Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
środowiska nie zwiększają się;
oraz
c)
proces
mieszania
jest
przeprowadzany
zgodnie
z
najlepszymi
dostępnymi
technikami.
3. Z zastrzeżeniem technicznych i
T
Art. 5
j.w.
Art. 18
ekonomicznych kryteriów wykonalności,
ust. 3
w przypadku gdy odpady niebezpieczne
zostały zmieszane w sposób inny niż
określony w ust. 1, odpady, o ile to
możliwe i niezbędne, rozdziela się w
celu zachowania zgodności z art. 13.
1. Państwa członkowskie stosują
T
Art. 25 ust.
Art. 25. 1. Transport odpadów odbywa się zgodnie z wymaganiami w zakresie ochrony
Art. 19
konieczne środki w celu zapewnienia,
1 i 2
środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi, w szczególności w sposób
Oznakowywanie
aby w trakcie zbierania, transportu i
uwzględniający właściwości chemiczne i fizyczne odpadów, w tym stan skupienia, oraz
odpadów
czasowego magazynowania, odpady
zagrożenia, które mogą powodować odpady, w tym zgodnie z wymaganiami określonymi w
niebezpiecznych
niebezpieczne były pakowane i
przepisach wydanych na podstawie ust. 7
ust. 1
oznakowywane zgodnie z
2. Transport odpadów niebezpiecznych odbywa się z zachowaniem przepisów obowiązujących
obowiązującymi normami
przy transporcie towarów niebezpiecznych.
międzynarodowymi i wspólnotowymi.
2. Każdorazowo gdy odpady
T
Art. 25
j.w.
Art. 19
niebezpieczne są przemieszczane w
Dodatkowo, odnosząc się do odwołania do załącznika IB rozporządzenia (WE) nr 1013/2006,
ust. 2
obrębie państwa członkowskiego,
należy zaznaczyć, że zgodnie z akapitem 216 zawartość danych w dokumentach ewidencji
towarzyszy im dokument
odpadów zostanie określona przepisami rozporządzenia Ministra Środowiska – są to przepisy
identyfikacyjny, który może mieć postać
techniczne.
elektroniczną, zawierający właściwe
dane, określone w załączniku IB do
rozporządzenia (WE) nr 1013/2006.
Art. 17, 18, 19 i 35 nie mają
N
-
Brak konieczności transpozycji wynika z faktu, że odpady wytwarzane w gospodarstwach
Art. 20
zastosowania
do
odpadów
domowych do momentu przejęcia ich przez podmiot prowadzący działalność w zakresie
Odpady
zmieszanych
wytwarzanych
w
gospodarki odpadami podlegają przepisom o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, które
niebezpieczne
gospodarstwach domowych.
nie zawierają obowiązków – i z których realizacji zwalnia art. 20 dyrektywy.
wytwarzane w
Art. 19 i 35 nie mają zastosowania do
gospodarstwach
odrębnych frakcji odpadów
domowych
niebezpiecznych wytwarzanych w
gospodarstwach domowych do czasu
ich przejęcia w celu zebrania,
unieszkodliwienia lub odzysku przez
zakład lub przedsiębiorstwo, które
uzyskało zezwolenie lub zostało
zarejestrowane zgodnie z art. 23 lub 26.
1. Bez
uszczerbku
dla
T
Art. 90, 92,
Art. 90. 1. Oleje odpadowe zbiera się osobno, o ile jest to technicznie wykonalne.
Art. 21
zobowiązań
odnoszących
się
do
93
2. W przypadkach gdy jest to technicznie wykonalne i opłacalne ekonomicznie oleje odpadowe
ust. 1
gospodarowania
odpadami
o różnych cechach nie powinny być mieszane, jeżeli mieszanie stanowi przeszkodę w ich
niebezpiecznymi zawartych w art. 18 i
przetworzeniu. Zakaz ten dotyczy także mieszania olejów odpadowych z innymi odpadami lub
19, państwa członkowskie stosują
substancjami.
niezbędne środki w celu zapewnienia,
Art. 92. Zakazuje się mieszania olejów odpadowych z innymi odpadami niebezpiecznymi, w
28
by:
tym zawierającymi PCB, w czasie ich zbierania lub magazynowania, jeżeli poziom określonych
a)
oleje odpadowe były zbierane
substancji przekracza dopuszczalne wartości.
osobno, w przypadkach gdy jest
Art. 93. Zakazuje się zrzutu olejów odpadowych do wód, gleby lub ziemi.
to technicznie wykonalne;
b)
oleje
odpadowe
były
przetwarzane zgodnie z art. 4 i
13;
c)
w przypadkach gdy jest to
technicznie
wykonalne
i
opłacalne ekonomicznie, oleje
odpadowe o różnych cechach
nie były mieszane i by oleje
odpadowe nie były mieszane z
innymi
odpadami
lub
substancjami,
jeżeli
takie
mieszanie stanowi przeszkodę w
ich przetwarzaniu.
2. Dla celów selektywnego zbierania
N
-
Art. 21
olejów opadowych i ich właściwego
ust. 2
przetwarzania państwa członkowskie
mogą, w zależności od warunków
krajowych, zastosować dodatkowe
środki, takie jak wymagania techniczne,
zasada odpowiedzialności producenta,
instrumenty ekonomiczne lub
dobrowolne porozumienia.
3. W przypadkach gdy oleje odpadowe,
T
Art. 91 ust.
Art. 91. 2. Oleje odpadowe powinny być w pierwszej kolejności poddawane regeneracji.
Art. 21
zgodnie z przepisami krajowymi,
2 - 6
3. Jeżeli regeneracja olejów odpadowych jest niemożliwa ze względu na stopień ich
ust. 3
podlegają wymogom regeneracji,
zanieczyszczenia, oleje te powinny być poddawane innym procesom odzysku.
państwa członkowskie mogą
4. Jeżeli regeneracja lub inne procesy odzysku olejów odpadowych są niemożliwe, dopuszcza
postanowić, że takie oleje odpadowe są
się ich unieszkodliwianie.
regenerowane, jeżeli jest to technicznie
5. Przez regenerację, o której mowa w ust. 2 – 4, rozumie się jakikolwiek proces recyklingu, w
wykonalne, a w przypadkach gdy
którym w wyniku rafinacji olejów odpadowych mogą zostać wyprodukowane oleje bazowe, w
zastosowanie mają art. 11 lub 12
szczególności przez usunięcie znajdujących się w olejach odpadowych zanieczyszczeń,
rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 -
produktów reakcji utleniania i dodatków.
mogą ograniczyć transgraniczny
6. Szczegółowy sposób postępowania z olejami odpadowymi określają przepisy wydane na
transport olejów odpadowych ze
podstawie art. 33 ust. 2.
swojego terytorium do spalarni lub
współspalarni, aby dać pierwszeństwo
regeneracji olejów odpadowych.
Państwa członkowskie podejmują
T
Art. 35 ust.
Art. 22
środki, w odpowiednich przypadkach i
1 pkt 4 lit b
art. 35 ust. 1 pkt 4 lit b
Bioodpady
zgodnie z art. 4 i 13, zachęcające do:
“politykę w zakresie gospodarki odpadami, wraz z planowanymi technologiami i metodami, lub
a)
selektywnego
zbierania
polityki w zakresie postępowania z odpadami powodującymi problemy w gospodarowaniu
bioodpadów
w
celu
ich
odpadami, w tym środki zachęcające do selektywnego zbierania bioodpadów w celu ich
kompostowania i uzyskiwania z
kompostowania i uzyskiwania z nich sfermentowanej biomasy, przetwarzania bioodpadów w
nich sfermentowanej biomasy;
sposób, który zapewnia wysoki poziom ochrony środowiska, stosowania bezpiecznych dla
b)
przetwarzania bioodpadów w
środowiska materiałów wyprodukowanych z bioodpadów przy zachowaniu wysokiego poziomu
sposób, który zapewnia wysoki
ochrony życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,”
29
poziom ochrony środowiska;
c)
stosowania bezpiecznych dla
środowiska
materiałów
wyprodukowanych
z
bioodpadów.
Komisja dokonuje oceny
gospodarowania bioodpadami w celu
przedłożenia wniosku, o ile będzie to
wskazane. W ramach oceny bada się
możliwość ustalenia wymogów
minimalnych gospodarowania
bioodpadami i kryteria jakościowe dla
kompostu i sfermentowanej biomasy
pochodzących z bioodpadów, tak aby
zagwarantować wysoki poziom ochrony
zdrowia ludzkiego i środowiska.
1. Państwa
członkowskie
T
Art. 41-44,
Art. 41. 1. Prowadzenie zbierania odpadów i prowadzenie przetwarzania odpadów
ROZDZIAŁ IV
wymagają, aby wszystkie zakłady lub
47
wymaga uzyskania zezwolenia.
przedsiębiorstwa,
które
zamierzają
2.
Zezwolenie na zbieranie odpadów i zezwolenie na przetwarzanie odpadów
dokonywać przetwarzania odpadów,
wydaje, w drodze decyzji, organ właściwy odpowiednio ze względu na miejsce zbierania lub
ZEZWOLENIA I
uzyskały zezwolenie od właściwego
przetwarzania odpadów.
REJESTRACJE
organu.
3.
Organem właściwym jest:
Zezwolenia
takie
określają
1) marszałek województwa:
Art. 23
przynajmniej następujące kwestie:
a)
dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na
Wydawanie
a)
rodzaje i ilości odpadów, które
środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o
zezwoleń
mogą być przetwarzane;
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
b)
dla
każdego
objętego
społeczeństwa
w
ochronie
środowiska
oraz
o
ocenach
ust. 1
zezwoleniem rodzaju procesu -
oddziaływania na środowisko,
wymogi
techniczne
i
inne
b)
dla odpadów innych niż niebezpieczne poddawanych odzyskowi w
wymogi właściwe dla danego
procesie
odzysku
polegającym
na
wypełnianiu
terenów
obiektu;
niekorzystnie przekształconych, jeżeli ilość umieszczanych w
c)
środki
bezpieczeństwa
i
wyrobisku lub zapadlisku odpadów jest nie mniejsza niż 10 Mg na
ostrożności, które mają zostać
dobę lub całkowita pojemność wyrobiska lub zapadliska jest nie
zastosowane;
mniejsza niż 25 000 Mg,
d)
metodę,
która
ma
być
2) starosta – w pozostałych przypadkach
stosowana w odniesieniu do
– z zastrzeżeniem ust. 4.
każdego rodzaju procesu;
4.
Organem właściwym do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów i
e)
czynności
w
zakresie
zezwolenia na przetwarzanie odpadów na terenach zamkniętych jest regionalny dyrektor
monitorowania i kontroli, jakie
ochrony środowiska.
mogą być niezbędne;
5.
Działalność wymagająca uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów i
f)
zalecenia dotyczące
zezwolenia na przetwarzanie odpadów może być, na wniosek posiadacza odpadów, objęta
zamknięcia obiektu i późniejszej
jednym zezwoleniem na zbieranie i przetwarzanie odpadów.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłodzone w Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459, Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654,
Nr 120, poz. 690, Nr 131, poz. 764, Nr 132, poz. 766, Nr 153, poz. 902 i Nr 163, poz. 981).
30
ochrony, jakie mogą być niezbędne.
6.
Zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów, o którym mowa w ust.
5, może być wydane, jeżeli wydający je organ byłby jednocześnie właściwy do wydania
danego zezwolenia na zbieranie odpadów i zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
7.
Wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów polegającego na
unieszkodliwianiu zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych
wymaga zgody Głównego Inspektora Sanitarnego, o której mowa w art. 95 ust. 3.
8.
Do wydania zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów stosuje się
odpowiednio przepisy dotyczące zezwolenia na zbieranie odpadów oraz zezwolenia na
przetwarzanie odpadów.
9.
Ilekroć w ustawie jest mowa o zezwoleniu na zbieranie odpadów lub
zezwoleniu na przetwarzanie odpadów rozumie się przez to również zezwolenie na zbieranie
i przetwarzanie odpadów.
10. Do zezwolenia na zbieranie odpadów i zezwolenia na przetwarzanie
odpadów nie stosuje się przepisu art. 11 ust. 9 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.1)).
Art. 42. 1. Zezwolenie na zbieranie odpadów wydaje się na wniosek posiadacza
odpadów. Wniosek zawiera:
1)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
odpadów, o ile posiada;
2)
wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania;
3)
oznaczenie miejsca zbierania odpadów;
4)
wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów;
5)
szczegółowy opis stosowanej metody lub metod zbierania odpadów;
6)
przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających
należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów, ze
szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia
pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń
odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;
7)
przewidywany okres wykonywania działalności w zakresie zbierania
odpadów;
8)
opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli
działalności objętej zezwoleniem;
9)
opis czynności, które zostaną podjęte, w przypadku zakończenia
działalności objętej zezwoleniem, i związanej z tym ochrony terenu, na
którym działalność ta była prowadzona;
10) informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydaje się na wniosek posiadacza
odpadów. Wniosek zawiera:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
odpadów, o ile posiada;
2) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania;
3) określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych
przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku;
4) oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów;
5) wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów;
6) szczegółowy opis stosowanej metody lub metod przetwarzania odpadów,
w tym wskazanie procesu przetwarzania, zgodnie z załącznikami nr 1 i
2 do ustawy, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej
mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych
31
przypadkach – także godzinnej mocy przerobowej;
7) przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających
należycie wykonywać działalność w zakresie przetwarzania odpadów,
ze
szczególnym
uwzględnieniem
kwalifikacji
zawodowych
lub
przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i
urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;
8) przewidywany okres wykonywania działalności w zakresie przetwarzania
odpadów;
9) opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli
działalności objętej zezwoleniem;
10) opis czynności, które zostaną podjęte, w przypadku zakończenia
działalności objętej zezwoleniem, i związanej z tym ochrony terenu, na
którym działalność ta była prowadzona;
11) określenie minimalnej i maksymalnej ilości odpadów niebezpiecznych,
ich najniższą i najwyższą wartość kaloryczną oraz maksymalną
zawartość zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu
(PCP), chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich – w przypadku zezwoleń
dotyczących instalacji do termicznego przekształcania odpadów;
12) informacje, o których mowa w art. 95 ust. 5 – w przypadku zezwoleń na
przetwarzanie zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych
odpadów
weterynaryjnych
dotyczących
unieszkodliwiania
tych
odpadów;
13) informacje, o których mowa w art. 98 ust. 1 – w przypadku zezwoleń na
przetwarzanie dotyczących unieszkodliwiania odpadów pochodzących z
procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych
odpadów, przez ich składowanie - do ustalenia zagrożeń, jakie te
odpady mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla
środowiska;
14) informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
3.
W przypadku gdy określenie rodzajów odpadów jest niewystarczające do
ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla
środowiska, właściwy organ może wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego składu
chemicznego i właściwości odpadów.
4.
Do wniosków, o których mowa w ust. 1 i 2, dołącza się decyzję o
środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ustawy z dnia 3 października
2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana.
5.
Do wniosku o zezwolenie na przetwarzanie odpadów przez termiczne
przekształcanie odpadów lub składowanie odpadów dołącza się świadectwo stwierdzające
kwalifikacje kierownika odpowiednio spalarni lub współspalarni albo składowiska odpadów w
zakresie gospodarowania odpadami, odpowiednie do prowadzonych procesów przetwarzania
odpadów.
6.
Do wniosku o zezwolenie na przetwarzanie zakaźnych odpadów
medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych dotyczących unieszkodliwiania tych
odpadów dołącza się dokumenty, o których mowa w art. 95 ust. 6.
Art. 43. 1. W zezwoleniu na zbieranie odpadów określa się:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
odpadów, o ile posiada;
2) rodzaje odpadów przewidywanych do zbierania;
32