Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
przypadku działalności objętej obowiązkiem uzyskania wpisu do
rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości.
3.
W przypadku gdy marszałek województwa nie dysponuje informacjami, o
których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, wzywa podmiot do przekazania tych informacji.
4.
Podmiot, o którym mowa w ust. 2, który wdrożył system jakości lub system
zarządzania środowiskowego, niezwłocznie informuje o tym fakcie marszałka województwa.
5.
Przez decyzje związane z gospodarką odpadami w rozumieniu niniejszego
rozdziału rozumie się:
1) zezwolenie na zbieranie odpadów;
2) zezwolenie na przetwarzanie odpadów;
3) pozwolenie na wytwarzanie odpadów;
4) pozwolenie zintegrowane.
Art. 53. 1. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek podmiotu,
po stwierdzeniu, że wniosek o wpis do rejestru nie zawiera braków formalnych, niezwłocznie,
jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku w formie pisemnej.
2.
Wniosek o wpis do rejestru składa się przez wypełnienie formularza
rejestrowego zamieszczonego na stronie internetowej, określonej w przepisach wydanych na
podstawie art. 84 oraz w formie pisemnej.
3.
Przedsiębiorca zagraniczny wykonujący działalność w zakresie, o którym
mowa w art. 50 ust. 1, składa wniosek o wpis do rejestru:
1) za pośrednictwem osoby upoważnionej do jego reprezentowania, zgodnie
z art. 87 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej, do marszałka województwa właściwego ze względu na
siedzibę oddziału – jeżeli ustanowił oddział w Polsce;
2) bezpośrednio do Marszałka Województwa Mazowieckiego - jeżeli nie
ustanowił oddziału w Polsce.
4.
Przedsiębiorca zagraniczny, będący wprowadzającym sprzęt w rozumieniu
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, składa
wniosek:
1) za pośrednictwem osoby upoważnionej do jego reprezentowania, zgodnie
z art. 87 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej – jeżeli ustanowił oddział w Polsce;
2) za
pośrednictwem
organizacji
odzysku
sprzętu
elektrycznego
i
elektronicznego, z którą zawarł umowę, o której mowa w art. 57 ust. 1
tej ustawy, wpisanej do rejestru, do marszałka województwa
właściwego ze względu na siedzibę organizacji odzysku sprzętu
elektrycznego i elektronicznego – jeżeli nie ustanowił oddziału w
Polsce.
5.
Wniosek o wpis do rejestru zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz adres jego zamieszkania lub
siedziby,
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile posiada, a w przypadku
wprowadzających baterie lub akumulatory – także europejski numer
identyfikacji podatkowej, o ile posiada,
3) numer REGON, o ile posiada,
4) imię i nazwisko osoby wypełniającej formularz rejestrowy
– oraz odpowiednio informacje, o których mowa w art. 52 ust. 1, stosownie do
zakresu działalności.
43
6.
Podmiot wykonujący działalność w więcej niż jednym zakresie, o którym
mowa w art. 50 ust. 1, składa jeden wniosek o wpis do rejestru. Wniosek zawiera
odpowiednio wszystkie wymagane informacje, o których mowa w art. 52 ust. 1, stosownie do
zakresów działalności, którą podmiot zamierza wykonywać.
7.
Do wniosku o wpis do rejestru, składanego w formie pisemnej, dołącza się:
1) w przypadku wszystkich podmiotów:
a)
uwierzytelnioną kopię dowodu uiszczenia opłaty rejestrowej, o ile
przedsiębiorca podlega obowiązkowi jej uiszczenia,
b)
oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do
rejestru lub oświadczenie o braku okoliczności skutkujących
wykreśleniem z rejestru oraz oświadczenie potwierdzające, że
dane zawarte w tych wnioskach są zgodne ze stanem faktycznym ;
2) w przypadku wprowadzającego sprzęt elektryczny i elektroniczny w
rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym:
a)
uwierzytelnioną kopię umowy z organizacją odzysku sprzętu
elektrycznego i elektronicznego, o ile została zawarta,
b)
dokument potwierdzający wniesienie zabezpieczenia finansowego,
o którym mowa w art. 18 ust. 1 tej ustawy o ile zabezpieczenie
finansowe jest wymagane;
3) w przypadku organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego
w rozumieniu ustawy, o której mowa w pkt 2 – zaświadczenie wydane
przez bank prowadzący rachunek organizacji odzysku sprzętu
elektrycznego i elektronicznego o wpłacie kwoty równej wysokości
kapitału zakładowego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego
i elektronicznego na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie
tej kwoty;
4) w przypadku organizacji odzysku, o której mowa w ustawie z dnia 11 maja
2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania
niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej – zaświadczenie
wydane przez bank prowadzący rachunek organizacji odzysku o
wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji
odzysku na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej
kwoty;
5) w przypadku wprowadzających baterie lub akumulatory - informację
potwierdzającą dobrowolny udział w systemie ekozarządzania i audytu
(EMAS), o ile uczestniczy w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS).
8. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 7 pkt 1 lit. b, pkt 3 i 4, składa się pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest
obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje
pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Art. 54. 1. Marszałek województwa dokonując wpisu do rejestru nadaje podmiotowi
indywidualny numer rejestrowy.
2.
Marszałek województwa zawiadamia podmiot o nadanym numerze
rejestrowym.
3.
Po zakończeniu działalności przez dany podmiot, jego numer rejestrowy
nie może być nadany innemu podmiotowi.
44
4.
Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia,
sposób nadawania numeru rejestrowego, kierując się potrzebą zidentyfikowania
przedsiębiorców wpisanych do rejestru oraz ustalenia jednego numeru rejestrowego
uwzględniającego wszystkie zakresy prowadzonej działalności.
Art. 55. 1. Marszałek województwa, dokonując wpisu do rejestru tworzy indywidualne konto w
Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
2.
Marszałek województwa zawiadamia podmiot o aktywacji konta, o którym
mowa w ust. 1, oraz o identyfikatorze (loginie) i haśle dostępu do tego konta.
Art. 56. Marszałek województwa:
1)
wprowadza do rejestru wymagane informacje, o których mowa w art. 52 ust. 1 i
2;
2)
archiwizuje, przechowuje i przetwarza informacje wpisane do rejestru.
Art. 57. 1. Wpis do rejestru dla:
1)
wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny,
2)
wprowadzających baterie lub akumulatory,
3)
wprowadzających pojazdy,
4)
producentów, importerów i wewnątrzwspólnotowych nabywców opakowań,
5)
wprowadzających na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
6)
wprowadzających na terytorium kraju opony,
7)
wprowadzających na terytorium kraju oleje smarowe
– podlega opłacie rejestrowej.
2.
Opłaty rejestrowej nie uiszcza przedsiębiorca wpisany do rejestru, o którym
mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu
(EMAS) (Dz. U. Nr 178, poz. 1060), który składając wniosek o wpis do rejestru przedłoży
informację potwierdzającą dobrowolny udział w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS).
3.
Podmiot, o którym mowa w ust. 1, wpisany do rejestru uiszcza w terminie
do końca lutego każdego roku opłatę roczną za dany rok.
4.
Opłaty rocznej nie uiszcza się w roku, w którym została uiszczona opłata
rejestrowa.
5.
Opłaty rocznej nie uiszcza także przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 2,
w roku, w którym uzyskał wpis do rejestru.
6.
Wysokość opłaty rejestrowej i wysokość opłaty rocznej wynosi od 50 do
2000 zł.
7.
W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności, o której
mowa w art. 50 ust. 1, w więcej niż jednym zakresie, przedsiębiorca ten uiszcza jedną opłatę
rejestrową, najwyższą.
8.
Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wysokość
stawek:
1)
opłaty rejestrowej,
2)
opłaty rocznej
– biorąc pod uwagę koszty prowadzenia rejestru oraz, że opłaty te nie powinny stanowić
przeszkody w uzyskaniu wpisu do rejestru albo w wykonywaniu działalności gospodarczej,
zwłaszcza dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.
Art. 58. 1. Opłatę rejestrową i opłatę roczną wnosi się na odrębny rachunek bankowy
właściwego urzędu marszałkowskiego.
45
2. Wpływy z opłat rejestrowych i opłat rocznych stanowią w:
1)
50 % dochód budżetu województwa;
2)
50% dochód budżetu państwa
3. Dochód, o którym mowa w ust. 2, przeznacza się na prowadzenie rejestru oraz
administrowanie i serwisowanie Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o
gospodarce odpadami
4. Wpływy z tytułu opłat rejestrowych i opłat rocznych, powiększone o przychody z
oprocentowania rachunków bankowych i pomniejszone o dochody budżetu województwa, o
których mowa w ust. 2 pkt 1, marszałek województwa przekazuje w terminie do dnia 30
czerwca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym zostały wniesione, na
rachunek dochodów budżetu państwa..
Art. 59. 1. Podmiot wpisany do rejestru jest obowiązany do złożenia marszałkowi województwa
wniosku o zmianę wpisu w rejestrze przez wypełnienie formularza aktualizacyjnego
zamieszczonego na stronie internetowej, określonej w przepisach wydanych na podstawie art.
84, oraz w formie pisemnej, w przypadku zmiany:
1) informacji zawartych w rejestrze,
2) zakresu prowadzonej działalności wymagającej wpisu do rejestru
– w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
2.
Przepisy art. 53 ust. 1, 3, 4 i 7 stosuje się odpowiednio.
Art. 60. 1. W przypadku trwałego zaprzestania wykonywania działalności wymagającej wpisu
do rejestru, podmiot jest obowiązany, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania
wykonywania tej działalności, do złożenia marszałkowi województwa wniosku o wykreślenie z
rejestru.
2.
Marszałek województwa wykreśla podmiot z rejestru, w drodze decyzji.
3.
Przepisy art. 53 ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
4.
Marszałek województwa archiwizuje informacje zawarte w rejestrze
dotyczące podmiotu wykreślonego z rejestru oraz informacje które uległy zmianie.
Art. 61. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzory
formularza rejestrowego, formularza aktualizacyjnego i formularza o wykreśleniu z rejestru,
kierując się potrzebą ujednolicenia wniosków, ułatwienia ich przekazywania oraz
zidentyfikowania podmiotu podlegającego wpisaniu do rejestru.
Art. 62. Marszałek województwa odmawia, w drodze decyzji, wpisu do rejestru w przypadku
gdy podmiot:
1) nie uiścił opłaty rejestrowej w wymaganej wysokości;
2) będący wprowadzającym sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych nie wniósł w
wymaganej wysokości zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 18 ust. 1
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
3) będący organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego nie wpłacił na rachunek
bankowy w banku prowadzącym rachunek tej organizacji kapitału zakładowego w
wymaganej wysokości, o której mowa w art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
4) będący organizacją odzysku, o której mowa w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o
obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o
opłacie produktowej nie wpłacił na rachunek bankowy, w banku prowadzącym rachunek
bankowy organizacji odzysku, kapitału zakładowego w wymaganej wysokości, o której
46
mowa w art. 6 ust. 1 tej ustawy.
Art. 63. Podmiot, o którym mowa w art. 57 ust. 1, jest obowiązany umieszczać numer
rejestrowy na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością.
Art. 64. 1. Marszałek województwa dokonuje z urzędu, w drodze decyzji, wykreślenia podmiotu
z rejestru w przypadku:
1) nieuiszczenia opłaty rocznej, w przypadkach gdy jest wymagana;
2) cofnięcia lub wygaśnięcia decyzji związanych z gospodarką odpadami;
3) stwierdzenia rażących nieprawidłowości w wykonywaniu obowiązków określonych w
przepisach ustawy;
4) stwierdzenia rażących nieprawidłowości w wykonywaniu obowiązków określonych w
przepisach ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie
gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, ustawy z dnia 11
maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, ustawy z dnia 20 stycznia
2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o bateriach i akumulatorach;
5) stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania przez podmiot działalności wymagającej
wpisu do rejestru;
6) niewniesienia w wymaganej wysokości zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art.
18 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i
elektronicznym – w przypadku wprowadzającego sprzęt przeznaczony dla gospodarstw
domowych;
7) niezłożenia zaświadczenia, o którym mowa w art. 59 ust. 4a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
8) niezłożenia zaświadczenia, o którym mowa w art. 6 ust. 4a ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o
obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o
opłacie produktowej.
2.
Jeżeli podmiot prowadzi działalność objętą obowiązkiem wpisu do rejestru
w więcej niż jednym zakresie, a przesłanki, o których mowa w ust. 1, dotyczą tylko
niektórych zakresów działalności, a podmiot nie wystąpił z wnioskiem, o którym mowa w art.
59 lub 60, marszałek województwa dokonuje z urzędu, w drodze decyzji, zmiany wpisu do
rejestru w odpowiednim zakresie.
Art. 65 1. Do wniosku o wpis do rejestru oraz wniosku o zmianę wpisu w rejestrze stosuje się
art. 64 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z
2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.3)).
2.
Formę pisemną wniosku o wpis do rejestru, wniosku o zmianę wpisu w
rejestrze oraz wniosku o wykreślenie z rejestru stanowi wydruk wypełnionego formularza
opatrzony podpisem wnioskodawcy albo wypełniony formularz w postaci elektronicznej
podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy
kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o
podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.4)) albo podpisem
potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 17 lutego
2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne..
1. Minimalne standardy techniczne dla
N
-
Art. 27
czynności przetwarzania wymagających
zezwolenia na mocy art. 23 mogą być
47