  • 51. Data: 2021-01-06 16:50:50
    Temat: Re: oszustwo na duplikat karty SIM
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

    > Toteż właśnie z tego powodu moim zdaniem klient sieci GSM powinien
    > kierować swoje żale. To GSM powinien tak to rozwiązać, żeby było
    > dobrze.

    Dość solidnawym "odstraszaniem" jest/może być monitoring.
    Wpisy do systemu powinien zlokalizować "żądającego klienta" z
    dokładnością do pojedynczych minut na nagraniu obrazu.
    Tyle że to [mniej] warte przy "zamaseczkowaniu".

    A jeszcze inaczej: IMHO szybka blokada karty SIM ma zapobiec "nabijaniu
    rachunku" przez złodzieja telefonu. Obstawiam że z (dotychczasowej)
    praktyki operatorów komórkowych to jest podstawowe zagrożenie.
    Jak się to zmieni to chyba dostosują procedury, wątpię by zareagowali
    _bardzo_ szybko ale duża+ "ślamazarność" wystawi ich samych na pozwy o
    odszkodowania z za dużą szansą na sukces by się czuli komfortowo.

    --
    A. Filip

  • 52. Data: 2021-01-06 17:02:40
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 06.01.2021 o 16:50, A. Filip pisze:

    > Obstawiam że z (dotychczasowej)
    > praktyki operatorów komórkowych to jest podstawowe zagrożenie.

    Karty duplikuje się raczej, żeby zrobić wałek w banku.

    --
    Shrek

  • 53. Data: 2021-01-06 17:49:36
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Shrek <...@w...pl> pisze:

    > Karty duplikuje się raczej, żeby zrobić wałek w banku.

    Legalną blokadę karty SIM (i wydanie nowej) robi się raczej najczęściej
    po kradzieży/zagubieniu telefonu, nieprawdaż?

    Więc pisz jak operator ma odróżnić zgłoszenie kradzieży/zgubienia od
    wałka na duplikat przy założeniu że kradzieży/zapodziania jest więcej?

    --
    A. Filip

  • 54. Data: 2021-01-06 18:14:52
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 06.01.2021 o 17:49, A. Filip pisze:

    > Legalną blokadę karty SIM (i wydanie nowej) robi się raczej najczęściej
    > po kradzieży/zagubieniu telefonu, nieprawdaż?

    Nie mówimy o przypadku jak ktoś zgubił kartę, tylko jak wyrabia duplikat
    na dowód "kolecjonerski" albo na gębę.

    > Więc pisz jak operator ma odróżnić zgłoszenie kradzieży/zgubienia od
    > wałka na duplikat przy założeniu że kradzieży/zapodziania jest więcej?

    Zasadniczo to jego problem, ale:

    - hasło wpisane w umowie,
    - słowo klucz, wpisane w umowę.
    - znajomość numeru puk lub puk2,
    - porównanie wzoru podpisu na dowodzie i pokwitowaniu z podpisem na umowie,
    - fotka klienta ad acta.

    Jeśli nie uda się zweryfikować na podstawie dwóch dowolnych punktów -
    wydanie karty, która przez najbliższe trzy dni będzie miała numer
    zastępczy. Wtedy smsy z banku nie będą przychodzić.

    Albo zmina prawa, żeby wydanie karty osobie nieupranionej powodowało dla
    op dotkliwe konsekwencjie, wtedy zapytają odpowiednich ludzi w działach
    bezpieczeństwa a oni już coś wymyślą - za to im płacą.

    --
    Shrek

  • 55. Data: 2021-01-06 21:55:19
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Dość solidnawym "odstraszaniem" jest/może być monitoring.

    Odstraszeniem kogo i od czego.

    > Wpisy do systemu powinien zlokalizować "żądającego klienta" z
    > dokładnością do pojedynczych minut na nagraniu obrazu.
    > Tyle że to [mniej] warte przy "zamaseczkowaniu".

    Nie w każdym punkcie jest monitoring. Po za tym pozostaje kwestia czasu.
    Zanim się ustali, że podmieniono kartę, to nagranie może się już nadpisać.

> [...]
    > _bardzo_ szybko ale duża+ "ślamazarność" wystawi ich samych na pozwy o
    > odszkodowania z za dużą szansą na sukces by się czuli komfortowo.

    Ale przecież wysłanie SMS, to ułamek sekundy. Sądzisz, że za ten ułamek
    straty wzrosną?

    --
    Robert Tomasik

  • 56. Data: 2021-01-06 22:01:37
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > Więc pisz jak operator ma odróżnić zgłoszenie kradzieży/zgubienia od
    > wałka na duplikat przy założeniu że kradzieży/zapodziania jest więcej?

    Jeśli operator wyśle wiadomość o zamiarze zablokowania karty do
    złodzieja, to nic wielkiego się nie stanie. Natomiast w tym niewielkim
    zakresie, gdy chodzi o przejęcie numeru, może to utrudnić sprawcom
    działanie.

    --
    Robert Tomasik

  • 57. Data: 2021-01-07 14:15:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > pośrednikowi. Pośrednik zobowiązuje pracownika do jej realizacji.
    >
    > O ile ja, jako klient, mogę mieć w omawianej przez nas sytuacji
    > pretensje do operatora, ze duplikat karty wydał osobie trzeciej. To już
    > poza mną jest to, czy pośrednik otrzymał wytyczne i je zrealizował, albo
    > czy pracownik to zrobił. Mnie odszkodowanie należy się od operatora.
    > Operator może sobie zwrotnie ścigać pośrednika, a ten pracownika.
    >
    > Jeśli procedura jest zła, to o ile mnie odszkodowanie od operatora
    > przysługuje, to już niekoniecznie pośrednik odpowiada, czy pracownik.

    Z tego, co słyszałem, to kolekcjonerskie dowody bardzo dobrze udają
    prawdziwe. Zatem z tym zwalaniem winy na pracownika, albo na operatora,
    bym uważał. Jeśli już, to na państwo, które wydaje łatwe do podrobienia
    dowody.

    Plus jeszcze takie przemyślenie - jednym z powodów karalności za
    fałszerstwa jest właśnie to, że fałszerstwo wyrządza szkodę, również
    osobie, której dowód sfałszowano. Nie zawsze zatem daje do podstawę do
    żądania odszkodowania od kogoś innego, jak fałszerz (posługujący się
    fałszywym dowodem). Jeśli by przyjąć, że w tym przypadku istnieje
    roszczenie o odszkodowanie na rzecz klienta, to by znaczyło, że to
    fałszerstwo nie przyniosło żadnej szkody (klient dostał odszkodowanie od
    operatora, operator od pośrednika, pośrednik od pracownika, a pracownik,
    jak tu dość błędnie raczej zauważono, jest temu wszystkiemu winny, bo
    nie dopełnił i nie dozauważył :)

    --
    Liwiusz

  • 58. Data: 2021-01-07 14:26:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.01.2021 o 14:15, Liwiusz pisze:

> [...]
    > operatora, operator od pośrednika, pośrednik od pracownika, a pracownik,
    > jak tu dość błędnie raczej zauważono, jest temu wszystkiemu winny, bo

    Trzymasz poziom.

    " jednym z powodów karalności za spowodowanie wypadku drogowego jest
    właśnie to, że wypadek wyrządza szkodę, również osobie, która poniosła
    szkodę. Nie zawsze zatem daje do podstawę do żądania odszkodowania od
    kogoś innego, jak sprawca. Jeśli by przyjąć, że w tym przypadku istnieje
    roszczenie o odszkodowanie na rzecz klienta, to by znaczyło, że to
    fałszerstwo nie przyniosło żadnej szkody (klient dostał odszkodowanie od
    ubezpieczyciela"

    --
    Shrek

  • 59. Data: 2021-01-07 16:08:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 6 Jan 2021 22:01:37 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Jeśli operator wyśle wiadomość o zamiarze zablokowania karty do
    > złodzieja, to nic wielkiego się nie stanie.

    Chyba, ze zlodziej odpowie "nie wyrazam zgody".

    Albo nie zlodziej, tylko np nieuczciwy pracownik, ktoremu prezes
    chcialby telefon zabrac ...

    J.

  • 60. Data: 2021-01-07 18:09:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > prawdziwe. Zatem z tym zwalaniem winy na pracownika, albo na operatora,
    > bym uważał. Jeśli już, to na państwo, które wydaje łatwe do podrobienia

    Toteż nie o to chodzi, by zwalać winę na kogokolwiek. Nie chodzi mi o
    ściganie karne, bo u by trzeba winę określonej osobie dowieść. Chodzi mi
    o winę na zasadzie ryzyka. Umowa mówi, że kartę (duplikat) mogę dostać
    ja, a nie osoba do mnie podobna, czy z dokumentem na moje nazwisko.

    Teraz decyzja należy do operatora jak to zrobić, by się zabezpieczyć
    przed powiedzmy kolekcjonerskim dowodem. Jak to zrobi? No musi jakoś
    wyrównoważyć, by z jednej strony było to funkcjonalne, a z drugiej
    bezpieczne. Mam świadomość, że żadne rozwiązanie 100% gwarancji nie da,
    ale uważam, że SMS na starą kartę z jednej strony podniósł by
    bezpieczeństwo, a z drugiej nie jest jakąś technologią kosmicznie drogą.

    Teraz mi przyszło do głowy, że tam powinien być numer przedstawiciela,
    który wydaje kartę. Jeśli nawet przedstawiciel - bo nie ma w zakresie
    obowiązku łapania przestępcy - nie zatrzyma stojącego przed nim, to może
    zaalarmować ochronę, Policję, zabezpieczyć monitoring, zapamiętać, do
    jakiego samochodu sprawca wsiadł. Inaczej to wygląda, jak miesiąc
    później przychodzi marudzący policjant i wypytuje.

> [...]
    > operatora, operator od pośrednika, pośrednik od pracownika, a pracownik,
    > jak tu dość błędnie raczej zauważono, jest temu wszystkiemu winny, bo

    Dokąd właściciel rachunku bankowego pozostawał sam ze swoim problemem,
    jak mu ktoś przełamał zabezpieczenia, to banki twierdziły, ze nie da się
    nic zrobić. To przecież klient nie uważał. Jak nagle sądy zaczęły
    zwracać uwagę na to, że to bank jest profesjonalistą i ma to jakoś
    zaradzić, to się okazało, że może jednak da się jakieś dwustopniowe
    logowania wprowadzić, czy śledzić te transakcje.

    Zresztą przyszedł mi kolejny pomysł. W momencie, gdy zgłasza się do nas
    klient i twierdzi, że mu skradziono kartę (albo ją zgubił), powiedzmy
    przez kolejne 7 dni wysyłamy na dawny IMSI te same SMS, co na nowy.
    Można przelogować starą kartę wymuszając wpisanie PIN-u, by do złodzieja
    te dane nie docierały. Zakładam, że PIN, to takie minimalne zabezpieczenie.

    --
    Robert Tomasik