  • 11. Data: 2006-09-28 14:59:48
    Temat: Re: odszkodowanie za poniesione straty
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kam wrote:

    > nie byłbym taki stanowczy...

    Wynajmując nieruchomość uniemożliwiła współwłaścicielowi korzystanie z
    tej nieruchomości.

  • 12. Data: 2006-09-28 15:08:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > i wykazać że można przywłaszczyć nieruchomość?

    To nie jest takie trudne. Przywłaszczyła sobie cudze prawo majątkowe.

  • 13. Data: 2006-09-28 15:44:58
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > Wynajmując nieruchomość uniemożliwiła współwłaścicielowi korzystanie z
    > tej nieruchomości.

    i co z tego?

    KG

  • 14. Data: 2006-09-28 15:46:48
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > To nie jest takie trudne. Przywłaszczyła sobie cudze prawo majątkowe.

    w sformułowaniu prawo majątkowe nie chodzi o prawo własności
    gdyby tak było, to zbędne byłoby wskazanie cudzej rzeczy ruchomej, bo
    już prawo majątkowe obejmowałoby to pojęcie

    KG

  • 15. Data: 2006-09-28 16:31:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > w sformułowaniu prawo majątkowe nie chodzi o prawo własności

    No to bądź uprzejmy mi wyjaśnić, co też ustawodawca miał na myśli pisząc w art.
    44 kc: "
    Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe."

  • 16. Data: 2006-09-28 22:17:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Sep 2006, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Waldek" <w...@r...pl> napisał
    >
    > To sytuacja wygląda tak, że firma ma roszczenie do siostry, a brat do nich o
    > czynsz. Mogą sobie połowy tego czynszu dochodzić na siostrze.

    Z czego ma to wynikać?
    +++ Kodeks Cywilny +++
    Art. 367.
    § 1. Kilku wierzycieli może być uprawnionych w ten sposób, że
    dłużnik może spełnić całe œwiadczenie do ršk jednego z nich,
    a przez zaspokojenie któregokolwiek z wierzycieli dług wygasa
    względem wszystkich (solidarnoœć wierzycieli).
    [...cięcie...]
    Art. 378. Jeżeli jeden z wierzycieli solidarnych przyjšł œwiadczenie,
    treœć istniejšcego między współwierzycielami stosunku prawnego
    rozstrzyga o tym, czy i w jakich częœciach jest on odpowiedzialny
    względem współwierzycieli. Jeżeli z treœci tego stosunku nie wynika
    nic innego, wierzyciel, który przyjšł œwiadczenie, jest odpowiedzialny
    w częœciach równych.
    ---

    Tak patrzę: umowy (z udzialem brata) nie było, więc "treść stosunku"
    wynika wyłącznie z przepisów.
    Co określa że to *nie* będzie solidarna wierzytelność?

    > Wynajem lokalu na pewno nie jest czynnością zwykłego zarządu.

    Dobrze wiedzieć :)

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2006-09-29 06:36:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    Zacytowany przez Ciebie przepis miałby oczywiście zastosowanie, gdyby umowa była
    podpisana przez wszystkich właścicieli. Ale skoro podpisano tylko z niektórymi,
    to ja raczej bym to widział jako roszczenie odszkodowawcze za bezumowne
    korzystanie z rzeczy, niż wynikające z umowy najmu i wielości wierzycieli.

  • 18. Data: 2006-09-29 07:09:34
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > No to bądź uprzejmy mi wyjaśnić, co też ustawodawca miał na myśli pisząc
    > w art. 44 kc: "
    > Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe."

    Zdaje się że mówimy o prawie karnym, które posługuje się własnymi
    pojęciami, niekoniecznie w sposób zgodny z cywilistycznym ujęciem...
    Zresztą nie przeczę że własność należy do kategorii praw majątkowych,
    ale równocześnie jest od nich wyraźnie oddzielana. Również w kodeksie
    karnym, który posługuje się w tym celu pojęciem rzeczy. I dlatego o ile
    nie mam wątpliwości, że przepis który odnosi się do rzeczy - ogólnie,
    bez wskazywania jej rodzaju - na przykład w przypadku zniszczenia,
    dotyczy również nieruchomości (przecież to rzecz), to jeśli ustawodawca
    w sąsiednim przepisie zawęża zakres do rzeczy ruchomej, to wyraźnie
    eliminuje nieruchomości. Nie można przyjmować że w obrębie sąsiednich
    przepisów nieruchomość raz określana jest pojęciem "rzeczy", a znów w
    innym przypadku - "prawa majątkowego". Z tych samych względów należy
    przyjąć, że pojęcie prawa majątkowego w kodeksie karnym odnosi się do
    innych praw majątkowych niż własność. Jeśli bowiem chodzi o własność, to
    kodeks posługuje się pojęciem rzeczy. Nigdy zresztą nie spotkałem się
    ani z orzeczeniem, ani z komentarzem który obejmowałby, użytym w art.284
    kk, pojęciem prawa majątkowego własność nieruchomości... Zresztą w
    poprzednim stanie prawnym, ze względu na jasną treść przepisu, nie
    budziło wątpliwości że przywłaszczyć można tylko mienie ruchome. Stan
    prawny aż tak by się zmienił i to w dość wątpliwy sposób?

    KG

  • 19. Data: 2006-09-29 08:06:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Jak rozumiem chodzi Ci o kradzież? No trudno sobie wyobrazić zabranie w celu
    przywłaszczenia nieruchomości. Zabranie raczej łączy się z przemieszczaniem
    czegoś. niby obecnie istnieją technologie pozwalające na przemieszczanie
    budynków, ale mimo wszystko to jest na tyle skomplikowane, że kodeks karny tego
    nie przewiduje. Natomiast przywłaszczyć sobie cudzą nieruchomość, a w zasadzie
    odpowiednie prawo do niej przecież można.

    I tak na marginesie. Ciekawy jestem jak by zakwalifikowano czyn polegający na
    kradzieży budynku poprzez jego przemieszczenie.

  • 20. Data: 2006-09-29 10:07:07
    Od: Szmul Szmulewicz <s...@s...com>

    Robert powiada:

> [...]

    > nie przewiduje. Natomiast przywłaszczyć sobie cudzą nieruchomość, a w zasadzie
    > odpowiednie prawo do niej przecież można.

    To mówisz, że prawo cywilne po 30 latach premiuje takiego przestępcę?

    Szmul Szmulewicz