Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uzasadnienie
Na tej podstawie, w art. 15 projektu ustawy budżetowej na rok 2015 etaty Policji zostały
ustalone w liczbie 102.370, w tym 102.309 etatów w jednostkach organizacyjnych Policji.
Art. 16 – określa kwotę ogólnej rezerwy budżetowej, która – zgodnie z art. 140 ust. 1 ustawy
o finansach publicznych – może być tworzona w wysokości do 0,2% wydatków budżetu.
Art. 17 – określa limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy
i środki finansowe na wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej –
zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).
Art. 18 – określa prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług
konsumpcyjnych. Wskaźnik ten jest powszechnie wykorzystywany w planowaniu wydatków
i dochodów oraz indeksowaniu różnego typu opłat. Stosujące go podmioty powinny mieć
możliwość powołania się na oficjalne źródło, jakim jest przepis ustawy budżetowej.
Przykładowo, na prognozowany w ustawie budżetowej wskaźnik cen towarów i usług
konsumpcyjnych powołuje się:
− art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U.
z 2005 r. Nr 85, poz. 728, z późn. zm.),
− art. 66 ust. 4 i art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz. U. z 2014 r. poz. 613, z późn. zm.),
− art. 6 pkt 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r.
poz. 182, z późn. zm.),
− art. 89 ust. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r.
poz. 627, z późn. zm),
− art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U.
z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.),
− art. 12 ust. 5c, 5e, 5f ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych (Dz. U. z 2007 r. Nr 36, poz. 233, z późn. zm.).
Art. 19 – wskazuje średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów, na przewidywanie którego w ustawie
budżetowej powołuje się art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”
(Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm.). Za podstawę ustalenia wysokości ekwiwalentu
pieniężnego, o którym mowa w ust. 1 wymienionego wyżej artykułu, przyjmuje się przeciętną
średnioroczną cenę detaliczną 1000 kg węgla kamiennego z roku poprzedzającego rok,
w którym ekwiwalent ma być wypłacany, ogłaszaną przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w terminie do dnia 20 stycznia każdego roku, w formie komunikatu,
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", skorygowaną
198
o przewidywany w ustawie budżetowej średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów na rok planowany.
Art. 20 – stosownie do art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych – określa wysokość odpisu z wyodrębnionych w ramach Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych funduszy, ustalonego na podstawie planu finansowego tego
Funduszu i stanowiącego przychód Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Art. 21 – stosownie do art. 57 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych – określa kwotę
wydatków na prewencję rentową.
Art. 22 – określa wysokość odpisu wynikającego z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia
2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656, z późn. zm.), który
zobowiązuje do ustalenia w ustawie budżetowej na dany rok kwoty odpisu z Funduszu
Emerytur Pomostowych z przeznaczeniem na działalność Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych, na realizację kosztów wypłaty emerytur pomostowych.
Art. 23 – określa wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne; przepis
art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych stanowi, że maksymalna wysokość tych należności wynosi nie więcej niż 0,4%
kwoty przekazanych do Otwartych Funduszy Emerytalnych składek na to ubezpieczenie, zaś
w ustawie budżetowej corocznie ustala się wysokość tej należności.
Art. 24 – ustala wysokość odpisu od funduszu emerytalno–rentowego na fundusz
administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy
z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2013 r. poz. 1403,
z późn. zm.) stanowi, iż odpis może wynosić do 3,5% planowanych wydatków funduszu
emerytalno–rentowego.
Art. 25 – określa kwotę wydatków na prewencję wypadkową stosownie do postanowień
art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322,
z późn. zm.).
Art. 26 – wskazuje prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce
narodowej na rok 2015, którego obowiązek opublikowania w ustawie budżetowej na dany rok
wynika w szczególności z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne
i rentowe osób w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty
odpowiadającej
trzydziestokrotności
prognozowanego
przeciętnego
wynagrodzenia
miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie
199
budżetowej, ustawie o prowizorium budżetowym lub ich projektach, jeżeli odpowiednie
ustawy nie zostały uchwalone).
Art. 27 – stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1115) jednostki samorządu
terytorialnego dokonują wpłat do budżetu państwa.
Zasady dokonywania wpłat przez gminy i powiaty, a także przeznaczanie środków
podchodzących z tego tytułu, określają przepisy art. 29 i 30 ww. ustawy. W odniesieniu
do województw zasady dokonywania wpłat, a także przeznaczanie środków podchodzących
z tego tytułu, określone zostały z uwzględnieniem rządowego projektu ustawy o zmianie
ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, znajdującego się na etapie prac
parlamentarnych.
Obowiązek określenia w ustawie budżetowej kwot ww. wpłat wynika z art. 19 tej ustawy.
Art. 28 – wprowadzenie do ustawy budżetowej powyższego przepisu wynika z postanowień
art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, z późn. zm.), zgodnie z którym wysokość składki
na Fundusz Pracy określa ustawa budżetowa.
Art. 29 – wprowadzenie do ustawy budżetowej powyższego przepisu wynika z postanowień
art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z 2014 r. poz. 272, z późn. zm.), zgodnie z którym
wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych określa ustawa
budżetowa.
Art. 30 – upoważnia Ministra Finansów do dokonywania transakcji finansowych
na instrumentach pochodnych, zmieniających strukturę przepływów finansowych. Dzięki
temu minister będzie miał prawo dokonywać transakcji na instrumentach pochodnych nie
tylko związanych z zarządzaniem długiem, na co zezwala ustawa o finansach publicznych,
lecz również związanych z innymi operacjami finansowymi. W związku z faktem, iż tego typu
operacje służą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka kursowego lub wzrostem
ryzyka stopy procentowej, wynikające z nich dochody/wydatki lub przychody/rozchody
powinny być ujęte łącznie z analogicznymi przepływami dotyczącymi instrumentów
bazowych. Przyjęcie takiego standardu odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
Art. 31 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
agencji wykonawczych; plany te zawiera załącznik nr 11.
Art. 32 – wynika z postanowień art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych
zobowiązujących do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych instytucji gospodarki budżetowej; plany te zawiera załącznik nr 12.
200
Art. 33 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załącznikach do ustawy budżetowej, planów
finansowych państwowych funduszy celowych. Plany te zawiera załącznik nr 13 odrębnie dla
każdego funduszu.
Art. 34 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy; plany te zawiera
załącznik nr 14.
Art. 35 – określa łączną kwotę zobowiązań, do wysokości której organy administracji
rządowej mogą w danym roku zaciągać zobowiązania finansowe z tytułu umów
o partnerstwie publiczno-prywatnym, zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 17 ustawy
z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19,
poz. 100, z późn. zm.). Ustalenie w ustawie budżetowej tego limitu nie powoduje
automatycznego przekazywania organom administracji rządowej środków budżetowych
na realizację przedsięwzięć PPP, zgodnie bowiem z art. 18 wymienionej wyżej ustawy,
w przypadku gdy przedsięwzięcie realizowane przez podmiot publiczny w ramach
partnerstwa będzie wymagało finansowania z budżetu państwa w kwocie przekraczającej
100 mln zł, zgodę na realizację takiego przedsięwzięcia wyraża minister właściwy do spraw
finansów publicznych.
Art. 36 – stanowi o ujęciu, zgodnie z art. 121 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 i 5 oraz art. 122 ust. 1 pkt 2
lit. b i c ustawy o finansach publicznych, w załączniku nr 15 - planowanych dochodów
i wydatków budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa w latach 2015 – 2017
w zakresie Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego
Programu Współpracy, Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego
Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich,
Wspólnej Polityki Rolnej oraz Perspektywy Finansowej 2014-2020, a w załączniku nr 16 –
wykazu programów wraz z limitami wydatków i zobowiązań w kolejnych latach
obowiązywania Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego
Programu Współpracy, Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego
Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich,
Wspólnej Polityki Rolnej oraz Perspektywy Finansowej 2014-2020.
Art. 37 – dotyczy zamieszczenia w ustawie budżetowej załącznika nr 17, stosownie
do przepisu art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych. Załącznik obejmuje środki nieujęte w załączniku nr 16, które zgodnie z art. 117
201
ww. ustawy nie wchodzą do budżetu środków europejskich, co wymaga wprowadzenia
w tym zakresie odrębnego załącznika do ustawy budżetowej.
Art. 38 – stanowi o zamieszczeniu w ustawie budżetowej załącznika nr 18 obejmującego
środki pochodzące z budżetu UE w ramach Funduszu Spójności, wynikającego
ze stosowania – zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn.zm.),
postanowień art. 99 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), stosownie do których ustawa budżetowa zawiera
zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 5
ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w podziale
na poszczególne okresy realizacji i źródła pochodzenia środków na ich realizację;
w odniesieniu do programów zestawienie sporządza się według kategorii interwencji
funduszy strukturalnych.
Art. 39 – zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, w odniesieniu do programów i projektów
realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia
20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, stosuje się przepisy ustawy z dnia
30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem
wejścia w życie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) i akty wykonawcze wydane na ich
podstawie w zakresie prefinansowania, do czasu zakończenia realizacji tych programów
i projektów. Prefinansowanie tych zadań określa załącznik nr 19.
202
ustalone w liczbie 102.370, w tym 102.309 etatów w jednostkach organizacyjnych Policji.
Art. 16 – określa kwotę ogólnej rezerwy budżetowej, która – zgodnie z art. 140 ust. 1 ustawy
o finansach publicznych – może być tworzona w wysokości do 0,2% wydatków budżetu.
Art. 17 – określa limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy
i środki finansowe na wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej –
zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).
Art. 18 – określa prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług
konsumpcyjnych. Wskaźnik ten jest powszechnie wykorzystywany w planowaniu wydatków
i dochodów oraz indeksowaniu różnego typu opłat. Stosujące go podmioty powinny mieć
możliwość powołania się na oficjalne źródło, jakim jest przepis ustawy budżetowej.
Przykładowo, na prognozowany w ustawie budżetowej wskaźnik cen towarów i usług
konsumpcyjnych powołuje się:
− art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U.
z 2005 r. Nr 85, poz. 728, z późn. zm.),
− art. 66 ust. 4 i art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz. U. z 2014 r. poz. 613, z późn. zm.),
− art. 6 pkt 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r.
poz. 182, z późn. zm.),
− art. 89 ust. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r.
poz. 627, z późn. zm),
− art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U.
z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.),
− art. 12 ust. 5c, 5e, 5f ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych (Dz. U. z 2007 r. Nr 36, poz. 233, z późn. zm.).
Art. 19 – wskazuje średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów, na przewidywanie którego w ustawie
budżetowej powołuje się art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”
(Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm.). Za podstawę ustalenia wysokości ekwiwalentu
pieniężnego, o którym mowa w ust. 1 wymienionego wyżej artykułu, przyjmuje się przeciętną
średnioroczną cenę detaliczną 1000 kg węgla kamiennego z roku poprzedzającego rok,
w którym ekwiwalent ma być wypłacany, ogłaszaną przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w terminie do dnia 20 stycznia każdego roku, w formie komunikatu,
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", skorygowaną
198
o przewidywany w ustawie budżetowej średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów na rok planowany.
Art. 20 – stosownie do art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych – określa wysokość odpisu z wyodrębnionych w ramach Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych funduszy, ustalonego na podstawie planu finansowego tego
Funduszu i stanowiącego przychód Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Art. 21 – stosownie do art. 57 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych – określa kwotę
wydatków na prewencję rentową.
Art. 22 – określa wysokość odpisu wynikającego z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia
2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656, z późn. zm.), który
zobowiązuje do ustalenia w ustawie budżetowej na dany rok kwoty odpisu z Funduszu
Emerytur Pomostowych z przeznaczeniem na działalność Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych, na realizację kosztów wypłaty emerytur pomostowych.
Art. 23 – określa wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne; przepis
art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych stanowi, że maksymalna wysokość tych należności wynosi nie więcej niż 0,4%
kwoty przekazanych do Otwartych Funduszy Emerytalnych składek na to ubezpieczenie, zaś
w ustawie budżetowej corocznie ustala się wysokość tej należności.
Art. 24 – ustala wysokość odpisu od funduszu emerytalno–rentowego na fundusz
administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy
z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2013 r. poz. 1403,
z późn. zm.) stanowi, iż odpis może wynosić do 3,5% planowanych wydatków funduszu
emerytalno–rentowego.
Art. 25 – określa kwotę wydatków na prewencję wypadkową stosownie do postanowień
art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322,
z późn. zm.).
Art. 26 – wskazuje prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce
narodowej na rok 2015, którego obowiązek opublikowania w ustawie budżetowej na dany rok
wynika w szczególności z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne
i rentowe osób w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty
odpowiadającej
trzydziestokrotności
prognozowanego
przeciętnego
wynagrodzenia
miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie
199
budżetowej, ustawie o prowizorium budżetowym lub ich projektach, jeżeli odpowiednie
ustawy nie zostały uchwalone).
Art. 27 – stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1115) jednostki samorządu
terytorialnego dokonują wpłat do budżetu państwa.
Zasady dokonywania wpłat przez gminy i powiaty, a także przeznaczanie środków
podchodzących z tego tytułu, określają przepisy art. 29 i 30 ww. ustawy. W odniesieniu
do województw zasady dokonywania wpłat, a także przeznaczanie środków podchodzących
z tego tytułu, określone zostały z uwzględnieniem rządowego projektu ustawy o zmianie
ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, znajdującego się na etapie prac
parlamentarnych.
Obowiązek określenia w ustawie budżetowej kwot ww. wpłat wynika z art. 19 tej ustawy.
Art. 28 – wprowadzenie do ustawy budżetowej powyższego przepisu wynika z postanowień
art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, z późn. zm.), zgodnie z którym wysokość składki
na Fundusz Pracy określa ustawa budżetowa.
Art. 29 – wprowadzenie do ustawy budżetowej powyższego przepisu wynika z postanowień
art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z 2014 r. poz. 272, z późn. zm.), zgodnie z którym
wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych określa ustawa
budżetowa.
Art. 30 – upoważnia Ministra Finansów do dokonywania transakcji finansowych
na instrumentach pochodnych, zmieniających strukturę przepływów finansowych. Dzięki
temu minister będzie miał prawo dokonywać transakcji na instrumentach pochodnych nie
tylko związanych z zarządzaniem długiem, na co zezwala ustawa o finansach publicznych,
lecz również związanych z innymi operacjami finansowymi. W związku z faktem, iż tego typu
operacje służą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka kursowego lub wzrostem
ryzyka stopy procentowej, wynikające z nich dochody/wydatki lub przychody/rozchody
powinny być ujęte łącznie z analogicznymi przepływami dotyczącymi instrumentów
bazowych. Przyjęcie takiego standardu odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
Art. 31 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
agencji wykonawczych; plany te zawiera załącznik nr 11.
Art. 32 – wynika z postanowień art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych
zobowiązujących do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych instytucji gospodarki budżetowej; plany te zawiera załącznik nr 12.
200
Art. 33 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załącznikach do ustawy budżetowej, planów
finansowych państwowych funduszy celowych. Plany te zawiera załącznik nr 13 odrębnie dla
każdego funduszu.
Art. 34 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy; plany te zawiera
załącznik nr 14.
Art. 35 – określa łączną kwotę zobowiązań, do wysokości której organy administracji
rządowej mogą w danym roku zaciągać zobowiązania finansowe z tytułu umów
o partnerstwie publiczno-prywatnym, zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 17 ustawy
z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19,
poz. 100, z późn. zm.). Ustalenie w ustawie budżetowej tego limitu nie powoduje
automatycznego przekazywania organom administracji rządowej środków budżetowych
na realizację przedsięwzięć PPP, zgodnie bowiem z art. 18 wymienionej wyżej ustawy,
w przypadku gdy przedsięwzięcie realizowane przez podmiot publiczny w ramach
partnerstwa będzie wymagało finansowania z budżetu państwa w kwocie przekraczającej
100 mln zł, zgodę na realizację takiego przedsięwzięcia wyraża minister właściwy do spraw
finansów publicznych.
Art. 36 – stanowi o ujęciu, zgodnie z art. 121 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 i 5 oraz art. 122 ust. 1 pkt 2
lit. b i c ustawy o finansach publicznych, w załączniku nr 15 - planowanych dochodów
i wydatków budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa w latach 2015 – 2017
w zakresie Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego
Programu Współpracy, Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego
Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich,
Wspólnej Polityki Rolnej oraz Perspektywy Finansowej 2014-2020, a w załączniku nr 16 –
wykazu programów wraz z limitami wydatków i zobowiązań w kolejnych latach
obowiązywania Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego
Programu Współpracy, Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego
Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich,
Wspólnej Polityki Rolnej oraz Perspektywy Finansowej 2014-2020.
Art. 37 – dotyczy zamieszczenia w ustawie budżetowej załącznika nr 17, stosownie
do przepisu art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych. Załącznik obejmuje środki nieujęte w załączniku nr 16, które zgodnie z art. 117
201
ww. ustawy nie wchodzą do budżetu środków europejskich, co wymaga wprowadzenia
w tym zakresie odrębnego załącznika do ustawy budżetowej.
Art. 38 – stanowi o zamieszczeniu w ustawie budżetowej załącznika nr 18 obejmującego
środki pochodzące z budżetu UE w ramach Funduszu Spójności, wynikającego
ze stosowania – zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn.zm.),
postanowień art. 99 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), stosownie do których ustawa budżetowa zawiera
zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 5
ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w podziale
na poszczególne okresy realizacji i źródła pochodzenia środków na ich realizację;
w odniesieniu do programów zestawienie sporządza się według kategorii interwencji
funduszy strukturalnych.
Art. 39 – zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, w odniesieniu do programów i projektów
realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia
20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, stosuje się przepisy ustawy z dnia
30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem
wejścia w życie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) i akty wykonawcze wydane na ich
podstawie w zakresie prefinansowania, do czasu zakończenia realizacji tych programów
i projektów. Prefinansowanie tych zadań określa załącznik nr 19.
202
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2772-uzasadnienie › Pobierz plik
- 2772-zalaczniki-do-ustawy › Pobierz plik
- 2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan › Pobierz plik
- 2772-uklad-zadaniowy › Pobierz plik
- 2772-strategia › Pobierz plik
- 2772-ustawa › Pobierz plik