  • 41. Data: 2021-01-05 20:01:03
    Temat: Re: oszustwo na duplikat karty SIM
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > FAkt. O tym nie pomyślałem. Ale SMS, by sie w razie czego skontaktować,
    > to chyba nikomu nie zaszkodzi.

    Tak, można wysłać sms i poczekać - może prawowity właściciel się zgłosi
    i udowodni swoją "prawowitość" lepiej niż oszust.

    W ogóle myślę, że aktywacja nowej karty bez fizycznego okazania
    poprzedniej mogłaby z założenia odbywać się np. następnego dnia po
    wyłączeniu starej. Nikt nie obiecywał działania telefonu bez żadnych przerw.

    MJ

  • 42. Data: 2021-01-05 20:44:45
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 05.01.2021 o 20:01, Michal Jankowski pisze:

> [...]
    > poprzedniej mogłaby z założenia odbywać się np. następnego dnia po
    > wyłączeniu starej. Nikt nie obiecywał działania telefonu bez żadnych

    I z fotką interesanta ad acta.

    --
    Shrek

  • 43. Data: 2021-01-05 21:24:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > poprzedniej mogłaby z założenia odbywać się np. następnego dnia po
    > wyłączeniu starej. Nikt nie obiecywał działania telefonu bez żadnych

    Ciekawe, czy by się dało wprowadzić taką usługę, że klient (właściciel
    karty SIM) ustawia w jakiś trudny do usunięcia sposób numery, z których
    w odpowiedzi na przychodzący SMS idzie odpowiedź z numerem IMSI. Z
    automatu, z systemu. Bank sobie w danych przechowuje parę numer i IMSI i
    jak nagle dostaje zwrot z innym IMSI, to potwierdzenie traktuje jako
    niepewne. Idzie komunikat do Działu Bezpieczeństwa i ktoś się temu
    zleceniu po prostu przygląda, albo próbuje je zweryfikować.

    --
    Robert Tomasik

  • 44. Data: 2021-01-06 10:59:17
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-01-05 o 12:05, Michal Jankowski pisze:

    > I jesteśmy back to square one - OSZUST zgłasza, że utracił starą kartę i
    > operator blokuje starą kartę i aktywuje kartę złodzieja.
    >
    > Temu właśnie Robert chce zapobiec.

    O ile rozumiem blokowanie na telefon to nowa karta tylko osobiście
    po dokładnym wylegitymowaniu. A jak się okaże że pracownik
    nie dopełnił tego szczegółu to traktować jako współwinnego
    kradzieży środków.

    Pozdrawiam

  • 45. Data: 2021-01-06 12:00:34
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 06.01.2021 o 10:59, RadoslawF pisze:

> [...]
    > po dokładnym wylegitymowaniu. A jak się okaże że pracownik
    > nie dopełnił tego szczegółu to traktować jako współwinnego

    Problem zapewne w tym, że on jest winny "niedopełnienia należytej
    staranności przy wydaniu karty sim". Pytanie czy w zakresie
    odpowiedzialności za to należy utrata środków. Jak wydzwoni to pewnie
    tak. Jak zrobi fraud w banku... to już raczej nie. W końcu to nie
    telekomy mają w zakresie swoich usług autoryzację usług bankowych, a
    banki. Jak sobie wymyślą, że weryfikują tożsamość na podstawie
    oświadczenia napisanego długopisem big to znaczy że producent długopisu
    jest odpowiedzialny?

    I to prawdopodobnie jest powód dlaczego telekomy mają to w dupie.
    Prawidłowa odpowiedz "bo mogą". Odpowiedź co zrobić, żeby nie miały.
    Wprowadzić zmiany w prawie, które mimo iż odpowiedzialności na telekomy
    nie przerzucą (bo niby na jakiej podstawie?) to sprawią, że konsekwencje
    dla nich będą dotkliwsze niż zabezpieczenie się przed wydawaniem
    duplikatów komu popadnie.

    A banki przycisnąć swoją droga - to bank ma obowiązek zweryfikować
    klienta. Jeśli chcą to tylko uprawdopodbnić bo to im się bardziej opłaca
    - ich prawo. Tylko niech potem biorą to na klatę. Jak nie chcą to znów
    pole popisu dla państwa żeby im się to nie opłcało.

    No i dochodzimy do kolejnej iteracji. Dlaczego państwo ma to w dupie?
    Odpowiedź brzmi "bo może". Można by powiedzieć "powiedź synku kto mi
    tyla dał co pis", ale uczciwie trzeba przyznać, że reszta też to miała w
    dupie. Widać nie tylko suweren pisi potrafi wiele przyjąć na klatę:(

    --
    Shrek

  • 46. Data: 2021-01-06 12:39:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > po dokładnym wylegitymowaniu. A jak się okaże że pracownik
    > nie dopełnił tego szczegółu to traktować jako współwinnego

    Udowodnienie karnie niedopełnienia obowiązków łatwo nie jest. Po za tym
    procedura, jak procedura. Natomiast cywilnie za to, że wbrew umowie
    wydano duplikat innej osobie, co doprowadziło do szkody (art. 415 kc),
    to już w mojej ocenieni ejst jak najbardziej realne.

    --
    Robert Tomasik

  • 47. Data: 2021-01-06 14:51:05
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

> [...]
    > wydano duplikat innej osobie, co doprowadziło do szkody (art. 415 kc),
    > to już w mojej ocenieni ejst jak najbardziej realne.

    Po co udowodniać coś co jest powszechne wiadome?
    Pracownik nie dopełnił obowiązków wydając kartę niewłaściwej osobie.

    Pozdrawiam

  • 48. Data: 2021-01-06 15:13:29
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    RadoslawF <r...@g...com> pisze:

    > Po co udowodniać coś co jest powszechne wiadome?
    > Pracownik nie dopełnił obowiązków wydając kartę niewłaściwej osobie.

    A jak udowodnisz że "niewłaściwa osoba" nie posłużyła się
    "imitacją dowodu osobistego" która przeszła kontrolę
    "z należytą starannością na poziomie dostępnym temu pracownikowi"?
    [ W szerokiej praktyce "rzut oka" do góra 5 sekund ]
    Jak udowodnisz że procedura operatora komórkowego albo
    "tolerowana praktyka" nie była przyczyną "powstania szkody"?
    Pracownik w godzinach pracy => odpowiedzialność pracodawcy powinna być
    brana pod rozwagę i wykluczona *albo nie*.

    <ironia> Czy okresowe badania okulistyczne (ostrośc wzroku i
    rozpoznawanie kolorów) są prawnym wymogiem dla pracowników
    "sprawdzających dowody osobiste"? </ironia>

    AFAIR Ruscy mają takie powiedzonko "Winny jest *zawsze* dróżnik".
    Do kurwy nędzy pracownik operatorów komórkowych który sprawdzał dowód
    jest pierwszy na liście podejrzanych/winnych ale nie jest jedynym na tej
    liście jak żyjemy w państwie dość dobrze udającym państwo prawa.

    --
    A. Filip

  • 49. Data: 2021-01-06 15:19:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.01.2021 o 14:51, RadoslawF pisze:

    > Po co udowodniać coś co jest powszechne wiadome?
    > Pracownik nie dopełnił obowiązków wydając kartę niewłaściwej osobie.

    To, że Ty tak uważasz, to z powszechnością ma niewiele wspólnego.
    Operator opracowuje jakąś tam procedurę. Tę procedurę przekazuje
    pośrednikowi. Pośrednik zobowiązuje pracownika do jej realizacji.

    O ile ja, jako klient, mogę mieć w omawianej przez nas sytuacji
    pretensje do operatora, ze duplikat karty wydał osobie trzeciej. To już
    poza mną jest to, czy pośrednik otrzymał wytyczne i je zrealizował, albo
    czy pracownik to zrobił. Mnie odszkodowanie należy się od operatora.
    Operator może sobie zwrotnie ścigać pośrednika, a ten pracownika.

    Jeśli procedura jest zła, to o ile mnie odszkodowanie od operatora
    przysługuje, to już niekoniecznie pośrednik odpowiada, czy pracownik.

    --
    Robert Tomasik

  • 50. Data: 2021-01-06 15:37:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.01.2021 o 15:13, A. Filip pisze:
    > A jak udowodnisz że "niewłaściwa osoba" nie posłużyła się
    > "imitacją dowodu osobistego" która przeszła kontrolę
    > "z należytą starannością na poziomie dostępnym temu pracownikowi"?

    Toteż właśnie z tego powodu moim zdaniem klient sieci GSM powinien
    kierować swoje żale. To GSM powinien tak to rozwiązać, żeby było dobrze.

    --
    Robert Tomasik