  • 1. Data: 2007-06-30 20:07:01
    Temat: przemetkowanie towaru
    Od: "Halina" <k...@g...com>

    Moja córka dopuściła się karalnego czynu - przemtkowała towar w
    hiermarkecie. Została złapana i oskarżona. To, że zrobiła źle nie ulega
    żadnej wątpliwości, jednak zaczęłam się zastanawiać na pewnymi kwestiami
    prawno-moralnymi.
    Przemetkowala towar co zostało zakwalifikowane jako oszustwo. Towar z 20 zł.
    na 8 zł. co daje różnicę 12 zł.
    Wg prawa to co zrobiła jest przestępstwem i podlega kodeksowi karnemu.
    Jeżeli zostanie ukarana może to znacząco wpłynąć na jej życie, bowiem stanie
    się osobą karaną.
    Zaczynam się zastanawiać, czy w takich przypadkach prawo nie jest
    demoralizujące? Co by się stało, gdyby daną rzecz ukradła? NIEWIELE.
    Procedura w takich przypadkach (przy kradzieży do 250 zł.) wygląda
    następująco:
    Osoba taka zostaje przesłuchana w charakterze obwinionego, składa zeznania i
    zostaje zwolniona do domu.
    Sprawa zostaje skierowana do sądu grodzkiego, który wzywa obwinionego na
    rozprawę.
    Sąd grodzki skazuje go na grzywnę . Tylko grzywna! Żadnego śladu "w
    papierach"!
    Niech mnie ktoś poprawi, jeżeli się mylę...

    Nie ulega wątpliwości, że oba czyny są niezgodne z prawem i powinny być
    zabronione i karane.
    Czy osoba, która przemetkowała towar nie może mieć poczucia, że gdyby to
    ukradła miałaby mniejsze problemy?

    Karalność nie pozostałaby w jej papierach. Zapłaciłaby grzywnę i mogłaby o
    całej sprawie zapomnieć.

    Prawo i stosowanie kary w pierwszej kolejności powinno chyba wychowywać?

    Co o tym sądzicie? Zgadzacie się ze mną czy nie? Może mylę się w swoich
    twierdzeniach?

  • 2. Data: 2007-06-30 20:30:51
    Temat: Re: przemetkowanie towaru
    Od: m...@o...eu

    Oczywiście że to jest mało logiczne, lepiej byłoby, gdyby ukradła. W
    wielu aspektach prawo jest nielogiczne. Głośne przypadki tego że nagle
    napastnik staje się w oczach prawa ofiarą, a ofiara jest skarżona!!!!

  • 3. Data: 2007-06-30 20:48:00
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Halina" <k...@g...com> wrote in message

    > Nie ulega wątpliwości, że oba czyny są niezgodne z prawem i powinny być
    > zabronione i karane.
    > Czy osoba, która przemetkowała towar nie może mieć poczucia, że gdyby to
    > ukradła miałaby mniejsze problemy?

    Było mysleć przed a nie po i kraść.

  • 4. Data: 2007-06-30 22:13:06
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Halina" <k...@g...com> napisał w wiadomości

    > Karalność nie pozostałaby w jej papierach. Zapłaciłaby grzywnę i mogłaby o
    > całej sprawie zapomnieć.
    >
    > Prawo i stosowanie kary w pierwszej kolejności powinno chyba wychowywać?

    IMHO oszustwo - takze i to - jest bardziej perfidne niz zwykla kradziez.
    Trudniej je wykryc.Oszusci sa zazwyczaj inteligentniejsi niz zwykli
    zlodzieje - a przez to sa grozniejsi, gdyz swoj potencjal intelektualny
    obracaja przeciwko porzadkowi prawnemu.
    To tak jak z zabojstwem i morderstwem. Na ogol bardziej "oplaca" sie po
    prostu humanitarnie zabic niz meczyc ofiare pare tygodni i zywcem cwiartowac
    itp. W pierwszym przypadku czasem i 15 latami sie mozna wykpic a w ostatnim
    bez dozywocia z ograniczeniem warunkowego nie obejdzie sie.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2007-06-30 22:52:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 30.06.2007 Halina <k...@g...com> napisał/a:
    > Zaczynam się zastanawiać, czy w takich przypadkach prawo nie jest
    > demoralizujące? Co by się stało, gdyby daną rzecz ukradła? NIEWIELE.

    Nie specjalnie rozumiem rozważania w stylu "pomyśli sobie, że lepiej
    byłoby to ukraść". Jakby ukradła, bez względu na kwotę, to byłoby ok czy
    jak? A jakby nakradła za 250.05 zł to tez miałabyś podobne dylematy? Co do
    tej dysproporcja w surowości kary - dla mnie oszustwo jest bardziej
    negatywne moralnie. Najwyraźniej Ustawodawca sądził podobnie. Nie widzę w
    tym nic demoralizującego - jeśli komuś przyjdzie w takiej sytuacji do
    głowy, że następnym razem lepiej ukradnie, to demoralizacja się już
    dokonała i takie a nie inne prawo nie miało z tym wiele wspólnego.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2007-06-30 23:43:00
    Od: "Halina" <m...@t...pl>

    Widzisz, problem nie polega na surowości kary. Kara w zasadzie jest taka
    sama za obie rzeczy. Problem jest w kwalifikacji czynu. Czy nie uważasz, że
    kradzież jest kradzieżą bez względu na jej wartość i powinna być również
    traktowana, jak oszustwo?
    Nie wybielam swojej córki, choć chyba tak to odebrałeś...

  • 7. Data: 2007-07-01 00:11:46
    Od: Matt Z <m...@...pl.usun.koncowke>

    Halina pisze:
    > Moja córka dopuściła się karalnego czynu - przemtkowała towar w
    > hiermarkecie.
    > Wg prawa to co zrobiła jest przestępstwem i podlega kodeksowi karnemu.

    moim zdaniem słusznie

    > Jeżeli zostanie ukarana może to znacząco wpłynąć na jej życie, bowiem stanie
    > się osobą karaną.

    tak, na jakieś kilka miesięcy, o ile sprawa nie zostanie umorzona ze
    względu na znikomą szkodliwość społeczną. Wybiera się do pracy jako
    ochroniarz?

    --
    Matt Z

  • 8. Data: 2007-07-01 00:29:13
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela, 1 lipca 2007 02:11
    (autor Matt Z
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <f66rg2$3n7$1@news.onet.pl>):

    > tak, na jakieś kilka miesięcy, o ile sprawa nie zostanie umorzona ze
    > względu na znikomą szkodliwość społeczną. Wybiera się do pracy jako
    > ochroniarz?

    Pewnie jako ochroniarz niekoniecznie, ale np szkoła pewnie jej za to nie
    pokocha i tzw przesrane może mieć.

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    napisz tu: t...@l...pl, e...@e...edu.pl, i...@k...com.pl,
    h...@k...com.pl, p...@f...hu, i...@h...pl

  • 9. Data: 2007-07-01 00:48:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 30.06.2007 Halina <m...@t...pl> napisał/a:
> [...]
    > kradzież jest kradzieżą bez względu na jej wartość i powinna być również

    Uważam, że mimo oczywistej naganności obu czynów nie są one etycznie
    równorzędne, co już wcześniej zresztą napisałem. Jeśli dla Ciebie te
    różnice nie są istotne, to ok, nic w tym nagannego, z tym, że jak
    wcześniej napisałem, takich dylematów masz w prawie dziesiątki. Inny,
    modny przykład: poziom alkoholu we krwi a bycie przestępcą. Takie
    ustalenia jak związany z wartością przedmiotu kradzieży czy poziomem
    alkoholu są MZ równie badź bardziej kontrowersyjne bo wprowadzają
    arbitralnie pewną w praktyce subiektywną czy zindywidualizowaną granicę,
    ale granice takie są potrzebne z dość oczywistych chyba powodów.

    Oszustwo dla mnie to zaplanowane i mniej lub bardziej zuchwałe wyzyskanie
    czyjegoś zaufania lub słabości. Kradzież jest bardziej mechaniczna i
    zwykle nie żeruje tak na cudzych emocjach. Można dyskutować czy w opisanym
    przez Ciebie przypadku takie podejście jest uzasadniane (MZ jest), ale
    ponownie, w którymś miejscu należy przeprowadzić granicę aby tę
    kwalifikację umożliwić, a tu było nią wprowadzenie w błąd w celu uzyskania
    korzyści przeciwstawione zagarnięciu w celu przywłaszczeniu.

    > Nie wybielam swojej córki, choć chyba tak to odebrałeś...

    Odebrałem jako poszukiwanie tematu zastępczego. Co właściwie chcesz
    osiągnąć tą dyskusją?

    PS. Odpowiada się pod cytatem.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2007-07-01 09:08:28
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

> [...]
    > papierach"!
    > Niech mnie ktoś poprawi, jeżeli się mylę...

    A czasem mandat karny i do domu.

    > Czy osoba, która przemetkowała towar nie może mieć poczucia, że gdyby to
    > ukradła miałaby mniejsze problemy?

    Może mieć poczucie, ale takie jest prawo. Niecha prosi o umorzenie ze
    względu na niską szkodliwość lub warunkowe umorzenie.