  • 1. Data: 2011-09-12 17:59:58
    Temat: vzm a umowa użyczenia.
    Od: spp <s...@o...pl>

    Jak wiemy, aby uzyskać zwrot za materiały budowlane należy się
    legitymować tytułem prawnym do lokalu.

    Małżonkowie (z podpisaną rozdzielnością majątkową) zamieszkują lokal
    będący własnością jednego z nich tak więc teoretycznie drugi małżonek,
    mimo wspólnego zamieszkiwania powinien spisać umowę użyczenia
    (przynajmniej). Z drugiej strony dla tej umowy użyczenia nie jest
    wymagana forma pisemna.

    Co zrobić aby odzyskać należną różnicę VAT-cie? Czy wystarczy
    oświadczenie, że przed laty taka umowa ustnie została zawarta i poprzeć
    to wspólnym zamieszkiwaniem i prowadzeniem wspólnego gospodarstwa
    domowego? Antydatować umowę?

    A może inne sugestie?

    --
    spp

  • 2. Data: 2011-09-12 19:35:26
    Temat: Re: vzm a umowa użyczenia.
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/12/2011 12:59 PM, spp wrote:
> [...]
    > mimo wspólnego zamieszkiwania powinien spisać umowę użyczenia
    > (przynajmniej). Z drugiej strony dla tej umowy użyczenia nie jest

    nie powinien.
    prawo zamieszkiwania nabywa na podstawie KRIO.

> [...]
    > oświadczenie, że przed laty taka umowa ustnie została zawarta i poprzeć
    > to wspólnym zamieszkiwaniem i prowadzeniem wspólnego gospodarstwa

    Nic nie zrobic. jedna osoba jest wlascicielem i jedna osoba ma prawo do
    odliczen. droga osoba prawa od odliczen nie ma. Koniec kropka.

    rozwiazaniem jest uczynienie wspolmalzonka wspolwlascicielem.

  • 3. Data: 2011-09-12 19:50:37
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-09-12 21:35, witek pisze:

    > Nic nie zrobic. jedna osoba jest wlascicielem i jedna osoba ma prawo do
    > odliczen. droga osoba prawa od odliczen nie ma. Koniec kropka.
    >
    > rozwiazaniem jest uczynienie wspolmalzonka wspolwlascicielem.

    Zaden przepis nie nie wyklucza małżonka zamieszkującego z żoną w jej
    mieszkaniu (nawet, jeżeli mają rozdzielność majątkową) o ile wykaże się
    tytułem prawnym do lokalu. Może to być najem czy użyczenie - o powołaniu
    się na KRiO nie pomyślałem bo chyba to nie jest odpowiednie miejsce do
    szukania takich rozwiązań (nie chodzi o prawo do wspólnego
    zamieszkiwania lecz o tytuł prawny do nieruchomości).
    --
    spp

  • 4. Data: 2011-09-12 20:27:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/12/2011 2:50 PM, spp wrote:

> [...]
    > szukania takich rozwiązań (nie chodzi o prawo do wspólnego
    > zamieszkiwania lecz o tytuł prawny do nieruchomości).

    zona nie ma tytulu prawnego do lokalu tak samo jak nie maja go nieletnie
    dzieci.

    mieszka po prostu bez tytulu. wolno jej.

  • 5. Data: 2011-09-12 20:29:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/12/2011 3:27 PM, witek wrote:

    > zona nie ma tytulu prawnego do lokalu tak samo jak nie maja go nieletnie
    > dzieci.
    >
    > mieszka po prostu bez tytulu. wolno jej.

    zona == wspolmaloznek.
    tak mi sie z rozpedu napisalo.

  • 6. Data: 2011-09-12 21:11:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Sep 2011, spp wrote:

> [...]
    > własnością jednego z nich tak więc teoretycznie drugi małżonek, mimo
    > wspólnego zamieszkiwania powinien spisać umowę użyczenia (przynajmniej).

    Podaj proszę źródło takiego twierdzenia.
    KONIECZNIE.
    Najlepiej z linkiem ;)

    Stadardowy flejm, przede wszystkim na .podatki, ale znany również tu.
    Umiesz odpowiedzieć na proste pytanie: czy "darmowe świadczenie"
    w postaci zrobienia dzieciom kanapek powoduje obowiązek podatkowy?

    Otóż - nie.
    A przyczyną jest fakt, że zarówno opisane przez Ciebie "wspólne
    zamieszkiwanie" jak i owe kanapki wcale nie są dobrowolnym
    zachowaniem małżonków.
    Stanowią wypełnienie OBOWIĄZKU USTAWOWEGO, nałożonego w ustawie
    Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy.
    Tu masz, czytaj:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-rodzinny-i-
    opiekunczy-1_2_24.html

    Zacznij od art.27 i art.28[1], ale na tym nie skończ ;)
    Dalszy ciąg "wsparcia" dla przypadku np. najmu znajdziesz
    w Kodeksie cywilnym (ale to nie dotyczy wszelkich umów,
    w szczególności omawianego przypadku, więc nie ma co się rozdrabniać).

    I teraz powoli i wyraźnie: "tytuł prawny" wcale nie musi
    być umowny! Ustawowy tytuł prawny jest równie dobry, bo
    niby dlaczego by nie?

    > A może inne sugestie?

    Ciągle pamiętać o "syndromie trawniczka" :D
    To, że przepis wymaga czegoś, nie znaczy ani że nie istnieje inny
    przepis który wymaga inaczej, ani że to coś jest osiągalne tylko
    jedną drogą.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-09-12 21:19:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/12/2011 4:11 PM, Gotfryd Smolik news wrote:
    > I teraz powoli i wyraźnie: "tytuł prawny" wcale nie musi
    > być umowny! Ustawowy tytuł prawny jest równie dobry, bo
    > niby dlaczego by nie?

    dobre stwierdzenie.

    a teraz zadanie maturalne

    czy niepełnoletnie dziecko, które odmalowało sobie swój własny pokój za
    samodzielnie zarobione pieniądze, może sobie to odliczyć?

    wersja matury roszerzona: a co gdy odmalowało pokój rodziców?

  • 8. Data: 2011-09-13 16:56:19
    Od: spp <s...@o...pl>

    > I teraz powoli i wyraźnie: "tytuł prawny" wcale nie musi
    > być umowny! Ustawowy tytuł prawny jest równie dobry, bo
    > niby dlaczego by nie?

    Byłoby pięknie ale ...
    Możesz mi wskazać jakikolwiek przepis dający małżonkowi zamieszkującemu
    wspólnie z żoną, z którą posiada podpisaną rozdzielność majątkową prawa
    do lokalu będącego w majątku odrębnym żony?
    Kodeks rodzinny i opiekuńczy nic na ten temat nie mówi - daje określone
    prawa i obowiązki na podstawie których małżonkowie mogą wspólnie
    korzystać z tego majątku (nawet, jak jest wyłączną własnością jednego z
    nich) ale to nie ma nic wspólnego z prawem do lokalu w rozumieniu ustawy
    o zwrocie VAT. :(
    Sugestia US - należało zawrzeć umowę użyczenia. I stąd moje pytanie.

    BTW - jutro napiszę więcej po rozmowie w US. :)

    --
    spp

  • 9. Data: 2011-09-13 17:04:01
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-09-12 23:19, witek pisze:

    > dobre stwierdzenie.

    Ale to nie jest tytuł prawny _do_lokalu_ a do _korzystania_ z lokalu. :(

    art. 4.2. Prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje,
    pod warunkiem że osoba
    fizyczna posiada:
    1) prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane [...] albo
    tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w
    przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3 {remont};

> [...]
    > samodzielnie zarobione pieniądze, może sobie to odliczć?

    > wersja matury roszerzona: a co gdy odmalowało pokój rodziców?

    W obu wypadkach odpowiedź negatywna ale...
    może być twierdząca o ile jest pełnoletnie, wcześniej zawarło z
    rodzicami umowę użyczenia i faktury brało na siebie.

    A w moim przypadku zakładam, że małżonek _jest_ osobą pełnoletnią.

    --
    spp

  • 10. Data: 2011-09-13 17:23:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Sep 2011, witek wrote:

    > dobre stwierdzenie.
    >
    > a teraz zadanie maturalne
    >
    > czy niepełnoletnie dziecko, które odmalowało sobie swój własny pokój za
    > samodzielnie zarobione pieniądze, może sobie to odliczyć?

    Przyznaję że zadanie jest dobre.
    Szukam dziury w całym, i "na logikę" problem powinien stanowić
    fakt, że owo dziecko, jako samo znajdujące się na utrzymaniu
    i pod opieką rodziców (fakt samodzielnego zarobkowania tego
    nie zmienia) nie podpada pod obowiązek z KRiO z art.27,
    bo w sumie *tylko* poprzez ów art.27 realizacja prawa
    z art.28 (prawa do zamieszkiwania) powoduje, że wydatek
    na mieszkanie staje się powiązany z "prawem do mieszkania".
    Inaczej mówiąc: jakby nie art.27, wydatek na mieszkanie
    nie byłby "wydatkiem na swoje mieszkanie" ("swoje" w rozumieniu
    prawa do rozporządzania, nie prawa własności).
    Przyznaję ze "na literę" na razie nic ściślejszego
    nie znalazłem :P a tego że logika i podatki to dwie rozbieżne
    dziedziny nie ośmielę się podważać ;), pozostaje czekać aż dziura
    się ujawni (na mój gust powinna istnieć, o ile samo to co
    napisałem powyżej nie jest wystarczające z jakiegoś powodu).

    Dla porządku: tak, rzuciłem okiem na co poniektóre interpretacje
    US (negatywne rzecz jasna) i wychodzi mi, że interpretatorzy
    notorycznie mylą prawo własności z prawem w ogóle (a ściślej:
    z istnieniem jakiegokolwiek prawa do przedmiotu).
    Usiłują również "przypisać" prawa z KRiO do uprzednio istniejącego
    stosunku prawnego (i wywieść, że on "nie wchodzi do małżeństwa")
    IMO wszystko prawda, tylko (wszystko) nieporozumienie: prawo
    i obowiązek z KRiO jest samoistne.

    > wersja matury roszerzona: a co gdy odmalowało pokój rodziców?

    J.w. :) (jeśli nie działa z racji "obowiązku", równie dobrze
    nie działa w obu wypadkach).

    pzdr, Gotfryd