eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uzasadnienie

− wzrost konkurencyjności polskiej nauki,
− zwiększenie roli nauki w rozwoju gospodarczym,
− zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki w rynku
międzynarodowym,
− tworzenie trwałych i lepszych miejsc pracy,
− wzrost wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce.
Program jest skierowany przede wszystkim do przedsiębiorców, którzy zamierzają
realizować innowacyjne projekty, związane z badaniami i rozwojem, nowoczesnymi
technologiami, inwestycjami o dużym znaczeniu dla gospodarki lub wdrażaniem
i stosowaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Program ma na celu
wspieranie szeroko rozumianej innowacyjności. Jest to zarówno bezpośrednie wsparcie dla
przedsiębiorstw, instytucji otoczenia biznesu oraz jednostek naukowych świadczących
przedsiębiorstwom usługi o wysokiej jakości, a także wsparcie systemowe zapewniające
rozwój środowiska instytucjonalnego innowacyjnych przedsiębiorstw.
2.5.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013
W ramach PO IiŚ 2007 – 2013 zaplanowano na 2015 rok wydatki w częściach
budżetowych w wysokości 12.361.610 tys. zł.
Celem programu jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez
rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska,
zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej.
W ramach programu realizowane są m.in. projekty z zakresu poprawy stanu dróg
i infrastruktury kolejowej, wody pitnej, sieci energetycznej, ekologii i ochrony środowiska.
W ramach POIiŚ można również sfinansować projekty z zakresu promocji kultury, nauki oraz
zdrowia (m.in. ochrony zabytków i innych obiektów o dużej historycznej wartości, działalności
i wyposażenia szkół artystycznych oraz innych uczelni, a także polepszenia warunków
w szpitalach oraz poprawy jakości usług pogotowia ratunkowego).
2.6.
Program
Operacyjny
„Zrównoważony
rozwój
sektora
rybołówstwa
i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”
W ramach tego programu zaplanowano na 2015 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 74.391 tys. zł.
Celem Programu jest poprawa efektywności sektora rybackiego, racjonalna gospodarka
żywymi zasobami wód, podniesienie konkurencyjności polskiego rybołówstwa morskiego,


157
rybactwa śródlądowego i przetwórstwa ryb oraz poprawa jakości życia na obszarach
zależnych od rybactwa.
W ramach programu realizowane są różnorodne działania, w tym m.in.:
− pomoc publiczna z tytułu zaprzestania działalności połowowej,
− inwestycje: na statkach rybackich, w chów i hodowlę ryb, w zakresie przetwórstwa
i obrotu, inwestycje w portach rybackich, miejscach wyładunku i przystaniach;
− rybactwo przybrzeżne,
− działania wodno – środowiskowe,
− rybołówstwo śródlądowe,
− ochrona i rozwój fauny i flory wodnej,
− rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne,
− modyfikacja w celu zmiany przeznaczenia statków rybackich,
− rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
2.7.
Wspólna Polityka Rolna
W ramach WPR zaplanowano na 2015 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 13.422.756 tys. zł.
Środki z tytułu WPR przekazywane przez KE do państw członkowskich mają charakter
refundacyjny. Warunkiem ich otrzymania jest wcześniejsze poniesienie określonych
wydatków przez agencje płatnicze – w formule prefinansowania. Udokumentowane wydatki
tych agencji są zwracane ze środków budżetu unijnego, w terminach wynikających z prawa UE.
W roku 2015, podobnie jak w roku ubiegłym, mechanizm prefinansowania płatności
Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) odbywać się będzie w ramach wydatków budżetu środków
europejskich, zaś refundacje z KE poniesionych wydatków – stanowić będą dochody
budżetu środków europejskich.
Zasilenie rachunków bankowych agencji płatniczych oraz innych dysponentów środków
europejskich na płatności WPR odbywać się będzie za pośrednictwem BGK, zgodnie
z przepisami ustawy o finansach publicznych.
W roku 2015 będą realizowane płatności bezpośrednie oraz płatności z tytułu PROW
i działania interwencyjne na wspólnotowych rynkach rolnych.



158
2.8.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
W ramach tego programu zaplanowano na 2015 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 208.029 tys. zł.
Celem programu jest zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych istniejących
pomiędzy Polską a wyżej rozwiniętymi państwami UE oraz różnic na terytorium Polski –
pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi pod względem strukturalnym.
Fundusz Szwajcarski przewiduje wsparcie dla instytucji sektora publicznego i prywatnego
oraz organizacji pozarządowych.
W ramach programu realizowane są projekty w zakresie następujących obszarów:
− bezpieczeństwo, stabilność, wsparcie reform,
− środowisko i infrastruktura,
− sektor prywatny,
− rozwój społeczny i zasobów ludzkich.
2.9.
Norweski Mechanizm Finansowy i Mechanizm Finansowy Europejskiego
Obszaru Gospodarczego 2009-2014
W ramach tego programu zaplanowano na 2015 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 583.201 tys. zł., w tym na:
− Norweski Mechanizm Finansowy 2009-2014 w wysokości 346.736 tys. zł.,
− Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 w wysokości
236.465 tys. zł.
Głównym celem, utworzonych przez państwa – darczyńców (trzy państwa EFTA:
Norwegię, Islandię i Lichtenstein) mechanizmów finansowych, jest realizacja przedsięwzięć
przyczyniających się do zmniejszania różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie
Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz wzmacnianie stosunków dwustronnych
pomiędzy Państwami – Darczyńcami a Państwami - Beneficjentami poprzez przyznawanie
pomocy finansowej w wyodrębnionych obszarach priorytetowych.
W ramach NMF i MF EOG 2009-2014 wyodrębniono następujące obszary wsparcia:
− bioróżnorodność i monitoring środowiska,
− oszczędzanie energii, odnawialne źródła,
− społeczeństwo obywatelskie,
− rozwój społeczny i regionalny,
− kulturowe dziedzictwo,


159
− badania naukowe i stypendia,
− Schengen i sprawy wewnętrzne,
− godna praca i dialog trójstronny.
2.10. Perspektywa Finansowa 2014 – 2020
W ramach Perspektywy Finansowej na lata 2014 – 2020 planowane są do realizacji
Krajowe Programy Operacyjne oraz 16 Regionalnych Programów Operacyjnych
na lata 2014 – 2020.
Biorąc pod uwagę, że obecnie trwają jeszcze negocjacje z Komisją Europejską
wszystkich programów operacyjnych, wydatki prezentowane są łącznie na Krajowe Programy
Operacyjne oraz na wszystkie Regionalne Programy Operacyjne na lata 2014 – 2020.


160
Rozdział XI
Finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa
1. Potrzeby pożyczkowe netto budżetu państwa i ich finansowanie
W 2015 r. zakładany jest deficyt budżetu państwa w wysokości 46.080,0 mln zł, deficyt
budżetu środków europejskich w wysokości 3.435,5 mln zł oraz pozostałe potrzeby
pożyczkowe netto w kwocie 4.461,9 mln zł. W rezultacie planowane w 2015 r. potrzeby
pożyczkowe netto kształtują się na poziomie 53.977,4 mln zł wobec 47.377,9 mln zł
w 2014 r., a planowany poziom potrzeb pożyczkowych brutto (suma potrzeb netto oraz
przypadającego do wykupu długu) wynosi 154.777,4 mln zł wobec 126.838,7 mln zł w 2014 r.
PW 2014
2015
3:2
Wyszczególnienie
w mln zł
%
1
2
3
4
Potrzeby pożyczkowe netto budżetu państwa
47.377,9 53.977,4
113,9
− deficyt budżetu państwa
34.000,0 46.080,0
135,5
− deficyt budżetu środków europejskich
391,7
3.435,5
877,1
− refundacja dla FUS z tytułu przekazywania składek
8.171,2
2.722,9
33,3
emerytalnych do OFE
− kredyty i pożyczki udzielone
9.596,6
6.563,2
68,4
− prefinansowanie zadań realizowanych z udziałem środków
-172,9
-301,5
174,4
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
− płatności związane z udziałami Skarbu Państwa w
226,7
274,4
121,0
międzynarodowych instytucjach finansowych
− zarządzanie płynnością sektora finansów publicznych
200,0
-4.280,0
-
− wpływy z prywatyzacji do budżetu
-1.330,5
-289,0
21,7
− wpływy od podmiotów krajowych na spłatę udostępnionych
-63,0
-63,0
100,0
kredytów zagranicznych
− pozostałe przychody i rozchody
-3.641,9
-165,0
4,5
Finansowanie potrzeb pożyczkowych netto budżetu państwa
47.377,9 53.977,4
113,9
1. Finansowanie krajowe
51.458,1 42.517,2
82,6
1.1 Skarbowe papiery wartościowe
47.184,5 42.517,2
90,1
− bankowe
21.243,3 17.239,7
81,2
− pozabankowe
18.941,1 15.277,6
80,7
− inwestorzy zagraniczni nabywający SPW na rynku
7.000,0 10.000,0
142,9
krajowym
1.2 Środki na rachunkach budżetowych
4.273,6
0,0
0,0
2. Finansowanie zagraniczne
-4.080,2 11.460,2
-280,9
2.1 Obligacje skarbowe
3.808,5
3.933,8
103,3
2.2 Kredyty otrzymane
4.946,0
5.170,8
104,5
2.3 Zarządzanie środkami europejskimi
-6.987,5
-7.088,6
101,4
2.4 Przepływy związane z rachunkiem walutowym
-5.847,3
9.444,2
-161,5

161
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: