  • 1. Data: 2007-12-12 16:07:26
    Temat: [lojalka] Czy i jak pracodawca ma udokumentować koszty szkolenia pracownika?
    Od: Marcin Stawny <m...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    no właśnie, pracodawca wysyła mnie na szkolenie i rzecz oczywista, chce,
    żebym podpisał umowę lojalnościową.
    Na dzień dzisiejszy nie znam kosztów tego szkolenia. Czy i jak
    pracodawca ma je udokumentować? Czy może powinien koszty te wpisać w
    umowie lojalnościowej? Który artykuł to reguluje?

    Ostatnie pytanie, może ktoś mnie naprowadzić na link do wzoru umowy
    lojalnościowej? Google milczą w tej kwestii.

    Bardzo Wam dziękuję za poradę.
    Marcin Stawny

    http://marcinstawny.com
    6x6 - mniej klatek, więcej myślenia

  • 2. Data: 2007-12-12 20:51:04
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    > Ostatnie pytanie, może ktoś mnie naprowadzić na link do wzoru umowy
    > lojalnościowej? Google milczą w tej kwestii.

> [...]
    Witam
    Sciagnij sobie ponizej dwa wzory takich umow. Prywatnie powiem ci, ze ja
    zgodzilem sie tylko na zapis w umowie o zwrocie kosztow szkolenia wylacznie
    wtedy gdy po rozwiazaniu stosunku pracy z mojej inicjatywy, podejme prace w
    ciagu trzech lat w konkurencyjnej firmie lub otworze wlasna dzialalnosc o
    podobnym charakterze.

    http://www.tomek.walecznych.net/sf_uktsp.dot
    http://www.tomek.walecznych.net/sf_uzako.dot

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 3. Data: 2007-12-12 21:36:55
    Od: Marcin Stawny <m...@p...onet.pl>

    Tomasz pisze:

> [...]
    > ciagu trzech lat w konkurencyjnej firmie lub otworze wlasna dzialalnosc o

    Dzięki Tomaszu, ale nie do końca mi o to chodziło. Doczytałem trochę i
    raczej spodziewam się otrzymania umowy, w której zobowiązuję się do
    przepracowania danego okresu czasu, "w zamian" za to, że pracodawca
    wyśle mnie na szkolenie, a jeśli wypowiedziana zostanie umowa o pracę (w
    sposób, który przewiduje "lojalka") to będę musiał zwrócić
    proporcjonalnie do przepracowanego czasu koszty tego szkolenia.

    No i tu wracam do pytania: czy na takiej umowie powinny być wpisane
    koszty tego szkolenia (dla mnie logicznym jest, że tak, ale co na to
    przepisy?) i w jaki sposób pracodawca udokumentuje koszty szkolenia? Czy
    ma obowiązek przedstawić mi takie udokumentowanie?

  • 4. Data: 2007-12-12 21:51:57
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

> [...]
    > przepisy?) i w jaki sposób pracodawca udokumentuje koszty szkolenia? Czy
    > ma obowiązek przedstawić mi takie udokumentowanie?

    Witam ponownie
    Moj pracodawca po kazdym szkoleniu daje mi pismo do podpisania, ze odbyte
    szkolenie uszczuplilo jego portfel :) o taka i taka kwote.

    Ponownie pozdrawiam
    Tomasz

  • 5. Data: 2007-12-12 21:56:53
    Od: Marcin Stawny <m...@p...onet.pl>

    > Witam ponownie
    > Moj pracodawca po kazdym szkoleniu daje mi pismo do podpisania, ze odbyte
    > szkolenie uszczuplilo jego portfel :) o taka i taka kwote.

    Rozumiem, a czy tu jest istotny moment podpisania przed/po szkoleniu?
    W którymś z wątków było coś powiedziane, że jeśli pracodawca chce aby
    pracownik podpisał taką umowę, nazwijmy ja "na szkolenie", to powinien
    to uczynić *przed* szkoleniem a nie po. Jak to wygląda z formalnego
    punktu widzenia? Czy KP albo inna wykładnia to reguluje?

  • 6. Data: 2007-12-12 22:18:35
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fjp0vs$kmc$1@news.onet.pl Marcin Stawny
    <m...@p...onet.pl> pisze:

    > no właśnie, pracodawca wysyła mnie na szkolenie i rzecz oczywista, chce,
    > żebym podpisał umowę lojalnościową.
    > Na dzień dzisiejszy nie znam kosztów tego szkolenia.
    To nie podpisuj.
    Umowa z definicji stanowi zgodne oświadczenie woli zawierających ją stron.
    Twoja wolą jest (jak rozumiem) umieszczenie w tejże umowie zapisów
    określających kwotę zobowiązania oraz sposób jej rozliczenia. Jeśli ich nie
    ma, to umowa nie stanowi oświadczenia twojej woli, więc czemu miałbyś ją
    podpisywać?
    Szczegóły w:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19931030472

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2007-12-12 22:29:47
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin Stawny" <m...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:fjplf5$nqa$1@news.onet.pl...

> [...]
    > uczynić *przed* szkoleniem a nie po. Jak to wygląda z formalnego punktu
    > widzenia? Czy KP albo inna wykładnia to reguluje?

    Ja mam to w umowie o zakazie konkurecji jako kolejny § o treści: W przypadku
    uczestniczenia przez pracownika w szkoleniu lub innej formie doksztalcania,
    ktorego koszty poniosl pracodawca. Pracownik zobowizany bedzie do zwrotu
    poniesionych na ten cel kosztoww okresie do 36 miesiecy po zakonczeniu
    szkolenia w przypadku ustania stosunku pracy, jezeli w tym czsie byly
    pracownik: i dalej tak jak juz mowilem czyli podejmie prace w
    konkurencyjnej.............. rozpocznie prowadzenie.................... itd
    wreszcie nastepny punkt to informacja, ze kazdorazowo przed szkoleniem
    dostane pismo o wysokosci kosztow szkolenia.
    I teraz ja mam pytanie do ciebie, czy ten zapis o 36 miesiacach kadencji po
    ustaniu szkolenia zmniejsza sie w KP proporcjonalnie do uplynietego okresu?

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 8. Data: 2007-12-12 22:51:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Stawny" <m...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:fjplf5$nqa$1@news.onet.pl...

    Po szkoleniu po prostu pracownik może odmówić podpisania takiej umowy, a
    pracodawca nie ma prawnych możliwości przymuszenia go do jej podpisania.

  • 9. Data: 2007-12-13 11:02:52
    Od: Marcin Stawny <m...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    >
    > Po szkoleniu po prostu pracownik może odmówić podpisania takiej umowy, a
    > pracodawca nie ma prawnych możliwości przymuszenia go do jej podpisania.

    Robercie, a czy jest to gdzieś faktycznie napisane w przepisach, czy
    wynika z praktyki lub orzeczeń? Możesz podać jakieś namiary na stosowne
    artykuły? (czytałem ustawę podaną przez Jotte, ale tam nie ma kiedy
    pracodawca i pracownik spisują taką umowę)

  • 10. Data: 2007-12-13 20:23:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Stawny" <m...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:fjr3gl$s66$1@news.onet.pl...

> [...]
    > artykuły? (czytałem ustawę podaną przez Jotte, ale tam nie ma kiedy
    > pracodawca i pracownik spisują taką umowę)

    To działa trochę na odwrót. po prostu nie ma nigdzie w przepisie napisane,
    że pracownik ma obowiązek podpisać taką umowę. Umowa, jak to juz ktoś w tym
    wątku zauważył, to zgodne oświadczenie stron. Jeśli po odbyciu kursu
    pracownik nie będzie chciał podpisać lojalki, to pracodawca nie ma żadnej
    możliwości go do tego zmusić.