  • 11. Data: 2011-09-13 18:22:44
    Temat: Re: vzm a umowa użyczenia.
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/13/2011 12:04 PM, spp wrote:

    > Ale to nie jest tytuł prawny _do_lokalu_ a do _korzystania_ z lokalu. :(

    czy ja wiem.
    umowa najmu czy uzyczenia tez nie jest zadnym prawem do lokalu a do
    korzystania z lokalu. no bo przeciez sprzedac go na podstawie tej umowy
    nie możesz.

    > art. 4.2. Prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje,
    > pod warunkiem że osoba
    > fizyczna posiada:
    > 1) prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane [...] albo
    > tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w
    > przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3 {remont};

    tylko trzeba zdefiniowac co to jest prawo do dysponowania nieruchomoscia.

    bo jesli to ma byc prawo, ktore np. pozwala ci sprzedac to mieszkanie to
    umowa uzyczenia czy najmu takiego prawa ci nie daje, wiec tez nie
    moglbys odliczyc, a wiadomo ze mozesz.

    wiec jesli "dysponowanie" to prawo przebywania to niczym umowa uzyczenia
    nie rozni sie od ustawowego prawaa zapisanego w KRIO.

    > W obu wypadkach odpowiedź negatywna ale...
    > może być twierdząca o ile jest pełnoletnie, wcześniej zawarło z
    > rodzicami umowę użyczenia i faktury brało na siebie.
    >
    > A w moim przypadku zakładam, że małżonek _jest_ osobą pełnoletnią.

    ale oba prawa oparte byloby o KRIO, natomaist w przypadku
    niepelnoletnich jest to bardziej widoczne, bo oni innego prawa do lkalu
    jak wynikajacego z KRIO miec nie moga.

    ps.
    oczywiscie w calej tej dyskusji zalozylem, ze gotfryd ma racje i probuje
    jego racje obronic, chociaz sam mam watpliwosci czy tak jest.
    Z tym, ze wynikaja one z tego, ze nigdy do tej pory o takim podejsciu
    nie slyszalem. natomiast logicznie wydaje mi sie to rozsadne.

  • 12. Data: 2011-09-13 18:23:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/13/2011 11:56 AM, spp wrote:

    > BTW - jutro napiszę więcej po rozmowie w US. :)

    akurat moim zdaniem panienki w US są majgorszym mozliwym miejscem do
    pytania o takie rzeczy.

    przykladem moze byc tu post sprzed paru dni, kiedy nawet naczelnik US
    kazal zaplacic podatek od sprzedazy majatku odzielnego.

  • 13. Data: 2011-09-13 18:34:27
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-09-13 20:22, witek pisze:

> [...]
    > Z tym, ze wynikaja one z tego, ze nigdy do tej pory o takim podejsciu
    > nie slyszalem. natomiast logicznie wydaje mi sie to rozsadne.

    Wygląda na to że jednak przecieram pewnie szlak z którym nikt z
    piszących tutaj się nie zetknął. :) Nie oznacza to że inni nie
    przerobili podobnej ścieżki.

    Założyłem, że jest w pewnym sensie 'logiczne' (chociaż mowa o podatkach)
    iż zupełnie inna będzie definicja 'prawa do lokalu' w rozumieniu KRiO a
    zupełnie inna w rozumieniu ustawy o zwrocie VAT itd. (bardziej zbliżona
    do wymogów prawa budowlanego czy KC w działach poświęconych własności).
    Dlatego też przyjąłem, że taka umowa użyczenia _jest_ wyjściem z sytuacji.
    Problem polega na tym że powinna oba być zawarta kilka lat temu.
    Oczywiście - żaden problem antydatować ale ... przecież dla umowy
    użyczenia nie jest wymagana forma pisemna, wystarczy ustna a nawet
    dorozumiana. Czy nie wystarczyłoby zgodne oświadczenie małżonków o jej
    istnieniu?

    --
    spp

  • 14. Data: 2011-09-13 18:42:18
    Od: 'Tom N' <n...@2...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1109131819210.1124@quad>:

    > J.w. :) (jeśli nie działa z racji "obowiązku", równie dobrze
    > nie działa w obu wypadkach).

    A prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia? I nie odliczyć a odpowiadać,
    A ponieważ pytania maturalne, to załóżmy, że dotyczą dziecka powyżej
    osiemnastego roku życia ;-)

    --
    Tomasz Nycz

  • 15. Data: 2011-09-13 19:25:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/13/2011 1:34 PM, spp wrote:

> [...]
    > użyczenia nie jest wymagana forma pisemna, wystarczy ustna a nawet
    > dorozumiana. Czy nie wystarczyłoby zgodne oświadczenie małżonków o jej

    przy czym US od razu zakwestionuje taką umowa uzyczenia, bo zona z racji
    krio ma juz prawo do tego lokalu i mąż nie może żonie lokalu uzyczyc, bo
    ona juz prawo do niego ma.

    A, ze z niego "teroretycznie" nie wynika prawo do odpisu, no to trudno.

    mozesz przecierac szlaki, ale ja wysiadam z tego wozka.

  • 16. Data: 2011-09-13 19:32:08
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-09-13 21:25, witek pisze:

    > przy czym US od razu zakwestionuje taką umowa uzyczenia, bo zona z racji
    > krio ma juz prawo do tego lokalu i mąż nie może żonie lokalu uzyczyc, bo
    > ona juz prawo do niego ma.

    Rozwiązanie z użyczeniem to pomysł US. :)

    No i ostatnie- jeżeli jest tak jak piszesz to US nie powinien
    kwestionować faktu że część wydatków poniesionych na remont mieszkania
    jest na żonę a część na męża - w końcu zgodnie z KRiO mają takie samo
    prawo i bez znaczenia powinien być fakt iż właścicielem lokalu jest
    jeden małżonek a na dodatkowo mają rozdzielność majątkową

    --
    spp

  • 17. Data: 2011-09-13 19:48:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/13/2011 2:32 PM, spp wrote:

    > Rozwiązanie z użyczeniem to pomysł US. :)

    chyba po to, zeby cie wkopac.
    po drugie nie pomysl US tylko jakiejs pani w US, ktora dzis tam jest, a
    jutro jej nie bedzie.

    dobrze by bylo, zeby to byl pomysl jakies renomowanej kancelarii, ktora
    w razie czego swoj pomysl obroni w sadzie lub zwroci ci koszty jesli
    przegra.

> [...]
    > prawo i bez znaczenia powinien być fakt iż właścicielem lokalu jest
    > jeden małżonek a na dodatkowo mają rozdzielność majątkową

    nie powinien,
    ale bedziesz pierwszy, ktory sie z tym zmierzy.

  • 18. Data: 2011-09-13 22:36:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Sep 2011, 'Tom N' wrote:

    > A prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia?

    Proste chyba ;), podałem w innej sprawie: art.21.1.125 PDoOF.
    Zwolnione z opodatkowania, nie wymaga więc istnienia "obowiązku".

    > I nie odliczyć a odpowiadać,

    Khm, nie jarzę o co chodzi :(

    pzdr, Gotfryd