eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Poselski projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

- wprowadzenie nowych uregulowań określających zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku, a także warunki udzielenia zezwoleń i prowadzenia działalności w zakresie objętym przedmiotową nowelizacją;- uchylenie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1169
  • Data wpłynięcia: 2008-07-25
  • Uchwalenie:

1169


Druk nr 1169

Warszawa, 25 lipca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

-
o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Mirosławę Masłowską.


(-) Barbara Bartuś; (-) Dariusz Bąk; (-) Mariusz Błaszczak; (-) Antoni
Błądek; (-) Joachim Brudziński; (-) Witold Czarnecki; (-) Arkadiusz
Czartoryski; (-) Edward Czesak; (-) Andrzej Mikołaj Dera; (-) Jacek Falfus;
(-) Adam Gawęda; (-) Grażyna Gęsicka; (-) Zbigniew Girzyński; (-) Marian
Tomasz Goliński; (-) Kazimierz Gołojuch; (-) Jerzy Gosiewski; (-) Krystyna
Grabicka; (-) Adam Hofman; (-) Wiesław Janczyk; (-) Mariusz Kamiński;
(-) Beata Kempa; (-) Zbigniew Kozak; (-) Leonard Krasulski; (-) Krzysztof
Lipiec; (-) Barbara Marianowska; (-) Beata Mazurek; (-) Anna Paluch;
(-) Jacek Pilch; (-) Marek Polak; (-) Krzysztof Popiołek; (-) Adam Rogacki;
(-) Józef Rojek; (-) Jarosław Rusiecki; (-) Dariusz Seliga; (-) Krzysztof
Sońta; (-) Andrzej Szlachta; (-) Stanisław Szwed; (-) Anna Zalewska.
P R O J E K T


U S T A W A

z dnia …………………………………r.

o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Rozdział I

Przepisy ogólne

Art. 1


1.Ustawa określa zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące
utrzymania czystości i porządku, a także warunki udzielenia zezwoleń i prowadzenia
działalności w zakresie objętym regulacją ustawy.
2.Zasady odzysku lub unieszkodliwiania odpadów regulują odrębne przepisy.

Art. 2

1.Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1)nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w
zbiornikach bezodpływowych;
2)odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady komunalne w rozumieniu przepisów
o odpadach;
3)odbieraniu odpadów komunalnych – rozumie się przez to działalność prowadzoną przez
przedsiębiorcę, polegającą na przejmowaniu odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości w celu ich transportu do miejsca odzysku i do miejsca unieszkodliwiania;
4)przedsiębiorcy – rozumie się przez to przedsiębiorcę, o którym mowa w przepisach o
swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli na podstawie posiadanego zezwolenia
udzielonego
przez właściwego terytorialnie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, prowadzi działalność
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżniania
zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych oraz jednostki organizacyjne
właściwej terytorialnie gminy nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące tego rodzaju
działalność;
5)stacjach zlewnych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy
kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania
nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;
6)właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników
wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub
użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;
7)zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone
do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania oraz przenośne toalety.
2.Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono
odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące
zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r.
o własności lokali(Dz. U. z 2000 r. Nr 80,poz. 903 z 2004 r. Nr 141, poz. 1492), lub
właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany.

Art. 3

1.Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
środowiska, określi, w drodze rozporządzenia, wymagania dla pojazdów asenizacyjnych,
biorąc pod uwagę:
1)bezpieczeństwo i zdrowie osób obsługujących pojazdy asenizacyjne;
2)wymagania ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2.Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w po-
rozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, określi, w drodze
rozporządzenia, warunki wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych, biorąc pod
uwagę:
1)bezpieczeństwo i zdrowie osób obsługujących stacje zlewne;
2)ochronę wyposażenia technicznego stacji zlewnych;
3)wpływ mieszaniny nieczystości ciekłych na mechaniczno-biologiczne procesy
oczyszczania;
4)ochronę wód przed zanieczyszczeniem.

Rozdział 2

Zadania gmin w zakresie utrzymania czystości i porządku

Art. 4


1.Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych
gmin.
2.Zadanie, o którym mowa w ust. 1, gminy wykonują samodzielnie, we współdziałaniu z
innymi gminami, lub przez powierzenie – w formach i na zasadach określonych w przepisach
o gospodarce komunalnej.
3.W razie wspólnego wykonywania przez gminy zadania, o którym mowa w ust. 1, określone
w ustawie prawa i obowiązki organów gminy wykonują odpowiednio organy:
1)związku międzygminnego;
2)gminy wskazanej w porozumieniu międzygminnym.
4.Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich
utrzymania w zakresie:
1)tworzenia warunków do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i
porządku na terenie gminy lub zapewnienia wykonywania tych prac przez tworzenie
odpowiednich
jednostek organizacyjnych;
2)zapewnienia budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gmina-
mi:
a)stacji zlewnych, w przypadku gdy podłączenie wszystkich nieruchomości do sieci
kanalizacyjnej jest niemożliwe lub powoduje nadmierne koszty,
b)szaletów publicznych,
c)instalacji i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych lub ich
części;
3)z zastrzeżeniem art. 12 ust. 4, zapewnienia zbierania i pozbywania się z ulic, placów i
terenów otwartych błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników
przez właścicieli nieruchomości oraz odpadów zgromadzonych w przeznaczonych do tego
celu pojemnikach ustawionych na chodniku;
4)określenia wymagań wobec osób posiadających zwierzęta domowe w zakresie
bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych;
5)organizowania ochrony przed bezdomnymi zwierzętami na zasadach określonych w
przepisach dotyczących ochrony zwierząt;
6)zapewnienia zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok bezdomnych zwierząt lub ich
części;
7)znakowania obszarów dotkniętych lub zagrożonych chorobą zakaźną zwierząt;
8)udostępniania mieszkańcom na stronie internetowej oraz w sposób zwyczajowo przyjęty:
a)firmy, oznaczenia siedziby i adresu albo imienia, nazwiska i adresu zbierającego zużyty
sprzęt elektryczny i elektroniczny,
b)adresów znajdujących się na terenie gminy punktów, w których zbierany jest zużyty sprzęt
elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, z wyodrębnieniem
punktów przyjmujących zużyty sprzęt w ilości nie większej niż sprzedawany nowy sprzęt,
jeżeli
zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju.
5.Gminy prowadzą ewidencję:
1)zbiorników bezodpływowych, w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania oraz w celu
opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej;
2)przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania
się komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci
kanalizacyjnej;
3)umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w
celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków
wynikających z ustawy;
4)umów zawartych na opróżnianie zbiorników bezodpływowych, w celu kontroli
wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających
z ustawy;
5)udzielonych i cofniętych zezwoleń, o których mowa w art. 14 ust. 1.
6.Ewidencje, o których mowa w ust. 5 pkt 3-5, zawierają informacje, o których mowa w art.
20 ust. 1-3 i ust. 6.

Art. 5

1.Rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego,
uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, zwany dalej
„regulaminem”; regulamin jest aktem prawa miejscowego.
2.Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy,
dotyczące:
1)wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
obejmujących:
a)prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów
komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych odpadów niebezpiecznych,
odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów,
b)uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do
użytku publicznego,
c)mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi,
d)pozbywania się wszystkich rodzajów odpadów komunalnych, w tym odpadów wielko-
gabarytowych i z remontów, oraz nieczystości ciekłych.
2)rodzaju i minimalnej pojemności pojemników lub opakowań przeznaczonych do zbierania
odpadów komunalnych, w tym do zbierania selektywnego na terenie nieruchomości oraz na
drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników lub opakowań i ich
utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy
uwzględnieniu:
a)średniej ilości i rodzajów odpadów komunalnych, w tym odpadów powstających sezonowo,
wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b)liczby osób korzystających z pojemników lub opakowań przeznaczonych do zbierania od-
padów komunalnych na terenie nieruchomości;
3)częstotliwości i sposobu pozbywania się z terenu nieruchomości oraz terenów
przeznaczonych do użytku publicznego odpadów komunalnych w sposób uniemożliwiający
gromadzenie odpadów poza pojemnikami i miejscami do tego przeznaczonymi lub
nieczystości ciekłych w sposób uniemożliwiający ich wprowadzenie do wód lub do ziemi;
4) maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych
do składowania na składowiskach odpadów;
5) innych wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami, w tym w
szczególności wskazania miejsca odzysku i miejsca unieszkodliwiania odpadów
komunalnych ,do których odpady z terenu gminy przekazywane są przez przedsiębiorców;
w przypadku braku na terenie gminy lub związku międzygminnego instalacji i składowisk
odpadów, wskazuje się instalację i składowisko wynikające z wojewódzkiego planu
gospodarki odpadami;
6)wskazania stacji zlewnej, do której nieczystości ciekłe z terenu gminy są wprowadzane;
7)obowiązków osób posiadających zwierzęta domowe ,mające na celu ochronę przed
zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów
przeznaczonych do wspólnego użytku;
8)wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji
rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub
poszczególnych nieruchomościach;
9)wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej
przeprowadzania.
3. Rada gminy ,uchwalając wymagania w zakresie selektywnego zbierania i odbierania
odpadów komunalnych ,uwzględnia w pierwszej kolejności ich odzysk.
4. Rada gminy w zależności od warunków lokalnych, określa sposoby udokumentowania
przez właścicieli nieruchomości pozbywania się :
1)odpadów komunalnych przez:
a) zawarcie pisemnej umowy z przedsiębiorcą ,o którym mowa w art. 2 ust.1 pkt 4,i
przechowywanie przez okres 1 roku dowodów wnoszenia opłat za świadczone usługi,
b)okazanie pisemnych dowodów korzystania z punktów selektywnego odbioru odpadów, je-
żeli takie dowody są wymagane przepisami ustawy o odpadach,
c)nabycie opakowań do selektywnego zbierania odpadów komunalnych od przedsiębiorcy
odbierającego te odpady,
d)wnoszenie opłat, o których mowa w art. 8;
2)nieczystości ciekłych przez:
a)zawarcie pisemnej umowy z przedsiębiorcą, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4, i
przechowywanie przez okres 1 roku dowodów wnoszenia opłat za świadczone usługi,
b)wnoszenia opłat, o których mowa w art. 8.
5.Jeżeli nastąpiła zmiana przepisów o odpadach lub ochronie środowiska, w zakresie będą-
cym przedmiotem regulacji regulaminu, regulamin podlega aktualizacji w terminie 3 miesięcy
od wprowadzenia zmiany tych przepisów.
strony : [ 1 ] . 2 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: