    From: "Halina" <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: przemetkowanie towaru
    Date: Sat, 30 Jun 2007 22:07:01 +0200

    Moja córka dopuściła się karalnego czynu - przemtkowała towar w
    hiermarkecie. Została złapana i oskarżona. To, że zrobiła źle nie ulega
    żadnej wątpliwości, jednak zaczęłam się zastanawiać na pewnymi kwestiami
    prawno-moralnymi.
    Przemetkowala towar co zostało zakwalifikowane jako oszustwo. Towar z 20 zł.
    na 8 zł. co daje różnicę 12 zł.
    Wg prawa to co zrobiła jest przestępstwem i podlega kodeksowi karnemu.
    Jeżeli zostanie ukarana może to znacząco wpłynąć na jej życie, bowiem stanie
    się osobą karaną.
    Zaczynam się zastanawiać, czy w takich przypadkach prawo nie jest
    demoralizujące? Co by się stało, gdyby daną rzecz ukradła? NIEWIELE.
    Procedura w takich przypadkach (przy kradzieży do 250 zł.) wygląda
    następująco:
    Osoba taka zostaje przesłuchana w charakterze obwinionego, składa zeznania i
    zostaje zwolniona do domu.
    Sprawa zostaje skierowana do sądu grodzkiego, który wzywa obwinionego na
    rozprawę.
    Sąd grodzki skazuje go na grzywnę . Tylko grzywna! Żadnego śladu "w
    papierach"!
    Niech mnie ktoś poprawi, jeżeli się mylę...

    Nie ulega wątpliwości, że oba czyny są niezgodne z prawem i powinny być
    zabronione i karane.
    Czy osoba, która przemetkowała towar nie może mieć poczucia, że gdyby to
    ukradła miałaby mniejsze problemy?

    Karalność nie pozostałaby w jej papierach. Zapłaciłaby grzywnę i mogłaby o
    całej sprawie zapomnieć.

    Prawo i stosowanie kary w pierwszej kolejności powinno chyba wychowywać?

    Co o tym sądzicie? Zgadzacie się ze mną czy nie? Może mylę się w swoich
    twierdzeniach?