eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uzasadnienie

spółek może częściowo stanowić przychody z prywatyzacji. W oparciu o ww. zgodę Rady
Ministrów w lipcu 2014 r. Skarb Państwa zbył 65 441 629 akcji zwykłych spółki PGE Polska
Grupa Energetyczna S.A., stanowiących 3,50% kapitału zakładowego Spółki: 59.441.629
akcji zostało wniesionych do PIR jako aport o wartości 1 143 mln zł w ramach podwyższenia
kapitału zakładowego PIR SA, natomiast 6 000 000 akcji zostało zbytych w ramach procesu
przyspieszonego budowania księgi popytu - przychody uzyskane z tego tytułu w wysokości
121,5 mln zł stanowiły przychody z prywatyzacji.
Prowadzenie procesów prywatyzacji w 2015 r. odbywać się będzie przy uwzględnieniu
zapisów zawartych w przyjętych przez Radę Ministrów strategiach i programach branżowych
oraz w ich aktualizacjach, które mając na względzie założenia dotyczące polityki Państwa
wobec branży, określają zasady i sposób zbywania pakietów akcji spółek istotnych dla
danego sektora, są to m.in.
− Polityka energetyczna Polski do 2030 roku,
− Program dla elektroenergetyki,
− Polityka Rządu RP dla przemysłu naftowego w Polsce.
4. Przychody z prywatyzacji oraz dochody z tytułu dywidend
Planowane przychody z prywatyzacji w 2015 r. szacowane są na poziomie 1,2 mld zł.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, z przychodów z prywatyzacji tworzy się
następujące państwowe fundusze celowe, na rachunkach których są gromadzone środki
w wysokości:
− Fundusz Reprywatyzacji – środki pochodzące ze sprzedaży 5% akcji należących
do Skarbu Państwa w każdej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji oraz odsetki
od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji
i prywatyzacji, Dz. U. z 2013 r. poz. 216, z późn. zm.),
− Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców – 15% uzyskanych przychodów z prywatyzacji
w danym roku budżetowym oraz odsetki od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy
o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Skarbu Państwa – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji w danym roku
budżetowym oraz odsetki od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy o komercjalizacji
i prywatyzacji),
− Fundusz Nauki i Technologii Polskiej – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji
w danym roku budżetowym oraz odsetki od tych środków (art. 56 ust. 1 pkt 4 ustawy
o komercjalizacji i prywatyzacji).
187
Przychody ze sprzedaży należących do Skarbu Państwa akcji i udziałów, stanowiących
rezerwę na cele uwłaszczenia, są przekazywane na wyodrębniony rachunek ministra
właściwego do spraw pracy (art. 56 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji).
Przychody z prywatyzacji przekazywane są również na:
− Fundusz Rezerwy Demograficznej – w wysokości 40% przychodów z ogólnej kwoty
brutto, pomniejszonej o kwoty obowiązkowych odpisów na Fundusz Reprywatyzacji,
uzyskanej ze wszystkich procesów prywatyzacyjnych prowadzonych w danym roku
(art. 58 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych, Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.),
− wspieranie restrukturyzacji spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych
prowadzących działalność gospodarczą na potrzeby bezpieczeństwa i obronności
państwa, wspieranie restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego oraz
wspieranie procesu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
(art. 8 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego
potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
Dz. U. z 1999 r. Nr 83, poz. 932, z późn. zm.),
− zaspokojenie roszczeń z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez Skarb Państwa
(art. 25a ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez
Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, Dz. U. z 2012 r. poz. 657, z późn. zm.).
Pozostałe środki przekazywane są do budżetu państwa.
Jednocześnie wstępnie szacuje się, iż w 2015 r. dochody z tytułu dywidend uzyskanych
ze spółek nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa wyniosą 4,5 mld zł.
5. Działania promocyjne i legislacyjne
W ramach promocji procesów przekształceń własnościowych w 2015 r. planowane są
działania w następujących obszarach:
− Działania skierowane bezpośrednio do inwestorów poprzez prowadzenie projektu
edukacyjnego promującego inwestowanie na giełdzie „Akcjonariat Obywatelski. Inwestuj
Świadomie”, rozbudowanego o działania podnoszące standardy relacji inwestorskich
w spółkach giełdowych.
− Działania informacyjne skierowane do dziennikarzy na temat procesów przekształceń
własnościowych oraz działań budujących wartość aktywów Skarbu Państwa,
w szczególności projektów inwestycyjnych i innowacyjnych spółek Skarbu Państwa oraz
procesów konsolidacyjnych.
188
− Przebudowa strony internetowej w celu zwiększenia przejrzystości struktury, tak aby
ułatwić dostęp do publikowanych treści. Aktualizacja i rozbudowa zawartości
merytorycznej, ze szczególnym uwzględnieniem informacji z obszaru procesów
przekształceń własnościowych i działań kierownictwa MSP.
W celu uproszczenia, uelastycznienia procesów przekształceń własnościowych oraz
poszerzenia katalogu podmiotów możliwych do objęcia poszczególnymi rodzajami zmian
właścicielskich, w Ministerstwie Skarbu Państwa podejmowanych jest szereg inicjatyw
legislacyjnych, między innymi, w dniu 28 maja 2014 r. w życie weszła znowelizowana ustawa
o komercjalizacji i prywatyzacji, która umożliwiła komunalizację spółek Skarbu Państwa
powstałych w trybie innym niż komercjalizacja.
Obecnie Ministerstwo Skarbu Państwa opracowuje projekt założeń ustawy o wykonywaniu
niektórych uprawnień Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Regulacja
ma za zadanie doprowadzenie do stworzenia jednolitego katalogu przepisów określających
zasady wykonywania nadzoru właścicielskiego, w szczególności nad spółkami Skarbu
Państwa.
189
Rozdział XV
Omówienie artykułów ustawy budżetowej na rok 2015
Art. 1 stosownie do art. 110 pkt 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych, zwanej dalej „ustawą o finansach publicznych” ustala:
− łączną kwotę prognozowanych podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu
państwa,
− łączną kwotę planowanych wydatków budżetu państwa,
− kwotę planowanych wydatków, obliczoną zgodnie z art. 112aa ust.1 ustawy o finansach
publicznych,
− kwotę planowanego limitu wydatków, o którym mowa w art. 112aa ust.3 ustawy
o finansach publicznych,
− kwotę planowanego deficytu budżetu państwa.
Kwota wydatków obliczona zgodnie z art. 112aa ust. 1 ustawy o finansach publicznych
określa planowane wydatki podmiotów objętych zakresem stabilizującej reguły wydatkowej
(SRW) z wyłączeniem wydatków finansowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1
pkt 2 ustawy o finansach publicznych. W kwocie wydatków nie uwzględnia się przepływów
pomiędzy podmiotami objętymi SRW z tytułu dotacji i subwencji. Kwota ta, pomniejszona
o planowane koszty Narodowego Funduszu Zdrowia, wydatki jednostek samorządu
terytorialnego oraz ich związków i samorządowych jednostek budżetowych, pomniejszone
o dotacje i subwencje planowane do otrzymania od podmiotów objętych SRW, a także
wydatki organów i jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach
publicznych, stanowi nieprzekraczalny limit wydatków, o którym mowa w art. 112aa ust. 3.
Biorąc pod uwagę, iż w trakcie wykonania budżetu państwa zarówno wykonanie dochodów
jak i relacja realizacji wydatków w stosunku do dochodów budżetu państwa kształtuje się
zmiennie, powodując w konsekwencji wahanie poziomu deficytu budżetu państwa, ust. 5
tego artykułu dookreśla termin, na który ustala się planowany deficyt budżetu państwa,
przypadający na ostatni dzień roku budżetowego, tj. na dzień 31 grudnia 2015 r.; dochody
i wydatki budżetu państwa prezentowane są w załącznikach nr 1 i 2.
Art. 2 określa łączną kwotę prognozowanych dochodów budżetu środków europejskich
i łączną kwotę planowanych wydatków środków europejskich oraz wynik budżetu środków
europejskich, stosownie do art. 110 pkt 4-6 ustawy o finansach publicznych.
Wprowadzenie do ustawy budżetowej odrębnego załącznika dotyczącego budżetu środków
europejskich wynika również z art. 117 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym
budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji
wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków
191

europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy
technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie oraz
z art. 119 tej ustawy przewidującego sposób ujmowania w ustawie budżetowej dochodów
i wydatków budżetu środków europejskich.
Dochody budżetu środków europejskich określone zostały w załączniku nr 3, a wydatki –
w załączniku nr 4.
Art. 3 – stosownie do postanowień art. 110 pkt 7-9 ustawy o finansach publicznych ustala
planowane przychody i rozchody budżetu państwa, których tytuły zostały wymienione
w załączniku nr 5 oraz planowane saldo przychodów i rozchodów budżetu państwa.
Planowane rozchody budżetu państwa, o których mowa w art. 110 pkt 8 ustawy o finansach
publicznych i w konsekwencji planowane przychody nie zawierają kwot z tytułu zobowiązań
finansowych zaciąganych i spłacanych przez Ministra Finansów, działającego w imieniu
Skarbu Państwa, w tym samym roku budżetowym. Zostały one z mocy art. 52 ust. 1a ustawy
o finansach publicznych wyłączone z limitu rozchodów budżetu państwa, a w konsekwencji
również z kwoty planowanych przychodów.
Art. 4 – ustala źródła finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa, w tym deficytu
budżetu państwa, zgodnie z art. 110 pkt 3 ustawy o finansach publicznych zobowiązującym
do ustalenia źródeł pokrycia deficytu budżetu państwa.
Art. 5 – określa, zgodnie z postanowieniami art. 82, art. 95 ust. 2 oraz art. 110 pkt 10 ustawy
o finansach publicznych, limity przyrostu zadłużenia w 2015 r. z tytułu zaciąganych
i spłaconych kredytów, pożyczek oraz emisji i spłaty skarbowych papierów wartościowych,
przy czym przez spłatę kredytów lub pożyczek należy rozumieć terminowe lub
przedterminowe spłaty kapitału, natomiast w przypadku spłaty skarbowych papierów
wartościowych należy rozumieć w szczególności ich wykup, przedterminowy wykup,
wcześniejszy wykup, odkup oraz zamianę. Uwzględniając postanowienia art. 78 ust. 1 i 3
ustawy o finansach publicznych wprowadzony przepis ust. 2 omawianego artykułu umożliwia
dokonywanie operacji finansowych i działań na rynkach finansowych, które wpłyną
na zmianę struktury zadłużenia Skarbu Państwa.
Art. 6 – określa kwotę, do wysokości której mogą być udzielane przez Skarb Państwa
poręczenia i gwarancje, zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 31 ustawy z dnia 8 maja
1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby
prawne (Dz. U. z 2012 r. poz. 657, z późn. zm.). W 2015 roku przewiduje się możliwość
udzielania poręczeń i gwarancji wspierających m.in. realizację strategicznych programów
rządowych, takich jak budowa autostrad oraz wspieranie rozwoju infrastruktury kolejowej.
Kwota ww. limitu może być wykorzystana również dla działań, które mogą być potencjalnie
podjęte w przypadku ewentualnego pogorszenia warunków działania polskiego systemu
finansowego w obliczu globalnego kryzysu finansowego i gospodarczego.
192

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 36 . [ 37 ] . 38 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: