Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
Art.200 -241
Art. 200. Ilekroć w obowiązujących przepisach jest mowa o ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 Celem rozdziału jest dostosowanie istniejących
(Zmiany w
r. o odpadach – należy przez to rozumieć ustawę z dnia o odpadach.
przepisów,
do
rozwiązań
które
będą
przepisach
Art. 201. W ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach funkcjonować na podstawie przepisów nowej
obowiązujących)
(Dz. U z 2012 r., poz. 391,) wprowadza się następujące zmiany:
ustawy o odpadach.
1) w art. 9c dodaje się ust. 9 i 10 w brzmieniu:
„9. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przekazuje marszałkowi województwa wykaz
podmiotów wpisanych w danym miesiącu, do rejestru podmiotów działalności regulowanej w
zakresie obierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz wykreślonych z
tego rejestru, zawierające dane, o których mowa w art. 9b ust. 4.
10. Wykaz, o którym mowa w ust 9. Jest przekazywany do końca miesiąca nastepującego po
okresie objętym wykazem. ”
2) art. 9q – 9t otrzymuje brzmienie:
„ Art. 9q. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany do sporządzania rocznego
sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi.
2. Sprawozdanie jest przekazywane marszałkowi województwa w terminie do 31 marca roku
następującego po roku, którego dotyczy, za pośrednictwem Bazy danych o produktach i
opakowaniach oraz o gospodarce odpadami poprzez indywidualne konto, utworzone przez marszałka
województwa. Artykuł 55 ust. 2 ustawy z dnia ……… o odpadach stosuje się odpowiednio.
3. Sprawozdanie zawiera:
1) informacje o masie poszczególnych rodzajów odebranych z obszaru danej gminy odpadów
komunalnych oraz sposobie ich zagospodarowania, wraz ze wskazaniem instalacji, do której
zostały przekazane odebrane od właścicieli nieruchomości zmieszane odpady komunalne,
odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do
składowania;
2) informacje o masie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji:
a) przekazanych do składowania na składowisku odpadów,
b) nieprzekazanych
do
składowania
na
składowisku
odpadów
i
sposobie
ich
zagospodarowania;
3) liczbę właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane odpady komunalne;
4) liczbę właścicieli nieruchomości, którzy zbierają odpady komunalne w sposób niezgodny z
regulaminem;
5) informacje o osiągniętych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku
innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania;
4. Niezłożenie sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z niewykonaniem
obowiązków, o których mowa w art. 3b i art. 3c.
6. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany do sporządzania rocznego
sprawozdania o ilości i rodzaju nieczystości ciekłych odebranych z obszaru danej gminy.
7. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5, jest przekazywane marszałkowi województwa i
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska w terminie do 31 marca roku następującego po
roku, którego dotyczy.
Art. 9r. 1. Marszałek województwa i wojewódzki inspektor ochrony środowiska weryfikują dane
zawarte w sprawozdaniach, o których mowa w art. 9q ust. 1 i 5.
2. W przypadku gdy sprawozdanie, o którym mowa w art. 9q ust. 1 lub 5, jest sporządzone
nierzetelnie, marszałek województwa lub wojewódzki inspektor ochrony środowiska wzywa wójta,
burmistrza lub prezydenta miasta, który przekazał sprawozdanie, do jego uzupełnienia lub
poprawienia w terminie 30 dni.”;
13
Art. 9s. 1. Marszałek województwa jest obowiązany do sporządzania rocznego sprawozdania z
realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi.
2. Sprawozdanie jest przekazywane ministrowi właściwemu do spraw środowiska w terminie do
ę
ą
ś
Art. 242 -278
Art. 217. Określone w dotychczasowych przepisach procesy odzysku R14 i R15 stają się Przepisy rozdziału określają termin wejścia w
(Przepisy
odpowiednio procesami odzysku R3, R5, R11 i R12, określonymi w załączniku nr 1 do niniejszej życie przepisów nowej ustawy o odpadach.
przejściowe,
ustawy.
Określone zostały również odpowiednie okresy
dostosowujące i
Art. 218. Wytwórcy odpadów, którzy na podstawie przepisów dotychczasowych dokonali przejściowe aby zapewnić, podmiotom, do
końcowe)
zmiany klasyfikacji odpadów niebezpiecznych na inne niż niebezpieczne, są obowiązani do których adresowane są przepisy możliwość
przedłożenia zgłoszenia, o którym mowa w art. 8 ust. 1, w terminie dwóch lat od dnia wejścia w życie dostosowania się do nowego stanu prawnego.
niniejszej ustawy.
Art. 219. Posiadacz odpadów prowadzący zbieranie odpadów, które powstały podczas
unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych odpadów weterynaryjnych
metodami innymi niż termiczne przekształcanie odpadów, może prowadzić działalność w tym
zakresie zgodnie z decyzjami wydanymi na podstawie przepisów dotychczasowych, nie dłużej jednak
niż 3 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, o ile wcześniej nie straciły ważności.
Art. 220. Zezwolenia na spalanie odpadów poza instalacjami lub urządzeniami, o których
mowa w art. 13 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 246, zachowują ważność na czas, na jaki zostały
wydane.
Art. 221. Krajowy plan gospodarki odpadami oraz wojewódzkie plany gospodarki odpadami
uchwalone na podstawie przepisów dotychczasowych stają się odpowiednio krajowym planem
gospodarki odpadami oraz wojewódzkimi planami gospodarki odpadami w rozumieniu przepisów
niniejszej ustawy.
Art. 222. 1. Z dniem 30 czerwca 2012 r. tracą moc uchwały dotyczące przyjęcia powiatowych
i gminnych planów gospodarki odpadami.
2.
Uchwała w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami podjęta na
podstawie ustawy, o której mowa w art. 246, zachowuje moc do czasu aktualizacji wojewódzkiego
planu gospodarki odpadami i może być zmieniana na podstawie niniejszej ustawy.
Art. 223. Regiony gospodarki odpadami komunalnymi określone w uchwale w sprawie
wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, podjętej na podstawie ustawy, o której mowa
w art. 246 stają się regionami gospodarki odpadami komunalnymi w rozumieniu niniejszej ustawy.
Art. 224. Regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych określone w
uchwałach w sprawie wykonania wojewódzkich planów gospodarki odpadami stają się regionalnymi
instalacjami do przetwarzania odpadów komunalnych w rozumieniu niniejszej ustawy.
Art. 225. 1. Decyzje zatwierdzające program gospodarki odpadami niebezpiecznymi i
decyzje zatwierdzające program gospodarki odpadami, wydane na podstawie przepisów
dotychczasowych, wygasają z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem art. 226 ust.
3.
2. Informacje
o wytwarzanych odpadach i o sposobach gospodarowania
wytworzonymi odpadami, złożone na podstawie przepisów dotychczasowych, tracą ważność z
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
3. Pozwolenia na wytwarzanie odpadów, wydane na podstawie przepisów
dotychczasowych, zachowują ważność na czas, na jaki zostały wydane.
Art. 226. 1. Zezwolenia na zbieranie odpadów oraz zezwolenia na odzysk lub
unieszkodliwianie odpadów wydane na podstawie przepisów dotychczasowych stają się, odpowiednio
14
zezwoleniami na zbieranie odpadów i zezwoleniami na przetwarzanie odpadów, w rozumieniu
przepisów niniejszej ustawy.
2. Zezwolenia na zbieranie odpadów oraz zezwolenie na odzysk lub unieszkodliwianie
odpadów, wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność na czas na jaki
zostały wydane, nie dłużej jednak niż przez dwa lata od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
3. Decyzje wydane na podstawie art. 31 ust. 3 i art. 32 ust. 3 ustawy, o której mowa w art.
246, zachowują ważność w zakresie zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, na czas na
jaki zostały wydane, nie dłużej niż przez dwa lata od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
4. Przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 3, posiadacz odpadów może prowadzić
zbieranie lub przetwarzanie odpadów na podstawie decyzji, o której mowa w ust. 3.
5. W okresie nie dłuższym niż dwa lata od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, posiadacz
odpadów może zlecić wykonanie obowiązku gospodarowania odpadami podmiotom posiadającym
decyzje, o których mowa w ust. 1 − 3; przekazanie odpadów takiemu posiadaczowi powoduje
przejście odpowiedzialności za gospodarowanie odpadami na tego posiadacza.
6. Pozwolenia zintegrowane, wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,
obejmujące wytwarzanie i gospodarowanie odpadami, zachowują ważność na czas, na jaki zostały
wydane, z zastrzeżeniem ust. 7.
7. Wytwórca odpadów, który w pozwoleniu o którym mowa w ust. 6, dokonał zmiany
klasyfikacji odpadów niebezpiecznych na inne niż niebezpieczne, jest obowiązany dostosować
pozwolenie zintegrowane do przepisów niniejszej ustawy w terminie dwóch lat od dnia wejścia w
życie niniejszej ustawy.
Art. 227. 1. Zezwolenia na transport odpadów wydane na podstawie przepisów
dotychczasowych zachowują ważność na czas na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż do czasu
upływu terminu do złożenia wniosku o wpis do rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1, lub z dniem
uzyskania wpisu do tego rejestru, w przypadku gdy wpis nastąpił w terminie wcześniejszym.
2. Do czasu utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1, transportujący
odpady są obowiązani do uzyskania zezwolenia na transport odpadów na podstawie przepisów
dotychczasowych.
3. Do czasu utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1, nie dłużej jednak niż
w terminie 36 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, za naruszenia dotyczące
obowiązku posiadania zezwolenia na transport odpadów lub wpisu do rejestru, o którym mowa w
art. 33 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 246 stosuje się art. 79b ust. 1 pkt 4 oraz ust. 2 pkt 5 tej
ustawy.
Art. 228. 1. Rejestr, o którym mowa w art. 49 ust. 1, tworzy się najpóźniej w terminie 36
miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Podmioty objęte obowiązkiem złożenia wniosku o wpis do rejestru, o którym mowa
w art. 49 ust. 1, są obowiązane do złożenia tego wniosku w terminie 6 miesięcy od dnia utworzenia
rejestru.
3. Podmioty posiadające wpis do rejestru prowadzonego przez Głównego Inspektora
Ochrony Środowiska na podstawie przepisów dotychczasowych są wpisywane do rejestru, o którym
mowa w art. 49 ust. 1, z urzędu. Marszałek województwa dokonuje wpisu w terminie 6 miesięcy od
dnia utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1. Dokonując wpisu marszałek województwa
przydziela nowy numer rejestrowy.
15
4. Inne niż wymienione w ust. 3 podmioty, podlegające z urzędu wpisowi do rejestru, o
którym mowa w art. 49 ust. 1, zgodnie z art. 51 ust. 1, spełniające wymagania do uzyskania tego
wpisu w dniu utworzenia rejestru, są wpisywane do tego rejestru w terminie 6 miesięcy od dnia jego
utworzenia.
5. W przypadku gdy marszałek województwa dokonując z urzędu wpisu do rejestru, o
którym mowa w art. 49 ust. 1, stwierdzi brak informacji wymaganych na podstawie niniejszej ustawy,
wzywa podmiot, o którym mowa w ust. 3 lub 4, do złożenia brakujących informacji. W przypadku
nieuzupełnienia brakujących informacji w wyznaczonym terminie marszałek województwa nie
dokonuje wpisu do rejestru z urzędu. Przepis art. 64 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
6. W terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia o nadaniu nowego
numeru rejestrowego podmioty, o których mowa w ust. 3, mogą używać numeru rejestrowego
nadanego na podstawie przepisów dotychczasowych.
7. Podmioty, które posiadają w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, wpis do
dotychczasowych rejestrów są zwolnione z obowiązku uiszczenia opłaty rejestrowej.
8. Po upływie 42 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy lub z dniem uzyskania
wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1, przez podmiot, o którym mowa w ust. 2 - 4,
wygasają wpisy do rejestru prowadzonego na podstawie przepisów dotychczasowych odpowiednio
przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska lub przez starostę.
9. Przepisy art. 203 pkt 9 w zakresie uchylenia art. 37 pkt 1, art. 204 pkt 2, art. 208 pkt
11, art. 209 pkt 35, art. 214 pkt 1 oraz art. 215 pkt 20 i 21 stosuje się od dnia utworzenia rejestru.
Art. 229. 1. Starosta prowadzący rejestr na podstawie przepisów dotychczasowych
zakończy prowadzenie tego rejestru z dniem utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1.
2. Główny Inspektor Ochrony Środowiska prowadzący rejestr na podstawie przepisów
dotychczasowych zakończy prowadzenie tego rejestru z dniem utworzenia rejestru, o którym mowa
w art. 49 ust. 1.
3. Do czasu utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1, do rejestrów stosuje
się przepisy dotychczasowe.
Art. 230.1. Do dnia 31 grudnia 2012 r. do ewidencji odpadów stosuje się przepisy
dotychczasowe.
2. Ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie prowadzą podmioty, wymienione w art. 66
ust. 3.
Art. 231. Podmioty, o których mowa w art. 73 i 75, obowiązane przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy do sporządzania i składania:
1) zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach
gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i
unieszkodliwiania tych odpadów – na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy, o której
mowa w art. 246,
2) sprawozdań – na podstawie art. 4 ust. 5, art. 10 ust. 1 i 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy
z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie
gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,
3) sprawozdań na podstawie art. 7 ust. 1 i art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 2001r. o
opakowaniach i odpadach opakowaniowych,
16
4) sprawozdań – na podstawie art. 15 ust. 1, art. 30 ust. 1 i art. 38 ust. 3 ustawy z dnia
20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
5) sprawozdań na podstawie art. 24 ust. 1, art. 31 ust. 1, art. 51 ust. 1, art. 56 ust. 1 i
art. 67 ust. 1 oraz wykazu zakładów przetwarzania, o którym mowa w art. 33 ust.
4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i
elektronicznym,
6) sprawozdań na podstawie art. 34 ust. 2, art. 35 ust. 1, art. 36 ust. 4, art. 37 ust. 6,
art. 41 ust. 3, art. 59 ust. 3 i art. 64 ust. 5 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o
bateriach i akumulatorach
– sporządzają i składają je marszałkowi województwa, za lata 2011-2013, stosując przepisy
dotychczasowe, z tym że ten kto, wbrew obowiązkowi, nie sporządza i nie przekazuje tych
zbiorczych zestawień danych, sprawozdań lub wykazu zakładów przetwarzania lub wykonuje ten
obowiązek nieterminowo lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym podlega karze, o której mowa w art.
197.
Art. 232. 1. BDO tworzy się najpóźniej w terminie 36 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.
2. Minister właściwy do spraw środowiska ogłosi, w formie komunikatu, w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” informację o dacie utworzenia BDO, w tym
rejestru.
3. Centralna i wojewódzkie bazy danych, o których mowa w art. 37 ust. 6 i 10 ustawy,
o której mowa w art. 246, oraz baza danych, o której mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 24
kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach, do czasu utworzenia BDO są prowadzone na
podstawie przepisów dotychczasowych.
4. Dane zawarte w centralnej i wojewódzkich bazach danych, o których mowa w art.
37 ust. 6 i 10 ustawy, o której mowa w art. 246, oraz w bazie danych, o której mowa w art. 22 ust. 1
ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach, przenosi się do BDO w terminie nie
dłuższym niż rok od dnia utworzenia BDO.
5. Do czasu utworzenia BDO marszałek województwa przesyła ministrowi właściwemu
do spraw środowiska kopie decyzji zatwierdzających zmianę klasyfikacji odpadów niebezpiecznych
na inne niż niebezpieczne, o których mowa w art. 8 ust. 5.
6. Do czasu utworzenia BDO, kopię wydanego zezwolenia na zbieranie lub
przetwarzanie odpadów odpowiednio marszałek województwa lub starosta przekazuje
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska oraz wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi
miasta, właściwym ze względu na miejsce zbierania lub przetwarzania odpadów.
7. Do czasu utworzenia BDO, kopię wydanego zezwolenia na zbieranie lub
przetwarzanie odpadów regionalny dyrektor ochrony środowiska przekazuje marszałkowi
województwa, wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska oraz wójtowi, burmistrzowi lub
prezydentowi miasta, właściwym ze względu na miejsce zbierania lub przetwarzania odpadów.
8. Do czasu utworzenia BDO Zarząd Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i
Gospodarki Wodnej sporządza i przekazuje zbiorczą informację, o której mowa w art. 400k ust. 2
pkt 4 ustawy wymienionej w art. 202, zgodnie z przepisami dotychczasowymi.
9. Przepis art. 209 pkt 13 lit. b i pkt 31 lit. c, oraz art. 214 pkt 3 stosuje się od dnia
utworzenia BDO.
17