  • 1. Data: 2008-06-23 13:38:32
    Temat: moje prace w pewnej firmie a publikacja bez podpsiu
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Witam!

    Z zakresu prawa autorskiego mam pytanie.

    Firma, w ktorej pracowalem jako ilustrator opublikowala w gazecie branzowej
    moj rysunek bez podpisu. Nie ujeto mnie jako autora rysunku, nigdzie ani pod
    rysunkiem ani w zadnym innym miejscu. Juz tam nie pracuje ale gdy pracowalem
    mialem w umowie o prace napisane ze mam zajmowac sie illustrowaniem itp.

    Czy mam prawo domagac sie jakiegos zadoscuczynienia?

    Dzieki z gory za pomoc.

  • 2. Data: 2008-06-23 19:03:33
    Od: "Regand" <r...@v...pl>

    > Czy mam prawo domagac sie jakiegos zadoscuczynienia?

    Nie masz.

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2008-06-23 19:54:07
    Od: prefi <p...@g...pl>

    quent pisze:
> [...]
    > mialem w umowie o prace napisane ze mam zajmowac sie illustrowaniem itp.
    >
    > Czy mam prawo domagac sie jakiegos zadoscuczynienia?

    wynika z tego co piszesz, ze naruszono Twoje autorskie prawa
    osobiste (prawo do oznaczenia dziela danymi autora) oraz
    byc moze prawa majatkowe - to zalezy jakiej tresci byla umowa.

    Masz prawo do zadoscuczynienia z tytulu naruszenia praw
    osbistych (chyba ze np. w umowie zgodziles sie na
    nieoznaczanie dziela Twoimi danymi jako autora) oraz byc
    moze takze z tytulu naruszenia rpaw majatkowych - jesli
    zostaly naruszone (czytaj umowe).

    pozdro:)

  • 4. Data: 2008-06-23 19:54:28
    Od: prefi <p...@g...pl>

    Regand pisze:

    > Nie masz.
    >
    > pozdrawiam

    nie zabieraj glosu jak nie masz pojecia o czym piszesz

  • 5. Data: 2008-06-23 20:15:50
    Od: Marian <m...@a...pl>

    prefi wrote:

    > wynika z tego co piszesz, ze naruszono Twoje autorskie prawa osobiste

    mnie nie wynika

    > (prawo do oznaczenia dziela danymi autora) oraz byc moze prawa majatkowe
    > - to zalezy jakiej tresci byla umowa.

    wlasnie, od tego trzeba zaczac.

    > Masz prawo do zadoscuczynienia z tytulu naruszenia praw osbistych (chyba
    > ze np. w umowie zgodziles sie na nieoznaczanie dziela Twoimi danymi jako
    > autora)

    Rysunki nie musza byc podpisywane imieniem i nazwiskiem autora. Z tego
    co powyzej wynika, ze nie usunieto zadnych elenmentow rysunków tylko nie
    wymieniono watkotworcy jako autora.

    Naruszenie praw osobistych byloby, gdyby podpisal sie pod rysunkami ktos
    inny.

    Podsumowujac, wszystko zalezy od tresci umowy.

  • 6. Data: 2008-06-23 21:20:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Jun 2008, quent wrote:

> [...]
    > mialem w umowie o prace napisane ze mam zajmowac sie illustrowaniem itp.
    >
    > Czy mam prawo domagac sie jakiegos zadoscuczynienia?

    Widzę że wiórki już w dyskusji lecą ;), więc próbując wyciągnąć wnioski
    z przeszłych dyskusji na ten temat, cytat:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa%29
    +++
    Art. 16.
    Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chroniš
    nieograniczonš w czasie i nie podlegajšcš zrzeczeniu się lub zbyciu
    więŸ twórcy z utworem, a w szczególnoœci prawo do:
    2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo
    do udostępniania go anonimowo,
    ---

    Próby rozważania co się dzieje, jeśli autor wykorzystał prawo do
    udostępnienia dzieła anonimowo i *później* zmienił zdanie, czyli
    np. mamy *już* wydrukowane kilka tysięcy książek, a autor zgłasza
    się z reklamacją że "on by jednak chciał żeby pod jego nazwiskiem",
    napotkały (tu) na opór :) z poglądem w tej formie, iż prawo
    autora zostało już wyczerpane.

    Pytaniem jest, czy na oryginale rysunku był podpis (można dedukować
    że nie), czy i jak autor (Ty) *chciał* tę "nieograniczoną więź"
    wyrazić?
    Zauważamy:
    - nie ma nakazu zastosowania określonej formy co do tej części
    sposobu korzystania z utworu, czyli w szczególności NIE ma
    nakazu sporządzenia dyspozycji autora w formie pisemnej
    - twórca ma prawa do "integralności" i innych takich. Czyli
    nikt nie może (bez wyraźnej zgody) niczego domalować lub
    wydrapać.
    Twórca ma rownież prawo do anonimowości oraz wystąpienia pod
    pseudonimem. Nie ma również różnicowania podpisu imieniem, nazwiskiem,
    pseudonimem oraz wydaniem anonimowym - każda z tych form
    jest równoważna i nie ma "defaultu"

    Z tego wniosek, że NIKT nie może samowolnie zastosować oznaczenia
    owej "nieograniczonej więzi"!
    Jedyną osobą, która może tę "więź" wyrazić, jest autor.
    I oczywistym jest, że jeśli ma to być podpis, który jakoś wpływa
    na rysunek (w szczególności na rysunku), to również *nikt* nie
    ma prawa go tam wstawić!

    Czyli: autor chciał, to podpisał.
    A chciał, to nie podpisał.
    I wara od "wężyka" wmalowanego przez autora w treść obrazu czy
    np. imienia i nazwiska wpisanego w kod oprogramowania.
    Ale jeśli autor postanowił anonimowo... no to nikomu nie wolno
    dopisywać czy domalowywać jego imienia, nazwiska lub pseudonimu!
    Czyli won od tego jego zamiaru... (przepraszam za ton :))
    No, chyba, że (mimo iż sam tego nie zrobił) wyraźnie kazał, by
    np. "w razie upublicznienia oznaczyć rysunek inicjałami nie
    mniejszymi niż 1/100 wysokości rysunku w kolorze kontrastowym
    do tła".

    To mamy pytanie: jakie środki podjąłeś, aby "wyrazić więź"
    z owym utworem?

    Żeby była jasność: powyższe (czyli prawdopodobieństwo, że dysponent
    praw majątkowych obroni tezę, iż "autor wyraził wolę rozpowszechnienia
    anonimowo") w niczym nie odbiera autorowi prawa do przyznawania się,
    że to jednak jego dzieło :)

    I ciekaw jestem, czy wyrażenie (teraz, czyli już po anonimowym
    wydaniu) woli autora co do *przyszłych* wydań tego rysunku
    (już z podpisem) będzie skuteczne prawnie (nie pamiętam
    wniosków z byłej dyskusji, ale zdaje się również argumentowano
    tezą o "wyczerpaniu dyspozycji").

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-06-23 22:12:00
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > pzdr, Gotfryd

    Gotfryd dzisiaj w dobrym humorze i szampanskim nastroju ;)

  • 8. Data: 2008-06-24 09:11:25
    Od: prefi <p...@g...pl>

    Marian pisze:

    > mnie nie wynika

    to przeczytaj chociaz ustawe, zwlaszcza art. 16:

    Art. 16. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa
    osobiste chronią nieograniczoną w czasie i niepodlegającą
    zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w
    szczególności prawo do:
    1) autorstwa utworu;
    2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo
    do udostępniania go anonimowo;
    3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego
    rzetelnego wykorzystania;
    4) decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności;
    5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu

    w ogole byloby cudnie, gdyby zabierali glos ci, ktorzy maja
    chociaz minimum pojecia o czym pisza... :(

  • 9. Data: 2008-06-24 10:25:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Jun 2008, prefi wrote:

> [...]
    [...]
> [...]

    Podsumowanie:
    - nie wiemy, czy autor pytania wprowadził jakieś rozporządzenia dotyczące
    praw osobistych w umowie, w której przekazał utwór; można *przypuszczać*
    że nie wprowadził "osobnych dyspozycji"
    - z kontekstu wynika, że na (lub "przy") rysunku nikt nic nie zamazywał
    itepe, czyli autor podpisu *nie* umieścił

> [...]
    [...]
    > 2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania

    A teraz wyjaśnij, w jaki sposób przejmujący utwór miał prawo cokolwiek
    zrobić (bez dyspozycji autora!) skoro autor postanowił utwór
    rozpowszechnić anonimowo?

    Żeby_była_jasność: osobiście próbowałem zaprezentować tutaj kiedyś
    stanowisko przeciwne. Czyli że "autor może się domagać".

    Ale przedstawionej w dyskusji tezie, że autor *w odniesieniu do danej
    umowy* może swoje prawo *wyczerpać* w ten sposób, że jak wyda
    w ręce wydawcy utwór z podpisem to później już *nie może* zażądać,
    żeby w 50 000 egzemplarzach wydanej książki/albumu/plakatów/wydruku
    kodu/... ktoś usuwał pracowicie przez wydrapanie, zaklejenie lub
    pacięcie kleksem tuszu jego imię i nazwisko lub gryzmoł pt. "podpis",
    było mi już ciężko zaprzeczyć.

    A zaakceptowanie tezy o "wyczerpaniu prawa do oznaczenia utworu"
    działa również *w drugą stronę*: jak wyda w ręce przejmującego
    utwór do rozpowszechniania lub publikacji anonimowo, to ów
    przejmujący akceptuje owo rozporządzenie autora w momencie
    przejmowania. Ustawa równo traktuje prawo do podpisu i do anoni-
    mowego wydania.
    Co miałoby przemawiać przeciw?

    > w ogole byloby cudnie, gdyby zabierali glos ci, ktorzy maja chociaz minimum
    > pojecia o czym pisza... :(

    No dobra, mam nadzieję że wyjaśnisz co ma być podstawą do akceptowania
    zmian w zakresie rozpowszechniania (lub publikacji) utworu, jeśli
    w momencie oddania utworu do publikacji autor udostępnił go anonimowo?
    Jego prawo...
    Mówisz, że mam wrócić do tezy, że wydawca ma być (po zmianie zdania przez
    autora) zobowiązany do nalepienia naklejki na każdym wydanym rysunku?
    A potem do jej oderwania albo najklejenia podpisu na nowo, bo autor
    zmienił zdanie?
    A jeszcze później poprawić, bo autor zmienił podpis i chce "ten nowy"?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-06-24 10:41:28
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On 23 Cze, 23:20, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Pytaniem jest, czy na oryginale rysunku był podpis (można dedukować
    > że nie), czy i jak autor (Ty) *chciał* tę "nieograniczoną więź"
    > wyrazić?

    Dlaczego podpis miałby być częścią rysunku/znajdować się na rysunku?
    Podpisać rysunek wydawca może równie dobrze pod nim, na odwrotnej
    stronie kartki, na którym go wydrukowano etc.

    >   Nie ma również różnicowania podpisu imieniem, nazwiskiem,
    >   pseudonimem oraz wydaniem anonimowym - każda z tych form
    >   jest równoważna i nie ma "defaultu"

    Z przepisów karnych wynikałoby coś przeciwnego...

    >   To mamy pytanie: jakie środki podjąłeś, aby "wyrazić więź"
    > z owym utworem?

    Wasze pytanie jest dla mnie o tyle niezrozumiałe, że autor nie ma
    żadnego obowiązku "wyrażania więzi", a i bez tego rozpowszechniający
    mają obowiązek informować o autorstwie.