Poselski projekt ustawy o zapobieganiu skutkom powodzi
- unormowanie spraw dotyczących opracowania Krajowego Planu Zabezpieczenia Przeciwpowodziowego, wyznaczania w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego terenów powodziowych, utrzymania budowli hydrotechnicznych, zbiorników wodnych, rzek i cieków wodnych oraz określenie zasad działania organów administracji publicznej w tych dziedzinach;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3116
- Data wpłynięcia: 2010-05-21
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 78 dn. 26-11-2010
3116
22 grudnia 2013 r.), opracowania i publikacji planów zarządzania ryzykiem
powodziowym (do 22 grudnia 2015 r.). Dyrektywa określa elementy, które
należy uwzględnić przy realizacji tych obowiązków. Zgodnie z art. 7 dyrektywy
plany zarządzania ryzykiem powodziowym powinny uwzględniać m.in. koszty i
korzyści, zasięg powodzi i trasy przejścia fali powodziowej, obszary retencyjne,
cele środowiskowe, gospodarowanie gruntami i wodą, planowanie przestrzenne,
zagospodarowanie terenu.
Projekt zawiera przepisy upoważniające do wydania rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów, określającego szczegółowy zakres, jaki powinny
zawierać Krajowy Plan Zabezpieczenia Przeciwpowodziowego i plany gminne
(art. 2 ust. 2 oraz art. 4 ust. 2 projektu). Przepisy te nie zawierają wytycznych
dotyczących treści rozporządzenia, które wskazywałyby istotne elementy
Krajowego Planu Zabezpieczenia Przeciwpowodziowego i planów gminnych –
przepisy art. 2 i art. 4 zawierają jedynie wymóg wykazania w planach terenów
objętych całkowitym zakazem zabudowy oraz terenów z ograniczonym prawem
zabudowy. Ogólny charakter przepisów upoważniających do wydania
rozporządzenia nie pozwala na dokonanie szczegółowej analizy zgodności
projektu z przepisami dyrektywy 2007/60/WE. Proponowana regulacja nie
narusza prawa UE.
4. Konkluzja
Projekt ustawy o zapobieganiu skutkom powodzi nie narusza prawa Unii
Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 2 czerwca 2010 r.
BAS-WAPEiM-896/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zapobieganiu skutkom powodzi (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Andrzej Adamczyk) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ustawy zakłada opracowanie przez Prezesa Rady Ministrów
Krajowego Planu Zabezpieczenia Przeciwpowodziowego oraz sporządzanie i
uchwalanie gminnych planów zabezpieczenia przeciwpowodziowego, z
uwzględnieniem terenów objętych całkowitym zakazem zabudowy oraz
terenów, gdzie może być dopuszczona zabudowa w zakresie ograniczonym.
Projekt przewiduje okresową kontrolę budowli hydrotechnicznych, zbiorników
wodnych, rzek i cieków wodnych.
Projekt ustawy nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zapobieganiu skutkom powodzi nie jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura
Analiz
Sejmowych
Michał Królikowski
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3116
› Pobierz plik
-
3116-001
› Pobierz plik
-
3116-002
› Pobierz plik
-
3116-003
› Pobierz plik
-
3116-s
› Pobierz plik