Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uzasadnienie
Program jest średniookresowym dokumentem programowym w sektorze infrastruktury
dróg krajowych, który określa cele i priorytety inwestycyjne, wskazuje poziom i źródła
niezbędnego finansowania oraz listę zadań do realizacji. Źródłami finansowania Programu
są: Krajowy Fundusz Drogowy, z którego finansowane są zadania inwestycyjne, w tym
budowa, przebudowa oraz prace przygotowawcze po otwarciu tytułów inwestycyjnych, oraz
budżet państwa, z którego finansuje się zadania nieinwestycyjne, w tym prace
przygotowawcze, remonty, utrzymanie, zarządzanie i inwestycje kubaturowe. W wyniku
realizacji Programu przewiduje się, iż stopień realizacji docelowej sieci dróg szybkiego ruchu,
określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci
autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. nr 128 poz. 1334 z późn. zm.)., wyniesie na koniec
2015 r. 40,6%.
Całkowity koszt realizacji zadań w ramach Programu w latach 2011-2017 wynosi
132.719.809 tys. zł, natomiast wydatki budżetowe w 2015 r. zaplanowano w kwocie
2.933.370 tys. zł.
Jednostka
2015
Cel
Miernik
realizująca
plan
Poprawa dostępności
Generalna
Długość wybudowanych dróg
23,41
komunikacyjnej Polski
Dyrekcja Dróg ekspresowych i autostrad (w km)
i połączenie z głównymi
Krajowych
Długość przebudowanych dróg krajowych
34,544
korytarzami transportowymi
i Autostrad
(w km)
27. Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2015
„Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2015” realizowany będzie w 2015 r.
na poziomie działania w ramach Funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania
19.2.W Transport kolejowy, podzadania 19.2.1. Inwestycje w infrastrukturę kolejową, a także
w ramach Funkcji 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic, zadania
11.4. W Gotowość struktur administracyjno-gospodarczych kraju do obrony państwa,
podzadania 11.4.2.W Pozamilitarne przygotowania obronne (w zakresie linii o znaczeniu
obronnym).
Program został ustanowiony uchwałą Nr 196/2013 Rady Ministrów z dnia 5 listopada
2013 r. z późn. zm. Nadzór nad realizacją Programu przez spółkę PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. sprawuje Minister Infrastruktury i Rozwoju.
Celem Programu jest zwiększenie dostępności i poprawa jakości transportu kolejowego
przez zarządcę narodowej, publicznej infrastruktury kolejowej – PKP Polskie Linie Kolejowe
S.A, w taki sposób aby zaspokoić potrzeby przewoźników oraz pasażerów, nadawców
i odbiorców towarów przewożonych koleją. Program zakłada budowę nowej infrastruktury
kolejowej oraz modernizację i odtworzenie (rewitalizację) istniejącej. Uwzględnia też prace
przygotowawcze dla kolejnych inwestycji, w tym dla kolei dużych prędkości. Realizacja
Programu służyć będzie podniesieniu bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz wzrostowi
99
ilości odprawianych pasażerów, a także zwiększeniu wielkości masy towarowej przewożonej
koleją.
Całkowite koszty realizacji zadań Programu w latach 2013–2023 wynoszą
46.727.936 tys. zł, natomiast wydatki budżetowe w 2015 r. zaplanowano w kwocie
1.864.464 tys. zł.
Jednostka
2015
Cel
Miernik
realizująca
plan
Zwiększenie dostępności i
PKP Polskie
Długość przebudowanych linii kolejowych
poprawa jakości transportu
Linie Kolejowe
775,2
(w km toru)
kolejowego
S.A.
*
* *
Ponadto, w związku z przyjęciem przez Radę Ministrów tzw. masterplanów dla obszarów
dorzeczy Wisły i Odry, jako przejściowych dokumentów strategicznych umożliwiających
wypełnienie wymogów Ramowej Dyrektywy Wodnej i obejmujących inwestycje
planowane do realizacji w perspektywie do 2021 r., konieczne jest odstąpienie
od dotychczasowych dokumentów planistycznych. W związku z tym od 1 września 2014 r.
nie będzie realizowany „Program ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły”,
natomiast od 1 stycznia 2015 r. nie będzie realizowany „Program dla Odry-2006”.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2015 przewidziano środki na kontynuację w 2015 r.
zadań inwestycyjnych realizowanych dotychczas w ramach w/w programów.
100
Rozdział VII
Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej
i państwowe osoby prawne
1. Agencje wykonawcze
Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej
ustawy w celu realizacji zadań państwa. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan
finansowy sporządzony takż e w ujęciu kasowym tj. dochody i wydatki ujmowane są
w terminie ich zapłaty.
W ustawie budż etowej na rok 2015 zamieszczono plany finansowe następujących
agencji wykonawczych nadzorowanych przez:
Ministra Gospodarki
- Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
- Agencji Rezerw Materiałowych,
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyż szego
- Narodowego Centrum Badań i Rozwoju,
- Narodowego Centrum Nauki,
Ministra Obrony Narodowej
- Agencji Mienia Wojskowego,
- Wojskowej Agencji Mieszkaniowej,
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
- Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
- Agencji Rynku Rolnego,
- Agencji Nieruchomości Rolnych wraz z planem finansowym Zasobu Własności Rolnej
Skarbu Państwa,
- Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych.
W 2015 r. planuje się łączne przychody agencji wykonawczych na kwotę
11.563.008 tys. zł, w tym 6.053.373 tys. zł pochodzić będzie z dotacji budż etu państwa,
co stanowi 52,4% przychodów ogółem.
Planowane na 2015 r. przez agencje wykonawcze koszty ogółem wyniosą
9.585.564 tys. zł.
101
Wynik finansowy brutto agencji wykonawczych ogółem będzie dodatni i wyniesie
1.977.444 tys. zł.
Wśród wymienionych wyż ej agencji wykonawczych w trzech z nich dotacje z budż etu
państwa stanowią około 90,7% przychodów (Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa, Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju).
Najważ niejsze zadania agencji wykonawczych:
- Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości udziela pomocy finansowej kierowanej
do przedsiębiorców, podmiotów działających na rzecz rozwoju gospodarczego,
podmiotów działających na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, jednostek
samorządu terytorialnego. Agencja moż e udzielać pomocy w formie bezzwrotnego
wsparcia finansowego, poż yczek, finansowania kosztów usług świadczonych przez
usługodawców bezpłatnie lub za odpłatnością niż szą od ceny rynkowej. Zadaniem PARP
jest działanie na rzecz przedsiębiorców poprzez wspieranie:
1) rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw,
2) działalności innowacyjnej i badawczej przedsiębiorstw,
3) rozwoju regionalnego,
4) wzrostu eksportu,
5) rozwoju zasobów ludzkich.
- Plan finansowy Agencji Rezerw Materiałowych na 2015 r. sporządzony został w oparciu
o następujące założ enia:
1) odstąpienie od dokonywania zakupu rezerw strategicznych w ramach ich tworzenia,
2) utrzymywanie stanów rezerw strategicznych na poziomie, który powinien być
osiągnięty na koniec 2014 r.,
3) dokonywanie
wymiany/zamiany
wynikających
z
normatywnych
terminów
przechowywania rezerw strategicznych,
4) sprzedaż rezerw strategicznych w ramach likwidacji, zgodnie z decyzjami Ministra
Gospodarki.
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia
2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju jako agencja wykonawcza powołana
do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej
państwa. Ponadto NCBiR pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Programów
Operacyjnych.
Przychodami Centrum są przede wszystkim dotacje otrzymywane z budż etu państwa
na realizację zadań (w tym na projekty finansowane z udziałem środków UE) oraz
102
na pokrycie bież ących kosztów i dofinansowania inwestycji związanych z zarządzaniem
zadaniami. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju moż e pozyskiwać przychody
z
innych
źródeł,
m.in.
z komercjalizacji
wyników
prowadzonych
badań,
międzynarodowych programów badawczych.
Przychody Centrum zaplanowano w wysokości 2.009.854 tys. zł. Podstawowym źródłem
przychodów będą dotacje otrzymywane z budż etu państwa 1.718.564 tys. zł. Planowane
na 2015 r. koszty NCBiR zostały określone na kwotę 2.009.854 tys. zł, z czego
na finansowanie zadań przewidziano 1.887.176 tys. zł. Środki te przeznaczone zostaną
przede wszystkim na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac
rozwojowych oraz na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz
obronności i bezpieczeństwa państwa.
- Narodowe Centrum Nauki działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.
o Narodowym Centrum Nauki jako agencja wykonawcza powołana do wspierania
działalności naukowej w zakresie badań podstawowych.
Przychodami Centrum są dotacje otrzymywane z budż etu państwa na realizację zadań
oraz na pokrycie bież ących kosztów i dofinansowania inwestycji związanych
z zarządzaniem zadaniami. Ponadto Narodowe Centrum Nauki moż e uzyskiwać
przychody z innych źródeł, w tym środki przekazane przez krajowe i zagraniczne
podmioty finansujące programy badawcze.
Przychody Centrum zaplanowano w wysokości 914.549 tys. zł. Źródłem przychodów
będą przede wszystkim dotacje otrzymywane z budż etu państwa w kwocie
911.469 tys. zł. Planowane na 2015 r. koszty NCN zostały określone na kwotę
914.549 tys. zł, z tego na realizację zadań badawczych 871.202 tys. zł.
- w Agencji Mienia Wojskowego: gospodarowanie mieniem w odniesieniu do którego
wykonuje ona prawo własności i inne prawa rzeczowe na rzecz Skarbu Państwa,
w stosunku do mienia:
1) Skarbu Państwa będącego w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych
podległych Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych, a takż e innego mienia będącego
we władaniu tych jednostek nie wykorzystywanego do realizacji ich zadań,
2) pozostałego po likwidacji państwowych osób prawnych, dla których organem
założ ycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej lub minister
właściwy do spraw wewnętrznych,
103
dróg krajowych, który określa cele i priorytety inwestycyjne, wskazuje poziom i źródła
niezbędnego finansowania oraz listę zadań do realizacji. Źródłami finansowania Programu
są: Krajowy Fundusz Drogowy, z którego finansowane są zadania inwestycyjne, w tym
budowa, przebudowa oraz prace przygotowawcze po otwarciu tytułów inwestycyjnych, oraz
budżet państwa, z którego finansuje się zadania nieinwestycyjne, w tym prace
przygotowawcze, remonty, utrzymanie, zarządzanie i inwestycje kubaturowe. W wyniku
realizacji Programu przewiduje się, iż stopień realizacji docelowej sieci dróg szybkiego ruchu,
określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci
autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. nr 128 poz. 1334 z późn. zm.)., wyniesie na koniec
2015 r. 40,6%.
Całkowity koszt realizacji zadań w ramach Programu w latach 2011-2017 wynosi
132.719.809 tys. zł, natomiast wydatki budżetowe w 2015 r. zaplanowano w kwocie
2.933.370 tys. zł.
Jednostka
2015
Cel
Miernik
realizująca
plan
Poprawa dostępności
Generalna
Długość wybudowanych dróg
23,41
komunikacyjnej Polski
Dyrekcja Dróg ekspresowych i autostrad (w km)
i połączenie z głównymi
Krajowych
Długość przebudowanych dróg krajowych
34,544
korytarzami transportowymi
i Autostrad
(w km)
27. Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2015
„Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2015” realizowany będzie w 2015 r.
na poziomie działania w ramach Funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania
19.2.W Transport kolejowy, podzadania 19.2.1. Inwestycje w infrastrukturę kolejową, a także
w ramach Funkcji 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic, zadania
11.4. W Gotowość struktur administracyjno-gospodarczych kraju do obrony państwa,
podzadania 11.4.2.W Pozamilitarne przygotowania obronne (w zakresie linii o znaczeniu
obronnym).
Program został ustanowiony uchwałą Nr 196/2013 Rady Ministrów z dnia 5 listopada
2013 r. z późn. zm. Nadzór nad realizacją Programu przez spółkę PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. sprawuje Minister Infrastruktury i Rozwoju.
Celem Programu jest zwiększenie dostępności i poprawa jakości transportu kolejowego
przez zarządcę narodowej, publicznej infrastruktury kolejowej – PKP Polskie Linie Kolejowe
S.A, w taki sposób aby zaspokoić potrzeby przewoźników oraz pasażerów, nadawców
i odbiorców towarów przewożonych koleją. Program zakłada budowę nowej infrastruktury
kolejowej oraz modernizację i odtworzenie (rewitalizację) istniejącej. Uwzględnia też prace
przygotowawcze dla kolejnych inwestycji, w tym dla kolei dużych prędkości. Realizacja
Programu służyć będzie podniesieniu bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz wzrostowi
99
ilości odprawianych pasażerów, a także zwiększeniu wielkości masy towarowej przewożonej
koleją.
Całkowite koszty realizacji zadań Programu w latach 2013–2023 wynoszą
46.727.936 tys. zł, natomiast wydatki budżetowe w 2015 r. zaplanowano w kwocie
1.864.464 tys. zł.
Jednostka
2015
Cel
Miernik
realizująca
plan
Zwiększenie dostępności i
PKP Polskie
Długość przebudowanych linii kolejowych
poprawa jakości transportu
Linie Kolejowe
775,2
(w km toru)
kolejowego
S.A.
*
* *
Ponadto, w związku z przyjęciem przez Radę Ministrów tzw. masterplanów dla obszarów
dorzeczy Wisły i Odry, jako przejściowych dokumentów strategicznych umożliwiających
wypełnienie wymogów Ramowej Dyrektywy Wodnej i obejmujących inwestycje
planowane do realizacji w perspektywie do 2021 r., konieczne jest odstąpienie
od dotychczasowych dokumentów planistycznych. W związku z tym od 1 września 2014 r.
nie będzie realizowany „Program ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły”,
natomiast od 1 stycznia 2015 r. nie będzie realizowany „Program dla Odry-2006”.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2015 przewidziano środki na kontynuację w 2015 r.
zadań inwestycyjnych realizowanych dotychczas w ramach w/w programów.
100
Rozdział VII
Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej
i państwowe osoby prawne
1. Agencje wykonawcze
Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej
ustawy w celu realizacji zadań państwa. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan
finansowy sporządzony takż e w ujęciu kasowym tj. dochody i wydatki ujmowane są
w terminie ich zapłaty.
W ustawie budż etowej na rok 2015 zamieszczono plany finansowe następujących
agencji wykonawczych nadzorowanych przez:
Ministra Gospodarki
- Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
- Agencji Rezerw Materiałowych,
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyż szego
- Narodowego Centrum Badań i Rozwoju,
- Narodowego Centrum Nauki,
Ministra Obrony Narodowej
- Agencji Mienia Wojskowego,
- Wojskowej Agencji Mieszkaniowej,
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
- Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
- Agencji Rynku Rolnego,
- Agencji Nieruchomości Rolnych wraz z planem finansowym Zasobu Własności Rolnej
Skarbu Państwa,
- Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych.
W 2015 r. planuje się łączne przychody agencji wykonawczych na kwotę
11.563.008 tys. zł, w tym 6.053.373 tys. zł pochodzić będzie z dotacji budż etu państwa,
co stanowi 52,4% przychodów ogółem.
Planowane na 2015 r. przez agencje wykonawcze koszty ogółem wyniosą
9.585.564 tys. zł.
101
Wynik finansowy brutto agencji wykonawczych ogółem będzie dodatni i wyniesie
1.977.444 tys. zł.
Wśród wymienionych wyż ej agencji wykonawczych w trzech z nich dotacje z budż etu
państwa stanowią około 90,7% przychodów (Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa, Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju).
Najważ niejsze zadania agencji wykonawczych:
- Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości udziela pomocy finansowej kierowanej
do przedsiębiorców, podmiotów działających na rzecz rozwoju gospodarczego,
podmiotów działających na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, jednostek
samorządu terytorialnego. Agencja moż e udzielać pomocy w formie bezzwrotnego
wsparcia finansowego, poż yczek, finansowania kosztów usług świadczonych przez
usługodawców bezpłatnie lub za odpłatnością niż szą od ceny rynkowej. Zadaniem PARP
jest działanie na rzecz przedsiębiorców poprzez wspieranie:
1) rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw,
2) działalności innowacyjnej i badawczej przedsiębiorstw,
3) rozwoju regionalnego,
4) wzrostu eksportu,
5) rozwoju zasobów ludzkich.
- Plan finansowy Agencji Rezerw Materiałowych na 2015 r. sporządzony został w oparciu
o następujące założ enia:
1) odstąpienie od dokonywania zakupu rezerw strategicznych w ramach ich tworzenia,
2) utrzymywanie stanów rezerw strategicznych na poziomie, który powinien być
osiągnięty na koniec 2014 r.,
3) dokonywanie
wymiany/zamiany
wynikających
z
normatywnych
terminów
przechowywania rezerw strategicznych,
4) sprzedaż rezerw strategicznych w ramach likwidacji, zgodnie z decyzjami Ministra
Gospodarki.
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia
2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju jako agencja wykonawcza powołana
do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej
państwa. Ponadto NCBiR pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Programów
Operacyjnych.
Przychodami Centrum są przede wszystkim dotacje otrzymywane z budż etu państwa
na realizację zadań (w tym na projekty finansowane z udziałem środków UE) oraz
102
na pokrycie bież ących kosztów i dofinansowania inwestycji związanych z zarządzaniem
zadaniami. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju moż e pozyskiwać przychody
z
innych
źródeł,
m.in.
z komercjalizacji
wyników
prowadzonych
badań,
międzynarodowych programów badawczych.
Przychody Centrum zaplanowano w wysokości 2.009.854 tys. zł. Podstawowym źródłem
przychodów będą dotacje otrzymywane z budż etu państwa 1.718.564 tys. zł. Planowane
na 2015 r. koszty NCBiR zostały określone na kwotę 2.009.854 tys. zł, z czego
na finansowanie zadań przewidziano 1.887.176 tys. zł. Środki te przeznaczone zostaną
przede wszystkim na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac
rozwojowych oraz na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz
obronności i bezpieczeństwa państwa.
- Narodowe Centrum Nauki działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.
o Narodowym Centrum Nauki jako agencja wykonawcza powołana do wspierania
działalności naukowej w zakresie badań podstawowych.
Przychodami Centrum są dotacje otrzymywane z budż etu państwa na realizację zadań
oraz na pokrycie bież ących kosztów i dofinansowania inwestycji związanych
z zarządzaniem zadaniami. Ponadto Narodowe Centrum Nauki moż e uzyskiwać
przychody z innych źródeł, w tym środki przekazane przez krajowe i zagraniczne
podmioty finansujące programy badawcze.
Przychody Centrum zaplanowano w wysokości 914.549 tys. zł. Źródłem przychodów
będą przede wszystkim dotacje otrzymywane z budż etu państwa w kwocie
911.469 tys. zł. Planowane na 2015 r. koszty NCN zostały określone na kwotę
914.549 tys. zł, z tego na realizację zadań badawczych 871.202 tys. zł.
- w Agencji Mienia Wojskowego: gospodarowanie mieniem w odniesieniu do którego
wykonuje ona prawo własności i inne prawa rzeczowe na rzecz Skarbu Państwa,
w stosunku do mienia:
1) Skarbu Państwa będącego w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych
podległych Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych, a takż e innego mienia będącego
we władaniu tych jednostek nie wykorzystywanego do realizacji ich zadań,
2) pozostałego po likwidacji państwowych osób prawnych, dla których organem
założ ycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej lub minister
właściwy do spraw wewnętrznych,
103
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2772-uzasadnienie › Pobierz plik
- 2772-zalaczniki-do-ustawy › Pobierz plik
- 2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan › Pobierz plik
- 2772-uklad-zadaniowy › Pobierz plik
- 2772-strategia › Pobierz plik
- 2772-ustawa › Pobierz plik