Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uzasadnienie
R A D A M I N I S T R Ó W
U S T A W A B U D Ż E T O W A
NA R O K 2 0 1 5
UZASADNIENIE
Warszawa, wrzesień 2014
SPIS TREŚCI
Rozdział I
Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski oraz kierunki polityki fiskalnej
5
1. Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski
5
2. Kierunki polityki fiskalnej
12
Rozdział II
Przewidywane wykonanie budżetu państwa w 2014 r.
15
Rozdział III
Podstawowe wielkości budżetu państwa w 2015 r.
17
Rozdział IV
Dochody budżetu państwa
19
1. Warunki realizacji dochodów budżetu państwa w 2014 r.
19
2. Dochody budżetu państwa w 2015 r.
20
3. Dochody podatkowe
22
4. Dochody niepodatkowe
28
5. Środki z UE i z innych źródeł niepodlegające zwrotowi
33
Rozdział V
Wydatki budżetu państwa w 2015 r.
35
1. Omówienie kwoty planowanych wydatków oraz nieprzekraczalnego limitu wydatków,
o których mowa w art. 112aa ustawy o finansach publicznych
35
2. Wydatki budżetu państwa – informacje ogólne
38
3. Grupy wydatków
42
4. Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych
73
Rozdział VI
Programy wieloletnie
77
Rozdział VII
Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i państwowe
osoby prawne
101
1. Agencje wykonawcze
101
2. Instytucje Gospodarki Budżetowej
107
3. Państwowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
112
3
Rozdział VIII
Państwowe fundusze celowe
121
Rozdział IX
Rozliczenia z Unią Europejską
149
Rozdział X
Budżet środków europejskich
153
1. Dochody budżetu środków europejskich
153
2. Wydatki budżetu środków europejskich
153
Rozdział XI
Finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa
161
1. Potrzeby pożyczkowe netto budżetu państwa i ich finansowanie
161
2. Przychody i rozchody budżetu państwa
162
Rozdział XII
Należności Skarbu Państwa
167
Rozdział XIII
Sektor finansów publicznych
175
1. Dochody, wydatki oraz saldo sektora finansów publicznych
175
2. Dług publiczny
181
Rozdział XIV
Kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa w 2015 r.
183
1. Podstawa prawna
183
2. Uwarunkowania procesów prywatyzacji
183
3. Planowane działania przekształceniowe
184
4. Przychody z prywatyzacji oraz dochody z tytułu dywidend
187
5. Działania promocyjne i legislacyjne
188
Rozdział XV
Omówienie artykułów ustawy budżetowej na rok 2015
191
Spis tablic
203
4
Rozdział I
Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski oraz kierunki
polityki fiskalnej
1. Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski
Otoczenie zewnętrzne
Po półtorarocznej recesji, w II kw. 2013 r. gospodarka strefy euro weszła na ścieżkę
wzrostu, co wpłynęło na poprawę dynamiki aktywności gospodarczej w UE. Poprawa
koniunktury objęła większość krajów członkowskich. Wraz ze stopniowym ustępowaniem
skutków kryzysu finansowego na sile zyskiwała dynamika popytu krajowego i w efekcie
importu UE, tj. głównego indykatora polskiego eksportu. Rysujące się korzystne perspektywy
dla gospodarki europejskiej znalazły potwierdzenie w prognozach KE z lutego i maja br.,
które były podstawą do projekcji makroekonomicznych dla polskiej gospodarki
przedstawionych w Aktualizacji Programu Konwergencji i Założeniach projektu budżetu
państwa na rok 2015 w kwietniu i maju br. Wynikało z nich, że tempo wzrostu PKB UE
osiągnie w tym roku poziom długookresowej średniej, a w przyszłym ją nawet przekroczy.
W II kw. 2014 r. nastąpiło jednak spowolnienie tempa wzrostu PKB zarówno w strefie euro
jak i UE, a dane okazały się gorsze od oczekiwań. Jednocześnie zmaterializowała się część
negatywnych czynników z bilansu ryzyk dotyczącego perspektyw wzrostu gospodarczego
w UE, które wiązały się m.in. z ryzykiem geopolitycznym, w związku z sytuacją na Ukrainie.
Ich ekonomicznym skutkiem będzie najprawdopodobniej ograniczenie wymiany handlowej
między Rosją a krajami UE, choć siła tego efektu na obecnym etapie jest trudna
do oszacowania. Te dwa czynniki wpłynęły na korektę w dół aktualnych prognoz dla
gospodarki UE. Obecnie przewiduje się, że tempo wzrostu PKB UE osiągnie poziom
długookresowej średniej dopiero w 2016 r. Import UE – główny indykator dla polskiego
eksportu – zwiększy się w br. o 3,2%, a w przyszłym o 4,0%, co stanowi istotną korektę dół
w porównaniu do poprzedniej prognozy, zwłaszcza w przypadku 2015 r.
Niższego wzrostu gospodarczego, niż wskazywały na to wcześniejsze prognozy, należy
również oczekiwać dla rynków wschodnich, które są drugim rynkiem zbytu dla polskich
eksporterów po UE. W lipcu br. MFW obniżył prognozy wzrostu PKB dla Rosji – głównego
kraju determinującego sytuację gospodarczą w tym regionie – do 0,2% - 1,0% w latach 2014
-2015, tj. o ponad 1 pkt proc. w stosunku do prognoz z wiosny br. Prognoza ta nie
uwzględnia jeszcze ostatnich wydarzeń, które mogą dodatkowo zredukować tempo rozwoju
gospodarki rosyjskiej. W sumie, przewidywany profil zmian dynamiki aktywności w otoczeniu
zewnętrznym polskiej gospodarki w dalszym ciągu wskazuje na jej stopniową poprawę,
jednak w mniejszej skali niż w poprzedniej prognozie i przy negatywnym bilansie ryzyka.
5
Produkt krajowy brutto
Wyniki gospodarki polskiej na przestrzeni ostatniego roku są dobre. Od II kw. 2013 r.
przyrasta ona co kwartał w tempie ok. 0,8%, a w I kw. br. wzrost ten przyspieszył do 1,1%,
co oznacza, że realny poziom PKB był o 3,4% wyższy niż w I kw. 2013 r. Wstępne wyniki
GUS za II kw. wskazują, że wzrost gospodarczy nieznacznie zwolnił, do 0.6% kw./kw.
i odpowiednio 3,3 % r/r. Spowolnienie to względem średniego wzrostu kwartalnego
na przestrzeni ostatniego roku można uznać za przejściowe, spowodowane wysoką bazą
w I kw. 2014 r. m. in. w związku z korzystnymi warunkami meteorologicznymi. Podobne
tendencje zaobserwowano w innych gospodarkach europejskich, w tym w Niemczech, gdzie
po wysokim, 0,7% wzroście w I kw., kwartalne tempo wzrostu PKB w II kw. br. wyniosło
minus 0,2%. Takiemu kształtowaniu się tempa wzrostu PKB w Polsce towarzyszyła
korzystna zmiana jego struktury. Od ostatniego kwartału ubiegłego roku dominującym
czynnikiem wzrostu gospodarczego jest popyt krajowy, głównie dzięki silnemu tempu
wzrostu inwestycji prywatnych i relatywnie wysokiemu tempu wzrostu spożycia prywatnego.
Wkład we wzrost PKB ze strony eksportu netto do I kw. br. pozostawał dodatni, jednak jego
poziom systematycznie się zmniejszał i w II kw. był już ujemny. Malejącej kontrybucji
eksportu netto towarzyszy przyspieszenie realnego tempa wzrostu eksportu. Wskazuje to,
że spadający udział we wzroście ze strony wymiany handlowej z zagranicą nie jest wynikiem
pogarszającej się konkurencyjności gospodarki polskiej, a związany jest z rosnącym wraz
z ożywieniem popytu krajowego importem.
Szacuje się, że w skali 2014 r. realny wzrost PKB w Polsce wyniesie 3,3%, a w przyszłym
roku przyspieszy do 3,4%. Przyspieszenie wzrostu gospodarczego w kraju, pomimo korekt
w dół spodziewanej skali ożywienia u głównych parterów handlowych Polski, związany jest
z tym, że nawet po korektach, w 2015 r. wzrost PKB w otoczeniu zewnętrznym Polski będzie
szybszy niż w 2014 r. Dodatkowym wsparciem popytu krajowego będą też zapowiedziane
przez Premiera działania związane m. in. ze zwiększeniem waloryzacji emerytur i rent oraz
kolejnym zwiększeniem pomocy państwa dla rodzin z dziećmi w ramach ulgi podatkowej.
Analiza podstawowych składników zagregowanego popytu
Prezentowany scenariusz wzrostu gospodarczego zakłada, że w latach 2014-2015
udział inwestycji publicznych w PKB wyniesie 3,7-3,8%, tj. o ok. 0,1 pkt. proc. poniżej udziału
zanotowanego w 2013 r. Pomimo tego niewielkiego spadku udziału, wkład we wzrost PKB
ze strony inwestycji publicznych będzie dodatni, na poziomie średnio 0,1 pkt. proc.
w porównaniu do minus 0,8 pkt. proc. średnio w latach 2012-2013. Silnym wsparciem popytu
inwestycyjnego w gospodarce polskiej będzie prognozowany wzrost inwestycji prywatnych.
Dynamiczna odbudowa nakładów brutto na środki trwałe sektora prywatnego
w I półroczu br. wskazuje, że w 2014 r. udział inwestycji prywatnych w PKB zwiększy się
6
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2772-uzasadnienie › Pobierz plik
- 2772-zalaczniki-do-ustawy › Pobierz plik
- 2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan › Pobierz plik
- 2772-uklad-zadaniowy › Pobierz plik
- 2772-strategia › Pobierz plik
- 2772-ustawa › Pobierz plik