eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uzasadnienie


3.5. Podatek dochodowy od osób fizycznych
Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób fizycznych wŁ2015Łr.
prognozowane są w wysokości 44.390.000Łtys.Łz , co oznacza wzrost o 3,2% w stosunku
do oczekiwanego wykonania w 2014Łr. Prognozowana relacja dochodów budżetu państwa
zŁpodatku dochodowego od osób fizycznych do PKB wyniesie w 2014Łr. 2,5% i pozostanie
na poziomie z roku poprzedniego.
Na potrzeby prognozy dochodów z tytu u podatku dochodowego od osób fizycznych
na 2015Łr. przyjęto, jako indykatory bazy podatkowej, m.in. prognozy następujących
wielkości makroekonomicznych:
− nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej o 4,3%,
− nominalny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury i renty z pozarolniczego systemu
ubezpieczeń spo ecznych o 2,1%; nominalny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury
iŁrenty rolników indywidualnych o 3,4%,
− wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej o 0,8%,
− wzrost liczby emerytów i rencistów z pozarolniczego systemu ubezpieczeń spo ecznych
oŁ0,8%; wzrost liczby emerytów i rencistów rolników indywidualnych o 1,3%,
− średnioroczny wzrost cen towarów i us ug konsumpcyjnych w wysokości 1,2%.
Istotna część wp ywów z podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskiwana jest Łod
dochodu osób prowadzących dzia alność gospodarczą. Wp ywy z tego tytu u są
determinowane g ównie bieżącą sytuacją gospodarczą oraz mechanizmami takimi jak
rozliczenie roczne i odliczanie strat z lat poprzednich (takie same jak w przypadku podatku
dochodowego od osób prawnych).
Największą część wp ywów z podatku dochodowego od osób fizycznych stanowią
wp ywy z podatku rozliczanego wed ug skali podatkowej. Należy zaznaczyć, że
najważniejsze parametry systemu podatkowego, tj.Łprogi podatkowe, kwota zmniejszająca
podatek, kwoty zrycza towanych kosztów uzyskania przychodu oraz większość limitów ulg
podatkowych pozostają na niezmienionym poziomie, co przy wzroście podstawy
opodatkowania (tj. np. funduszu wynagrodzeń, emerytur i rent) oznacza wzrost efektywnej
stawki podatkowej. W ujęciu makroekonomicznym g ówną częścią podstawy opodatkowania
jest w tym przypadku ączny fundusz wynagrodzeń, emerytur i rent, którego nominalny
wzrost w 2015Łr. jest prognozowany na poziomie 4,3%.

27

Najistotniejszą planowaną zmianą systemową, której efekty istotnie wp yną
na przysz oroczny poziom dochodów budż etu państwa z podatku dochodowego od osób
fizycznych jest zmiana polegająca na 20% zwiększeniu kwot ulgi na wychowywanie
trzeciego i kolejnego dziecka oraz umożliwieniu skorzystania z pe nej kwoty ulgi tym
osobom, które dotychczas wykazywa y zbyt ma y podatek, aby w pe ni rozliczyć
przys ugującą ulgę; w tym celu wprowadzony zostanie mechanizm polegający
na dodatkowym zwrocie niewykorzystanej kwoty ulgi (nierozliczonej podatkiem) do
wysokości odliczonej od dochodu kwoty składek na ubezpieczenia społeczne i
pomniejszającej podatek kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Prognozując dochody z podatku dochodowego od osób fizycznych uwzględniono
również wpływ zmian zasad odliczania podatku VAT od samochodów osobowych oraz
innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony,
wprowadzone ustawą z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz
niektórych innych ustaw.
W prognozie dochodów z tytu u podatku dochodowego od osób fizycznych
uwzględniono także zmianę wysokości udzia u jednostek samorządu terytorialnego
we wp ywach zŁtego tytu u, wynikającą ze zmiany wysokości udzia u gmin (wzrost z 37,53%
do 37,67%).
3.6. Podatek od wydobycia niektórych kopalin
W 2015Łr. wp ywy z podatku od wydobycia niektórych kopalin wyniosą 1.450.000Łtys.Łz .
WŁprognozie wp ywów z tego tytu u uwzględniono następujące czynniki wp ywające
na stawkę podatku tj. kurs dolara amerykańskiego oraz cenę miedzi i srebra na gie dach
referencyjnych w Londynie.
4. Dochody niepodatkowe
Prognozuje się, że w 2015Łr. dochody niepodatkowe wyniosą 25.884.991Łtys.Łz ,
co oznacza 2,6% spadek w stosunku do prognozowanego wykonania w 2014Łr. Relacja
dochodów niepodatkowych do PKB w 2015Łr. wyniesie 1,5%, w porównaniu z 1,6% w 2014Łr.




28

Dochody niepodatkowe w latach 2013-2015 przedstawia poniższa tablica:
2014
2015
Wyszczególnienie
Jedn.
2013
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody niepodatkowe
tys. zł
35.975.949
26.582.936
25.884.991
z tego:



Cło

2.022.085
2.249.000
2.394.000
Dywidendy i wpłaty z zysku

7.052.933
4.127.955
6.245.150
Wpłaty z zysku NBP

5.264.040
0
0
Dochody państwowych jednostek

19.431.313
17.700.000
15.235.493
budż etowych i pozostałe dochody
niepodatkowe
Wpłaty jednostek samorządu

2.205.578
2.505.981
2.010.348
terytorialnego
Dynamika nominalna dochodów
%
niepodatkowych
96,9
73,9
97,4
Dynamika realna dochodów
%
96,0
73,8
96,3
niepodatkowych
W relacji do PKB
%
2,2
1,6
1,5
4.1. Dywidendy i wpłaty z zysku
Prognozuje się, że w 2015Łr. dochody z tytu u dywidend i wp at z zysku wyniosą
6.245.150Łtys.Łz , co oznacza 51,3% wzrostu w stosunku do prognozowanego wykonania
wŁ2014Łr. Relacja dochodów z tego tytu u do PKB w 2015Łr. wyniesie 0,4%, w porównaniu
zŁ0,2% w 2014Łr.
Na dochody budżetu państwa z tytu u dywidend i wp at z zysku sk adają się następujące
pozycje:
− wp aty z zysku od przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spó ek Skarbu
Państwa,
− dywidendy od udzia ów Skarbu Państwa w spó kach,
− wp ata do budżetu państwa z zysku Banku Gospodarstwa Krajowego.
Najwyższe dochody z tytu u dywidend wp ywają zazwyczaj od następujących spó ek:
Powszechny Zak ad Ubezpieczeń S.A., PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. i Powszechna
Kasa Oszczędności Bank Polski S.A.
W 2015Łr. planowana jest wp ata do budżetu państwa z zysku Banku Gospodarstwa
Krajowego w wysokości 1,5 mldŁz .

29


4.2. Cło
Prognozuje się, że w 2015Łr. dochody z c a wyniosąŁ 2.394.000Łtys.Łz , co oznacza 6,4%
wzrostu w stosunku do prognozowanego wykonania w 2014Łr. Relacja dochodów z tego
tytu u do PKB w 2015Łr. wyniesie 0,1%, pozostając na poziomie relacji z 2014Łr.
Do prognozy dochodów z c a w 2015Łr. wykorzystano następujące wielkości
makroekonomiczne:
− import spoza obszaru krajów Unii Europejskiej – 77.1677 mln EURO,
− stawkę celną na poziomie 0,78 %,
− średni kurs z otego – 3,9775 PLN/EUR.
4.3. Wpłata z zysku NBP
W 2014Łr. wynik finansowy Narodowego Banku Polskiego wyniós Ł 0 z , co skutkowa o
brakiem wp aty do budżetu Państwa w 2014 r.
W 2015Łr. nie przewiduje sięŁ wp ywów do budżetu państwa pochodzących z wp aty
zŁzysku NBP. Plan finansowy NBP na rok 2014 zak ada ukszta towanie sięŁ wyniku
finansowego banku centralnego na poziomie -3.112.200Łtys.Łz ., co przek ada sięŁ na brak
wp aty do budżetu państwa. Należy jednak zaznaczyć, że wykonanie wyniku finansowego
NBP na poziomie zaplanowanym charakteryzuje duża niepewność, ze względu
na wrażliwośćŁ poszczególnych pozycji rachunku zysków i strat na zmiany czynników
pozostających poza kontroląŁ banku centralnego, w tym w szczególności kursu z otego
do walut obcych, w których utrzymywane sąŁ rezerwy dewizowe, stóp procentowych
na światowych rynkach finansowych, a także p ynności sektora bankowego.
4.4. Dochody państwowych jednostek budżetowych i inne dochody niepodatkowe
Prognozuje się, że w 2015Łr. dochody z państwowych jednostek budżetowych i innych
dochodów niepodatkowych wyniosąŁ 15.235.493Łtys.Łz , co oznacza 13,9% spadek
wŁstosunku do prognozowanego wykonania w 2014Łr. Relacja dochodów z tego tytu u do
PKB w 2015Łr. wyniesie 0,9%, wobec 1% w 2014Łr.
Istotniejsze dochody uzyskiwane są w dzia ach:
− Obs uga d ugu publicznego, w zakresie d ugu krajowego, którego g ównymi dochodami
są: dochody ze sprzedaży i zamiany obligacji skarbowych; dochody od środków
na rachunkach bankowych, które stanowią odsetki od środków znajdujących się
30

na depozytach Ministerstwa Finansów prowadzonych przez Agentów Emisji; dochody
z tytu u przedawnionego kapita u, tj. nieodebranych środków z tytu u obligacji
detalicznych; dochody z tytu u kwoty pomniejszającej kapita od obligacji COI i TOZ
wyp acanych w przypadku przedterminowego wykupu; dochody z tytu u odsetek
od pożyczek udzielonych przez Skarb Państwa KUKE S.A.; dochody z tytu u odsetek
od pożyczek BGK dotyczących prefinansowania w zakresie wspólnej polityki rolnej
i rybackiej; dochody z tytu u odsetek od pożyczek udzielonych publicznym zak adom
opieki zdrowotnej; dochody z tytu u odsetek od pożyczek udzielonych jednostkom
samorządu terytorialnego,
− Gospodarka mieszkaniowa, w którym do istotniejszych dochodów należą dochody
uzyskiwane z gospodarowania Zasobem W asności Rolnej Skarbu Państwa,
− Wymiar sprawiedliwości, w którym gromadzone są dochody z:
− op at sądowych, które obejmują w szczególności op aty i koszty sądowe oraz inne
op aty uiszczane na rzecz Skarbu Państwa z tytu u postępowania sądowego, op aty
za czynności egzekucyjne i op aty za zabezpieczenie należności, jednorazowe op aty
egzaminacyjne,
− grzywien, które obejmują grzywny, mandaty oraz kary pieniężne od ludności,
wymierzane iŁpobierane przez sądy oraz grzywny i kary pieniężne wymierzane
na podstawie ustawy Kodeks karny skarbowy.
− Administracja publiczna, w którym ujęte są dochody uzyskiwane g ównie z tytu u
grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych, w tym przede
wszystkim mandatów nak adanych przez funkcjonariuszy Policji, wp ywów zŁróżnych
op at oraz wp ywów z us ug,
− Transport i ączność, którego g ównymi dochodami są wp ywy z op at za dokonanie
rezerwacji częstotliwości, jeżeli wybór podmiotu nastąpi w drodze przetargu / aukcji oraz
za prawo wykorzystywania częstotliwości i dysponowania częstotliwością w rezerwacji,
aŁtakże z op at za udzielone koncesje w dzia alności telekomunikacyjnej. Na 2015Łr.
uwzględniono dodatkowo 1,8ŁmldŁz wp aty z tytu u rezerwacji częstotliwości.
Ponadto w 2015 r. zaplanowano dochody w wysokości 380.444 tys. z ze sprzedaży
na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Podstawą do planowania dochodów
z aukcji jest art. 10 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
ustanawiającej system handlu przydzia ami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz
zmieniającej
dyrektywę
Rady
96/61/WE
zmienionej
dyrektywą
2009/29/WE,
implementowanej ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
31
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: