  • 1. Data: 2005-05-16 12:44:50
    Temat: umowa o zakazie konkurencji
    Od: "MB>77" <m...@p...onet.pl>

    Witam,
    Nie znalazłam konkretnej odpowiedzi na moje pytanie w archiwum, więc
    postanowiłam zadac je na forum:
    Czy zakaz konkurencji i odszkodowanie z nim związane od pracodawcy
    obowiązują również gdy to ja rozwiązałam umowe o pracę?
    Nadmieniam że moj pracodawca w momencie złożenia przeze mne wypowiedzenia
    zażądał ode mnie oświadczenia że zgodnie z w/w umową przez dwa lata nie
    podejmę pracy u konkurencji. Oświadczenie złożyłam, pracy u konkurencji nie
    podjęłam - czy mależy mi się zatem odszkodowanie przewidzianę umową lub art
    101 KP?
    Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.

  • 2. Data: 2005-05-16 12:51:28
    Temat: Re: umowa o zakazie konkurencji
    Od: Johnson <j...@n...pl>

> [...]
    > podjęłam - czy mależy mi się zatem odszkodowanie przewidzianę umową lub art

    Wszystko zależy od treści umowy.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 3. Data: 2005-05-16 12:53:19
    Od: "MB>77" <m...@p...onet.pl>

    W treści jest: "w przypadku ustania stosunku pracy" .... i dalej
    zobowiązanie się do powstrzymania od działalnosci konkurencyjnej; nie ma nic
    na temat kto rozwiązuje umowę

  • 4. Data: 2005-05-16 13:02:15
    Od: "|<onrad" <b...@j...bardziej.trendy>

> [...]
    > Czy zakaz konkurencji i odszkodowanie z nim związane od pracodawcy
    > obowiązują również gdy to ja rozwiązałam umowe o pracę?

    Dotego momentu opisu: Tak. Odszkodowanie nalezy Ci sie w kwocie minimum
    25% dotychczasowej pensji miesiecznie przez czas umowy o zakazie konkurencji

> [...]
    > podjęłam - czy mależy mi się zatem odszkodowanie przewidzianę umową lub art

    Umowa jest zatem niewazna. Umowa o zakazie konkurencji musi zostac
    sporzadzona w dniu podpisania umowy o prace. W zadnym wypadku pracodawca
    nie moze podpisywac z Tobą tej umowy z dniu zakonczenia pracy! W takim
    wypadku umowa jest niewazna i mozesz ja zglosic do sadu pracy. Nie wiem
    czy dostaniesz w takim wypadku jakies odszkodowanie od szefa. Moja
    siostra miala identyczny przypadek (szef kazal jej podpisac umowe w dniu
    zakonczenia pracy) i szef postanowil sie dogadac pozasadownie.

    Mozesz zatem podjac prace u konkurencji z conajmniej dwoch powodow:
    - umowa o zakazie konk. podpisana w dniu zakonczenia swiadczenia pracy
    jest niewazna
    - nawet gdyby byla wazna (gdybys podpisal identyczna umowe w dniu
    podjecia pracy, ale o tym nie pamietasz) a szef nie wyplacil Ci jeszcze
    zadnej z 25-procentowek, umowa jest niewazna (i mozesz podjac prace u
    konkurencji). W taki wypadku jednak mozesz sie sadownie domagac tej zaplaty

    --
    body {
    name: '|<ońrad Karpieszu>|';

  • 5. Data: 2005-05-16 13:22:00
    Od: KrzysiekPP <k...@S...op.pl>

    > W tre?ci jest: "w przypadku ustania stosunku pracy" .... i dalej
    > zobowi?zanie się do powstrzymania od działalnosci konkurencyjnej; nie ma nic
    > na temat kto rozwi?zuje umowę

    A jest klauzula o wysokosci odszkodowania za ten czas ?

  • 6. Data: 2005-05-16 13:28:11
    Od: fv <f...@c...com>

    MB>77 claimed:
    > Czy zakaz konkurencji i odszkodowanie z nim związane od pracodawcy
    > obowiązują również gdy to ja rozwiązałam umowe o pracę?

    Chciałbym się dołączyć do pytania, gdyż tematyka jest zbliżona.
    Mianowicie jak interpretować zapis:
    "Pracownik oświadcza, że nie prowadzi ani nie będzie podejmował
    działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy".

    Nie ma tam terminu przez jaki obowiązuje mnie taki zapis. I pytania:
    1. czy ten zapis jest zgodny z kodeksem pracy
    2. przez jaki czas jest ważny, i czy przysługuje mi w tym okresie 25%
    pensji?

    Pracuję przez pół roku, ale firma ma <20 osób (a to jakaś granica w KP
    jest podobno). W moim przypadku chodzi o odpowiedź niezależnie od tego
    czy ja się zwolnię czy mnie zwolnią. Na kasie mi nie zależy, natomiast
    niemożność konkurencji nawet przez krótki okres, to poważna sprawa...

    --
    fv

  • 7. Data: 2005-05-16 14:04:52
    Od: "|<onrad" <b...@j...bardziej.trendy>

    fv napisał(a):

> [...]
    > 1. czy ten zapis jest zgodny z kodeksem pracy
    > 2. przez jaki czas jest ważny, i czy przysługuje mi w tym okresie 25%

    zacytuje art 101 kodeksu pracy:

    "W umowie określa się także okres obowiązywania zakazu konkurencji"

    jesli nie ma okresu, mozna uznac ze umowa jest niewazna. ale dla
    pewnosci popros szefa by skorygowal to

  • 8. Data: 2005-05-16 14:06:47
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    |<onrad napisał(a):
    > Umowa jest zatem niewazna. Umowa o zakazie konkurencji musi zostac
    > sporzadzona w dniu podpisania umowy o prace.

    To chyba sam wymyśliłeś. To nieprawda. Musi być co najwyżej zawarta w
    czasie trwania stosunku pracy. Według mnie można taką umowę zawrzeć
    również po ustaniu stosunku pracy, ale wtedy będzie ona miała charakter
    cywilnoprawny.

  • 9. Data: 2005-05-16 14:10:21
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    fv napisał(a):

> [...]
    >
    > Nie ma tam terminu przez jaki obowiązuje mnie taki zapis. I pytania:
    > 1. czy ten zapis jest zgodny z kodeksem pracy

    Zgodny.

    > 2. przez jaki czas jest ważny, i czy przysługuje mi w tym okresie 25%
    > pensji?

    Ważny, ale:
    - nie jest umowa więc nie przysługuje ządne odszkodowanie;
    - zapis ten obowiązuje w czasie trwania stosunku pracy, jeśli nie
    bedzieszz go przestrzegał pracodawca może ci wypowiedzieć umowe o pracę
    lub w skrajnych wypadkach dać nawet art. 52 kp.

  • 10. Data: 2005-05-16 15:16:03
    Od: "|<onrad" <b...@j...bardziej.trendy>

    Johnson napisał(a):

> [...]
    > czasie trwania stosunku pracy. Według mnie można taką umowę zawrzeć
    > również po ustaniu stosunku pracy, ale wtedy będzie ona miała charakter

    Troche wymyslilem. Sytuacja wygladala tak, ze szef postanowil siostre
    wywalic z pracy i w dniu wypowiedzenie przedlozyl jej umowe o zakazie
    konkurencji. Ona jednak sie schytrzyla (studiuje prawo administracyjne i
    wiedziala, ze tak nie mozna) i powiedziala, ze umowe na razie wezmie do
    domu i jutro odniesie podpisana. Poszla z nia do Urzedu Pracy upewnic
    sie czy faktycznie takie dzialanie szefa jest legalne. Urzad Pracy
    zaprzeczyl i nawet chyba jakies konsekwencje wyciagnal wobec szefa
    (chyba mial kontrol PIPu).