Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
3) oznaczenie miejsca zbierania odpadów;
4) wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów;
5) opis metody lub metod zbierania odpadów;
6) dodatkowe warunki zbierania odpadów, jeżeli wymaga tego specyfika
odpadów, w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania
wymagań ochrony życia, zdrowia ludzi lub środowiska;
7) wymagania wynikające z przepisów odrębnych;
8) czas obowiązywania zezwolenia.
2.
W zezwoleniu na przetwarzanie odpadów określa się:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
odpadów, o ile posiada;
2) rodzaj i ilość odpadów przewidywanych do przetworzenia w okresie roku;
3) miejsce i dopuszczoną metodę lub metody przetwarzania odpadów, ze
wskazaniem procesu przetwarzania, zgodnie z załącznikami nr 1 i 2 do
ustawy, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy
przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach
– także godzinnej mocy przerobowej;
4) dodatkowe warunki przetwarzania odpadów, jeżeli wymaga tego rodzaj
odpadów, w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania
wymagań ochrony życia, zdrowia ludzi lub środowiska;
5) miejsce i sposób magazynowania odpadów oraz rodzaj magazynowanych
odpadów;
6) minimalną i maksymalną ilość odpadów niebezpiecznych, ich najniższą i
najwyższą
wartość
kaloryczną
oraz
maksymalną
zawartość
zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP),
chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich – w przypadku zezwoleń
dotyczących instalacji do termicznego przekształcania odpadów;
7) informacje, o których mowa w art. 95 ust. 4 - w przypadku instalacji lub
urządzeń do unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych lub
zakaźnych odpadów weterynaryjnych;
8) informacje wynikające z przepisów odrębnych;
9) czas obowiązywania zezwolenia.
3.
Jeżeli zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydawane jest na okres
krótszy niż rok, w zezwoleniu określa się ilość odpadów przewidywanych do przetworzenia w
okresie obowiązywania tego zezwolenia.
4.
W zezwoleniu na przetwarzanie odpadów można dodatkowo określić
uzasadnione technologicznie warunki eksploatacyjne odbiegające od normalnych oraz czas
ich utrzymywania, uzasadniony względami technologicznymi.
5.
W przypadku nowej instalacji do przetwarzania odpadów, zezwolenie na
przetwarzanie odpadów może dodatkowo określać warunki eksploatacyjne odbiegające od
normalnych na czas potrzebny do rozruchu tej instalacji i osiągnięcia przez nią mocy
przerobowej, nie dłuższy niż rok.
6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do składowiska odpadów.
Art. 44. Zezwolenie na zbieranie odpadów i zezwolenie na przetwarzanie odpadów
wydaje się na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.
Art. 47. 1. Jeżeli posiadacz odpadów, który uzyskał zezwolenie na zbieranie
odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów, narusza przepisy ustawy w zakresie
działalności objętej zezwoleniem lub działa niezgodnie z wydanym zezwoleniem, właściwy
33
organ wzywa go do niezwłocznego zaniechania naruszeń, wyznaczając termin usunięcia
nieprawidłowości.
2.
W przypadku gdy posiadacz odpadów, o którym mowa w ust. 1, mimo
wezwania, nadal narusza przepisy ustawy lub działa niezgodnie z wydanym zezwoleniem,
właściwy organ cofa to zezwolenie, w drodze decyzji, bez odszkodowania.
3.
Cofnięcie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, powoduje zakończenie
działalności objętej tym zezwoleniem.
4.
Decyzji, o której mowa w ust. 2, właściwy organ może nadać rygor
natychmiastowej wykonalności, uwzględniając potrzebę bezpiecznego dla środowiska
zakończenia działalności.
5.
Posiadacz odpadów, któremu cofnięto zezwolenie jest obowiązany do
usunięcia odpadów i skutków prowadzonej działalności, objętej tym zezwoleniem, na własny
koszt. Przepisy art. 27 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
6.
Postępowanie w sprawie wydania decyzji, o której mowa w ust. 2,
wszczyna się z urzędu.
7.
Nie wydaje się zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na
przetwarzanie odpadów, jeżeli wniosek dotyczy uprawnień wnioskodawcy objętych decyzją o
cofnięciu zezwolenia, o której mowa w ust. 2, a nie minęły 2 lata od dnia, gdy decyzja o
cofnięciu zezwolenia stała się ostateczna.
2. Zezwolenia mogą być udzielane na
T
Art. 43 ust.
Art. 43. 5. W przypadku nowej instalacji do przetwarzania odpadów, zezwolenie na
Art. 23
czas określony i mogą być odnawialne.
5 i 6, art.
przetwarzanie odpadów może dodatkowo określać warunki eksploatacyjne odbiegające od
ust. 2
44, 48
normalnych na czas potrzebny do rozruchu tej instalacji i osiągnięcia przez nią mocy
przerobowej, nie dłuższy niż rok.
6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do składowiska odpadów.
Art. 44. Zezwolenie na zbieranie odpadów i zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydaje się
na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.
Art. 48. 1. Zezwolenie na zbieranie odpadów i zezwolenie na przetwarzanie odpadów
wygasa:
po 1)upływie czasu, na jaki zostało wydane;
1)
2)jeżeli podmiot objęty zezwoleniem zaprzestał działalności objętej
zezwoleniem lub z innych powodów zezwolenie stało się bezprzedmiotowe;
2)
3)na wniosek podmiotu objętego zezwoleniem;
3)
4)jeżeli podmiot objęty zezwoleniem nie rozpoczął działalności objętej
zezwoleniem w terminie 2 lat od dnia, w którym zezwolenie stało się ostateczne;
4)
5)jeżeli podmiot objęty zezwoleniem nie prowadził działalności objętej
zezwoleniem przez 2 lata.
2.
Właściwy organ stwierdza, w drodze decyzji, wygaśnięcie zezwolenia,
jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w ust. 1.
3.
Decyzji stwierdzającej wygaśnięcie zezwolenia nie wydaje się, jeżeli
posiadacz odpadów uzyska nowe zezwolenie obejmujące swoim zakresem przedmiot
dotychczasowego zezwolenia.
3. Jeżeli właściwy organ uzna, że
T
Art. 46
Art. 46. 1. Właściwy organ odmawia wydania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia
Art. 23
planowana metoda przetwarzania jest
na przetwarzanie odpadów, w przypadku gdy zamierzony sposób gospodarowania odpadami:
ust. 3
niedopuszczalna z punktu widzenia
1) mógłby powodować zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska;
ochrony środowiska, zwłaszcza jeżeli
2) jest niezgodny z planami gospodarki odpadami;
34
metoda ta jest niezgodna z art. 13,
3) jest niezgodny z przepisami prawa miejscowego.
odmawia udzielenia zezwolenia.
2, Właściwy organ odmawia wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów przez termiczne
przekształcenie odpadów lub składowanie odpadów, w przypadku gdy kierownik spalarni
odpadów lub współspalarni odpadów albo kierownik składowiska odpadów nie posiadają
świadectwa
stwierdzającego
kwalifikacje
w
zakresie
gospodarowania
odpadami
odpowiedniego do prowadzonych procesów przetwarzania odpadów.
4. Każde zezwolenie obejmujące
T
Art. 159
7. Spalanie lub współspalanie odpadów z odzyskiem energii odbywa się przy zachowaniu
Art. 23
spalanie lub współspalanie z odzyskiem
ust. 7
wysokiego poziomu efektywności energetycznej.
ust. 4
energii zawiera warunek, że
odzyskiwanie energii ma się odbywać
przy wysokim poziomie efektywności
energetycznej.
5. Pod warunkiem spełnienia
N
-
Art. 23
wszystkich wymogów niniejszego
ust. 5
artykułu, wszelkie zezwolenia
wydawane na podstawie innych
przepisów krajowych lub
wspólnotowych mogą być połączone z
zezwoleniem, o którym mowa w ust. 1,
w jedno zezwolenie w przypadku, kiedy
taki format zapobiega niepotrzebnemu
powielaniu informacji i powtarzaniu
pracy operatora lub właściwego organu.
Państwa
członkowskie
mogą
T
Art. 45
Art. 45 ust. 1. Z obowiązku uzyskania odpowiednio zezwolenia na zbieranie odpadów lub
Art. 24
zwolnić z wymogu określonego w art.
ust. 1- 4, 96
zezwolenia na przetwarzanie odpadów zwalnia się:
Zwolnienia od
23 ust. 1 zakłady lub przedsiębiorstwa
ust.9
1)
podmiot prowadzący działalność inną niż działalność gospodarcza w zakresie
wymogu
wykonujące następujące czynności:
gospodarowania odpadami, który zbiera odpady opakowaniowe i odpady w postaci
posiadania
a)
unieszkodliwianie
w
miejscu
zużytych artykułów konsumpcyjnych, w tym zbieranie leków i opakowań po lekach przez
zezwolenia
wytwarzania własnych odpadów
apteki, przyjmowanie zużytych artykułów konsumpcyjnych w sklepach, systemy
niebędących
niebezpiecznymi;
zbierania odpadów w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych, urzędach i
lub
instytucjach (nieprofesjonalna działalność w zakresie zbierania odpadów);
b)
odzysk odpadów.
2)
osobę fizyczną i jednostkę organizacyjną niebędące przedsiębiorcami, wykorzystujące
odpady na potrzeby własne, zgodnie z art. 28 ust. 6;
3)
osobę władającą powierzchnią ziemi, na której są stosowane komunalne osady
ściekowe w celach, o których mowa w art. 96ust. 1 pkt 1 – 3;
4)
podmiot obowiązany do uzyskania pozwolenia zintegrowanego, o którym mowa w
ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska;
5)
posiadacza odpadów prowadzącego działalność w zakresie unieszkodliwiania odpadów
przez ich składowanie na składowiskach podziemnych, który jest obowiązany do
uzyskania koncesji na prowadzenie takiej działalności na podstawie ustawy z dnia 9
czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze;
6)
posiadacza odpadów obowiązanego do uzyskania decyzji zatwierdzającej program
gospodarowania odpadami wydobywczymi lub zezwolenia na prowadzenie obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, o których mowa w ustawie z dnia 10 lipca
2008 r. o odpadach wydobywczych;
7)
posiadacza odpadów, który wytwarzane przez siebie odpady, niebędące odpadami
niebezpiecznymi, unieszkodliwia w miejscu ich wytworzenia zgodnie z wymaganiami
określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 4;
35
8)
posiadacza odpadów, którzy poddaje odzyskowi odpady zgodnie z wymaganiami
określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 4;
9)
władającego nieruchomością, który zbiera odpady komunalne, wytwarzane na terenie tej
nieruchomości;
10)
wytwórcę odpadów, który wytwarzane przez siebie odpady zbiera w miejscu ich
wytworzenia.
2.
Podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest obowiązany posiadać umowę zawartą w
formie pisemnej pod rygorem nieważności, z posiadaczem odpadów posiadającym zezwolenie
na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów wymienionych w ust. 1 pkt 1,
dotyczącą co najmniej nieodpłatnego przyjmowania odpadów.
3.
Do czasu wydania przepisów, o których mowa w ust. 4, posiadacz odpadów
wymieniony w ust. 1 pkt 7 i 8, jest obowiązany do uzyskania zezwolenia na przetwarzanie
odpadów. Z dniem wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie ust. 4, zezwolenie na
przetwarzanie odpadów wygasa w zakresie objętym tymi przepisami.
4.
Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia, rodzaje i ilość odpadów, jakie
mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, oraz metodę przetwarzania
odpadów, która ma być zastosowana, a w przypadku odpadów niebezpiecznych - także
szczegółowe warunki zwolnień w zakresie odzysku odpadów, kierując się właściwościami
odpadów oraz potencjalnym zagrożeniem dla środowiska w trakcie przetwarzania odpadów.
„art. 96 ust. 9 Władający powierzchnią ziemi, na której komunalne osady ściekowe mają być
stosowane w celach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 − 3, jest zwolniony z obowiązku
uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów lub obowiązku wpisu do rejestru oraz
prowadzenia ewidencji tych odpadów.”
1. Jeżeli państwo członkowskie
T
Art. 45 ust.
Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
Art. 25
chce skorzystać ze zwolnień na mocy
4
środowiska może określić, w drodze rozporządzenia, rodzaje i ilość odpadów, jakie mogą być
Warunki
art. 24, ustanawia ono, w odniesieniu
objęte zwolnieniem, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, oraz metodę przetwarzania odpadów,
zwolnienia ust. 1
do każdego rodzaju działalności, ogólne
która ma być zastosowana, a w przypadku odpadów niebezpiecznych - także szczegółowe
zasady określające rodzaje i ilości
warunki zwolnień w zakresie odzysku odpadów, kierując się właściwościami odpadów oraz
odpadów, jakie mogą być objęte
potencjalnym zagrożeniem dla środowiska w trakcie przetwarzania odpadów.
zwolnieniem,
oraz
metodę
przetwarzania,
jaka
ma
być
zastosowana.
Zasady te powinny być zaprojektowane
w sposób zapewniający, aby odpady
były przetwarzane zgodnie z art. 13. W
przypadku procesów unieszkodliwiania,
o których mowa w art. 24 lit. a), zasady
te powinny uwzględnić najlepsze
dostępne techniki.
2. Oprócz zasad ogólnych
T
Art. 45
j.w.
Art. 25
przewidzianych w ust. 1, państwa
ust. 2
członkowskie ustanawiają szczegółowe
warunki zwolnień w zakresie odpadów
niebezpiecznych, obejmujących rodzaje
działalności, jak również wszelkie inne
konieczne wymogi prowadzenia
różnych form odzysku odpadów, a
36
także, tam gdzie to istotne,
dopuszczalne wielkości zawartości
substancji niebezpiecznych w
odpadach oraz dopuszczalne wielkości
emisji.
3. Państwa członkowskie informują
N
-
Art. 25
Komisję o zasadach ogólnych
ust. 3
ustanowionych zgodnie z ust. 1 i 2.
O
ile
poniżej
wymienione
T
Art. 49-65
Art. 49. 1. Marszałek województwa prowadzi rejestr podmiotów wprowadzających produkty,
Art. 26
podmioty nie podlegają wymogom
produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, zwany dalej „rejestrem”.
Rejestracja
uzyskania
zezwolenia,
państwa
2.
Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek lub z
członkowskie zapewniają, aby właściwy
urzędu.
organ prowadził rejestr:
3.
Wpisu do rejestru na wniosek oraz wpisu do rejestru z urzędu w
a)
zakładów lub przedsiębiorstw
przypadku, o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 6, dokonuje marszałek województwa, właściwy
zajmujących
się
zawodowo
ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu.
zbieraniem
lub
transportem
4.
Wpisu do rejestru z urzędu, w przypadkach, o których mowa w art. 51 ust.
odpadów;
1 pkt 1 − 5, dokonuje marszałek województwa, właściwy ze względu na miejsce wykonywania
b)
dealerów lub brokerów; oraz
działalności.
c)
zakładów lub przedsiębiorstw,
5.
Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej na informatycznych
które podlegają zwolnieniom z
nośnikach danych w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
wymogów posiadania zezwoleń
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn.
zgodnie z art. 24.
zm.2)).
W przypadkach gdy jest to możliwe,
6.
Rejestr stanowi integralną część Bazy danych o produktach i
istniejące rejestry prowadzone przez
opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
właściwe organy są wykorzystywane do
7.
Rejestr jest publicznie dostępny, z wyłączeniem informacji o:
uzyskania istotnych informacji
1) warunkach umowy, jaką wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny zawarł z
dotyczących takiego procesu rejestracji
organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
w celu ograniczenia wymogów
2) wysokości wnoszonych opłat rejestrowych i rocznych;
administracyjnych.
3) rodzaju i wysokości zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 18 ustawy z dnia 29
lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Art. 50. 1. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek:
1) z zakresu ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie
gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz ustawy z dnia 11
maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych:
a) producentów, importerów, dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia, eksporterów i
dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań, a także eksporterów i
dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w opakowaniach,
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501, z 2008 r. Nr 127, poz. 817, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r.
Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131 i Nr 182, poz. 1228.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z
2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Nr 229, poz. 1539, z 2009
r. Nr 195, poz. 1501 i Nr 216, poz. 1676, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131, Nr 182, poz. 1228 i Nr 254, poz. 1700 oraz z 2011 r. Nr 6, poz.18 Nr 34, poz. 173 i Nr
106, poz. 622.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 i Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r.
Nr 64, poz. 565, z 2006 r. Nr 145, poz. 1050, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230 i Nr 182, poz. 1228.
37