  • 11. Data: 2010-05-07 06:04:30
    Temat: Re: l4 21 dni na kregoslup mozliwosc chodzenia
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Jotte wrote:

    > W wiadomości news:hrtn65$sqe$1@news.onet.pl Massai <t...@w...pl>

    > A zdradziłbyś na jakiej podstawie (prawnej, oczywiście).

    Takie cuś na przykład:
    http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/338450,czy_pra
    codawca_moze_zmusic_
    pracownika_do_pojscia_do_lekarza.html

    Przepis że badania należy wykonać jak zwolnienie przekracza 30 dni imho
    jedynie WYMUSZA na pracodawcy takie skierowanie na badania.

    Nie oznacza imho że nie można wysłać jeśli zwolnienie było krótsze.

    A tu jest większa dyskusja na ten temat:
    http://www.forumbhp.pl/viewtopic.php?t=12445&postday
    s=0&postorder=asc&st
    art=0

    Jak widać, nie wszyscy się zgadzają że taki pracownik musi się poddać
    badaniom.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 12. Data: 2010-05-07 10:29:10
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hs0ahe$pu5$1@news.onet.pl Massai <t...@w...pl> pisze:

    > Takie cuś na przykład:
    > http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/338450,czy_pra
    codawca_moze_zmusic_
    > pracownika_do_pojscia_do_lekarza.html
    No - pani sobie wyraziła opinię, i tyle.

    > Przepis że badania należy wykonać jak zwolnienie przekracza 30 dni imho
    > jedynie WYMUSZA na pracodawcy takie skierowanie na badania.
    > Nie oznacza imho że nie można wysłać jeśli zwolnienie było krótsze.
    No właśnie zapis tego nie umożliwia. Po prostu nie daje do tego prawa.
    Notabene czytałem kiedyś na jakimś całkiem z pozoru poważnym portalu - nie
    pamiętam gdzie, może ktoś inny będzie pamiętał - "opinię" prawnika (a jakże)
    w sprawie czy pracownik wyjeżdżając na urlop wypoczynkowy musi podać
    pracodawcy kontakt (chodziło zasadniczo o nr telefonu) do siebie.
    I wyobraź sobie, że kauzyperda wydumał sobie, że pracownik musi, bo jak nie
    to uniemożliwia(sic!) pracodawcy skorzystanie z jego prawa do odwołania go z
    urlopu!! A to może być potraktowane nawet jako ciężkie naruszenie obowiązków
    pracowniczych i stać się przyczyną rozwiązania stosunku pracy bez
    wypowiedzenia z winy pracownika!
    Także trzeba mieć sporo rezerwy do intepretacji różnorakich prawniczyn.

> [...]
    s=0&postorder=asc&st
    > art=0
    > Jak widać, nie wszyscy się zgadzają że taki pracownik musi się poddać
    Już sam wątkotwórca przeczy sam sobie i gada niespójnie. Najpierw
    kategorycznie (a bezpodstawnie) twierdzi, że:
    <cit>
    Wszystkie badania profilaktyczne są badaniami kontrolnymi (...) Zastrzeganie
    nazwy "kontrolne" dla badań po ZLA >30 jest niesłuszne tak jak próba
    zastrzegania nazwy (słowa, terminu) "badania" do tych właśnie badań.
    </cit>

    A w chwilę potem:
    <cit>
    Byłbym za tym by przyjąć (na potrzeby BHP) za Ustawą o służbie medycyny
    pracy wszystkie że badania profilaktyczne są badaniami kontrolnymi.
    </cit>

    Skoro "byłby za tym" to znaczy, że jednak tak nie jest.

    Niemniej są wyjątki od zapisu KP.
    Przykładowo w szkolnictwie nauczyciela zatrudnionego na podstawie KN (która
    ma wówczas prymat nad KP) dyrektor może wysłać na badania w każdym czasie.

    --
    Jotte

  • 13. Data: 2010-05-08 11:43:39
    Od: "bartek" <b...@...pl>

    a czy taki pracownik ktory ma to zwolnienie moze sie zapisac na prawo jazdy
    i normalnie uczeszczac???????????

    czy to nie bedzie sprzeczne z tym nie robi wszystkiego aby jak najszybciej
    wrocic do pracy ?????
    artk 52 chyba

  • 14. Data: 2010-05-08 14:23:26
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hs3j0d$4gk$1@mx1.internetia.pl bartek <b...@...pl>
    pisze:

> [...]
    jazdy
    > i normalnie uczeszczac???????????
    > czy to nie bedzie sprzeczne z tym nie robi wszystkiego aby jak
    Zapisać to na pewno może.
    Uczęszczać? Nie mam pojęcia, nie jestem lekarzem.
    Nie piszesz nawet na jakiej kategorii prawko miałby uczęszczać, to o czym
    gadać?
    Równie dobrze można pytać, czy mając zwolnienie od laryngologa z uwagi na
    zapalenie ucha środkowego może uczestniczyć w kursie językowym albo pójść na
    koncert kameralny.
    Nie szukasz czasem dziury za wszelką cenę?

    BTW - klawiatura ci się zacina na znaku "?"; oczyść albo kup nową, tanie
    przecież.

    --
    Jotte

  • 15. Data: 2010-05-08 16:59:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    bartek wrote:
> [...]
    > i normalnie uczeszczac???????????
    >

    > czy to nie bedzie sprzeczne z tym nie robi wszystkiego aby jak najszybciej

    to ci powie lekarz po ocenie dokumentacji medycznej.

  • 16. Data: 2010-05-10 06:22:32
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Jotte wrote:

    > W wiadomości news:hs0ahe$pu5$1@news.onet.pl Massai <t...@w...pl>
    > pisze:
    > Także trzeba mieć sporo rezerwy do intepretacji
    > różnorakich prawniczyn.

    Jakże to tak?!
    Przecież tego typu interpretacje prawników to po prostu przedstawienie
    jasno skomplikowanego ale jednak jednoznaczengo stanu prawnego! ;-)

    Wiesz, zdaję sobie sprawę z tego że interpretacje sobie można tworzyć
    do woli.

    W weekend gadałem sobie z siostrą i szwagrem, i oni o dziwo narzekali
    na brak "podejścia biznesowego" u prawników.

    Marudzili że ich dział prawny się zaparł zadnimi łapami że "tak nie
    wolno i się nie da", firma znalazła zewnętrzną kancelarię, która im
    napisała że się da i że wolno...

    Coś jak chodzenie do kilku lekarzy kolejno, aby znaleźć takiego który
    powie "to jednak nie nowotwór".

    Można, tylko po co.

> [...]
    > Przykładowo w szkolnictwie nauczyciela zatrudnionego na podstawie KN
    > (która ma wówczas prymat nad KP) dyrektor może wysłać na badania w

    No cóż, nie bardzo rozumiem dlaczego inny pracodawca nie miałby miec
    takiego prawa.

    Ja te przepisy rozumiem tak że DOPUSZCZENIE do pracy pracownika bez
    tych wskazanych przepisami badań - grozi po prostu grzywnami. Czyli -
    badania obowiązkowe na które pracownika TRZEBA wysłać (i za nie
    zapłacić).

    Ale - skoro to pracodawca beknie jeśli pracownik sobie zrobi kuku w
    pracy - to imho powinien mieć prawo wysłać pracownika, na badania, może
    nie tyle "kontrolne" w rozumieniu przepisów, a po prostu potwierdzające
    przydatność do zawodu.

    Można sobie wyobrazić prostą sytuację: pracownik - kierowca autobusu ma
    udar niedokrwienny. Zostają ubytki neurologiczne.

    Pracownik po hospitalizacji zostaje przez rodzinę przywieziony do
    pracy. I co - pracodawca nie może go wysłać na badanie żeby sporawdzić
    czy on w ogóle może siadać za kółkiem?

    --
    Pozdro
    Massai

  • 17. Data: 2010-05-10 21:34:34
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hs88n8$sqa$1@news.onet.pl Massai <t...@w...pl> pisze:

> [...]
    > W weekend gadałem sobie z siostrą i szwagrem, i oni o dziwo narzekali
    > na brak "podejścia biznesowego" u prawników.
    A zdradzili na czym to podejście biznesowe miałoby polegać?
    Bo wg mnie to prawnicy akurat mają podejście wyjątkowo biznesowe... :)))

    > Marudzili że ich dział prawny się zaparł zadnimi łapami że "tak nie
    > wolno i się nie da", firma znalazła zewnętrzną kancelarię, która im
    > napisała że się da i że wolno...
    Na tym między innymi polega podejście biznesowe. Dostarczać towar
    oczekiwany, niekoniecznie jakościowo wartościowy. :)

    > Coś jak chodzenie do kilku lekarzy kolejno, aby znaleźć takiego który
    > powie "to jednak nie nowotwór".
    > Można, tylko po co.
    Jak to po co? Dla - choćby chwilowej - poprawy nastroju.

    > No cóż, nie bardzo rozumiem dlaczego inny pracodawca nie miałby miec
    > takiego prawa.
    Krótko - specyfika zatrudnienia.

> [...]
    > tych wskazanych przepisami badań - grozi po prostu grzywnami. Czyli -
    > badania obowiązkowe na które pracownika TRZEBA wysłać (i za nie
    I tak właśnie jest. Badania okresowe powodują, że lekarz medycyny pracy
    (czyli teoretycznie osoba znająca się na rzeczy) znajduje się w stanie
    zdrowia pozwalającym na świadczenie pracy w obowiązującym stanie prawnym. Na
    jego orzeczenie przysługuje zaskarżenie.
    Badania kontrolne zaś służą sprawdzeniu w określonych sytuacjach czy
    zdolność ta nie ustała. Okoliczności owe mogą być różne w przypadku różnych
    cech stanowisk pracy.

> [...]
    > pracy - to imho powinien mieć prawo wysłać pracownika, na badania, może
    > nie tyle "kontrolne" w rozumieniu przepisów, a po prostu potwierdzające
    I tak właśnie jest, jak powyżej napisałem.
    Kwestia kryteriów czy są prawidłowe - nie wiem, a poza tym przepisy się
    zmieniają.

> [...]
    > Pracownik po hospitalizacji zostaje przez rodzinę przywieziony do
    > pracy. I co - pracodawca nie może go wysłać na badanie żeby sporawdzić
    To nie jest najlepszy przykład (choć pewnie miał być efektowny). Kwestię
    posiadania zdolności zdrowotnych do prowadzenia pojazdów na drogach
    publicznych (w tym w ruchu lądowym) regulują odrębne przepisy i dotyczą one
    także "zwykłych" kierowców.
    W kwestii formalnej - w razie udarów mózgu (zarówno niedokrwiennego -
    występującego w ogromnej większości przypadków, jak i krwotocznego)
    stanowiących zwykle bezpośrednie zagrożenie życia i skutkujące obligatoryjną
    hospitalizacją nie ma możliwości orzeczenia przez lekarza niezdolności do
    jakiejkolwiek pracy krótszej niż 30 dni. Chyba, że chory trafił nie do
    lekarza, lecz do rzeźnika.
    Pracodawca może natomiast w razie _uzasadnionych_ podejrzeń nie dopuścić
    pracownika do pracy. Ale jeśli jego podejrzenia sie nie potwierdzą - zabuli.
    Nie ja tworzę przepisy, nie ja je egzekwuję, a co powiesz o taksówkarzu z
    wieloletnią agresywna padaczką?

    --
    Jotte

  • 18. Data: 2010-05-11 06:00:23
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Jotte wrote:

> [...]
    > drogach publicznych (w tym w ruchu lądowym) regulują odrębne przepisy
    > i dotyczą one także "zwykłych" kierowców.

    Hm? Ciekawe kto i jak mnie zmusi żebym się przebadał i oddał prawko,
    jeśli np. w wyniku nieszczęśliwego wypadku stracę wzrok.

    Mam prawko ważne bezterminowo...

> [...]
    > hospitalizacją nie ma możliwości orzeczenia przez lekarza
    > niezdolności do jakiejkolwiek pracy krótszej niż 30 dni.

    "nie ma możliwości"? ZLa to mogę wypisać na dowolny czas, z
    zastrzeżeniem maksymalnych terminów.
    Nie ma czegoś takiego jak "tabela minimalnych długości zwolnienia".

    Owszem, realia są takie że nawet przy lekkim niedokrwiennym, nawet bez
    rtpa - daje się więcej. Ale to tylko praktyka, a nie wymóg formalny.

    Zresztą... Kierowca nie chciał zwolnienia, stwierdził że mu
    niepotrzebne. A dostałby konkretne już, na 3 miesiące.

    W trakcie leczenia, zamiast na zwolnienie - wziął sobie zaległy urlop.

    Wraca do pracy po 3 tygodniach...

    --
    Pozdro
    Massai

  • 19. Data: 2010-05-11 07:33:01
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Massai wrote:

    > Hm? Ciekawe kto i jak mnie zmusi żebym się przebadał i oddał prawko,
    > jeśli np. w wyniku nieszczęśliwego wypadku stracę wzrok.
    >
    > Mam prawko ważne bezterminowo...

    Spokojna Twoja rozczochrana, jak będzie trzeba, to się demokratycznie
    przegłosuje, że bezterminowe prawka tracą ważność od wczoraj, i co IM
    zrobisz? W końcu prawko terminowe to jest kasa.

    PS. Skoro są zakusy, żeby kobiety _zmuszać_ do badań cytologicznych i
    mammograficznych, to w końcu można pójść za ciosem, nie?

    J., z beztermionowym

  • 20. Data: 2010-05-11 10:35:31
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 11 May 2010 06:00:23 +0000 (UTC), Massai napisał(a):

    > Hm? Ciekawe kto i jak mnie zmusi żebym się przebadał i oddał prawko,
    > jeśli np. w wyniku nieszczęśliwego wypadku stracę wzrok.

    Utrata wzroku oznacza inwalidztwo - wtedy komisja orzekająca o niej
    z automatu informuje starostę, a ten kieruje na badania. W innych
    przypadkach wystarczy przekonać starostę, choćby z "sąsiedzkiej troski".

    > Mam prawko ważne bezterminowo...

    ROTFL

    "Prawko" może i tak. Ale uprawnienia do kierowania pojazdami już nie.

    Henry