Poselski projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
- wprowadzenie nowych uregulowań określających zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku, a także warunki udzielenia zezwoleń i prowadzenia działalności w zakresie objętym przedmiotową nowelizacją;- uchylenie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1169
- Data wpłynięcia: 2008-07-25
- Uchwalenie:
1169
gminy do podjęcia uchwały w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 3 miesiące od
upływu terminów przewidzianych na uchwalenie lub aktualizację regulaminu.
7.Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 6 wojewoda sporządza
regulamin w zakresie koniecznym dla możliwości realizacji utrzymania czystości i porządku
na terenie gminy oraz wydaje w tej sprawie zarządzenie zastępcze.
8.Regulamin przyjęty w trybie, o którym mowa w ust 7, wywołuje skutki prawne takie, jak
akt prawa miejscowego.
9.W przypadku, o którym mowa w ust. 7, koszty sporządzenia regulaminu ponosi w całości
gmina, której terenu dotyczy zarządzenie zastępcze.
Art. 6.
1.Rada gminy może zdecydować w drodze uchwały, o przejęciu wykonywania działania
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżniania
zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych stając się dysponentem
odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych powstających na terenie gminy.
2.Rada gminy określa w uchwale, o której mowa w ust. 1, jej termin wejścia w życie, nie
wcześniej niż jeden rok od dnia podjęcia uchwały.
3.Działanie o którym mowa w ust. 1, w imieniu gminy wykonywać będzie przedsiębiorca
lub przedsiębiorcy wyłonieni w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
4.Jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie zostały złożone żadne
oferty lub wszystkie złożone oferty zostały przez gminę odrzucone, gmina może powierzyć
wykonywanie działalności, o której mowa w art. 14 ust. 1, własnej jednostce organizacyjnej.
Przepis Art. 11 stosuje się odpowiednio.
Art. 7
1.Jeżeli na całym terenie gminy działalność, o której mowa w art. 14 ust. 1, prowadzona
jest przez gminę samodzielnie lub gmina powierzy realizację tej działalności przedsiębiorcy
lub przedsiębiorcom, rada gminy – po rozstrzygnięciu postępowania, o którym mowa w art. 6
uchwali stawki stanowiące podstawę do wyliczenia opłat ponoszonych przez właścicieli
nieruchomości za świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych lub
opróżniania zbiorników bezodpływowych.
2.Uchwalając stawki, rada gminy uwzględnia wszystkie uzasadnione koszty wynikające z
prowadzenia działalności o której mowa w art. 14 ust 1. Kryteria, o których mowa w art. 8
stosuje się odpowiednio.
3.Rada gminy nie może różnicować stawek ze względu na teren gminy, na którym
wytwarzane są odpady lub, na którym opróżniane są zbiorniki bezodpływowe.
4.W uchwale, o której mowa w ust. 1, określa się dodatkowo:
1)częstotliwość i terminy wnoszenia opłat przez właścicieli nieruchomości, wyliczonych
na podstawie stawek, o których mowa w ust. 1;
2)sposób i terminy udostępniania pojemników lub opakowań przeznaczonych do zbierania
odpadów komunalnych lub zbiorników bezodpływowych;
3)sposób wyliczenia opłat na podstawie stawek, uwzględniający ilość i rodzaj odpadów
komunalnych lub ilość i rodzaj nieczystości ciekłych.
5. rednia ilość i rodzaje odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych
lub innych źródłach wynika z regulaminu.
6.Uchwała, o której mowa w ust. 1, jest aktem prawa miejscowego.
7.Opłaty wyliczone na podstawie stawek, o których mowa w ust. 1, są przychodem gminy,
gromadzonym na kontach utworzonych w celu finansowania kosztów ponoszonych
przez gminę na zorganizowanie i funkcjonowanie gospodarki odpadami komunalnymi i
nieczystościami ciekłymi. Przepis art. 9 ust. 8 stosuje się odpowiednio.
Art. 8
1.Rada gminy określa, w drodze uchwały, górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli
nieruchomości za odbieranie odpadów komunalnych i opróżnianie zbiorników
bezodpływowych.
2.Rada gminy może różnicować wysokość stawek, o których mowa w ust. 1, dla gospodarstw
domowych, nieruchomości rekreacyjnych lub podobnych, indywidualnych gospodarstw
rolnych i innych źródeł wytwarzania odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych.
3.Różnicując wysokość stawek, o których mowa w ust. 1, dla innych źródeł wytwarzania od-
padów komunalnych lub nieczystości ciekłych niż gospodarstwa domowe, rada gminy
uwzględnia rodzaj źródła i ilość odpadów lub nieczystości ciekłych w nim wytwarzanych.
4.Określając wysokość stawek opłat, o których mowa w ust. 1, rada gminy uwzględnia
wszystkie, uzasadnione koszty prowadzenia działalności, o której mowa w ust. 1, w
szczególności dotyczące:
1)należności za odbieranie, transport i składowanie lub odzysk odpadów komunalnych;
2)należności za odbieranie, transport i wprowadzanie nieczystości ciekłych do stacji
zlewnych.
Art. 9
1.Gmina jest obowiązana zorganizować odbieranie odpadów komunalnych lub opróżnianie
zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych w przypadku właścicieli nie-
ruchomości, którzy nie zawarli pisemnej umowy na odbieranie odpadów komunalnych lub
opróżnianie zbiorników bezodpływowych, lub nie udokumentowali innego, zgodnego z
regulaminem sposobu pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych.
2.Wójt, burmistrz lub prezydent miasta nakłada na właściciela nieruchomości, o którym
mowa w ust. 1, w drodze decyzji wydanej z urzędu, obowiązek uiszczania opłat za odbieranie
odpadów komunalnych lub opróżnianie zbiorników bezodpływowych.
3.W decyzji, o której mowa w ust. 2, wójt, burmistrz lub prezydent miasta ustala:
1)wysokość opłat wyliczonych na podstawie kryteriów, o których mowa w art. 8;
2)terminy uiszczenia tych opłat;
3)sposób i terminy udostępniania pojemników lub opakowań lub zbiorników
bezodpływowych w celu ich opróżnienia.
4.Decyzji, o której mowa w ust. 2, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
5.Decyzję o której mowa w ust. 2, wydaje się na okres 1 roku.
6.Decyzja, o której mowa w ust. 2, ulega przedłużeniu w drodze decyzji wydawanej z urzędu,
na kolejny okres, jeżeli właściciel nieruchomości nie przedstawi, na co najmniej 3 miesiące
przed upływem daty obowiązywania decyzji umowy, której termin rozpoczęcia wykonywania
usługi nie jest późniejszy niż data utraty mocy obowiązującej decyzji, lub nie udokumentuje
innego, zgodnego z regulaminem, sposobu pozbywania się odpadów komunalnych.
7.Opłaty, o których mowa w ust. 2, są przychodem gminy gromadzonym na kontach
utworzonych w celu finansowania kosztów ponoszonych przez gminę za realizację
obowiązków, o
których mowa w ust. 1.
8.Do opłat stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.-
Ordynacja podatkowa (Dz.U. Dz 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), z wyłączeniem art. 67a
§1 pkt 3 i §2 oraz art. 67d, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi,
burmistrzowi lub prezydentowi miasta.
Art. 10
1.Gmina powierza wykonywanie działalności ,o której mowa w art.14 ust.1 , przedsiębiorcy ,
którego oferta została wybrana w postępowaniu o udzielenie zmówienia publicznego.
2.Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ,wójt, burmistrz lub
prezydent miasta, w drodze zarządzenia podanego do publicznej wiadomości ,w tym
udostępnionego na stronie internetowej urzędu gminy, określa:
1) zakres działalności będącej przedmiotem powierzenia;
2)teren lub część terenu gminy, na którym działalność będzie prowadzona ;
3) wymagania, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu określonych działań,
w szczególności dotyczące rodzajów pojemników lub opakowań przeznaczonych
do zbierania odpadów komunalnych ,zasad ich rozmieszczania, zasad i częstotliwości
odbierania odpadów ,rodzaju i ilości pojazdów służących do transportu odpadów lub
rodzaju ilości pojazdów służących do transportu nieczystości ciekłych.
Art.14 ust 3 stosuje się odpowiednio;
4) liczbę podmiotów ,które będą mogły prowadzić działalność na wskazanym terenie,
a przy dopuszczeniu więcej niż jednego przedsiębiorcy ,także szczegółowe kryteria
podziału zadań pomiędzy tych przedsiębiorców oraz wskazuje miejsce odzysku
i miejsce unieszkodliwienia odpadów pochodzących z terenu gminy lub stację zlewną,
do której będą wprowadzane nieczystości ciekłe z terenu gminy.
Art. 11
1.Powierzenie przez gminę prowadzenia działalności, o której mowa w art. 14 ust. 1, następu-
je z uwzględnieniem przepisów o zamówieniach publicznych, w drodze umowy zawartej na
czas określony, nie krótszy jednak niż 3 lata.
2.W umowie, o której mowa w ust. 1, strony są obowiązane zawrzeć co najmniej następujące
postanowienia:
1)szczegółowe określenie zakresu działalności i terenu, na którym będzie wykonywana;
2)ustalenie czasu obowiązywania umowy,
3)ustalenie wymagań, jakie muszą być spełnione przy wykonywaniu działalności dotyczących
co najmniej:
a)rodzaju pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów, zasad ich rozmieszczania, za-
sad i częstotliwości opróżniania pojemników, rodzaju i ilości pojazdów służących do
transportu odpadów komunalnych,
b)rodzaju opakowań przeznaczonych do zbierania odpadów gromadzonych selektywnie, w
tym w szczególności odpadów z tworzyw sztucznych, metalu, szkła i papieru, zasad ich
rozmieszczania i częstotliwości odbierania,
c)rodzaju i ilości pojazdów służących do transportu nieczystości ciekłych;
4)wskazanie miejsca odzysku i miejsca unieszkodliwiania odpadów zgodnych z regulaminem;
5)wskazanie stacji zlewnej zgodnej z regulaminem;
6)ustalenie zasad obliczania wynagrodzenia, w tym wynikających z ilości i rodzajów
odpadów komunalnych przekazanych do miejsca odzysku i do miejsca unieszkodliwiania;
7)ustalenie zasad obliczania wynagrodzenia, w tym wynikających z ilości i rodzaju
nieczystości ciekłych wprowadzanych do stacji zlewnej;
8)ustalenie zasad kontrolowania przez gminę wypełniania postanowień umowy;
9)określenie odpowiedzialności za naruszenie postanowień umowy, w tym upoważniających
do jej rozwiązania bez wypowiedzenia lub rozwiązania za wypowiedzeniem przez jedną ze
stron.
3.Zmiana warunków umowy w zakresie wskazania miejsca odzysku, miejsca
unieszkodliwiania odpadów lub stacji zlewnej odbywa się z inicjatywy gminy i jest możliwa
w każdym czasie, o ile jest to niezbędne dla prawidłowej realizacji zasad gospodarki
odpadami lub warunków, o których mowa w art. 3 ust. 2. Zakres niezbędnych zmian innych
postanowień umowy podlega uzgodnieniom stron.
Rozdział 3
Obowiązki właścicieli nieruchomości
Art. 12.
1.Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
1)zawarcie pisemnej umowy z przedsiębiorcą, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4, i
przechowywanie przez okres 1 roku dowodów wnoszenia opłat za świadczone usługi lub
pozbywanie się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych w inny sposób, zgodny z
regulaminem;
2)wyposażenie nieruchomości w pojemniki lub opakowania służące do zbierania odpadów
komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników lub opakowań w odpowiednim stanie
sanitarnym, porządkowym i technicznym;
3)przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy
budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie
nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych, spełniający wymagania
przepisów budowlanych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniającą
wymagania określone w przepisach o ochronie środowiska; przyłączenie nieruchomości do
sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w
przydomową oczyszczalnię ścieków;
4)zbieranie wszystkich powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w
przeznaczonych do tego celu pojemnikach lub opakowaniach albo, w przypadku odpadów o
znacznych rozmiarach, w wyznaczonych do tego celu miejscach, z uwzględnieniem
ustalonych w regulaminie zasad selektywnego zbierania odpadów;
5)uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż
nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej
służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel
nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony
płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;
6)realizację innych obowiązków określonych w regulaminie;
7)gromadzenia nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych.
2.Wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1, na terenie budowy należy do
inwestora.
3.Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z wydzielonych
krawężnikiem lub oznakowaniem poziomym torowisk pojazdów szynowych należy do
obowiązków zakładów transportowych użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.
4.Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu
drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także:
1)zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w pojemnikach do tego
przeznaczonych i utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym,
porządkowym i technicznym;
2)pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez
właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej;
3)uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli
zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na ta-
kim chodniku.
5.Obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenach innych, niż wymienione w ust. 1-4,
należą do gminy. Do obowiązków gminy należy także uprzątniecie i pozbycie się błota,
śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli gmina otrzymuje należności z tytułu
postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku, oraz zbieranie i
pozbywanie się odpadów gromadzonych w przeznaczonych do tego pojemnikach
umieszczonych na tym chodniku i utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie
sanitarnym, porządkowym i technicznym.
6.Właściciele nieruchomości mają obowiązek udostępnić nieruchomość do przeprowadzenia
kontroli realizacji obowiązków wymienionych w ust. 1-4.
7.Kontrolę, o której mowa w ust. 6, przeprowadza z wniosku wójta, burmistrza lub
prezydenta miasta straż gminna, policja lub osoba imiennie upoważniona przez wójta,
burmistrza lub prezydenta miasta.
8.Upoważnienie, o którym mowa w ust. 7, zawiera imię, nazwisko osoby kontrolującej,
przedmiot i zakres kontroli, pieczątkę urzędu gminy oraz podpis i imienną pieczątkę wójta,
burmistrza lub prezydenta miasta.
9.Osoba, o której mowa w ust. 7, ma prawo wejścia na teren nieruchomości po okazaniu
dokumentu tożsamości ze zdjęciem.
10.W przypadku stwierdzenia niewykonania obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt. 2-6
oraz w ust. 2-4, wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje decyzję nakazującą wykonanie
obowiązku. Decyzji nadaje rygor natychmiastowej wykonalności.
11.Wykonywanie obowiązku wynikającego z decyzji, o której mowa w ust. 10, podlega
egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Art. 13
1.Z zastrzeżeniem ust 2, właściciele nieruchomości przy przeprowadzaniu kontroli
wykonywania obowiązku określonego w art. 12 ust. 1 pkt 1, obowiązani są do
udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego
działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub w
zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, przez
okazanie pisemnej umowy i dowodów płacenia za takie usługi lub udokumentowania innego,
zgodnego z regulaminem sposobu pozbywania się odpadów komunalnych.
2.Po wejściu w życie aktu prawa miejscowego, o którym mowa w art. 7, właściciele
nieruchomości mają obowiązek wnosić na rzecz gminy, opłaty wyliczone na podstawie
stawek, o których mowa w art. 7, z tytułu odbierania odpadów komunalnych i ich
zagospodarowania lub z tytułu opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu
nieczystości ciekłych.
Rozdział 4