Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uzasadnienie
niepieniężnego w postaci w asności intelektualnej (np. patentu, praw autorskich, know-
how) na okres 5 lat od dnia objęcia w ten sposób udzia ów (akcji),
− ograniczenie zwolnienia dotyczącego dochodów uzyskanych z ubezpieczeń osobowych
w przypadku umów ubezpieczeniowych mających charakter inwestycyjny.
Strumień dochodów podatkowych w 2015Łr. będzie również determinowany przez efekty
podejmowane w ramach pakietu Dzia ań zwiększających stopień przestrzegania przepisów
podatkowych i poprawiające efektywność administracji podatkowej w latach 2014-2017 .
2
W 2015Łr., w stosunku do bieżącego roku, zostanie ponownie zwiększony udzia gmin
we wp ywach z podatku PIT.
ączny udzia jednostek samorządu terytorialnego
we wp ywach z PIT wzrośnie w 2015Łr. z 49,38% do 49,52%. W przypadku podatku CIT
udzia jednostek samorządu terytorialnego pozostanie na poziomie z 2014Łr., tj. 22,86%.
Dochody budżetu państwa w latach 2013-2015 prezentuje poniższa tablica:
2014
2015
Wyszczególnienie
Jedn.
2013
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody budż etu państwa
tys. zł
279.151.205
286.200.447
297.252.925
Dynamika nominalna
%
97,1
102,5
103,9
Dynamika realna
%
96,2
102,4
102,7
W relacji do PKB
%
17,1
16,9
16,8
3. Dochody podatkowe
Zgodnie z prognozą, dochody podatkowe w 2015Łr. wyniosą 269.820.001Łtys.Łz ,
tj.ŁoŁ4,6% nominalnie więcej w stosunku do prognozowanego wykonania wŁ2014Łr. Relacja
tych dochodów do PKB w 2015 r wyniesie 15,2% i pozostanie na poziomie z 2014 r.
2 Zgodnie z art. 89 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
22
Dochody podatkowe budżetu państwa wŁlatach 2013-2015 prezentuje poniższa tablica:
2014
2015
Wyszczególnienie
Jedn.
2013
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody podatkowe
z tego:
tys. zł
241.650.924
257.963.401
269.820.001
Podatek od towarów i usług
113.411.541
126.000.000
134.630.000
Podatek akcyzowy
60.653.116
63.000.000
63.570.000
Podatek od gier
1.303.910
1.250.000
1.250.000
Podatek dochodowy od osób
prawnych
23.075.275
23.250.000
24.530.000
Podatek dochodowy od osób
fizycznych
41.290.531
43.000.000
44.390.000
Podatek tonaż owy
7
1
1
Podatek od wydobycia
niektórych kopalin
1.916.304
1.463.400
1.450.000
Podatki zniesione
239
0
0
Dynamika nominalna dochodów
podatkowych
%
97,3
106,8
104,6
Dynamika realna dochodów
podatkowych
%
96,5
106,6
103,4
W relacji do PKB
%
14,8
15,2
15,2
3.1. Podatek od towarów i usług
Dochody budżetu państwa z podatku od towarów i us ug wŁ2015Łr. prognozowane są
wŁwysokości 134.630.000Łtys.Łz . W stosunku do prognozowanego wykonania w 2014Łr.
oznacza to wzrost o 6,8%. Relacja tych dochodów do PKB wyniesie w 2015Łr. 7,6%
i zwiększy się w porównaniu do 2014Łr. o 0,2 pkt proc.
Ze względu na charakter podatku VAT, który co do zasady obciąża finalnych odbiorców
towarów i us ug na terenie kraju, wysokość wp ywów z tego podatku uzależniona jest przede
wszystkim od poziomu i struktury popytu krajowego. G ównym elementem popytu krajowego,
który determinuje zdecydowaną cześć bazy podatku VAT jest z kolei spożycie prywatne,
które zgodnie z prognozą makroekonomiczną wzrośnie nominalnie w 2015Łr. o 4,2%.
Dodatkowo na poziom dochodów z VAT wp yw będzie mia poziom wydatków sektora
publicznego ponoszonych na towary i us ugi opodatkowane podatkiem VAT, a więc
23
wŁszczególności na inwestycje, które w przysz ym roku powinny ukszta tować się
na wyższym od prognozowanego na br. poziomie.
Na wysokość dochodów z VAT w 2015Łr. wp yw będą również mia y zmiany systemowe.
Ujemny wp yw na dochody w 2015Łr. będzie mia o kompleksowe uregulowanie zasad
odliczania podatku VAT od samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych
o dopuszczalnej masie ca kowitej do 3,5Łtony, oraz innych wydatków związanych z tymi
pojazdami, wprowadzone ustawą z 7 lutego 2014Łr. oŁzmianie ustawy o podatku od towarów
i us ug oraz niektórych innych ustaw. Zmiana ta jest związana z implementacją decyzji
wykonawczej Rady Europy upoważniającej Rzeczpospolitą Polską do stosowania środków
stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie
wspólnego systemu od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 353 z 28.12.2013Łr., s. 51).
W mniejszym stopniu na dochody z podatku od towarów i us ug w 2015Łr. będzie mia a
zmiana miejsca świadczenia us ug w odniesieniu do us ug telekomunikacyjnych,
nadawczych radiowych i telewizyjnych oraz świadczonych drogą elektroniczna na rzecz osób
niebędących podatnikami (wprowadzenie systemu mini one-stop-shop), jak również
wyd użenie
terminu
na
rozliczenie
VAT
w
imporcie
przez
upoważnionych
przedsiębiorców (AEO).
Zgodnie z ustawąŁ z dnia 27 września 2013 r.Ło pomocy państwa w nabyciu pierwszego
mieszkania przez m odych ludzi nastąpi a zmiana zasad promowania przez państwo
budownictwa mieszkaniowego poprzez zastąpienie mechanizmu częściowego zwrotu
wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym rządowym programem wsparcia
osób do 35 roku życia w nabyciu pierwszego, nowego mieszkania (program Mieszkanie dla
m odych). Tym samym z dniem 1 stycznia 2014Łr. straci a moc ustawa o zwrocie osobom
fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Od tej daty
prawo do ubiegania się o zwrot części wydatków na zasadach określonych wŁuchylanej
ustawie zosta o przyznane wy ącznie z tytu u zakupów dokonanych iŁudokumentowanych
fakturą VAT do 31 grudnia 2013 r. Zmiana systemu pomocy państwa wŁzakresie
budownictwa mieszkaniowego spowoduje, że zwroty VAT od niektórych wydatków
związanych z budownictwem mieszkaniowym, skumulowane g ównie w 2014Łr., będą
wŁkolejnych latach wygasa y.
24
3.2. Podatek akcyzowy
Prognozowane w 2015Łr. dochody budżetu państwa z podatku akcyzowego wynoszą
63.570.000Łtys.Łz , co oznacza 0,9% wzrost w stosunku do prognozowanego wykonania
wŁ2014Łr. Relacja dochodów budżetu państwa z tego źród a do PKB wyniesie w 2015Łr. 3,6%
i zmniejszy się w porównaniu do 2014Łr. o 0,1 pkt proc.
Prognoza dochodów z podatku akcyzowego w 2015Łr. zosta a sporządzona przy
uwzględnieniu aktualnej projekcji wskaźników makroekonomicznych, prognozy zmiany
wielkości sprzedaży g ównych wyrobów akcyzowych oraz skutku zmiany systemowej
dotyczącej obniżenia stawek akcyzy na paliwa silnikowe w zależności od rodzaju paliwa
odpowiednio o 25Łz /1000l lub 25Łz /1000Łkg. Jednocześnie w ustawie o autostradach
p atnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym zostaną podwyższone stawki op aty
paliwowej dla poszczególnych paliw o te same wartości. Efektem projektowanych regulacji
jest zwiększenie w 2015Łr. wp ywów z op aty paliwowej o 500ŁmlnŁz i przekazanie tych
środków Funduszowi Kolejowemu.
Obniżenie stawek akcyzy na paliwa silnikowe związane jest z potrzebą zwiększenia
możliwości finansowych niezbędnych do realizacji infrastrukturalnych projektów
inwestycyjnych, utrzymania infrastruktury kolejowej, innych wydatków z Funduszu
Kolejowego oraz maksymalnego wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej
wŁramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
W zakresie opodatkowania wyrobów tytoniowych proponuje się zmianę sposobu
opodatkowaniu cygar i cygaretek, polegającą na wprowadzeniu stawki podatku akcyzowego
uzależ nionej od wagi (tj. od każ dego kilograma), a nie jak obecnie od ilości (tj. od 1000 szt.).
W odniesieniu do pozosta ych wyrobów akcyzowych nie są planowane zmiany wysokości
stawek podatku akcyzowego
3.3. Podatek od gier
Dochody budżetu państwa na 2015Łr. prognozowane są w wysokości 1.250.000Łtys.Łz .
Prognozowana wysokość dochodów z podatku od gier uwzględnia zmiany systemowe
wynikające z ustawy z dnia 19Łlistopada 2009Łr. o grach hazardowych. Za ożono stopniową
likwidację punktów gier na automatach o niskich wygranych.
3.4. Podatek dochodowy od osób prawnych
Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób prawnych wŁ2015Łr.
prognozowane są w wysokości 24.530.000Łtys.Łz , co oznacza, że dochody te wzrosną
25
o 5,5% w stosunku do prognozowanego wykonania w 2014Łr. Relacja tych dochodów
do PKB w 2015Łr. wyniesie 1,4% i pozostanie na poziomie zŁ2014Łr.
Podstawowym indykatorem bazy podatkowej podatku dochodowego od osób prawnych
jest wzrost gospodarczy i jego struktura, jednakże bezpośrednia transmisja bieżącej sytuacji
gospodarczej na dochody podatkowe rejestrowane w danym roku ulega znacznej modyfikacji
za sprawą niektórych elementów systemu podatkowego. G ównymi takimi elementami są
preferencje podatkowe polegające na możliwości rozliczania strat z lat ubieg ych oraz
istnienie kilku metod op acania zaliczek na podatek.
Zgodnie zŁregulacjami ustawowymi okres rozliczania strat ograniczony jest do 5 lat,
a w jednym roku nie można rozliczyć więcej niż 50% strat z ostatnich 5-ciu lat. Biorąc pod
uwagę, że poziom poniesionych strat wŁlatach 2009-2013 by znacząco wyższy niż w latach
wcześniejszych (w porównaniu do lat 2005-2008 straty wykazane by y blisko dwukrotnie
wyższe) w 2015Łr. przewiduje się wzrost kwoty strat odliczanych od bieżącego dochodu,
co ograniczy wzrost wp ywów podatkowych. Odliczanie strat z lat ubieg ych zmniejsza
bieżące zobowiązania podatkowe przedsiębiorstw.
Innym elementem systemowym, który wp ywa na bieżący poziom dochodów
podatkowych jest możliwość skorzystania przez podatników z uproszczonej formy p atności
zaliczek na podatek3 w trakcie trwania roku podatkowego. Oznacza to, że podatnicy, którzy
wybiorą tę formę wp acania zaliczek, będą wp acali podatek w oparciu o podatek należny
wykazany wŁzeznaniu z ożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym
zeznaniu nie wykazali podatku należnego, będą wp acali zaliczki miesięczne wynikające
zŁzeznania z ożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.
JeżeliŁrównież w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wp aty
zaliczek wŁuproszczonej formie. Ostateczne rozliczenie podatku następuje po zakończeniu
roku podatkowego – w tzw. rozliczeniu rocznym.
Prognozując dochody z podatku dochodowego od osób prawnych uwzględniono również
wp yw zmian zasad odliczania podatku VAT od samochodów osobowych oraz innych
pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie ca kowitej do 3,5Łtony, wprowadzone
ustawą z 7 lutego 2014Łr. oŁzmianie ustawy o podatku od towarów i us ug oraz niektórych
innych ustaw.
3 Zasada ta sprowadza się do tego, ż e w trakcie roku podatnik opłaca stałą zaliczkę na podatek w wysokości
1/12 podatku należ nego wynikającego z zeznania podatkowego złoż onego w roku poprzednim (tj. za rok
poprzedni w stosunku do roku złoż enia zeznania).
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik
-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik
-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik
-
2772-strategia
› Pobierz plik
-
2772-ustawa
› Pobierz plik