Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uzasadnienie
Art. 7 – jest wykonaniem postanowienia art. 5a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.
o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych (Dz. U. z 2001 r.
Nr 59, poz. 609, z późn. zm.), zobowiązującego do określenia w ustawie budżetowej
wysokości limitu, którego nie mogą przekroczyć łączne zobowiązania KUKE S.A. z tytułu
gwarantowanych
przez
Skarb
Państwa
ubezpieczeń
eksportowych
i
gwarancji
ubezpieczeniowych. Limit na rok 2015 został ustalony w wysokości umożliwiającej przyjęcie
do ubezpieczenia lub objęcia gwarancjami przez KUKE S.A. kolejnych projektów
eksportowych, w tym w ramach programu rządowego „Finansowe Wspieranie Eksportu”.
Art. 8 – upoważnia Ministra Finansów do:
1. dokonywania ze środków budżetu państwa wypłat z tytułu kredytów i pożyczek
udzielanych na podstawie umów międzynarodowych rządom innych państw. Przepis
ten ma na celu zwiększenie skuteczności instrumentów finansowych, które mogą być
stosowane na podstawie zawieranych umów międzynarodowych i które mają na celu
stymulowanie wzrostu polskiego eksportu. Umożliwi to elastyczne reagowanie
na oczekiwania w relacjach międzynarodowych wobec Polski związane zarówno
z realizacją
bieżącej
polityki
finansowej
jak
i
średniookresowych
oraz
długookresowych celów wsparcia i rozwoju.
Zaplanowana na rok 2015 kwota dotyczy kontynuacji wypłat dla polskich eksporterów
w ramach zawartych umów kredytowych z Angolą, Wietnamem i Etiopią, wypłat dla
polskich eksporterów w ramach zawartej umowy kredytowej z Mołdawią oraz
planowanych do udzielenia nowych kredytów, w tym między innymi dla Kirgistanu,
Wietnamu i Etiopii.
Możliwość udzielania kredytów z budżetu państwa wynika z art. 115 ustawy
o finansach publicznych.
2. udzielania ze środków budżetu państwa pożyczek:
a) dla Banku Gospodarstwa Krajowego na zwiększenie funduszy uzupełniających
Banku. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może udzielić BGK
pożyczki ze środków budżetu państwa na zwiększenie funduszy podstawowych
lub uzupełniających Banku na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 14 marca
2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. z 2014 r. poz. 510 i 1146), przy
zachowaniu wymogów określonych w art. 127 ust. 2 pkt 2 lit. d lub ust. 3 pkt 2 lit.
b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1376,
z późn. zm.).
Aktualna sytuacja finansowa Banku Gospodarstwa Krajowego nie budzi
zastrzeżeń, co ma swoje odzwierciedlenie w wysokiej ocenie ratingowej, jak
i okresowych wynikach finansowych. Tym niemniej właściwe jest podkreślenie roli
i zadań Banku Gospodarstwa Krajowego jako banku państwowego. W ramach
swojej działalności obsługuje on liczne programy rządowe, jak i fundusze celowe,
193
i może być on zobowiązany do wykonywania innych zadań o charakterze
publicznym jako zadań zleconych Rządu. Szczególną rolę w działalności Banku
Gospodarstwa Krajowego odgrywa uruchomiony w ostatnim kwartale 2012 r.
i kontynuowany Program „Inwestycje Polskie”, mający na celu wspieranie
przedsięwzięć rozwojowych, w oparciu o długoterminowe finansowanie inwestycji
mających znaczenie dla gospodarki narodowej oraz strategicznych interesów
Państwa. Funkcjonowanie mechanizmu ostrożnościowego, pozwalającego
na zwiększenie funduszy Banku, stanowić będzie dodatkowe zabezpieczenie
realizacji Programu. W kontekście ewentualnych zawirowań na rynkach
finansowych lub problemów poszczególnych instytucji należy także uwzględnić
rolę Banku Gospodarstwa Krajowego jako instytucji wspierającej sieć
bezpieczeństwa (safety net).
Proponowane kwoty mają charakter ostrożnościowy i stanowią awaryjną
możliwość wsparcia finansowego Banku Gospodarstwa Krajowego w celu
umożliwienia realizacji ww. zadań;
b) dla Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Przepis art. 15 pkt 6a ustawy z dnia
14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 84,
poz. 711, z późn. zm.) wskazuje, że źródłami finansowania Funduszu mogą być
również udzielone pożyczki ze środków budżetu państwa. Aktualna sytuacja
sektora bankowego jest stabilna i nie wskazuje na konieczność ponoszenia
ewentualnych wypłat. Niemniej w związku w wejściem w życie ustawy z dnia 19
kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-
kredytowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 613), która wprowadziła
zmiany także w ustawie o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, istotnie
rozszerzono katalog zadań Funduszu w obszarze gwarancyjnym i pomocowym.
Na podstawie dokonanych nowelizacji wprowadzono przepisy, które dotyczą
w szczególności:
− tworzenia i funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania
środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach w kasach lub
należnych z tytułu wierzytelności,
− procesów restrukturyzacyjnych w kasach (zasady przejęcia, likwidacji
i upadłości kas) oraz udziału Bankowego Funduszu Gwarancyjnego
w działaniach związanych z realizacją tych procesów,
− postępowania naprawczego i zarządu komisarycznego w kasach
i w Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej,
co uzasadnia również, w kontekście nałożenia na Bankowy Fundusz
Gwarancyjny nowych zadań, zapewnienie mechanizmów służących zwiększeniu
zasobów Funduszu na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej lub nagłych,
194
nieprzewidzianych
obciążeń
po
stronie
Funduszu
mogących
wynikać
z realizowanych funkcji ustawowych;
c) dla jednostek samorządu terytorialnego w ramach postępowania naprawczego
lub ostrożnościowego. Udzielanie ww. pożyczek – zgodnie z treścią delegacji
zawartej w art. 115 w związku z art. 224 ustawy o finansach publicznych –
stanowi istotny element polityki Rządu ukierunkowany na restrukturyzację
zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego;
d) dla Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. – zgodnie z art. 5a
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Państwa
ubezpieczeniach eksportowych, ustawa budżetowa określa kwotę, do wysokości
której mogą być udzielone pożyczki dla KUKE S.A. na wypłatę odszkodowań
z tytułu gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeń eksportowych
i gwarancji ubezpieczeniowych. Wysokość pożyczek z budżetu państwa dla
KUKE S.A. została oszacowana w oparciu o bieżące prognozy dotyczące wypłat
odszkodowań oraz stanu środków na wyodrębnionym rachunku bankowym
„Interes Narodowy” służącym do prowadzenia rozliczeń finansowych w zakresie
ubezpieczeń eksportowych gwarantowanych przez Skarb Państwa;
e) dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na wypłatę świadczeń gwarantowanych
przez państwo – zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.)
określono wysokość nieoprocentowanej pożyczki dla Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych przeznaczonej na uzupełnienie środków na pełne i terminowe
wypłaty świadczeń gwarantowanych przez państwo;
f) dla Funduszu Zapasów Agencyjnych. Podstawę do umieszczenia w projekcie
ustawy budżetowej na rok 2015 zapisów umożliwiających Ministrowi Finansów
udzielenie pożyczki dla Agencji Rezerw Materiałowych stanowi art. 14 ustawy
z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów
naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach
zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 900).
Środki ww. pożyczki zostaną przekazane na sfinansowanie zadań państwowego
funduszu celowego pn. Fundusz Zapasów Agencyjnych, o których mowa w art.
28c pkt 2, 4 i 10 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej,
produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach
zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1190, z 2013 r. poz. 984 oraz z 2014 r. poz. 900).
Dysponentem Funduszu Zapasów Agencyjnych jest Prezes Agencji Rezerw
195
Materiałowych. Pożyczka zostanie zwrócona ze środków Funduszu do końca
2015 r., zgodnie z przepisem art. 28f ww. ustawy;
g) w celu umożliwienia dokończenia realizacji programów finansowanych z udziałem
środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a ustawy o finansach
publicznych, tj. w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna. Zgodnie
z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r.
ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności
i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 oraz rozporządzeniem (WE)
nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającym rozporządzenie
(WE) nr 1783/1999, ostatnia transza 5% refundacji z budżetu Unii Europejskiej
na te programy wpłynie do budżetu państwa dopiero po zamknięciu
poszczególnych programów, co będzie miało miejsce w perspektywie kilku lat.
Udzielenie z budżetu państwa pożyczki na ostatnie 5% końcowego etapu
wdrażania EWT – zgodnie z art. 115 ustawy o finansach publicznych oraz
przepisami projektowanej ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku
z realizacją ustawy budżetowej – umożliwi ukończenie realizacji tych programów,
natomiast środki te zostaną zrefundowane z budżetu UE do budżetu państwa
po zamknięciu programów.
Art. 9 – stanowi realizację postanowień art. 9 ust. 1 oraz art. 10 ustawy z dnia 23 grudnia
1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 431, z późn. zm.).
Zgodnie z postanowieniami art. 9 ust. 1 tej ustawy w ustawie budżetowej ustala się:
− kwoty wynagrodzeń dla osób objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami
wynagrodzeń,
− kwoty bazowe, które stanowią podstawę naliczania wynagrodzeń dla osób objętych
mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. a, c i d,
− średnioroczne wskaźniki wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.
Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r.
poz. 191 i 1198) średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalane jest na podstawie kwoty
bazowej określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2015 – zgodnie z postanowieniem art. 10 ustawy
o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych
ustaw – tworzy się:
− rezerwę płacową na zmiany organizacyjne i nowe zadania, która jest przeznaczona tylko
dla państwowych jednostek budżetowych i dotyczy wynagrodzeń przewidzianych
196
do uruchomienia w roku 2015, w szczególności w związku z ewentualną realizacją
nowych zadań, zwiększeniem zakresu realizowanych zadań lub powołaniem nowych
jednostek organizacyjnych w trakcie roku 2015; rezerwa ta jest tworzona na zadania,
których nie można uwzględnić w ustawie budżetowej;
− rezerwę na zwiększenie wynagrodzeń, w tym wypłaty wynagrodzeń dla osób odwołanych
z kierowniczych stanowisk państwowych, a także nagród jubileuszowych, odpraw
emerytalnych i odpraw w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy
oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy dla osób zajmujących
kierownicze stanowiska państwowe, dla pracowników jednostek organizacyjnych
stanowiących wyodrębnioną część budżetową, w których średnioroczne zatrudnienie
w roku poprzednim nie przekracza 50 osób; jednorazowe wypłaty na rzecz osób
zajmujących kierownicze stanowiska państwowe nie zależą od polityki kadrowej danej
jednostki, stąd też istnieje potrzeba utworzenia tej rezerwy; natomiast w jednostkach,
w których średnioroczne zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza 50 osób, trudno
jest
wygospodarować
środki
na
jednorazowe
wypłaty,
które
są
zmienne
w poszczególnych latach.
Art. 10 – określa zestawienie zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań
zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, zawarte w załączniku
nr 7 zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 5 ustawy o finansach publicznych.
Art. 11 – powołuje zamieszczony w załączniku nr 8 – stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. a
ustawy o finansach publicznych – wykaz jednostek otrzymujących dotacje podmiotowe
i celowe oraz kwoty tych dotacji.
Art. 12 – wypełnia dyspozycję art. 122 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, zgodnie
z którym zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych zostały określone
w załączniku nr 9.
Art. 13 – stanowi o zamieszczeniu w załączniku nr 10 zestawienia programów wieloletnich
w układzie zadaniowym, zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych,
zawierającego, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, nazwę programu i podstawę prawną jego
utworzenia, jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą jego wykonanie,
cel programu, zadania programu, okres realizacji programu, łączne nakłady, w tym z budżetu
państwa, na realizację programu, wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w kolejnych
latach na realizację programu oraz mierniki określające stopień realizacji celu.
Art. 14 – określa kwotę bazową dla zawodowych kuratorów sądowych – zgodnie z art. 14
ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 795).
Art. 15 – wynika z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r.,
Nr 287, poz. 1687, z późn. zm.), który stanowi, że etaty Policji określa ustawa budżetowa.
197
o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych (Dz. U. z 2001 r.
Nr 59, poz. 609, z późn. zm.), zobowiązującego do określenia w ustawie budżetowej
wysokości limitu, którego nie mogą przekroczyć łączne zobowiązania KUKE S.A. z tytułu
gwarantowanych
przez
Skarb
Państwa
ubezpieczeń
eksportowych
i
gwarancji
ubezpieczeniowych. Limit na rok 2015 został ustalony w wysokości umożliwiającej przyjęcie
do ubezpieczenia lub objęcia gwarancjami przez KUKE S.A. kolejnych projektów
eksportowych, w tym w ramach programu rządowego „Finansowe Wspieranie Eksportu”.
Art. 8 – upoważnia Ministra Finansów do:
1. dokonywania ze środków budżetu państwa wypłat z tytułu kredytów i pożyczek
udzielanych na podstawie umów międzynarodowych rządom innych państw. Przepis
ten ma na celu zwiększenie skuteczności instrumentów finansowych, które mogą być
stosowane na podstawie zawieranych umów międzynarodowych i które mają na celu
stymulowanie wzrostu polskiego eksportu. Umożliwi to elastyczne reagowanie
na oczekiwania w relacjach międzynarodowych wobec Polski związane zarówno
z realizacją
bieżącej
polityki
finansowej
jak
i
średniookresowych
oraz
długookresowych celów wsparcia i rozwoju.
Zaplanowana na rok 2015 kwota dotyczy kontynuacji wypłat dla polskich eksporterów
w ramach zawartych umów kredytowych z Angolą, Wietnamem i Etiopią, wypłat dla
polskich eksporterów w ramach zawartej umowy kredytowej z Mołdawią oraz
planowanych do udzielenia nowych kredytów, w tym między innymi dla Kirgistanu,
Wietnamu i Etiopii.
Możliwość udzielania kredytów z budżetu państwa wynika z art. 115 ustawy
o finansach publicznych.
2. udzielania ze środków budżetu państwa pożyczek:
a) dla Banku Gospodarstwa Krajowego na zwiększenie funduszy uzupełniających
Banku. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może udzielić BGK
pożyczki ze środków budżetu państwa na zwiększenie funduszy podstawowych
lub uzupełniających Banku na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 14 marca
2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. z 2014 r. poz. 510 i 1146), przy
zachowaniu wymogów określonych w art. 127 ust. 2 pkt 2 lit. d lub ust. 3 pkt 2 lit.
b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1376,
z późn. zm.).
Aktualna sytuacja finansowa Banku Gospodarstwa Krajowego nie budzi
zastrzeżeń, co ma swoje odzwierciedlenie w wysokiej ocenie ratingowej, jak
i okresowych wynikach finansowych. Tym niemniej właściwe jest podkreślenie roli
i zadań Banku Gospodarstwa Krajowego jako banku państwowego. W ramach
swojej działalności obsługuje on liczne programy rządowe, jak i fundusze celowe,
193
i może być on zobowiązany do wykonywania innych zadań o charakterze
publicznym jako zadań zleconych Rządu. Szczególną rolę w działalności Banku
Gospodarstwa Krajowego odgrywa uruchomiony w ostatnim kwartale 2012 r.
i kontynuowany Program „Inwestycje Polskie”, mający na celu wspieranie
przedsięwzięć rozwojowych, w oparciu o długoterminowe finansowanie inwestycji
mających znaczenie dla gospodarki narodowej oraz strategicznych interesów
Państwa. Funkcjonowanie mechanizmu ostrożnościowego, pozwalającego
na zwiększenie funduszy Banku, stanowić będzie dodatkowe zabezpieczenie
realizacji Programu. W kontekście ewentualnych zawirowań na rynkach
finansowych lub problemów poszczególnych instytucji należy także uwzględnić
rolę Banku Gospodarstwa Krajowego jako instytucji wspierającej sieć
bezpieczeństwa (safety net).
Proponowane kwoty mają charakter ostrożnościowy i stanowią awaryjną
możliwość wsparcia finansowego Banku Gospodarstwa Krajowego w celu
umożliwienia realizacji ww. zadań;
b) dla Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Przepis art. 15 pkt 6a ustawy z dnia
14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 84,
poz. 711, z późn. zm.) wskazuje, że źródłami finansowania Funduszu mogą być
również udzielone pożyczki ze środków budżetu państwa. Aktualna sytuacja
sektora bankowego jest stabilna i nie wskazuje na konieczność ponoszenia
ewentualnych wypłat. Niemniej w związku w wejściem w życie ustawy z dnia 19
kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-
kredytowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 613), która wprowadziła
zmiany także w ustawie o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, istotnie
rozszerzono katalog zadań Funduszu w obszarze gwarancyjnym i pomocowym.
Na podstawie dokonanych nowelizacji wprowadzono przepisy, które dotyczą
w szczególności:
− tworzenia i funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania
środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach w kasach lub
należnych z tytułu wierzytelności,
− procesów restrukturyzacyjnych w kasach (zasady przejęcia, likwidacji
i upadłości kas) oraz udziału Bankowego Funduszu Gwarancyjnego
w działaniach związanych z realizacją tych procesów,
− postępowania naprawczego i zarządu komisarycznego w kasach
i w Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej,
co uzasadnia również, w kontekście nałożenia na Bankowy Fundusz
Gwarancyjny nowych zadań, zapewnienie mechanizmów służących zwiększeniu
zasobów Funduszu na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej lub nagłych,
194
nieprzewidzianych
obciążeń
po
stronie
Funduszu
mogących
wynikać
z realizowanych funkcji ustawowych;
c) dla jednostek samorządu terytorialnego w ramach postępowania naprawczego
lub ostrożnościowego. Udzielanie ww. pożyczek – zgodnie z treścią delegacji
zawartej w art. 115 w związku z art. 224 ustawy o finansach publicznych –
stanowi istotny element polityki Rządu ukierunkowany na restrukturyzację
zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego;
d) dla Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. – zgodnie z art. 5a
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Państwa
ubezpieczeniach eksportowych, ustawa budżetowa określa kwotę, do wysokości
której mogą być udzielone pożyczki dla KUKE S.A. na wypłatę odszkodowań
z tytułu gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeń eksportowych
i gwarancji ubezpieczeniowych. Wysokość pożyczek z budżetu państwa dla
KUKE S.A. została oszacowana w oparciu o bieżące prognozy dotyczące wypłat
odszkodowań oraz stanu środków na wyodrębnionym rachunku bankowym
„Interes Narodowy” służącym do prowadzenia rozliczeń finansowych w zakresie
ubezpieczeń eksportowych gwarantowanych przez Skarb Państwa;
e) dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na wypłatę świadczeń gwarantowanych
przez państwo – zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.)
określono wysokość nieoprocentowanej pożyczki dla Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych przeznaczonej na uzupełnienie środków na pełne i terminowe
wypłaty świadczeń gwarantowanych przez państwo;
f) dla Funduszu Zapasów Agencyjnych. Podstawę do umieszczenia w projekcie
ustawy budżetowej na rok 2015 zapisów umożliwiających Ministrowi Finansów
udzielenie pożyczki dla Agencji Rezerw Materiałowych stanowi art. 14 ustawy
z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów
naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach
zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 900).
Środki ww. pożyczki zostaną przekazane na sfinansowanie zadań państwowego
funduszu celowego pn. Fundusz Zapasów Agencyjnych, o których mowa w art.
28c pkt 2, 4 i 10 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej,
produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach
zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1190, z 2013 r. poz. 984 oraz z 2014 r. poz. 900).
Dysponentem Funduszu Zapasów Agencyjnych jest Prezes Agencji Rezerw
195
Materiałowych. Pożyczka zostanie zwrócona ze środków Funduszu do końca
2015 r., zgodnie z przepisem art. 28f ww. ustawy;
g) w celu umożliwienia dokończenia realizacji programów finansowanych z udziałem
środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a ustawy o finansach
publicznych, tj. w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna. Zgodnie
z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r.
ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności
i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 oraz rozporządzeniem (WE)
nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającym rozporządzenie
(WE) nr 1783/1999, ostatnia transza 5% refundacji z budżetu Unii Europejskiej
na te programy wpłynie do budżetu państwa dopiero po zamknięciu
poszczególnych programów, co będzie miało miejsce w perspektywie kilku lat.
Udzielenie z budżetu państwa pożyczki na ostatnie 5% końcowego etapu
wdrażania EWT – zgodnie z art. 115 ustawy o finansach publicznych oraz
przepisami projektowanej ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku
z realizacją ustawy budżetowej – umożliwi ukończenie realizacji tych programów,
natomiast środki te zostaną zrefundowane z budżetu UE do budżetu państwa
po zamknięciu programów.
Art. 9 – stanowi realizację postanowień art. 9 ust. 1 oraz art. 10 ustawy z dnia 23 grudnia
1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 431, z późn. zm.).
Zgodnie z postanowieniami art. 9 ust. 1 tej ustawy w ustawie budżetowej ustala się:
− kwoty wynagrodzeń dla osób objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami
wynagrodzeń,
− kwoty bazowe, które stanowią podstawę naliczania wynagrodzeń dla osób objętych
mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. a, c i d,
− średnioroczne wskaźniki wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.
Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r.
poz. 191 i 1198) średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalane jest na podstawie kwoty
bazowej określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2015 – zgodnie z postanowieniem art. 10 ustawy
o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych
ustaw – tworzy się:
− rezerwę płacową na zmiany organizacyjne i nowe zadania, która jest przeznaczona tylko
dla państwowych jednostek budżetowych i dotyczy wynagrodzeń przewidzianych
196
do uruchomienia w roku 2015, w szczególności w związku z ewentualną realizacją
nowych zadań, zwiększeniem zakresu realizowanych zadań lub powołaniem nowych
jednostek organizacyjnych w trakcie roku 2015; rezerwa ta jest tworzona na zadania,
których nie można uwzględnić w ustawie budżetowej;
− rezerwę na zwiększenie wynagrodzeń, w tym wypłaty wynagrodzeń dla osób odwołanych
z kierowniczych stanowisk państwowych, a także nagród jubileuszowych, odpraw
emerytalnych i odpraw w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy
oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy dla osób zajmujących
kierownicze stanowiska państwowe, dla pracowników jednostek organizacyjnych
stanowiących wyodrębnioną część budżetową, w których średnioroczne zatrudnienie
w roku poprzednim nie przekracza 50 osób; jednorazowe wypłaty na rzecz osób
zajmujących kierownicze stanowiska państwowe nie zależą od polityki kadrowej danej
jednostki, stąd też istnieje potrzeba utworzenia tej rezerwy; natomiast w jednostkach,
w których średnioroczne zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza 50 osób, trudno
jest
wygospodarować
środki
na
jednorazowe
wypłaty,
które
są
zmienne
w poszczególnych latach.
Art. 10 – określa zestawienie zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań
zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, zawarte w załączniku
nr 7 zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 5 ustawy o finansach publicznych.
Art. 11 – powołuje zamieszczony w załączniku nr 8 – stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. a
ustawy o finansach publicznych – wykaz jednostek otrzymujących dotacje podmiotowe
i celowe oraz kwoty tych dotacji.
Art. 12 – wypełnia dyspozycję art. 122 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, zgodnie
z którym zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych zostały określone
w załączniku nr 9.
Art. 13 – stanowi o zamieszczeniu w załączniku nr 10 zestawienia programów wieloletnich
w układzie zadaniowym, zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych,
zawierającego, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, nazwę programu i podstawę prawną jego
utworzenia, jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą jego wykonanie,
cel programu, zadania programu, okres realizacji programu, łączne nakłady, w tym z budżetu
państwa, na realizację programu, wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w kolejnych
latach na realizację programu oraz mierniki określające stopień realizacji celu.
Art. 14 – określa kwotę bazową dla zawodowych kuratorów sądowych – zgodnie z art. 14
ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 795).
Art. 15 – wynika z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r.,
Nr 287, poz. 1687, z późn. zm.), który stanowi, że etaty Policji określa ustawa budżetowa.
197
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik
-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik
-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik
-
2772-strategia
› Pobierz plik
-
2772-ustawa
› Pobierz plik