Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2162
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1101
2162-cz-1
– 15 –
7)
informacje o remediacji prowadzonej obecnie i w przeszłości na terenie;
8)
imię i nazwisko albo nazwę obowiązanego do przeprowadzenia remediacji oraz
adres jego zamieszkania lub siedziby;
9)
imię i nazwisko albo nazwę władającego powierzchnią ziemi oraz adres jego
zamieszkania lub siedziby.
8. Starosta dokonuje aktualizacji wykazu raz na 2 lata.
9. Starosta przekazuje wykaz oraz – raz na 2 lata – jego aktualizację regionalnemu
dyrektorowi ochrony środowiska za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej
lub na informatycznych nośnikach danych.
Art. 101e. 1. Władający powierzchnią ziemi, który stwierdził historyczne
zanieczyszczenie powierzchni ziemi na terenie będącym w jego władaniu, jest
obowiązany niezwłocznie zgłosić ten fakt regionalnemu dyrektorowi ochrony
środowiska.
2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
imię i nazwisko albo nazwę podmiotu zgłaszającego oraz adres jego zamieszkania
lub siedziby;
2)
adres i numer działki ewidencyjnej;
3)
informacje na temat czasu wystąpienia zanieczyszczenia powierzchni ziemi,
w tym, w miarę możliwości, dokumenty uprawdopodobniające, że zgłoszenie
dotyczy historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi;
4)
dokumentację potwierdzającą wystąpienie zanieczyszczenia powierzchni ziemi,
w tym nazwy substancji powodujących
ryzyko oraz wyniki badań
zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami, wykonanych przez
laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.
3. Każdy, kto stwierdził potencjalne historyczne zanieczyszczenie powierzchni
ziemi, może zgłosić ten fakt staroście.
4. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
1)
imię i nazwisko albo nazwę podmiotu zgłaszającego oraz adres jego zamieszkania
lub siedziby;
2)
wskazanie miejsca, w miarę możliwości poprzez podanie adresu lub numeru
działki ewidencyjnej;
– 16 –
3)
informacje na temat czasu wystąpienia zanieczyszczenia powierzchni ziemi,
w tym, w miarę możliwości, dokumenty uprawdopodobniające, że zgłoszenie
dotyczy historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi;
4)
opis stwierdzonej sytuacji wskazującej na występowanie potencjalnego
historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi, dokumentację, która
uprawdopodobni jej wystąpienie, w tym, w miarę możliwości, nazwy substancji
powodujących ryzyko oraz wyniki badań zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi
substancjami, wykonanych przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1
pkt 1 lub ust. 1a.
5. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 i 3, składanego w postaci elektronicznej
należy dołączyć zeskanowane dokumenty lub dokumentację, o których mowa
odpowiednio w ust. 2 pkt 3 i 4 oraz w ust. 4 pkt 3 i 4.
Art. 101f. 1. Na terenie, na którym była prowadzona przed dniem 30 kwietnia
2007 r. działalność mogąca z dużym prawdopodobieństwem powodować historyczne
zanieczyszczenie powierzchni ziemi oraz istnieją przesłanki wskazujące na
występowanie historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi, takie jak
umieszczenie terenu w wykazie, o którym mowa w art. 101d ust. 6, lub zgłoszenie,
o którym mowa w art. 101e ust. 1, regionalny dyrektor ochrony środowiska może,
w drodze decyzji, nałożyć na władającego powierzchnią ziemi będącego podmiotem
korzystającym ze środowiska, obowiązek wykonania badań zanieczyszczenia gleby
i ziemi oraz wyznaczyć termin przedłożenia wyników tych badań.
2. Badania zanieczyszczenia gleby i ziemi, o których mowa w ust. 1, wykonuje
laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, gdy podmiot korzystający ze środowiska posiada
pozwolenie zintegrowane, w którym określono sposób wykonywania badań
zanieczyszczenia gleby i ziemi.
4. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany przechowywać wyniki
badań przez okres 5 lat od zakończenia roku kalendarzowego, którego dotyczą, oraz
przedkładać je regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska oraz wojewódzkiemu
inspektorowi ochrony środowiska na ich żądanie.
5. Postępowanie w przedmiocie wydania decyzji, o której mowa w ust. 1,
wszczyna się z urzędu.
– 17 –
Art. 101g. 1. Regionalny dyrektor ochrony środowiska może wykonywać badania
zanieczyszczenia gleby i ziemi w celu potwierdzenia występowania historycznego
zanieczyszczenia powierzchni ziemi lub w celu opracowania planu remediacji,
w przypadku innym niż wskazany w art. 101f ust. 1.
2. Badania zanieczyszczenia gleby i ziemi, o których mowa w ust. 1, wykonuje
laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.
3. Zamówienie publiczne na wykonywanie badań zanieczyszczenia gleby i ziemi,
o których mowa w ust. 1, obejmuje jednorazowe badania lub dokonywanie wszystkich
badań we wskazanym okresie.
4. Regionalny dyrektor ochrony środowiska lub upoważniona przez niego osoba,
są uprawnieni do wstępu na teren władającego powierzchnią ziemi w celu wykonywania
badań zanieczyszczenia gleby i ziemi.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, władający powierzchnią ziemi jest
obowiązany umożliwić wykonywanie badań na terenie będącym w jego władaniu.
Art. 101h. 1. Władający powierzchnią ziemi, na której występuje historyczne
zanieczyszczenie powierzchni ziemi, jest obowiązany do przeprowadzenia remediacji.
2. Jeżeli władający powierzchnią ziemi wykaże, że historyczne zanieczyszczenie
powierzchni ziemi dokonane po dniu objęcia przez niego władania spowodował inny
wskazany podmiot, zwany dalej „innym sprawcą”, obowiązek przeprowadzenia
remediacji spoczywa na innym sprawcy.
3. Jeżeli zanieczyszczenie zostało spowodowane przez innego sprawcę za zgodą
lub wiedzą władającego powierzchnią ziemi, władający powierzchnią ziemi jest
obowiązany do przeprowadzenia remediacji solidarnie z innym sprawcą.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, decyzję, o której mowa w art. 101l ust. 4
i art. 101m ust. 1 pkt 2, kieruje się także do władającego powierzchnią ziemi.
Art. 101i. Regionalny dyrektor ochrony środowiska, w przypadku historycznego
zanieczyszczenia powierzchni ziemi, przeprowadza remediację, jeżeli:
1)
nie można wszcząć wobec władającego powierzchnią ziemi postępowania
egzekucyjnego dotyczącego obowiązku przeprowadzenia remediacji albo
egzekucja okazała się bezskuteczna;
2)
władający powierzchnią ziemi wykaże, że zanieczyszczenie, dokonane po dniu
objęcia przez niego władania, spowodował inny sprawca, wobec którego nie
– 18 –
można wszcząć postępowania egzekucyjnego dotyczącego obowiązku
przeprowadzenia remediacji, lub egzekucja okazała się bezskuteczna;
3)
władający powierzchnią ziemi dokonał zgłoszenia na podstawie art. 12 ustawy
z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy – Prawo ochrony środowiska,
ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085,
z późn. zm.) oraz starosta uwzględnił zgłoszenie w rejestrze zawierającym
informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości
gleby lub ziemi, z wyszczególnieniem terenów, na których obowiązek rekultywacji
obciążał starostę;
4)
z uwagi na zagrożenie dla zdrowia ludzi lub możliwość zaistnienia
nieodwracalnych szkód w środowisku jest konieczne niezwłoczne jej
przeprowadzenie.
Art. 101j. 1. Regionalny dyrektor ochrony środowiska ustala harmonogram swoich
zadań w zakresie historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi oraz co najmniej raz
na 5 lat dokonuje jego aktualizacji.
2. Harmonogram obejmuje:
1)
badania zanieczyszczenia gleby i ziemi na terenach, na których występuje
potencjalne historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi;
2)
opracowywanie planów remediacji dla terenów, dla których potwierdzono
historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi;
3)
przeprowadzanie remediacji historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi,
o których mowa w art. 101i.
3. Ustalając i aktualizując harmonogram uwzględnia się potrzebę przeprowadzenia
w pierwszej kolejności remediacji terenów, które stanowią największe zagrożenie dla
zdrowia ludzi lub stanu środowiska oraz uwzględnia się możliwość finansowania zadań
regionalnego dyrektora ochrony środowiska w kolejnych latach.
4. W trakcie opracowywania lub aktualizacji harmonogramu regionalny dyrektor
ochrony środowiska zasięga opinii Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz zarządu właściwego wojewódzkiego funduszu
7)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 143, poz. 1196, z 2003 r. Nr 7, poz. 78
i Nr 190, poz. 1865, z 2004 r. Nr 49, poz. 464, z 2005 r. Nr 113, poz. 954, z 2006 r. Nr 50, poz. 360 i Nr 133
poz. 935 oraz z 2014 r. poz. ....
– 19 –
ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie możliwości wspomagania ze
środków tych funduszy zadań objętych harmonogramem.
5. Regionalny dyrektor ochrony środowiska opracowuje i przekazuje Generalnemu
Dyrektorowi Ochrony Środowiska, co 5 lat, sprawozdanie z realizacji zadań objętych
harmonogramem.
Art. 101k. 1.Koszty remediacji obejmują:
1)
koszty badań zanieczyszczenia gleby i ziemi;
2)
koszty opracowania projektu planu remediacji;
3)
koszty przeprowadzenia remediacji.
2. W przypadkach, o których mowa w art. 101i pkt 4, regionalny dyrektor ochrony
środowiska nakłada, w drodze decyzji, na władającego powierzchnią ziemi obowiązek
zwrotu poniesionych kosztów remediacji, określając w niej wysokość, sposób i termin
ich uiszczenia.
3. Jeżeli władający powierzchnią ziemi wykaże, że historyczne zanieczyszczenie
powierzchni ziemi dokonane po dniu objęcia przez niego władania, której remediacja
spowodowała poniesienie kosztów, o których mowa w ust. 1, spowodował inny
sprawca, regionalny dyrektor ochrony środowiska nakłada, w drodze decyzji, obowiązek
zwrotu tych kosztów na innego sprawcę, określając w niej wysokość, sposób i termin
ich uiszczenia.
4. Regionalny dyrektor ochrony środowiska może odstąpić od żądania zwrotu
całości albo części kosztów remediacji, jeżeli władający powierzchnią ziemi lub inny
sprawca:
1)
nie został zidentyfikowany lub nie można wszcząć wobec niego postępowania
egzekucyjnego, lub egzekucja okazała się bezskuteczna;
2)
koszt postępowania egzekucyjnego jest wyższy niż kwota możliwa do odzyskania.
5. Roszczenia względem władającego powierzchnią ziemi lub innego sprawcy
o zwrot kosztów remediacji przedawniają się z upływem 5 lat od dnia, w którym
odpowiednio decyzja, o której mowa w ust. 2 albo 3, stała się ostateczna.
6. Do należności z tytułu obowiązku zawrotu kosztów remediacji stosuje się
odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują regionalnemu
dyrektorowi ochrony środowiska.
7)
informacje o remediacji prowadzonej obecnie i w przeszłości na terenie;
8)
imię i nazwisko albo nazwę obowiązanego do przeprowadzenia remediacji oraz
adres jego zamieszkania lub siedziby;
9)
imię i nazwisko albo nazwę władającego powierzchnią ziemi oraz adres jego
zamieszkania lub siedziby.
8. Starosta dokonuje aktualizacji wykazu raz na 2 lata.
9. Starosta przekazuje wykaz oraz – raz na 2 lata – jego aktualizację regionalnemu
dyrektorowi ochrony środowiska za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej
lub na informatycznych nośnikach danych.
Art. 101e. 1. Władający powierzchnią ziemi, który stwierdził historyczne
zanieczyszczenie powierzchni ziemi na terenie będącym w jego władaniu, jest
obowiązany niezwłocznie zgłosić ten fakt regionalnemu dyrektorowi ochrony
środowiska.
2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
imię i nazwisko albo nazwę podmiotu zgłaszającego oraz adres jego zamieszkania
lub siedziby;
2)
adres i numer działki ewidencyjnej;
3)
informacje na temat czasu wystąpienia zanieczyszczenia powierzchni ziemi,
w tym, w miarę możliwości, dokumenty uprawdopodobniające, że zgłoszenie
dotyczy historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi;
4)
dokumentację potwierdzającą wystąpienie zanieczyszczenia powierzchni ziemi,
w tym nazwy substancji powodujących
ryzyko oraz wyniki badań
zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami, wykonanych przez
laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.
3. Każdy, kto stwierdził potencjalne historyczne zanieczyszczenie powierzchni
ziemi, może zgłosić ten fakt staroście.
4. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
1)
imię i nazwisko albo nazwę podmiotu zgłaszającego oraz adres jego zamieszkania
lub siedziby;
2)
wskazanie miejsca, w miarę możliwości poprzez podanie adresu lub numeru
działki ewidencyjnej;
– 16 –
3)
informacje na temat czasu wystąpienia zanieczyszczenia powierzchni ziemi,
w tym, w miarę możliwości, dokumenty uprawdopodobniające, że zgłoszenie
dotyczy historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi;
4)
opis stwierdzonej sytuacji wskazującej na występowanie potencjalnego
historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi, dokumentację, która
uprawdopodobni jej wystąpienie, w tym, w miarę możliwości, nazwy substancji
powodujących ryzyko oraz wyniki badań zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi
substancjami, wykonanych przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1
pkt 1 lub ust. 1a.
5. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 i 3, składanego w postaci elektronicznej
należy dołączyć zeskanowane dokumenty lub dokumentację, o których mowa
odpowiednio w ust. 2 pkt 3 i 4 oraz w ust. 4 pkt 3 i 4.
Art. 101f. 1. Na terenie, na którym była prowadzona przed dniem 30 kwietnia
2007 r. działalność mogąca z dużym prawdopodobieństwem powodować historyczne
zanieczyszczenie powierzchni ziemi oraz istnieją przesłanki wskazujące na
występowanie historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi, takie jak
umieszczenie terenu w wykazie, o którym mowa w art. 101d ust. 6, lub zgłoszenie,
o którym mowa w art. 101e ust. 1, regionalny dyrektor ochrony środowiska może,
w drodze decyzji, nałożyć na władającego powierzchnią ziemi będącego podmiotem
korzystającym ze środowiska, obowiązek wykonania badań zanieczyszczenia gleby
i ziemi oraz wyznaczyć termin przedłożenia wyników tych badań.
2. Badania zanieczyszczenia gleby i ziemi, o których mowa w ust. 1, wykonuje
laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, gdy podmiot korzystający ze środowiska posiada
pozwolenie zintegrowane, w którym określono sposób wykonywania badań
zanieczyszczenia gleby i ziemi.
4. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany przechowywać wyniki
badań przez okres 5 lat od zakończenia roku kalendarzowego, którego dotyczą, oraz
przedkładać je regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska oraz wojewódzkiemu
inspektorowi ochrony środowiska na ich żądanie.
5. Postępowanie w przedmiocie wydania decyzji, o której mowa w ust. 1,
wszczyna się z urzędu.
– 17 –
Art. 101g. 1. Regionalny dyrektor ochrony środowiska może wykonywać badania
zanieczyszczenia gleby i ziemi w celu potwierdzenia występowania historycznego
zanieczyszczenia powierzchni ziemi lub w celu opracowania planu remediacji,
w przypadku innym niż wskazany w art. 101f ust. 1.
2. Badania zanieczyszczenia gleby i ziemi, o których mowa w ust. 1, wykonuje
laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.
3. Zamówienie publiczne na wykonywanie badań zanieczyszczenia gleby i ziemi,
o których mowa w ust. 1, obejmuje jednorazowe badania lub dokonywanie wszystkich
badań we wskazanym okresie.
4. Regionalny dyrektor ochrony środowiska lub upoważniona przez niego osoba,
są uprawnieni do wstępu na teren władającego powierzchnią ziemi w celu wykonywania
badań zanieczyszczenia gleby i ziemi.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, władający powierzchnią ziemi jest
obowiązany umożliwić wykonywanie badań na terenie będącym w jego władaniu.
Art. 101h. 1. Władający powierzchnią ziemi, na której występuje historyczne
zanieczyszczenie powierzchni ziemi, jest obowiązany do przeprowadzenia remediacji.
2. Jeżeli władający powierzchnią ziemi wykaże, że historyczne zanieczyszczenie
powierzchni ziemi dokonane po dniu objęcia przez niego władania spowodował inny
wskazany podmiot, zwany dalej „innym sprawcą”, obowiązek przeprowadzenia
remediacji spoczywa na innym sprawcy.
3. Jeżeli zanieczyszczenie zostało spowodowane przez innego sprawcę za zgodą
lub wiedzą władającego powierzchnią ziemi, władający powierzchnią ziemi jest
obowiązany do przeprowadzenia remediacji solidarnie z innym sprawcą.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, decyzję, o której mowa w art. 101l ust. 4
i art. 101m ust. 1 pkt 2, kieruje się także do władającego powierzchnią ziemi.
Art. 101i. Regionalny dyrektor ochrony środowiska, w przypadku historycznego
zanieczyszczenia powierzchni ziemi, przeprowadza remediację, jeżeli:
1)
nie można wszcząć wobec władającego powierzchnią ziemi postępowania
egzekucyjnego dotyczącego obowiązku przeprowadzenia remediacji albo
egzekucja okazała się bezskuteczna;
2)
władający powierzchnią ziemi wykaże, że zanieczyszczenie, dokonane po dniu
objęcia przez niego władania, spowodował inny sprawca, wobec którego nie
– 18 –
można wszcząć postępowania egzekucyjnego dotyczącego obowiązku
przeprowadzenia remediacji, lub egzekucja okazała się bezskuteczna;
3)
władający powierzchnią ziemi dokonał zgłoszenia na podstawie art. 12 ustawy
z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy – Prawo ochrony środowiska,
ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085,
z późn. zm.) oraz starosta uwzględnił zgłoszenie w rejestrze zawierającym
informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości
gleby lub ziemi, z wyszczególnieniem terenów, na których obowiązek rekultywacji
obciążał starostę;
4)
z uwagi na zagrożenie dla zdrowia ludzi lub możliwość zaistnienia
nieodwracalnych szkód w środowisku jest konieczne niezwłoczne jej
przeprowadzenie.
Art. 101j. 1. Regionalny dyrektor ochrony środowiska ustala harmonogram swoich
zadań w zakresie historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi oraz co najmniej raz
na 5 lat dokonuje jego aktualizacji.
2. Harmonogram obejmuje:
1)
badania zanieczyszczenia gleby i ziemi na terenach, na których występuje
potencjalne historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi;
2)
opracowywanie planów remediacji dla terenów, dla których potwierdzono
historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi;
3)
przeprowadzanie remediacji historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi,
o których mowa w art. 101i.
3. Ustalając i aktualizując harmonogram uwzględnia się potrzebę przeprowadzenia
w pierwszej kolejności remediacji terenów, które stanowią największe zagrożenie dla
zdrowia ludzi lub stanu środowiska oraz uwzględnia się możliwość finansowania zadań
regionalnego dyrektora ochrony środowiska w kolejnych latach.
4. W trakcie opracowywania lub aktualizacji harmonogramu regionalny dyrektor
ochrony środowiska zasięga opinii Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz zarządu właściwego wojewódzkiego funduszu
7)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 143, poz. 1196, z 2003 r. Nr 7, poz. 78
i Nr 190, poz. 1865, z 2004 r. Nr 49, poz. 464, z 2005 r. Nr 113, poz. 954, z 2006 r. Nr 50, poz. 360 i Nr 133
poz. 935 oraz z 2014 r. poz. ....
– 19 –
ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie możliwości wspomagania ze
środków tych funduszy zadań objętych harmonogramem.
5. Regionalny dyrektor ochrony środowiska opracowuje i przekazuje Generalnemu
Dyrektorowi Ochrony Środowiska, co 5 lat, sprawozdanie z realizacji zadań objętych
harmonogramem.
Art. 101k. 1.Koszty remediacji obejmują:
1)
koszty badań zanieczyszczenia gleby i ziemi;
2)
koszty opracowania projektu planu remediacji;
3)
koszty przeprowadzenia remediacji.
2. W przypadkach, o których mowa w art. 101i pkt 4, regionalny dyrektor ochrony
środowiska nakłada, w drodze decyzji, na władającego powierzchnią ziemi obowiązek
zwrotu poniesionych kosztów remediacji, określając w niej wysokość, sposób i termin
ich uiszczenia.
3. Jeżeli władający powierzchnią ziemi wykaże, że historyczne zanieczyszczenie
powierzchni ziemi dokonane po dniu objęcia przez niego władania, której remediacja
spowodowała poniesienie kosztów, o których mowa w ust. 1, spowodował inny
sprawca, regionalny dyrektor ochrony środowiska nakłada, w drodze decyzji, obowiązek
zwrotu tych kosztów na innego sprawcę, określając w niej wysokość, sposób i termin
ich uiszczenia.
4. Regionalny dyrektor ochrony środowiska może odstąpić od żądania zwrotu
całości albo części kosztów remediacji, jeżeli władający powierzchnią ziemi lub inny
sprawca:
1)
nie został zidentyfikowany lub nie można wszcząć wobec niego postępowania
egzekucyjnego, lub egzekucja okazała się bezskuteczna;
2)
koszt postępowania egzekucyjnego jest wyższy niż kwota możliwa do odzyskania.
5. Roszczenia względem władającego powierzchnią ziemi lub innego sprawcy
o zwrot kosztów remediacji przedawniają się z upływem 5 lat od dnia, w którym
odpowiednio decyzja, o której mowa w ust. 2 albo 3, stała się ostateczna.
6. Do należności z tytułu obowiązku zawrotu kosztów remediacji stosuje się
odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują regionalnemu
dyrektorowi ochrony środowiska.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2162-cz-1 › Pobierz plik
- 2162-cz-2 › Pobierz plik