyrażają opinie w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące
od dnia otrzymania projektu. Nieudzielanie opinii w tym terminie uznaje się za opinię
pozytywną.
ust. 7. Przy opracowywaniu projektów planów gospodarki odpadami stosuje się przepisy
ustawy, o której mowa w art. 35 ust. 2, dotyczące udziału społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Art. 35 ust. 2. W przypadku przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania planu
gospodarki odpadami na środowisko podsumowanie, o którym mowa w art. 55 ust. 3 ustawy z
dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr
199, poz. 1227, z późn. zm.5)), a w przypadku odstąpienia od jej przeprowadzenia –
uzasadnienie, o którym mowa w art. 42 pkt 2 tej ustawy stanowi załącznik do planu.
Państwa
członkowskie
N
-
Art. 32
współpracują,
w
odpowiednich
Współpraca
przypadkach,
z
innymi
zainteresowanymi
państwami
członkowskimi i z Komisją w celu
sporządzenia
planów
gospodarki
odpadami i programów zapobiegania
powstawaniu odpadów, zgodnie z art.
28 i 29.
1. Państwa członkowskie informują
N
-
Art. 33
Komisję o planach gospodarki
Informacje, które
odpadami i programach zapobiegania
mają zostać
powstawaniu odpadów, o których mowa
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 340, Nr 84, poz. 700 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz.
145, Nr 106, poz. 675, Nr 119, poz. 804, Nr 143, poz. 963 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 122, poz. 695, Nr 132, poz. 766, Nr 135, poz. 789, Nr 152,
poz. 897 i Nr 163, poz. 981.
55
przedłożone
w art. 28 i 29, po ich przyjęciu oraz o
Komisji
wszelkich znacznych zmianach tych
ust. 1
planów i programów.
2. Format zawiadomienia o przyjęciu i
N
-
Art. 33
istotnych zmianach tych planów i
ust. 2
programów jest określany zgodnie z
procedurą regulacyjną, o której mowa w
art. 39 ust. 3.
1. Zakłady lub przedsiębiorstwa, które
N
-
Konieczność kontroli przestrzegania przepisów z zakresu ochrony środowiska, w tym
ROZDZIAŁ VI
dokonują procesów przetwarzania
przepisów ustawy o odpadach, którą prowadzi Inspekcja Ochrony Środowiska wynika z
odpadów, zakłady lub przedsiębiorstwa,
przepisów ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska
które zawodowo zajmują się zbieraniem
INSPEKCJE I
lub transportem odpadów, brokerzy i
DOKUMENTACJ
dealerzy oraz zakłady lub
A Art. 34
przedsiębiorstwa produkujące odpady
Inspekcje ust. 1
niebezpieczne podlegają odpowiednim
okresowym kontrolom,
przeprowadzanym przez właściwe
organy.
2. Kontrole dotyczące procesów
N
-
j.w.
Art. 34
zbierania i transportu obejmują miejsce
Kontrole Inspekcji Ochrony Środowiska, dotyczą wszystkich aspektów związanych z
ust. 2
pochodzenia, charakter, ilość i miejsce
prowadzeniem działalności, objętej przepisami ustawy o odpadach, w tym w szczególności
przeznaczenia zbieranych i
dokumentów ewidencji odpadów, która obejmuje charakter i ilości odpadów, oraz miejsce
transportowanych odpadów.
przeznaczenia zbieranych i transportowanych odpadów.
3. Państwa członkowskie mogą
T
Art. 57 ust.
2. Opłaty rejestrowej nie uiszcza przedsiębiorca wpisany do rejestru, o którym mowa w
Art. 34
uwzględnić rejestracje uzyskane w
2
ustawie z dnia 15 lipca 2011r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U.
ust. 3
ramach wspólnotowego systemu
Nr 178, poz. 1060), który składając wniosek o wpis do rejestru przedłoży informację
ekozarządania i audytu (EMAS), w
potwierdzającą dobrowolny udział w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS).
szczególności w odniesieniu do
częstotliwości i intensywności inspekcji.
1. Zakłady lub przedsiębiorstwa, o
T
Art. 66 –
Art. 66. 1. Posiadacz odpadów jest obowiązany do prowadzenia na bieżąco ich ilościowej i
Art. 35
których mowa w art. 23 ust. 1, wytwórcy
72, 75-84
jakościowej ewidencji zgodnie z katalogiem odpadów określonym w przepisach wydanych na
Prowadzenie
odpadów niebezpiecznych oraz zakłady
podstawie art. 4 ust. 3, zwaną dalej „ewidencją odpadów”.
ewidencji ust. 1
i przedsiębiorstwa, które zawodowo
2.
Sprzedawca odpadów i pośrednik w obrocie odpadami niebędący posiadaczami
zajmują się zbieraniem lub transportem
odpadów są obowiązani do prowadzenia na bieżąco ilościowej i jakościowej ewidencji
odpadów niebezpiecznych lub
odpadów niebezpiecznych.
funkcjonują jako dealerzy i brokerzy
3.
Obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów nie dotyczy:
odpadów niebezpiecznych, prowadzą w
1)
wytwórców:
porządku chronologicznym ewidencję
a)
odpadów komunalnych,
ilości, charakteru, miejsca pochodzenia
b)
odpadów w postaci pojazdów wycofanych z eksploatacji, jeżeli pojazdy te zostały
odpadów oraz, w odpowiednich
przekazane do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy
przypadkach, miejsca przeznaczenia,
prowadzącego punkt zbierania pojazdów;
częstotliwości zbierania, sposobu
2)
osób fizycznych i jednostek organizacyjnych niebędących przedsiębiorcami, które
transportu oraz przewidywanej metody
wykorzystują odpady na potrzeby własne, zgodnie z art. 28 ust. 6;
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz.
708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170 i Nr 176, poz. 1238 oraz z 2010 r. Nr 41, poz. 233, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz.1497.
56
przetwarzania odpadów i udostępniają
3)
władających powierzchnią ziemi, na której komunalne osady ściekowe są
te informacje właściwym organom na
stosowane w celach, o których mowa w art. 96 ust. 1 pkt 1 - 3;
ich żądanie.
4)
podmiotów, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 1;
5)
rodzajów odpadów lub ilości odpadów określonych w przepisach wydanych na
podstawie ust. 4.
4.
Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje
odpadów lub ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów,
kierując się ich szkodliwością oraz potrzebą wprowadzenia ułatwień w przypadku wytwarzania
niewielkich ilości odpadów.
Art. 67. 1. Ewidencję odpadów prowadzi się z zastosowaniem następujących dokumentów:
1)
w przypadku posiadaczy odpadów:
a)
karty przekazania odpadów,
b)
karty ewidencji odpadów,
c)
karty ewidencji komunalnych osadów ściekowych,
d)
karty ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
e)
karty ewidencji pojazdów wycofanych z eksploatacji;
2) w przypadku sprzedawcy odpadów i pośrednika w obrocie odpadami, niebędących
posiadaczami odpadów - karty ewidencji odpadów niebezpiecznych.
2.
W przypadku posiadacza odpadów przekazującego odpady do składowania oraz
zarządzającego składowiskiem odpadów ewidencja odpadów obejmuje dodatkowo
dokumenty, o których mowa w dziale VIII w rozdziale 1:
1) podstawową charakterystykę odpadów;
2) wyniki testów zgodności.
3. Dokumenty ewidencji odpadów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, zawierają następujące
informacje:
1) imię i nazwisko lub nazwę posiadacza odpadów oraz adres jego zamieszkania lub
siedziby;
2) miejsce przeznaczenia odpadów – w przypadku wytwórcy odpadów;
3) sposoby gospodarowania odpadami, a także dane o ich pochodzeniu – w przypadku
posiadacza odpadów prowadzącego przetwarzanie odpadów;
4) miejsce pochodzenia odpadów oraz odpowiednio: miejsce przeznaczenia,
częstotliwość zbierania odpadów, sposób transportu oraz przewidywaną metodę
przetwarzania odpadów.
4. Karta ewidencji odpadów niebezpiecznych zawiera następujące informacje:
1) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, o którym mowa w art. 66 ust. 2 oraz adres jego
zamieszkania lub siedziby;
2) imię i nazwisko lub nazwę posiadacza odpadów przekazującego odpady oraz adres jego
zamieszkania lub siedziby;
3) imię i nazwisko lub nazwę posiadacza odpadów przyjmującego odpady oraz adres jego
zamieszkania lub siedziby;
4) oznaczenie rodzaju i ilości odpadów.
5.
Ewidencję odpadów można prowadzić w systemie teleinformatycznym,
umożliwiającym poświadczenie dokumentów ewidencji odpadów za pomocą podpisu
elektronicznego.
Art. 68. 1. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzory
dokumentów ewidencji odpadów, o których mowa w art. 67 ust. 1.
57