  • 41. Data: 2008-10-05 14:08:03
    Temat: Re: recepconistka w hotelu.....
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Według mnie pracowanie właśnie nie kojarzy się ludziom tylko z umową o
    > pracę.
    > Mówi się przecież, że pracuje się na umowę zlecenie.

    I przes to wydaj im się, że jak powiedzą pracują, to znaczy, że mają
    wszystkie prawa wynikające z prawa pracy. ten wątek to potwierdza.
    dlatego wolę nie używać słowa pracować przy umowie zleceniu.

    Niektórzy
    > pracują na czarno - czy według powszechnej opinii oni nie pracują?

    ale, tutaj ludzie juz nie maja złudzeń, że nie mają żadnych praw.

    > Pomijając już fakt, że w ogłoszeniach o pracę forma umowy - zlecenie nie
    > jest niczymś dziwnym.

    jak dlugo ludzie nie rozumieją różnic miedzy umowe o prace i umowa
    zleceniem tak dlugo bede unikal słowa praca w takim kontekscie.

  • 42. Data: 2008-10-07 00:35:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Oct 2008, Robert Tomasik wrote:

    > Na umowę zlecenie - jak sama nazwa wskazuje - wykonuje się zlecenie. Ma to
    > wbrew pozorom wielkie znaczenie. Wykonując dla kogoś zlecenie możesz to komuś
    > podzlecić.

    ...o ile umowa nie stanowi inaczej.
    A nawet mocniej: o ile umowa DOPUSZCZA.
    W odróznieniu od dzieła (przy którym jest domyœlnie swoboda wyboru
    sposobu wykonania), podzlecenie wymaga jawnej zgody, a ew. przeszkoda
    w uzyskaniu zgody również ma zastosowanie jedynie jeśli jest "uzasadniony
    powód do przypuszczenia że dający zlecenie by się zgodził", zaś bez
    tej zgody (z dalszymi rygorami) tylko jak jest "konieczność"!
    Art.737 i 738 KC.

    > Nie jesteś ograniczony czasowo, a względem zleceniodawcy
    > odpowiadasz jedynie za skutek

    Jeśli taka umowa nie dotyczy czynności prawnej, to to NIE JEST
    już umowa zlecenia. Jest osobno zdefiniowana w KC jako umowa
    o dzieło.
    Zlecenie implikuje odpowiedzialność wyłącznie "za staranność",
    w żadnym wypadku "za skutek".
    Bardzo się starałeś zaplątać ;), powrzucałeś właściwości umowy
    o dzieło do zlecenia, a wbrew pozorom co nieco ubocznych różnic
    między nimi jednak jest! :)

    pzdr, Gotfryd

  • 43. Data: 2008-10-07 00:39:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Oct 2008, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Masterkod" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Zacznijmy od tego, że Ty tam nie pracujesz, tylko świadczysz usługę.

    Zgoda. Z większością reszty też.

    > Jeśli stoimy na gruncie umowy-zlecenia, to w ogóle sobie nie wyobrażam
    > wypłaty nadgodzin.

    Hm... IMO takie sformułowanie spokojnie mieści się w interpretacji
    art.734.2 KC.
    Zarówno jeśli "nie umówiono się w zakresie wynagrodzenia przekraczającego
    zakres ustaleń", jak i wtedy kiedy się umówiono (734.2 nie ma zastosowania,
    ale a contrario dowodzi że wolno było tak się umówić).

    pzdr, Gotfryd