eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c2




Art. 161. 1. Wstrzymanie termicznego przekształcania odpadów

nie wyłącza obowiązku usunięcia skutków termicznego
przekształcenia odpadów na koszt zarządzającego spalarnią
odpadów lub współspalarnią odpadów.
2. Po stwierdzeniu, że ustały przyczyny wstrzymania
działalności, wojewódzki inspektor ochrony środowiska, na
wniosek zarządzającego spalarnią lub współspalarnią odpadów,
wyraża, w drodze decyzji, zgodę na podjęcie termicznego
przekształcania odpadów.
3. W przypadku wstrzymania termicznego przekształcania
odpadów na okres dłuższy niż rok cofa się zezwolenie na
przetwarzanie odpadów.
Art. 162. 1. Przepisów art. 154 – 161 nie stosuje się do instalacji
termicznie przekształcających wyłącznie odpady:
1) roślinne z rolnictwa i leśnictwa;
2) roślinne z przemysłu przetwórstwa spożywczego, jeżeli
odzyskuje się wytwarzaną energię cieplną;
3) włókniste, roślinne z procesu produkcji pierwotnej masy
celulozowej i z procesu produkcji papieru z masy, jeżeli odpady
te są spalane w miejscu produkcji, a wytwarzana energia cieplna
jest odzyskiwana;
4) korka;
5) drewna, z wyjątkiem drewna zanieczyszczonego impregnatami
i powłokami ochronnymi, które mogą zawierać związki
chlorowcoorganiczne lub metale ciężkie, w skład których
wchodzą w szczególności odpady drewna pochodzącego z
budowy, remontów i rozbiórki obiektów budowlanych oraz
infrastruktury drogowej;
6) pochodzące z poszukiwań i eksploatacji zasobów ropy i gazu
ziemnego na platformach wydobywczych na morzu oraz
spalanych na tych platformach.
2. Przepisów art. 154 – 161 nie stosuje się również do
eksperymentalnych instalacji wykorzystywanych do badań,
rozwoju i testowania prowadzonych w celu poprawy procesu
spalania, w których jest przetwarzane mniej niż 50 Mg odpadów
rocznie, pod warunkiem że instalacje te są eksploatowane w
okresie nie dłuższym niż rok.
3. Wymagania dotyczące termicznego przekształcania odpadów
niebezpiecznych nie mają zastosowania w odniesieniu do
następujących odpadów niebezpiecznych:
1) ciekłych odpadów palnych, w tym olejów odpadowych
spełniających łącznie następujące warunki:
a) zawartość PCB i pentachlorofenolu (PCP) nie przekracza
19




wartości, które powodowałyby, że odpady te są niebezpieczne,

b) zawartość składników wymienionych w załączniku nr 4 do
ustawy nie przekracza stężeń powodujących, że odpady te są
niebezpieczne,
c) ich wartość kaloryczna netto wynosi co najmniej 30 MJ na
kilogram;
2) ciekłych odpadów palnych, które nie powodują w gazach
odlotowych powstających bezpośrednio z ich spalania innych
emisji niż emisje powstające w wyniku spalania oleju
napędowego, o których mowa w art. 169 ustawy z dnia 27
kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska.”
Art. 8
3. Państwa Członkowskie, gdy jest to
N
-
-
-
ust. 3
właściwe i z uwzględnieniem treści
art. 4 ust. 3 lit. a) pkt ii)
rozporządzenia
(EWG)
nr
259/93/EWG [13] oraz art. 5 ust. 1
dyrektywy 75/442/EWG, podejmują
indywidualnie
lub
wspólnie
niezbędne środki dla opracowania
instalacji
do
unieszkodliwiania,
dekontaminacji
i
bezpiecznego
magazynowania PCB, zużytych PCB
i/lub urządzeń zawierających PCB.
Art. 9
1. Państwa Członkowskie podejmują
T
§
5
rozporządzenia „§ 5. 1. Wycofane z użytkowania urządzenia lub instalacje

ust. 1
niezbędne środki do zapewnienia, że
Ministra Gospodarki z
zawierające PCB podlegają dekontaminacji, o której mowa w § 3
transformatory zawierające w masie
dnia 24 czerwca 2002 r. w
ust. 2.
powyżej 0,05 % PCB są poddawane
sprawie
wymagań
w
2. Jeżeli konstrukcja urządzenia lub instalacji uniemożliwia
dekontaminacji
przy
zachowaniu
zakresie wykorzystywania
usunięcie cieczy zawierającej PCB lub przeprowadzenie
następujących warunków:
i
przemieszczania
dekontaminacji,
urządzenia
lub
instalacje
podlegają
a) celem dekontaminacji musi być
substancji stwarzających
unieszkodliwieniu.
szczególne zagrożenie dla
3. Dekontaminację urządzeń lub instalacji pozostających w
zmniejszenie poziomu PCB do mniej
środowiska
oraz
użytkowaniu uznaje się za spełnioną, jeżeli w wyniku analizy
niż 0,05 % w masie oraz, o ile to
wykorzystywania
i
zawartości PCB, po 6 miesiącach od napełnienia ich cieczą
możliwe, do nie więcej niż 0,005 %
oczyszczania instalacji lub
niezawierającą PCB, nie stwierdzi się obecności tej substancji w
w masie;
urządzeń, w których były
ilościach powyżej 0,005% wagowych.
b) zastąpienie cieczy niezawierającej
lub są wykorzystywane
4. Ciecze zawierające PCB usunięte z urządzeń lub instalacji
PCB musi wiązać się ze znacznie
substancje
stwarzające
stanowią odpady, podlegające unieszkodliwieniu zgodnie z
mniejszym poziomem ryzyka;
szczególne zagrożenie dla
przepisami ustawy o odpadach.”
c) zastąpienie cieczy nie może
środowiska

stanowić
przeszkody
dla
unieszkodliwiania PCB;
20

d) oznakowanie transformatora po
jego dekontaminacji musi zostać
zastąpione
oznakowaniem
określonym
w
Załączniku
do
niniejszej dyrektywy.

Art. 9
2. Na zasadzie odstępstwa od art. 3
T
§ 2, 3, 5 rozporządzenia § 2. 1. Wykorzystywanie PCB dopuszcza się w użytkowanych

ust. 2
Państwa Członkowskie zapewnią, że
Ministra Gospodarki z
urządzeniach lub instalacjach, nie dłużej niż do dnia 30 czerwca
transformatory, w których ciecze
dnia 24 czerwca 2002 r. w
2010 r.
zawierają w masie od 0,05 do 0,005
sprawie
wymagań
w
2. Do czasu, o którym mowa w ust. 1, powinno następować
%
PCB,

albo
poddawane
zakresie wykorzystywania
sukcesywne oczyszczanie lub eliminowanie instalacji lub
dekontaminacji
przy
zachowaniu
i
przemieszczania
urządzeń, w których były lub są wykorzystywane PCB.
warunków określonych w ust. 1 lit. b)
substancji stwarzających
3. Przemieszczanie PCB odbywa się zgodnie z przepisami o
szczególne zagrożenie dla
transporcie materiałów niebezpiecznych.
do d), albo unieszkodliwiane pod
środowiska
oraz
§ 3. 1. Określa się następujące wymagania techniczne dotyczące
koniec ich okresu użytkowania.
wykorzystywania
i
wykorzystywania i oczyszczania urządzeń lub instalacji, w
oczyszczania instalacji lub
których były lub są wykorzystywane PCB:
urządzeń, w których były
1) dopełnianie urządzeń lub instalacji zawierających lub
lub są wykorzystywane
mogących zawierać PCB jest niedopuszczalne,
substancje
stwarzające
2) urządzenia lub instalacje, o których mowa w pkt 1, podlegają
szczególne zagrożenie dla
dekontaminacji lub unieszkodliwieniu,
środowiska
3) urządzenia lub instalacje, zawierające lub mogące zawierać
PCB, poddaje się przeglądom w celu stwierdzenia obecności
PCB, oznaczenia ich zawartości metodą chromatografii gazowej
oraz oznakowaniu.
2. Dekontaminacja, o której mowa w ust. 1 pkt 2, obejmuje
wszelkie operacje, którym poddawane są urządzenia lub
instalacje, materiały lub ciecze pozwalające na usunięcie z nich
PCB w sposób bezpieczny dla zdrowia ludzi lub środowiska;
dekontaminacja może również obejmować zastąpienie w
urządzeniu lub instalacji cieczy zawierającej PCB cieczą
niezawierającą PCB.
§ 5. 1. Wycofane z użytkowania urządzenia lub instalacje
zawierające PCB podlegają dekontaminacji, o której mowa w § 3
ust. 2.
2. Jeżeli konstrukcja urządzenia lub instalacji uniemożliwia
usunięcie cieczy zawierającej PCB lub przeprowadzenie
dekontaminacji,
urządzenia
lub
instalacje
podlegają
unieszkodliwieniu.
3. Dekontaminację urządzeń lub instalacji pozostających w
użytkowaniu uznaje się za spełnioną, jeżeli w wyniku analizy
zawartości PCB, po 6 miesiącach od napełnienia ich cieczą
niezawierającą PCB, nie stwierdzi się obecności tej substancji w
21

ilościach powyżej 0,005% wagowych.
4. Ciecze zawierające PCB usunięte z urządzeń lub instalacji
stanowią odpady, podlegające unieszkodliwieniu zgodnie z
przepisami ustawy o odpadach.”
Art. 10
Komisja,
stanowiąc
zgodnie
z
N
-
-

procedurą określoną w art. 18
dyrektywy 75/442/EWG:
a)
określa
metody
referencyjne
pomiaru w celu ustalenia zawartości
PCB w skażonych materiałach. Za
ważne uznaje się pomiary dokonane
przed
określeniem
metod
referencyjnych;
b) może określić normy techniczne
dla
pozostałych
metod
unieszkodliwiania PCB, określonych
w art. 8 ust. 2 zdanie drugie;
c)
udostępnia
wykaz
nazw
produkcyjnych
kondensatorów,
oporników oraz cewek indukcyjnych
zawierających PCB;
d) o ile zachodzi taka potrzeba,
określa, wyłącznie do celów art. 9
ust. 1 lit. b) i c), inne, mniej
niebezpieczne substytuty PCB.
Art. 11
1. Państwa Członkowskie, przed
N
-
-
-
ust. 1
upływem trzech lat od przyjęcia
niniejszej dyrektywy, sporządzają:
-
plany
dekontaminacji
i/lub
unieszkodliwiania urządzeń objętych
inwentaryzacją oraz zawartych w
nich PCB,
-
projekty
gromadzenia
i
późniejszego
unieszkodliwiania
urządzeń
niepodlegających
inwentaryzacji zgodnie z art. 4 ust. 1,
określone w art. 6 ust. 3.
Art. 11
2.
Państwa
Członkowskie
N
-
-
-
ust. 2
niezwłocznie przekazują te plany i
projekty Komisji.
Art. 12
1. Państwa Członkowskie wprowadzą
N
-
-
-
22

ust. 1
w życie przepisy niezbędne do
wykonania
niniejszej
dyrektywy
przed upływem 18 miesięcy od dnia
jej
przyjęcia
i
niezwłocznie
powiadomią o tym Komisję.
Art. 12
2. Przepisy przyjęte przez Państwa
N
-
-
-
ust. 2
Członkowskie zawierają odniesienie
do
niniejszej
dyrektywy
lub
odniesienie takie towarzyszy ich
urzędowej
publikacji.
Metody
dokonywania
takiego
odniesienia
określane

przez
Państwa
Członkowskie.
Art. 12
3. Państwa Członkowskie przekażą
N
-
-
-
ust. 3
Komisji
teksty
podstawowych
przepisów
prawa
krajowego,
przyjętych w dziedzinach objętych
niniejsza
dyrektywą.
Komisja
poinformuje o tym pozostałe Państwa
Członkowskie.
Art. 13
1. Niniejsza dyrektywa wchodzi w
N
-
-
-
ust. 1
życie z dniem jej przyjęcia, a
dyrektywa 76/403/EWG w tym dniu
traci moc.
Art. 13
2. Z mocą od dnia określonego w ust.
N
-
-
-
ust. 2
1:
a) odniesienie w art. 10 ust. 1
dyrektywy 87/101/EWG [14] do
"PCB i PCT w rozumieniu dyrektywy
76/403/EWG"
uznaje
się
za
odniesienie do PCB w rozumieniu
niniejszej dyrektywy;
b) odniesienie w art. 10 ust. 2
dyrektywy
87/101/EWG
do
dyrektywy 76/403/EWG uznaje się za
odniesienie do niniejszej dyrektywy;
c) odniesienie w art. 2 lit. j)
rozporządzenia (EWG) nr 259/93 do
art. 6 dyrektywy 76/403/EWG uznaje
się za odniesienie do art. 8 niniejszej
dyrektywy.
23

strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 30 ... 70 ... 71

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: