  • 181. Data: 2010-11-06 23:47:59
    Temat: Re: napad z bronia/atrapa, a wysokosc wyroku
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Tak, ale szanse są wówczas równe.

    Jakby były równe to by nie było rozboju. A ryzyko przestępcy polega na tym,
    że można go złapać i zarzucić napad z bronią. Nie na tym, że go zastrzelą,
    bo i tak nie mogą tego zrobić.

  • 182. Data: 2010-11-06 23:56:01
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Smok Eustachy" <s...@w...pl>

    > Tak właśnie ma być. Najpierw musi być expertyza sądowa a dopiero potem
    > się można bronić.

    Nie tak ma być. Granice obrony koniecznej nie zależą od kary za dane
    przestępstwo.

  • 183. Data: 2010-11-07 08:22:07
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    W dniu Sat, 06 Nov 2010 19:59:50 +0100, Andrzej Lawa napisał, a ja na to:

    > Podstawa prawna? (pomijam "widzimisię" naszych "jaśnieoświeconych"
    > sędziów)

    Podstawę prawną znajdziesz jeśli porównasz oba przepisy.

    --
    :) Olgierd ||
    http://olgierd.rudak.org

  • 184. Data: 2010-11-07 09:19:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Smok Eustachy" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Dnia Wed, 03 Nov 2010 22:43:24 +0100, Robert Tomasik napisał(a):
    > /../
    >
    > Rabunek kluczyka.

    Co rozumiesz przez "rabunek"? Rozbój, kradzież rozbójniczą?

  • 185. Data: 2010-11-07 09:20:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid> napisał w wiadomości

> [...]
    > tym, że można go złapać i zarzucić napad z bronią. Nie na tym, że go
    > zastrzelą, bo i tak nie mogą tego zrobić.

    Próbowałeś kiedykolwiek gołymi rękami łapać uzbrojonego przestępcę, czy
    piszesz sobie tylko tak, by zrobić wierszówkę?

  • 186. Data: 2010-11-07 13:16:12
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.11.2010 09:22, Olgierd pisze:

    > Podstawę prawną znajdziesz jeśli porównasz oba przepisy.

    Art.280 par.2 wyraźnie mówi o broni palnej, nożu lub innym podobnie
    niebezpiecznym przedmiocie (a nie o "sprawiającym podobne wrażenie"), o
    środku obezwładniającym lub o innym sposobie bezpośrednio zagrażającym
    życiu - co wskazuje na intencję ustawodawcy: groźba musi być
    niebezpieczna a nie sprawiać takie wrażenie.

    Art.190 mówi o uzasadnionej obawie.

    Czyli: groźba od 190 musi wzbudzać obiektywnie uzasadnioną obawę a
    przedmiot od 280 musi być bronią palną, nożem, czymś podobnie
    niebezpiecznym (a nie "podobnym"), musi być środkiem obezwładniającym
    lub zagrażać życiu.

  • 187. Data: 2010-11-07 18:02:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:4cd6a6b7$1@news.home.net.pl...

> [...]
    > przedmiot od 280 musi być bronią palną, nożem, czymś podobnie
    > niebezpiecznym (a nie "podobnym"), musi być środkiem obezwładniającym

    Pomysł z zastosowanie art. 190 kk jest niezły. Tyle, że zagrożenie musi być
    realne i w orzecznictwie wielokrotnie mówi sie o obiektywnej możlwiości
    popelnienia danego czynu. Wiec jeśli ktoś wyciąga palec i mówi "zaraz cię
    zastrzelę", to groźba karalna z tego nie wyjdzie, bo zagrożenie nie jest
    realne. Stąd wpadamy w tę samą pułapkę w wypadku atrapy, co przy 280§2 kk.

  • 188. Data: 2010-11-07 18:38:11
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.11.2010 19:02, Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > mówi "zaraz cię zastrzelę", to groźba karalna z tego nie wyjdzie, bo
    > zagrożenie nie jest realne. Stąd wpadamy w tę samą pułapkę w wypadku

    Mi chodziło o to, że skazywanie za drugi paragraf 280-tki w przypadku
    palca czy atrapy jest łamaniem prawa, bo nie dość że dosłowna treść nie
    upoważnia do skazywania za rozbój z czymś podobnym - tylko z czymś
    podobnie (obiektywnie) groźnym - to jeszcze wyraźną intencją ustawodawcy
    ("lub zagrażać życiu") było skazywanie za realne zagrożenie
    życia/zdrowia, a nie wrażenie napadniętego.

  • 189. Data: 2010-11-08 08:17:09
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "RedLite" <s...@o...es> napisał w wiadomości grup

    > Jak mniemam, intencją ustawodawcy było żeby tym, którzy wprowadzają do
    > zajścia realne (niezależnie od oceny ofiary) ryzyko utraty zdrowia/życia,
    > się nie upiekło (w sensie żeby nie dostali bardzo niskiego wyroku mimo
    > sporej przewiny jaką jest sprowadzenie i wykorzystanie realnego
    > zagrożenia).

    no i wlasnie, tylko jakos nie do koncas sie z tym zgodze co w pierwszym
    nawiasie napisales, mysle ze gorna granica jest taka sama wlasnie dla tego,
    ze skutek wyarty na ofiare i jej odczucia maja tu bardzo duze znaczenie,
    jesli by tak nie bylo, tylko bylo tak jak sugerujesz, ze to faktyczne
    zagrozenie sie liczy, to gorna granica by sie zmieniala