Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c2
przez rok.
wycofanych
6. Okresy magazynowania odpadów, o którym mowa w
z
ust. 4 i 5, są liczone łącznie dla wszystkich kolejnych posiadaczy tych
eksploatacji
odpadów.
(Dz. U. Nr
7. Minister właściwy do spraw środowiska może określić,
143,
poz.
w
drodze
rozporządzenia,
szczegółowe
wymagania
dla
1206,
z
magazynowania odpadów, obejmującego wstępne magazynowanie
późn. zm.)
odpadów przez wytwórcę odpadów, tymczasowe magazynowanie
odpadów
przez
prowadzącego
zbieranie
odpadów
oraz
magazynowanie
odpadów
przez
prowadzącego
przetwarzanie
odpadów, kierując się właściwościami odpadów, wymaganiami
ochrony środowiska, życia i zdrowia ludzi oraz ograniczeniem
uciążliwości związanych z magazynowaniem odpadów.
8. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 7, minister
właściwy do spraw środowiska może określić czas magazynowania,
kierując się rodzajem magazynowania i właściwościami odpadów.
Art. 6 ust. Państwa Członkowskie podejmą
T
Art. 41
Art. 41 1. Prowadzenie zbierania odpadów i prowadzenie przetwarzania
2
niezbędne środki, aby zapewnić,
odpadów wymaga uzyskania zezwolenia.
że
wszystkie
zakłady
lub
2. Zezwolenie na zbieranie odpadów i zezwolenie na przetwarzanie
przedsiębiorstwa zajmujące się
odpadów wydaje, w drodze decyzji, organ właściwy odpowiednio ze
przetwarzaniem
pojazdów
względu na miejsce zbierania lub przetwarzania odpadów.
wycofanych
z
eksploatacji
3. Organem właściwym jest:
otrzymają zezwolenie lub zostaną
1) marszałek województwa:
zarejestrowane przez właściwe
a) dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na
władze, zgodnie z art. 9-11
środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o
dyrektywy 75/442/EWG.
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
Odstępstwo
od
wymagań
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
dotyczących
zezwolenia,
oddziaływania na środowisko,
określonych w art. 11 ust. 1 lit. b)
b) dla odpadów innych niż niebezpieczne poddawanych odzyskowi w
dyrektywy
75/442/EWG,
może
procesie
odzysku
polegającym
na
wypełnianiu
terenów
stosować
się
do
operacji
niekorzystnie przekształconych, jeżeli ilość umieszczanych w
odzyskiwania
odpadów
z
wyrobisku lub zapadlisku odpadów jest nie mniejsza niż 10 Mg na
pojazdów
wycofanych
z
dobę lub całkowita pojemność wyrobiska lub zapadliska jest nie
eksploatacji,
które
zostały
mniejsza niż 25 000 Mg,
przetworzone
zgodnie
z
2) starosta – w pozostałych przypadkach
załącznikiem I pkt 3 do niniejszej
– z zastrzeżeniem ust. 4.
dyrektywy pod warunkiem że
4. Organem właściwym do wydania zezwolenia na zbieranie
właściwe
władze
dokonały
odpadów i zezwolenia na przetwarzanie odpadów na terenach
inspekcji
przed
rejestracją.
zamkniętych jest regionalny dyrektor ochrony środowiska.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501, z 2008 r. Nr 127, poz. 817, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r.
Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131 i Nr 182, poz. 1228.
3
Inspekcja taka sprawdzi:
5. Działalność wymagająca uzyskania zezwolenia na zbieranie
a) rodzaj i ilości odpadów, które
odpadów i zezwolenia na przetwarzanie odpadów może być, na
mają być przetworzone;
wniosek posiadacza odpadów, objęta jednym zezwoleniem na
b) ogólne wymagania techniczne,
zbieranie i przetwarzanie odpadów.
które mają być spełnione;
6. Zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów, o którym mowa
c) środki ostrożności, które mają
w ust. 5, może być wydane, jeżeli wydający je organ byłby
być podjęte;
jednocześnie właściwy do wydania danego zezwolenia na zbieranie
dla osiągnięcia celów określonych
odpadów i zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
w art. 4 dyrektywy 75/442/EWG.
7. Wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów polegającego na
Inspekcja
taka
będzie
unieszkodliwianiu zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych
przeprowadzana raz w roku.
odpadów weterynaryjnych wymaga zgody Głównego Inspektora
Państwa
Członkowskie
Sanitarnego, o której mowa w art. 95 ust. 3.
korzystające z odstępstwa będą
8. Do wydania zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów
przesyłać wyniki inspekcji do
stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zezwolenia na zbieranie
Komisji.
odpadów oraz zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
9. Ilekroć w ustawie jest mowa o zezwoleniu na zbieranie odpadów
lub zezwoleniu na przetwarzanie odpadów rozumie się przez to
również zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów.
10.
Do zezwolenia na zbieranie odpadów i zezwolenia na
przetwarzanie odpadów nie stosuje się przepisu art. 11 ust. 9 ustawy z
dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
Art. 49
1.
Marszałek
województwa
prowadzi
rejestr
podmiotów
wprowadzających
produkty,
produkty
w
opakowaniach
i
gospodarujących odpadami, zwany dalej „rejestrem”.
2. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek lub
z urzędu.
3. Wpisu do rejestru na wniosek oraz wpisu do rejestru z urzędu w
przypadku, o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 6, dokonuje marszałek
województwa, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub
siedzibę podmiotu.
4. Wpisu do rejestru z urzędu, w przypadkach, o których mowa w art.
51 ust. 1 pkt 1 − 5, dokonuje marszałek województwa, właściwy ze
względu na miejsce wykonywania działalności.
5. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej na informatycznych
nośnikach danych w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego
2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.1)).
6. Rejestr stanowi integralną część Bazy danych o produktach i
opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
7.
Rejestr jest publicznie dostępny, z wyłączeniem informacji o:
1)
warunkach
umowy,
jaką
wprowadzający
sprzęt
elektryczny i elektroniczny zawarł z organizacją odzysku sprzętu
4
elektrycznego i elektronicznego;
2)
wysokości wnoszonych opłat rejestrowych i rocznych;
3)
rodzaju i wysokości zabezpieczenia finansowego, o
którym mowa w art. 18 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Art. 6 ust. Państwa Członkowskie podejmą
T
Art. 43
Art. 43. 1. W zezwoleniu na zbieranie odpadów określa się:
4
niezbędne środki, aby zapewnić,
Art. 50
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
że zezwolenie albo rejestracja, o
Art. 51
odpadów, o ile posiada;
których mowa w ust. 2, obejmą
Art. 52
2) rodzaje odpadów przewidywanych do zbierania;
wszystkie warunki niezbędne do
3) oznaczenie miejsca zbierania odpadów;
spełnienia wymagań określonych
4) wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych
w ust. 1-3.
odpadów;
5) opis metody lub metod zbierania odpadów;
6) dodatkowe warunki zbierania odpadów, jeżeli wymaga tego
specyfika odpadów, w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba
zachowania wymagań ochrony życia, zdrowia ludzi lub środowiska;
7) wymagania wynikające z przepisów odrębnych;
8) czas obowiązywania zezwolenia.
2. W zezwoleniu na przetwarzanie odpadów określa się:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza
odpadów, o ile posiada;
2) rodzaj i ilość odpadów przewidywanych do przetworzenia w okresie
roku;
3) miejsce i dopuszczoną metodę lub metody przetwarzania odpadów,
ze wskazaniem procesu przetwarzania, zgodnie z załącznikami nr 1 i 2
do ustawy, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej
mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych
przypadkach – także godzinnej mocy przerobowej;
4) dodatkowe warunki przetwarzania odpadów, jeżeli wymaga tego
rodzaj odpadów, w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba
zachowania wymagań ochrony życia, zdrowia ludzi lub środowiska;
5) miejsce
i
sposób
magazynowania
odpadów
oraz
rodzaj
magazynowanych odpadów;
6) minimalną i maksymalną ilość odpadów niebezpiecznych, ich
najniższą i najwyższą wartość kaloryczną oraz maksymalną zawartość
zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP),
chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich – w przypadku zezwoleń
dotyczących instalacji do termicznego przekształcania odpadów;
7) informacje wynikające z przepisów odrębnych;
8) czas obowiązywania zezwolenia.
3. Jeżeli zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydawane jest na
okres krótszy niż rok, w zezwoleniu określa się ilość odpadów
przewidywanych do przetworzenia w okresie obowiązywania tego
5
zezwolenia.
4.
W zezwoleniu na przetwarzanie odpadów można dodatkowo
określić
uzasadnione
technologicznie
warunki
eksploatacyjne
odbiegające od normalnych oraz czas ich utrzymywania, uzasadniony
względami technologicznymi.
5. W przypadku nowej instalacji do przetwarzania odpadów, zezwolenie
na przetwarzanie odpadów może dodatkowo określać warunki
eksploatacyjne odbiegające od normalnych na czas potrzebny do
rozruchu tej instalacji i osiągnięcia przez nią mocy przerobowej, nie
dłuższy niż rok.
6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do składowiska odpadów.
Art. 50. 1. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na
wniosek:
(...)
2)
z zakresu ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu
pojazdów wycofanych z eksploatacji:
a)
wprowadzających pojazdy,
b)
prowadzących punkty zbierania pojazdów,
c)
prowadzących stacje demontażu,
d)
prowadzących strzępiarki;
(...)
5)
z zakresu niniejszej ustawy:
a)
posiadaczy odpadów prowadzących przetwarzanie odpadów
zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie
odpadów, z wyjątkiem wymienionych w art. 45 ust. 1 pkt 2 i 3,
b)
transportujących odpady,
c)
sprzedawców odpadów i pośredników w obrocie odpadami, o
ile nie podlegają wpisowi do rejestru na podstawie pkt 1 i 3 lub z urzędu.
2.
Przed rozpoczęciem działalności w zakresie, o którym mowa w
ust. 1, podmiot jest obowiązany uzyskać wpis do rejestru.
3.
Działalność w zakresie, o którym mowa w ust. 1, może
prowadzić wyłącznie podmiot wpisany do rejestru.
Art. 51. 1. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru z
urzędu:
1)
posiadacza odpadów, który uzyskał pozwolenie zintegrowane,
2)
posiadacza odpadów, który uzyskał pozwolenie na wytwarzanie
odpadów,
3)
posiadacza odpadów, który uzyskał zezwolenie na zbieranie
odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów,
4)
podmiot,
który
uzyskał
decyzję
zatwierdzającą
program
gospodarowania odpadami wydobywczymi, lub zezwolenie na
6
prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
5)
podmiot, który uzyskał koncesję na podziemne składowanie
odpadów na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r – Prawo
geologiczne i górnicze,
6)
podmiot, który uzyskał wpis do rejestru działalności regulowanej w
zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości – na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach
− o ile uzyskali wpis do rejestru na podstawie art. 50 ust. 2.
2.
Nie podlegają wpisowi do rejestru:
1)
osoba fizyczna oraz jednostka organizacyjna niebędące
przedsiębiorcami wykorzystujące odpady na potrzeby własne, zgodnie z
art. 28 ust. 6;
2)
podmiot władający powierzchnią ziemi, na której są stosowane
komunalne osady ściekowe w celach, o których mowa w art. 96 ust. 1
pkt 1 - 3, zwolniony z obowiązku uzyskania zezwolenia na
przetwarzanie odpadów;
3)
podmiot
prowadzący
działalność
inną
niż
działalność
gospodarcza w zakresie gospodarowania odpadami, który zbiera
odpady opakowaniowe i odpady w postaci zużytych artykułów
konsumpcyjnych, w tym zbieranie leków i opakowań po lekach przez
apteki, przyjmowanie zużytych artykułów konsumpcyjnych w sklepach,
systemy zbierania odpadów w szkołach, placówkach oświatowo-
wychowawczych, urzędach i instytucjach (nieprofesjonalna działalność
w zakresie zbierania odpadów);
4)
transportujący wytworzone przez siebie odpady.
Art. 52. 1. W przypadku podmiotów wpisywanych do rejestru na
wniosek, rejestr zawiera następujące informacje:
1)
imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz adres jego
zamieszkania lub siedziby;
2)
numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile posiada, a w
przypadku wprowadzających baterie lub akumulatory – także europejski
numer identyfikacji podatkowej, o ile posiada;
3)
numer REGON, o ile posiada;
(...)
5)
z zakresu ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu
pojazdów wycofanych z eksploatacji w odniesieniu do:
a)
wprowadzającego pojazdy:
−
informację o rodzaju prowadzonej działalności,
−
informację o stacjach demontażu i punktach zbierania
pojazdów działających w ramach sieci,
b)
prowadzącego punkt zbierania pojazdów:
7