  • Data: 2004-11-27 11:40:08
    Temat: teoria umów - z kim zawieram umowę; za czyim pośrednictwem
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    niech:
    1. Przedsiębiorcą jest sp. z o.o.
    2. Reprezentacja przez jedynego członka zarządu
    3. Tenże daje pełnomocnictwo dyrektorowi sprzedaży
    4. Tenże kolejny, daje pełnomocnictwo (w imieniu spółki) sprzedawcy

    Tak więc kontaktując się ze sprzedawcą zawieram umowę ze spółką za
    pośrednictwem stosownie umocowanego jej pracownika, względnie za
    pośrednictwem organu spółki uprawnionego do jej reprezentacji

    ok. - tyle jest jasne

    teraz troszkę trudniej:
    zawieram umowę przez internet - podpis elektroniczny
    wiadomo - ktoś po drugiej stronie podpisu jest - więc może być umocowany

    teraz przypadki trudniejsze:
    zawieram umowę o przesłanie wiadomości pogodowych płatnym esemesem
    wysyłam SMS pod 7xxx a we zwrotnym sms dostaję prognozę pogody czy np. "całą
    prawdę o moim związku"
    i teraz:
    1. Z kim zawarłem umowę, za czyim pośrednictwem, skoro przyjmował zlecenie i
    wykonał umowę automat?

    sytuacja trudniejsza II:
    umowa przewozu zawierana poprzez zajęcie miejsca w środku transportu
    1. kto ze strony przedsiębiorcy zawarł ze mną umowę? Autobus, kierowca?
    Proponent wzorca umownego (niechtam zarząd) w związku z moim oświadczeniem
    woli - tryb ofertowy? Czy może stosunek umowny powstaje z mocy prawa
    (przewozowego)?

    sytuacja jeszcze trudniejsza III
    wrzucam dwa złote, wylatuje puszka CocaColi - zawarta umowa sprzedaży
    konsumenckiej -
    Tiaaa, ale sprzedawca działając poza lokalem przedsiębiorstwa nie
    wylegitymował się, co stanowi wykroczenie.
    Nie poinformował mnie o możliwości odstąpienia od umowy.
    No i co najważniejsze (bo to jest tematem posta) nie może być
    pełnomocnikiem, bo nie ma zdolności do czynności prawnych i nigdy jej nie
    miał.

    Z kim i w jaki sposób zawarłem umowę sprzedaży CocaColi?

    1. Czy pójdziemy drogą, że to nie ma znaczenia, bo automat do sprzedaży
    napojów jest miejscem służącym do obsługi ludności i nie ma znaczenia że
    znajduje się w szkole czy na lotnisku - bo przecież w szkole też jest
    sklepik a na lotnisku bary - więc idziemy tropem domniemania 97kc? Raczej
    nie, gdyż 97kc mówi o "osobie czynnej w lokalu".

    2. Czy pójdziemy drogą pełnomocnictwa - tylko czyjego? Operatora maszyny,
    serwisanta, czy kogoś innego?

    p.
    W,